Miksi ihmeessä ulkopuolisia nyppii se, että mieheni maksaa asumiskulumme?
En voi kun ihmetellä. Itse en tätä huutele, mutta kysyttäessä vastaan totuudenmukaisesti, ja tämä tuntuu ärsyttävän ihmisiä suuresti. Tälläkin palstalla oli eräässä ketjussa aiheesta, johon vastasin, ja sain heti haukkuja ja alapeukkuja... miksi?
Vaikka kuitenkin siis itsekin olen työssäkäyvä, mutta mieheni tienaa enemmän kuin minä (ehkä juuri asumiskulujen verran enemmän). Ja kaikenlisäksi osallistun kyllä muuten kustannuksiin, minä maksan lapsemme hoitomaksun (230 €/kk), käyn ruokakaupassa (joo, vähemmän kun mies mutta kuitenkin), lisäksi maksan kaikki omat kuluni (mm. autoni kulut) ja vähintään puolet lapsen tarpeista (vaatteet, hygieniatuotteet, lelut, vitamiinit yms. yms.) Lisäksi teen meillä suurimmaksi osaksi kotityöt.
Olen myös selittänyt nämä aina, en siis vaan todennut että mieheni maksaa asumiskulut (eli en ole jättänyt ihmisiä siihen luuloon, etten itse osallistuisi mihinkään).
Mutta silti saan osakseni haukkuja ja alapeukkuja. Voisiko joku selittää, miksi??!!? Mä en parhaalla taidollanikaan jaksa ymmärtää, mikä tässä tilanteessa on se alapeukun arvoinen tekijä?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:39"]
Ei teillä voi olla kovin hyvät yhteenlasketut tulot jos hoitomaksu on vaan 230e. Minulla on yksinhuoltajana maksu 240e. Näin sivuhuomiona....
[/quote]Jaa, mullakin on täysi hoitomaksu, mutta kun lapsi on hoidossa 4 päivänä viikossa (16pv/kk), se lasketaan osahoidoksi ja maksu on n.210e. Ootko tätä ottanut huomioon?
No niin, ehkä ei kannata tuhlata energiaa ihmisten omituisuuksien ymmärtämiseen. EI sen pitäisi ulkopuolisia nyppiä, mut mikä nyt sit ei jotakuta nyppisi.
Ihmiset on vaan katkeria kun itsellä ei ole ketään jakamassa kuluja ja jos on niin silloinkin pitää laakea viimeiseen senttiin asti tasan.
Lähdetään siitä, että miksi sinulla on tarve kertoa moisia asioita ihmisille?
Niin maksaa meilläkin.Aika ankeasti asuttaisiin, jos mies vaatisi minut maksamaan puolet. :D
Sama juttu täällä. En mainosta mitenkään,mutta jos joku tollaista kysyy, niin voin kyllä vastata.
Riippuu ihan siitä, omistatteko asunnon puoliksi ja oletteko avioliitossa? Siinä vaiheessa jos kaikki sinun rahasi menevät juokseviin kuluihin ja mies kartuttaa omaisuuttaan ( eli jos ette ole aviossa/ mies omistaa asunnon yksin/ teillä on tiukka avioehto); homma menee pieleen.
Minä en edes tiedä kumman rahoista ne asumiskulut menee kun kaikki rahat tulee yhteiselle tilille :D Sieltä maksetaan kaikki laskut ja ylijäävällä sitten ostellaan ruokaa ja omia juttuja sen verran kuin riittää.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:43"]
[/quote]
Luepas uudelleen aloitukseni pari ekaa riviä...
