G: Miten te laihat syötte? Te sellaiset maratoonari kroppaiset, BMI alle 21 naiset. (bmi 38 kaipaa vinkkejä elämään)
Aina sanotaan, että syö, kuten laiha söisi. Tai liiku, kuten hoikka sporttimimmi liikkuisi. Näin ei kuulema tarvitse edes miettiä kaloreita, kun paino putoaa itsestään.
Joten, jos joku laiha viitsisi vastata. Kiitos.
Kommentit (772)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuota infoa oikeasta syömisestä ole ala-asteelta asti saatu. Lehdet ja ohjelmat päivittäin kertovat. Ne nyt vaan täytyy ottaa käyttöön jokaisen omalla kohdallaan jos ei ole tyytyväinen olomuotoonsa.
Jos tarvii tavoiteolomuotoon jotain suurempaakin kikkailua ja oikein opiskelua, ettei tavallinen ruoka riitä, voisiko vika olla siinä tavoiteolomuodossa? (Jos siis lähtötilanne ei ole ihmeellisen huono.) Suurin osa hoikista/normaaleista ihmisistä ei kuitenkaan minkään terveysinfon perusteella syö.
Sen sijaan suurin osa ihmisistä on epärealististen ihanteiden vaikutuksen alla.
Vierailija kirjoitti:
Mies, 42 v, rasvaprosentti alle 10:
Ihan kaikkien tuntemia juttuja: kohtuulliset annoskoot, valkoista lihaa/kalaa, paljon kasviksia, ei turhia kaloreita herkuista tai sokerijuomista. Janojuoma aina vesi, klo 18 jälkeen vain teetä.Tämän lisäksi 3 kertaa viikossa punttitreeniä ja 2 kertaa viikossa fiiliksen mukaan sopivaa aerobista.
Peruskunto erinomainen, kaikki veriarvot kunnossa, jaksaa tehdä työt ja kotityöt ilman että on illalla rätti.
Todella yksinkertaisia asioita, jotka on hyvin helpppo toteuttaa, suosittelen.
Niinhän sitä luulisi, tuntuu maailman vaikeimmalta asialta. Niin ja olen maisteri.
Eri lihava
Vierailija kirjoitti:
Tää on vissiin jo sanottukin, mutta maratoonarin ruokavalio sopii sellaselle ihmiselle joka juoksee niitä maratooneja. Tai edes juoksee kymmeniä kilsoja viikossa treenikaudella. Kenestäkään ei tuu maratoonaria syömällä vaan juoksemalla.
Laihduttaminen tapahtuu pitkälti sillon kun valitsee mitä suuhunsa laittaa. Parjattu lautasmalli takaa monipuolisen ruokavalion. Herkut kuuluu spessuhetkiin, ei arkeen. Jotkut voi syyä ’mitä vaan’, toiset ei. Sä tiiät nykykunnosta, että kuulut jälkimmäisiin. Aina.
Liikkumalla herätät kroppaa kuluttamaan, vähennät ruokahalua ja annat lisätilaa syötäviin kaloreihin.
Tsemppiä!
Juuri näin. Olin yksi niistä, joiden eilisen päivän esimerkkisyömiset kuulostivat ap:lle jopa noudatettavissa olevalta ruokavaliolta.
Omasta tarinasta jäi kuitenkin pois se, että olen aika pitkä, ja lihasmassaa on painoon nähden ok pitkästä korona- ja seliselitreenitauosta huolimatta yhä. Aka vatsalihakset yhä erottuisivat, jos minulla olisi enemmän vatsalihaksia joita erottua. :D Tein myös töitä eilen 9h. Ei se toimistotyö etänä paljoa kuluta, mutta kuluttaa aina enemmän kuin klo 14-21 lassen syöminen. Askelmittariinkin kertyi päälle 12k askelta silti.
