G: Miten te laihat syötte? Te sellaiset maratoonari kroppaiset, BMI alle 21 naiset. (bmi 38 kaipaa vinkkejä elämään)
Aina sanotaan, että syö, kuten laiha söisi. Tai liiku, kuten hoikka sporttimimmi liikkuisi. Näin ei kuulema tarvitse edes miettiä kaloreita, kun paino putoaa itsestään.
Joten, jos joku laiha viitsisi vastata. Kiitos.
Kommentit (772)
Moni tuntuu syövän pastaa ja riisiä. Itse jätin ne pois ja tilalle monimuotoisempia ravinteita sisältäviä kasviksia, esim kvinoa on huippuhyvä vaihtoehto riisille, helppo keittää ja mm. valkuaispitoisuus hyvä ja B-vitam. hyvät pitoisuudet
Olen paastoilija, en mitenkään tarkoituksella mutta siitä vaan on tullut itselle tapa. Aamupalaa en syö sillä heti herättyä en pysty syömään ja haluan nukkua mahdollisimman pitkään eli herään yleensä 30min ennen töihin lähtöä. Sitten ajan tunnin töihin, teen töitä 4h ja pääsen ruokatauolle. Syön valmisaterian ja jonkun välipalakeksin veden kera tai joskus normi kokistölkin. Sitten 3 tuntia töitä ja "kahvitauot" syön rahkan ja juon vettä. Kotona teen kotiruokaa jos mies on myös kotona (tekee yövuoroa) mutta yksin itselle en ala välttämättä väsäämään (vihaan ruuanlaittoa) ja syön ehkä leivän tai olen syömättä jos joku muu tekis sen ruuan söisin ehkä enemmänkin. Vapailla tulee syötyä enemmän mutta myös liikuttua (vaellan). Ja siis en liiku muuten kuin koiran kanssa muutaman tunnin iltaisin ja toki työ itsessään on fyysinen. Ei tämä varmaan terveellistä ole mutta mulla on hyvä olla, olen pysynyt terveenä, ei ole nälkä ja veriarvotkin on kunnossa. 60kg 171cm
Miksi tavoittelet juuri BMI21 :stä. Normaali BMI:n raja on 19- 24,9 ja lihasmassa antaa anteeksi vielä hieman suuremman BMIn naisella, miehellä enemmänkin.
Silti suuntaa antavaan tuo on.
Arkesi antaisi enemmän mahdollisuuden totutella uusiin elintapoihin, jos tavoite olisi ylipäätään lähellä normaalia painoja ja terveellisiä elintapoja.
Mitä teen? BMI 23,1 (173/70)
Pääosin syön suositusten mukaan (toki allergian poislukien) sekä liikun suositusten mukaan. Arkiaktivisuus ja 7-8h pituiset yöunet. Eli stressiä minimoiden, suosituksien mukaan syöden ja liikkuen. Antaa mahdollisuuden myös niin sanottuun muuhun elämän iloihin, kuten ystävien kanssa viiniä juoden (käytän harvoin alkoholia, n. 2krt/kk ja humalahakuisesti ehkä krt, pari vuodessa tyyliin pikkujoulut eli aika normi 😉). Makeaa syön useita kertoja viikossa, mikä on paheeni, mutta niin on useimmilla - lähinnä siksi mainitsen, ettei normaalipaino estä makeaa. Kyse on lähinnä määristä, eli hallitusti ja usein pieniä määriä tai hallitusti isompi määrä kerran viikossa, jos karkkipäivä toimii parhaiten.
En kiellä itseltäni ruokaa jakaen sallittuihin ja ei-sallittuihin. Yleisesti ottaen toimii itselleni parhaiten, että syön ja juon tiedostaen. En ohimennen töissä suklaata ja herkkuja vaan hallitusti esim. kahvin kanssa, jos tekee mieli.
Pohjatietona sanon, että taustani on ylipainoinen ja halusin saada itselleni sellaiset elämäntavat, joista on helppo pitää kiinni tai tehdä realistisia korjausliikkeitä, jos lipsuu. Nuorempana syy ylipainoon oli elämäntavoissa erityisesti alkoholi viikonloppuisin, epäterveellinen syönti ja herkuttelu siihen liittyen, vähäinen liikunta, tupakointi ja jatkuva napostelu.
Olen saanut perusarvoni muutoksella ihanteelliselle tasolle, mikä koskee mm. sokeria, rautaa, kilpparia jne.
Toki matala verenpaine ja - syke on edelleen seurana, koska treenaan kovilla sykkeillä kerran viikossa ja liikun aktiivisesti.