ap
Jos ootte naimisissa ilman avioehtoa, niin sillä ei varmaan juuri ole väliä. Mutta aika momet naisrt historian saatossa on tehneet sen virheen, että ovat maksaneet juoksevia kuluja samalla kun mies on kerryttänyt varallisuuttaan (eli maksanut omistusasunnon kuluja). Erotilanteessa onkin sitten mennyt sormi suuhun, kun toinen onkin toista varakkaampi vaikka kuukausittaiset "osallistumissummat" olisivatkin olleet saman suuruiset.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:43"]
[/quote]Sama tuli mieleen.. Meilläkin mies maksaa asumiskulut, ihan siitä syystä, asumme miehen omistamassa asunnossa, jonka on ostanut jo ennen tapaamistamme. Asunto on suojattu avioehdolla, mutta minut on kuitenkin huomioitu testamentissa. Molemmille on itsestään selvää etten kasvata miehen omaisuutta, mutta maksan sitten muita kuluja (nekin tietysti suhteutettuna tuloihin, miehellä isommat tulot, joten maksaa isoimmat menot). Mutta emme tätä huutele ympäriinsä, tai jos joku sen tietää ja sitä ihmettelee, niin mitä se meidän napaa kaivais?! :O
Meillä sama homma, mies maksaa lainat sekä pääsääntöisesti yhtiövastikkeet; asunto on molempien nimissä. Minä olen kyllä maksanut muita kuluja aika paljon, kuten sähkölaskut on minun nimissäni olleet kun oli jo ennen yhteenmuuttoa, sekä isompia remontteja ja melkein kaikki taloyhtiön remontit. Mies on itse halunnut näin ja meillä talous on yhteinen, vaikka onkin omat tilit. Omat tilit on hyvä olla, sillä sukulainen oli joutua pulaan kun mies kuoli ja yhteiseltä tililtä ei annettukaan ottaa rahaa. En minäkään ole tätä kellekään kertonut, eikä kukaan ole kysynytkään. Aikonaan asuttiin vuokralla, silloin maksoimme kummalla oli rahaa, mutta omistusasunnon lyhennys menee suoraan miehen tililtä suoraveloituksena. Joskus tosin laitan miehen tilille pieniä summia, lahjaveron alle kyllä jäävät kolmessa vuodessa.
Niin meilläkin mies maksaa. Talolaina on miehen nimissä, samoin talo, minulla kun on luottotiedot menneet, ja velkaa entisestä firmasta. Minä olen ollut pitkiä aikoja työttömänä sen jälkeen kun lopetin firman, ja lasten kanssa kotihoidontuelle 3 vuotta. Jos on puhetta jonkun kanssa tullut, olen sanonut kyllä miten on, eikä kukaan ole ihmetellyt yhtään. Nyt pääsin töihin, ja minä maksan lasten hoitomaksut, oman lainani, ja laskuni kuten ennenkin, ja ruokaa loppurahoilla, ja mitä nyt milloinkin pitää ostaa. Molempien rahat on aina loppu ennen tilipäivää, onneksi meillä on eri tilipäivät. Kun kerran kaikki rahat menee, eikä piisaakaan, on se ihan sama kuka maksaa mitäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:43"]
[/quote]Sama tuli mieleen.. Meilläkin mies maksaa asumiskulut, ihan siitä syystä, asumme miehen omistamassa asunnossa, jonka on ostanut jo ennen tapaamistamme. Asunto on suojattu avioehdolla, mutta minut on kuitenkin huomioitu testamentissa. Molemmille on itsestään selvää etten kasvata miehen omaisuutta, mutta maksan sitten muita kuluja (nekin tietysti suhteutettuna tuloihin, miehellä isommat tulot, joten maksaa isoimmat menot). Mutta emme tätä huutele ympäriinsä, tai jos joku sen tietää ja sitä ihmettelee, niin mitä se meidän napaa kaivais?! :O
[/quote]
Mutta pystytkö kasvattamaam omaa omaisuuttasi vai meneekö kaikkk noihin muihin kuluihin?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:00"]
Meillä mies maksaa kaikki laskut, mun ei ole tarvinnut 10 vuoteen stressata mistään, aina kun tän anonyymisti sanon niin paskaa sataa niskaan.. En ole tähän päivään mennessä keksinyt muuta syytä kuin kateus:)
[/quote]
Ei kateus, vaan kunnioituksen puute. On vaikea kunnioittaa siipeilijää.
[/quote]
jaa kyllä mä ainakin kunnioitan ihmisiä ihan eri syistä kuin siitä maksaako se puhelinlaskun vai ei:) Ja en ole siipeilijä:)
[/quote]
Jaa. Minä taas en kunnioita ihmistä, jonka puoliso "maksaa kaikki laskut" ja joka vielä kuvittelee siinä olevan jotakin ylpeilemisen aihetta.