Matalahko rasvaprosentti + pituus + hyvä BMR = paljon enemmän liikkumavaraa syömisessä, eli voi syödä aika huolettomasti. Josko tällä hetkellä aktiivisesti treenaisin, niin painoni putoaisi nykysyömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Eilisen ruuat (ei missään järjestyksessä, koska en muista mitä söin mihinkin aikaan, tuli syötyä aika kaloripitoisesti koska teki mieli herkutella):
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Pari annosta hernaria kinkulla
Pari paahtoleipäviipaletta meetwurstilla
Banaani
Mandariini
Lautasellinen ranskalaisia majoneesillaTämän päivän ruuat klo 16.30 mennessä:
Yksi annos hernekeittoa
Yksi paahtoleipäviipale ilman päällyksiäAjattelin mennä tekemään ruokaa tästä. Todennäköisesti jauhelihakastiketta ja makaronia sekä lisukkeeksi porkkanaraastetta. Illalla sitten syön yleensä muutaman hedelmän tai jonkun mysli-jugurttisekoituksen. Olen hieman herkkuperse, eli kaivan jostain varmaan esiin myös jotain sokerista. Koskaan ei tule kuitenkaan vedettyä jotain Fazerin sinistä kertaheitolla tms., eli määrät ovat kohtuulliset. Niin ja sellaista vielä, että aamupalaa en syö juuri koskaan.
Tää vaikuttaa realistiselta ruokavaliolta mulle, jaksaisi noudattaa pitemmänkin AP
Lisään vielä sen, että mun mielestä on terveellisempää skipata aamupala ja syödä runsaammin illalla. Nälkäisenä nukkuu huonommin kuin kylläisenä. Itse en edes saisi unen päästä kiinni, jos lopettaisin syömisen esim. klo 18. Ja kun illalla on syönyt enemmän, ei aamulla edes ole nälkä. Keho sulattelee vielä edellispäivän aterioita. Syöminen väsyttää, joten jos aamiaiseksi syö muuta kuin salaatinlehtiä, aiheuttaa itselleen väsähtäneen olon heti herättyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuota infoa oikeasta syömisestä ole ala-asteelta asti saatu. Lehdet ja ohjelmat päivittäin kertovat. Ne nyt vaan täytyy ottaa käyttöön jokaisen omalla kohdallaan jos ei ole tyytyväinen olomuotoonsa.
No kuule, olen yrittänyt ottaa käyttöön, monta vuotta. Ei ole tiedon puutteesta kiinni. Ap
Ei niin vaan lohdun ja sä haet sitä väärästä paikasta. Soita äitille, kavereille tai pyydä päästä miehen kainaloon. Hommaa lemmikki jota helliä. Käy hierojalla tms. missä saat lempeää kosketusta. Kuuntele lohduttavaa musiikkia. Mulla on itselläni muistikirjoja mihin olen koonnut 25 vuoden ajan mietelauseita, runoja yms., joista saan voimaa kun on siipi maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilisen ruuat (ei missään järjestyksessä, koska en muista mitä söin mihinkin aikaan, tuli syötyä aika kaloripitoisesti koska teki mieli herkutella):
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Banaani
Mandariini
Yksi annos hernekeittoa
Yksi paahtoleipäviipale ilman päällyksiäAjattelin mennä tekemään ruokaa tästä. Todennäköisesti jauhelihakastiketta ja makaronia sekä lisukkeeksi porkkanaraastetta. Illalla sitten syön yleensä muutaman hedelmän tai jonkun mysli-jugurttisekoituksen. Olen hieman herkkuperse, eli kaivan jostain varmaan esiin myös jotain sokerista. Koskaan ei tule kuitenkaan vedettyä jotain Fazerin sinistä kertaheitolla tms., eli määrät ovat kohtuulliset. Niin ja sellaista vielä, että aamupalaa en syö juuri koskaan.