N38
Vierailija kirjoitti:
Miksi tavoittelet juuri BMI21 :stä. Normaali BMI:n raja on 19- 24,9 ja lihasmassa antaa anteeksi vielä hieman suuremman BMIn naisella, miehellä enemmänkin.
Arkesi antaisi enemmän mahdollisuuden totutella uusiin elintapoihin, jos tavoite olisi ylipäätään lähellä normaalia painoja ja terveellisiä elintapoja.Mitä teen? BMI 23,1 (173/70)
Pääosin syön suositusten mukaan (toki allergian poislukien) sekä liikun suositusten mukaan. Arkiaktivisuus ja 7-8h pituiset yöunet. Eli stressiä minimoiden, suosituksien mukaan syöden ja liikkuen. Antaa mahdollisuuden myös niin sanottuun muuhun elämän iloihin, kuten ystävien kanssa viiniä juoden (käytän harvoin alkoholia, n. 2krt/kk ja humalahakuisesti ehkä krt, pari vuodessa tyyliin pikkujoulut eli aika normi 😉). Makeaa syön useita kertoja viikossa, mikä on paheeni, mutta niin on useimmilla - lähinnä siksi mainitsen, ettei normaalipaino estä makeaa. Kyse on lähinnä määristä, eli hallitusti ja usein pieniä määriä tai hallitusti isompi määrä kerran viikossa, jos karkkipäivä toimii parhaiten.En kiellä itseltäni ruokaa jakaen sallittuihin ja ei-sallittuihin. Yleisesti ottaen toimii itselleni parhaiten, että syön ja juon tiedostaen. En ohimennen töissä suklaata ja herkkuja vaan hallitusti esim. kahvin kanssa, jos tekee mieli.
Pohjatietona sanon, että taustani on ylipainoinen ja halusin saada itselleni sellaiset elämäntavat, joista on helppo pitää kiinni tai tehdä realistisia korjausliikkeitä, jos lipsuu. Nuorempana syy ylipainoon oli elämäntavoissa erityisesti alkoholi viikonloppuisin, epäterveellinen syönti ja herkuttelu siihen liittyen, vähäinen liikunta, tupakointi ja jatkuva napostelu.
Olen saanut perusarvoni muutoksella ihanteelliselle tasolle, mikä koskee mm. sokeria, rautaa, kilpparia jne.Toki matala verenpaine ja - syke on edelleen seurana, koska treenaan kovilla sykkeillä kerran viikossa ja liikun aktiivisesti.
N38
Onko pakko kirjoittaa tuollaista romaania??
Normaalia kotiruokaa missä paljon kasviksia ja vihanneksia niin saat syödä niin paljon kuin maha vetää. Pelkästään kun jättää roskaruuan, sokeriherkit, ylimääräset voileivät, limsat ja alkoholin pois niin riittää. Ruokaa saa vetää eikä lihota, kyllä ne on noi "tarpeettomat" ylimääräiset mitkä lihottaa.
Yleisellä tasolla sanon, että jos ihmisellä on nälkä, niin kyllähän se syö. Pitää yrittää selvittää itselleen, mitä ravintoaineita se kroppa pyytää nälällään. Kyse ei ole kaloreista. Niitä tulee yleensä liian kanssa nykyisten ruokien kanssa. Kroppa saattaa himoita esim. rasvaa. Silloin pitää antaa reilusti rasvaa, mutta hankaluutena on syödä hyvänlaatuista rasvaa. Sipsit ja ranskalaiset ei ole hyvän rasvan lähde. Kala ja oliiviöljy on.
Eli pitää keskittyä laatuun, niin ne määrätkin vähenee kun kroppa alkaa saada mitä tarvitsee..
Nelikymppiseksi hoikka/laiha, nyt normaalipainoinen
Olen aina syönyt suunnilleen samoin; aamupalaksi 1 leipäsiivu juustolla, maitokahvi tai 100g turkkilaista jugurttia marjoilla ja kahvi.
Lounas 1 annos n 250g perusruokaa; salaattia kanalla tai lohella, 3-4 lihapullaa ja pari pientä perunaa ja salaattia, laatikkoruokaa tuo 250g, lautasellinen keittoa ja pieni leipäpala ilman päällisiä
Päivällinen kotiruokaa 250-300g, eilen shepherd's pieta ja salaattia, tänään tulossa tuorekasviswokkia ja vähän possua seassa.