Tää vaikuttaa realistiselta ruokavaliolta mulle, jaksaisi noudattaa pitemmänkin AP
Haha en suosittele syömään tuota mun ensimmäisen listan mukaista kuin ehkä 1-2 kertaa viikossa, ettei paino lähde kohoamaan. Muina päivinä tulee syötyä aikalailla kuten tänään, eli ei aamiaista, kevyt lounas, tuhdimpi päivällinen ja jotain pientä iltapalaksi ja mahdollisesti pieni herkku jossain välissä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, olen yrittänyt ottaa käyttöön, monta vuotta. Ei ole tiedon puutteesta kiinni. Ap
Ei niin vaan lohdun ja sä haet sitä väärästä paikasta. Soita äitille, kavereille tai pyydä päästä miehen kainaloon. Hommaa lemmikki jota helliä. Käy hierojalla tms. missä saat lempeää kosketusta. Kuuntele lohduttavaa musiikkia. Mulla on itselläni muistikirjoja mihin olen koonnut 25 vuoden ajan mietelauseita, runoja yms., joista saan voimaa kun on siipi maassa.
Ja lisään vielä, että olen itsekin nuorempana lähes vuosikymmenen sairastanut ahmimishäiriötä ja ymmärrän halun turruttaa itsensä herkuilla ja ruualla. Syöminen ei vaan ratkaise niitä ongelmia, jotka on sitten viimein pakko kohdata.
Syön kolmesti päivässä: Aamupalan, lounasruuan ja ilallisen. Joskus saatan syödä välipalan iltapäivällä. Syön pienehköjä annoksia, eli sen verran että tulen kylläiseksi mutten yhtään enempää.
Viikonloppuna saatan syödä suklaata, käydä pizzalla, ottaa viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Banaani
Mandariini
Yksi annos hernekeittoa
Varmasti itsekin tiedät, että tässä kuvattu ruokavalio on melko epäterveellinen, tosi paljon kovaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Tuskin voit kovin hyvin jos syöt jatkuvasti noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Banaani
Mandariini
Yksi annos hernekeittoa
Haha en suosittele syömään tuota mun ensimmäisen listan mukaista kuin ehkä 1-2 kertaa viikossa, ettei paino lähde kohoamaan. Muina päivinä tulee syötyä aikalailla kuten tänään, eli ei aamiaista, kevyt lounas, tuhdimpi päivällinen ja jotain pientä iltapalaksi ja mahdollisesti pieni herkku jossain välissä. :)
Nimenomaan. AP, tajuathan että ei tää kirjoittaja pysy normaalipainoisena ja terveenä syömällä joka päivä noin, hän vain suhtautuu syömiseen rennosti ja ei-pakonomaisesti ja syö siksi välillä vähemmänkin fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Banaani
Mandariini
Yksi annos hernekeittoa
Nimenomaan. AP, tajuathan että ei tää kirjoittaja pysy normaalipainoisena ja terveenä syömällä joka päivä noin, hän vain suhtautuu syömiseen rennosti ja ei-pakonomaisesti ja syö siksi välillä vähemmänkin fiksusti.
Ei tätä ap:ta oikeasti kiinnosta syödä terveellisemmin ja laihtua. Aikaisemminkin innostui ruokasuunnitelmasta, jossa syötiin pitsaa, sipsejä ja limsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Banaani
Mandariini
Yksi annos hernekeittoa
Varmasti itsekin tiedät, että tässä kuvattu ruokavalio on melko epäterveellinen, tosi paljon kovaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Tuskin voit kovin hyvin jos syöt jatkuvasti noin.
Paraskin sanoja. Ei sulla itselläkään kummoiset tiedot terveestä syömisestä ole.
Vierailija kirjoitti:
Aamupuuroa, rahkaa, ruisleipää, salaatteja, lounaspaikan peruslounaita ja joka päivä vähän herkkuja. Nälkää ei saa nähdä, eli syön vähän väliä. 175cm, 62 kiloa.
Unohdit mainita annoskoot tai kalorimäärät. Jos syö jatkuvasti noita ruokia ei pysy tuossa painossa kovin kauaa. Ellet sitten tosiaan juokse niitä maratoneja.