Iltakahvilla pieni pulla (itsehty korvapuusti tmv.) tai 1 keksi
Iltapala marjasmoothie rahkajugurttiin
Jos kaipaa välipalaa se on kauden hedelmä, tällähetkellä kotimaisia omenoita
Vierailija kirjoitti:
Normaalia kotiruokaa missä paljon kasviksia ja vihanneksia niin saat syödä niin paljon kuin maha vetää. Pelkästään kun jättää roskaruuan, sokeriherkit, ylimääräset voileivät, limsat ja alkoholin pois niin riittää. Ruokaa saa vetää eikä lihota, kyllä ne on noi "tarpeettomat" ylimääräiset mitkä lihottaa.
Saatko jotain kiksejä siitä, että syöt PALJON??
Vierailija kirjoitti:
Nää on jotain henkisesti sairaita. Joku himo syödä niin, että maha repee. Ei todellakaan tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupuuroa, rahkaa, ruisleipää, salaatteja, lounaspaikan peruslounaita ja joka päivä vähän herkkuja. Nälkää ei saa nähdä, eli syön vähän väliä. 175cm, 62 kiloa.
Syön samaan tyyliin. Mutta 165 cm, 92 kg. Jokin tässä yhtälössä nyt mättää.
Sinun energiankulutuksesi on vähemmän ja mitä juot? Usein ne mehut ja maidot unohdetaan kun mietitään mitä syö. Joillakin tulee liikuntaa jo pelkästä muutaman kilometrin työ- tai koulumatkasta kävellen viikkotasolla sen verran, että paino pysyy kurissa, vaikke muuten liikkuisi.
Liikuntaa voisi olla enemmän, mutta ruokajuomana mulla on vesi ja muuten juon mustaa kahvia tai teetä, ei sokeria. Mehua, limuja tai alkoholia en juo juuri koskaan.
Jäljelle jää vaihtoehtona se, että annoskokosi sekä se "vähän herkkuja" ovat paljon enemmän kuin hoikalla kanssasisarellasi.
No niinhän se täytyy olla, mutta hoikan kanssasisareni ohje oli "nälkää ei saa nähdä, syön vähän väliä" ja lueteltu tavallisia perusruokia. En minäkään itseäni ähkyyn vedä, mutta äkkiseltään saman kuuloisilla periaatteilla ja vastaavanlaisilla ruuilla painoa onkin 30 kg enemmän!
Se kylläisyyden/nälkäisyyden tunne on kai vähän yksilöllistä ja toisaalta myös tottumiskysymys. Kannattaa syödä vain sen verran, että tulee kylläiseksi, ei enempää. Eli annoskokoja pienemmäksi vaan. Ja ei napostelua ruokien välissä. Luultavasti elimistö jonkin ajan jälkeen tottuu ja itsekin oppii sietämään pienen nälän tunteen ennen seuraavaa ruokaa. Kyllä minulla ehtii tulla yleensä kunnolla nälkä ruokien välissä, mutta en silti koe näkeväni nälkää, kun sitä ruokaa kuitenkin sitten taas saa ennen kuin nälkä ehtii liian pahaksi.
Se nälänsietokyky on varmaankin yksi asia, joka erottaa hoikat ylipainoisista. Syön itse yleensä aamulla kevyesti, joten kyllähän nälkä on jo tunnin parin jälkeen. Mutta tiedän ettei siitä henki lähde.
Uskon, että asiaa voi treenata. Itseasiassa tiedän. Päälajini myötä on tullut normaalipainonkin sisällä välillä pudotettua painoa. Ensimmäiset pari viikkoa on yleensä jopa kiljuva nälkä, sitten se tunne on tasoittunut. Alkanut jopa tuntua miellyttävältä; olo aina tosi kevyt ja energinen.
Voi olla kyllä huono nälänsietokyky ja silti hoikka. Toki sellaiset ketkä ei tunne edes nälkää koskaan (mieheni ja poikani esimerkiksi) ovat helposti todella hoikkia. Itse taas tulen tosi kiukkuiseksi jos on nälkä, mut syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja yksi avainsana jota väheksytään on lautasmalli. Puolet lautasesta salaattia ja juureksia ja joka aterialla muutenkin jotain tuoretta, puhdasta ruokaa ylipäänsä, ei eineksiä, makkaraa ym.
Joo, mäkään en kestä yhtään nälkää! Syön 3h välein tai joskus tiheämminkin. Mutta aina olen ollut hoikka tai hyvin hoikka. Kyllähän se siitä on kiinni, mitä syö. Ja jonkun verran siitäkin, paljonko liikkuu.
No mä pudän vähintään 12h paaston "iltapalan" ja seuraavan ruoan välillä. Monipuolisesti ruokaa, paljon kasviksia. En käytä kevyttuotteita enkä hirveästi viljatuotteita (jälkimmäiset triggeröi atopiaa). Lisäksi olen aktiivinen puuhastelija muutenkin.
Nälkää voi oppia sietämään ja lopulta se ei vaivaa samalla tavalla. Itse totutin kehoni tuolla pätkäpaastolla hiljalleen. Jos tuntui aivan kamalalta, tietty söin jotain pientä. Miettisitkö, mitä uskomuksia sinulla on ruokaan ja nälkään liittyen ja lähtisit sitten purkamaan niitä?
Vierailija kirjoitti:
Nälkää voi oppia sietämään ja lopulta se ei vaivaa samalla tavalla. Itse totutin kehoni tuolla pätkäpaastolla hiljalleen. Jos tuntui aivan kamalalta, tietty söin jotain pientä. Miettisitkö, mitä uskomuksia sinulla on ruokaan ja nälkään liittyen ja lähtisit sitten purkamaan niitä?
Itse ainakin totun pienempään annoskokoon parissa viikossa. Melko lyhyt aika ihmisen elämässä ja jos sitä ei pysty sinnittelemään niin ylipaino ei ehkä ole ainut ongelma. Mikäli tarvitsee painoa pudottaa niin ensisijaisesti lisään treeniä. Mikäli annoskokoa pitää pienentää teen niin, että syön normaalia hitaammin ja lopetan kun tuntuu että vatsa alkaa täyttymään. Jonkin verran joutuu nälkää sietämään mutta kyllä sen aikuinen ihminen kestää kun on päätöksen tehnyt.
Avainsana on tasapaino. Syö sen mukaan kuin kulutat. Niinä päivinä kun liikut vähemmän, syö myös vähemmän. Syömisestä ei kannata tehdä vaikeaa, koska siitä seuraa ongelmia. Maalaisjärjellä pärjää oikein hyvin, ehkä jopa parhaiten. Tiedän tyyppejä, jotka ovat yrittäneet elää mahdollisimman terveellisesti: Liikkuneet runsaasti ja syöneet erittäin kurinalaisesti.Syöpä vei 40 vuoden tienoilla. He elivät ilotonta elämää. Söivät ja liikkuivat motiivina pelko. He eivät tienneet, että terve ruumis tarvitsee vain ja ainoastaan terveen mielen. Sen saavuttaa ilolla ja mielenrauhalla. Onnelliset ihmiset elävät terveenä.
Avainsana on "toksinen kehopositiivisuus".
Vierailija kirjoitti:
Laatua, ei määrää. Jokainen on ollut hoikka joskus.
Ei ole. Olen ollut ylipainoinen ihan pikkulapsesta pitäen, reilusti alle kouluikäisestä siis.
Syynä kyllä on ollut määrä, eli liian isot annokset sitä "normaalia kotiruokaa", josta kuvitellaan, ettei sillä voi lihoa. Se vain on niin hyvin aina maistunut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Surullisia juttuja kyllä täällä saa lukea. Kurjaa kun mitään ei jotkut voi näköjään syödä. Olen hoikka ja syön mitä huvittaa. Olen aina pystynyt niin tekemään. Ikää lähemmäs 50-vuotta ja lapsia. Aloita ap vaikka ripeät kävelylenkit, joiden aikana syke nousee vähän. Vaikka söisit normaaliin tapaasi, niin varmaan paino alkaa tippumaan. Kyllä se liikunta laihduttaa ja ihan vähän niinkuin huomaamatta. Syödä pitää kuitenkin ettei mene säästöliekille.
Onko ap jossakin sanonut, ettei harrasta liikuntaa?
Olen ap:n mitoissa oleva naisihminen, ja kävelen sellaiset 7 - 10 km päivässä, ja kotijumppaa päälle. Eipä tuo mitenkään automaattisesti siis laihduta. Uskon kyllä, että liikunta muuten on hyväksi.
Ja tää "normaali kotiruoka" on myös aika harhaanjohtava termi.
Jos mä esim. oikein laittamalla laitan ruokaa, eli en siis syö vaikka perunaa ja lihaa, en käytä juuri koskaan kermaa vaan usein kastikkeet ovat tomaattipohjaisia. En syö sianlihaa koskaan, enkä muutakaan punaista lihaa edes välttämättä kuukausittain.
Jos käytän paistorasvaa, en heitä sitäkään pannulle kahmalokaupalla. Sama pätee leivän voiteluun. Käytän n. 2g voita/siivu.