Tänään söin aamulla kaurapuuroa omenasoseella, tofuvihersalaatin lounaaksi ja päivälliseksi rabokkia (nuudeliruoka)
162cm ja 47kg
Aamiainen: Leipä ja kahvi maidolla ja kermalla.
Lounas: Jogurtti ja mahdollisesti leipää tai joku mangosose 5dl.
Päivällinen: Jos valmista lämmintä ruokaa, niin lautasellinen sitä, muutoin leipää/hedelmää tms.
Illallinen: Lämmin ruoka.
Iltapala: leipää, hedelmää tai omeletti.
Syön aika vähän päivän aikana yleensäkin ja vain sen verran, kuin tuntuu tarpeelliselta. Lämpimiä aterioita saatan syödä isonkin satsin, mutta kokonaisuudessaan ruokaa uppoaa minuun vuorokauden aikana noin kilo. Siivoan työkseni, joten päiväni ovat erittäin aktiivisia fyysisesti.
Aamupala: Puuro veteen keitettynä 1,5 desistä hiutaleita + 100g raejuustoa + 1 dl marjoja
Lounas: Kotiruokaa, jossa joko n. 110g riisiä/pastaa/perunaa sekä n. 120g kastiketta/lihaa taikka sit kolmisen desiä laatikkoruokaa + joku hedelmä, esim. vedin ihan hulluja määriä viikunoita alkusyksystä, nyt syön granaattiomenaa tai ananasta. Koko aterian kalorit joku 300-400 kcal.
Päivällinen: Sama kuin lounas.
Iltapala: Yleensä joko 3 voissa paistettua munaa tai sit 1-2 viipaletta ruisleipää voin, parin juustosiivun ja tomaatin kanssa. Lisäks joitain hedelmiä ja kasviksia, mitä nyt tekee mieli.
Ton lisäksi vedän välillä inkiväärishotteja tai muita terveysmehuja, puristan ne itse niin ei io epäselvää mitä niissä on.
Kaloreita tulee yhteensä n. 1200-1700 kcal päivässö, riippuu ihan siitä mitä on ruokana. Viikonloppusin syön yleensä yhtenä päivänä pussin irtokarkkia sekä jonkun pizzan, se ei vaikuta mihinkään mitenkään ku kalorivajetta tulee useimpina päivinä sen verran paljon.
BMI 21, aina ollut hoikka raskauksista huolimatta, liikun paljon.
Aamupala: kaurapuuro veteen ja voisilmä, ruisleipä juustolla ja kasviksilla sekä musta kahvi
Lounas: Yleensä salaatti tai keittiö ja hedelmiä kauden mukaan. Noin kerran viikossa epäterveellinen juustopanini.
Päivällinen: Salaattia, kanaa eri muodoissa kastike tms, perunaa (en syö punaista lihaa)
Iltapala: ruisleipä ja jogurtti tai puuro. Sokeriton glögi juomaksi tai tee.
Pari suklaakeksiä
Pari riviä suklaalevystä
Useampi kuppi kahvia
Banaani
Mandariini
Lautasellinen ranskalaisia majoneesilla
Tämän päivän ruuat klo 16.30 mennessä:
Yksi annos hernekeittoa
Yksi paahtoleipäviipale ilman päällyksiä
Ajattelin mennä tekemään ruokaa tästä. Todennäköisesti jauhelihakastiketta ja makaronia sekä lisukkeeksi porkkanaraastetta. Illalla sitten syön yleensä muutaman hedelmän tai jonkun mysli-jugurttisekoituksen. Olen hieman herkkuperse, eli kaivan jostain varmaan esiin myös jotain sokerista. Koskaan ei tule kuitenkaan vedettyä jotain Fazerin sinistä kertaheitolla tms., eli määrät ovat kohtuulliset. Niin ja sellaista vielä, että aamupalaa en syö juuri koskaan.