Mun ruokavalioon kuuluu tasan ne ateriat, mitkä oon aikaisemmin ketjussa maininnut, ei sen lisäksi yhtä puraisua tuota, nuolaisua tätä ja vain yhtä kappaletta sitä. En siis napostele mitään ylimääräistä.
Eli kotiruoka on kevyttä, voitelu-/paistorasvan käyttö säännösteltyä enkä napostele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkesi antaisi enemmän mahdollisuuden totutella uusiin elintapoihin, jos tavoite olisi ylipäätään lähellä normaalia painoja ja terveellisiä elintapoja.Mitä teen? BMI 23,1 (173/70)
Pääosin syön suositusten mukaan (toki allergian poislukien) sekä liikun suositusten mukaan. Arkiaktivisuus ja 7-8h pituiset yöunet. Eli stressiä minimoiden, suosituksien mukaan syöden ja liikkuen. Antaa mahdollisuuden myös niin sanottuun muuhun elämän iloihin, kuten ystävien kanssa viiniä juoden (käytän harvoin alkoholia, n. 2krt/kk ja humalahakuisesti ehkä krt, pari vuodessa tyyliin pikkujoulut eli aika normi 😉). Makeaa syön useita kertoja viikossa, mikä on paheeni, mutta niin on useimmilla - lähinnä siksi mainitsen, ettei normaalipaino estä makeaa. Kyse on lähinnä määristä, eli hallitusti ja usein pieniä määriä tai hallitusti isompi määrä kerran viikossa, jos karkkipäivä toimii parhaiten.En kiellä itseltäni ruokaa jakaen sallittuihin ja ei-sallittuihin. Yleisesti ottaen toimii itselleni parhaiten, että syön ja juon tiedostaen. En ohimennen töissä suklaata ja herkkuja vaan hallitusti esim. kahvin kanssa, jos tekee mieli.
Olen saanut perusarvoni muutoksella ihanteelliselle tasolle, mikä koskee mm. sokeria, rautaa, kilpparia jne.Toki matala verenpaine ja - syke on edelleen seurana, koska treenaan kovilla sykkeillä kerran viikossa ja liikun aktiivisesti.
N38
Onko pakko kirjoittaa tuollaista romaania??
Jos tuon lukeminen on ylivoimaisen vaikeaa, ihmisellä on muitakin ongelmia kuin liian niukka ruokavalio.
Ohis
BMI 20,5
Syön suhteellisen vähän vaaleaa leipää, pastaa, riisiä tai perunaa. Aiemmin kärsin aina turvotuksesta ja siitä ettei maha toiminut - joten vuosien saatossa olen ajautunut huomaamatta ruokavaliolle jossa nopeita hiilareita on vähän enkä enää tavallaan pidä niistä, koska niistä tulee huono olo. Syön kyllä perunaa, riisiä , pastaa tai vaaleaa leipää mutta hyvin pieniä määriä. Esim. Jos on lisukkeena pasta/riisi/peruna niin otan sitä vajaan desin -kun normaalitapa kellä tahansa näyttää olevan että sitä otetaan 3dl.
Jos syön 3dl pastaa niin räjähdän.
Käytän harvoin/ maltillisesti majoneesia tai kermaa.
Leipänä ruisleipä. Vaaleaa myös välillä herkkuna mutta siinä on sama homma: kun on kerran turvotuksesta eroon päässyt sen huomaa heti jos syö liikaa. Esimerkiksi joku ihana herkullinen focaccia. Niin ihanaa kuin se onkin , kärsin seuraavana päivänä jos syön. Vatsa ei toimi ja turvottaa.
Kun oppi mikä sopii omalle keholle ja oli tarpeeksi pitkään hyvinvoiva, ei sitä pahaa oloa halua enää takaisin. Vaikka joskus tuntuisi että nyt kyllä vedän kaksin käsin vaaleaa leipää niin ei sitä vaa pysty jatkamaan kun tulee niin ällöttävä olo siitä.
Pyrin syömään kuituja riittävän määrän ja kasviksia, hedelmiä ja salaattia joka päivä. Koska sen taas huomaa ettei suoli toimi jos ei niin tee. Ja syön proteiinia: juustoa, papuja, linssejä , vähärasvaista lihaa tai kalaa.
Syön myös herkkuja iltaisin, sokeri on paheeni. Mutta suhteellisen tasapainossa on ruokavalio.
Välillä pätkäpaastoilen, etenkin jos on vatsa kovana tai turvonnut. 16h pätkäpaasto muutaman päivän niin turvotus katoaa.