Suomessa on 1600 siivoojan kokoaikatyöpaikkaa auki ja 800 osa-aikatyöpaikkaa…
Kommentit (77)
Mulla oli sellainen tilanne, että yritys antoi mulle paikan, missä koko kesää ei ollut siivottu - heillä olisi pitänyt ollu tehtya suursiivous ennen sitä, mutta ei - sanosivat mulle, että pitää kaikki tehdä siistiksi. Paikalla oli 3.5 tuntia. Kaksi kerrosta, iso lastentarha. Löysin myöhemmin siivouskomerosta paperin, missä oli kirjoitettu, että tämä paikka oli ennen ollut 6 tuntia ja kaksi tekijää! Tällä tavalla hui javat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivouksen taso laskee, koska siivoojalle ei anneta tarpeeksi aikaa tehdä työtään kunnolla. Asiakkaat ottavat sen firman joka tekee edullisimman tarjouksen, eli joka antaa siivoojalle lyhyimmän ajan kohteeseen. Jos asiakas olisi halukas maksamaan enemmän, saisi sillä parempaa laatua siivoukseen, mutta kun ei siivous saisi maksaa mitään. t. siivooja
Onko kyse pelkästään siitä, että asiakas ei halua maksaa enemmän, vai kenties myös siitä, että siivousyritykset veloittavat liian paljon pienimmästäkin hommasta?
Jokainen yritys hinnoittelee työnsä. Jos sopimuksessa lukee, mitä hintaan sisältyy ei siitä paljon voi lähteä ”liukumaan”, muuten löydät itsesi ja yrityksesi tilanteesta, missä asiakas vaatii vaikka mitä ”pientä” hommaa samaan hintaan. Se ei lopulta ole kannattavaa.
Siivoojalle on totuus se, että yritys on tehnyt halvan hinnan, mutta työntekijä tekee ilmaista lisää
Näinhän se käytännössä menee. Liittokin on täysin munaton tässä asiassa, periaatteessa työntekijältä voidaan vaatia tekemään vaikka mitä sopimuksen ulkopuolista asiaa, ilman ylimääräistä lisäkorvausta. Työnantaja voi kuitenkin laskuttaa asiakasta ylimääräisenä tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne alan hyvät työpaikat ovat aniharvoin yksityisellä, ja julkisellakin täytyy valita tarkkaan. Vaihtaessani sairaanhoitopiiriltä kaupungille työmäärä puolittui ja palkka nousi.
Laitoshuoltaja, 20v alallaMissä päin?
Etelässä kaupungin pulju on yhtiöitetty eli kilpailee samoista muiden kanssa. Ehkä hieman paremmat edut/liksa mutta kovenee vielä tästäkin kilpailu on niin armotonta.En tiedä miten tämän(kin) roskan kanssa käy. Ulkomailtahan ne tekijät tietysti otetaan jo nyt hyvin pitkälle. Surettaa..
Pirkanmaa. Täälläkin pyritään halpuuttamaan, se käy niinkin, että ajetaan ne konkarit pitkine lomineen ja ikälisineen liialla työkuormalla muualle. Uusi sotesopimus ei ilmeisesti kerrytä uusille enää 38 päivän lomia, ja KVTESinkin uusi versio sallii pienemmän peruspalkan kouluttamattomille.
Teen nykyään keikkaa, kuten hoitajatkin. 6-7 kk vuodessa riittää hyvin.
Myös Oulun kaupunki halpuuttaa. Kvtes siirtyy maratesiin, jolloin palkat laskee ja lomat lyhenee. Eikä tässä vielä kaikki, myös työaikaa lyhennetään. Paikkoja auki hemmetisti eikä enää edes sijaisia saada.
Sellainen fiilis tulee, että nämä liitot ovat myös kiinni maksettu. Kuinka kauan se peli on ollut mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein päiväkotisiivousta. Aikaa oli 2 h. Tein mitä pystyin…
Ja sitten tulee tarkistaja ja sanoo, että kaikki tekemättä
Sain just ja just kaiken tehtyä. Mutta mietin, että tällaisen tarjouksen päiväkoti sitten hyväksyi.
Loppupeleissä olisi pitänyt vielä imuroida 10 mattoa eikä aikaa tullut yhtään lisää - otin loparit.
Moni tekee hissukseen yliaikaa joka päivä pitääkseen laadun. Osa ei vaan suostu säntäilemään. Osa taas viis veisaa, mutta kyllä laatu takaa paremmin työpaikan pysymisen.
Itse aion tehdä näin.
Jos voisin tehdä tekisin tuotakin työtä,reipas,liikunnallinen ennen ja taisinkin hakea.Ei otettu!?Minulla monipuolinen työura.Hoito työstä ties mihin.Hain astianpesijän paikkaa läheinen ravintola kylpylä,ikinä vastattu.Se oli lähellä.Työt pilkkoutu tuossa 1991,sen jälkeen sain töitä hyvin.Työt vei ulkomaat,Päiväkoti,sairastuin sisäilmasta todella pahoin.Sillä tiellä vaikea astma mutta on tässä muutakin ,liikuin laihdutin menetin kävelykyvyn,nivelrikko paheni,lonkka.Töihin apuvälinein,palkkaako kukaan ,eläkkeelle ei päästetä.Menin terve,kesk.sydän oireet,lääkäri ennen kuin edes kerkesin istua sanoi näillä ei eläkkeelle päästä??!.Olisi pitänyt olla istumatta ja poistua huoneesta,sen jälkeen en ole käynyt.Näkö on huono..Vikoja on mutta lääkärin asenne tuo.Eläkettä haettiin keuhkojen vuoksi,evättiin.Ihminen jolla ei ole ilmaa, jalkoja ,näköä..niin kyllä töihin vaan yritettävä,avustaja,pyörätuoli..näin suomessa! Siivoustyö tärkeää,arvostan,hakekaa kuka voi.
Meillä toisella koululla suomalainen siivooja huolehtii todella monista kiinteistöön liittyvistä asioista ja huolehtii ovia ja valoja kiinni lähtiessään ja vaikka mitä.
Toisella koululla tumma kaveri työntelee sitä konetta korvalaput korvilla, leimaa sisään ja ulos, ei varmaan ilmoittaisi vaikka talo palaisi tai putki hajoaisi tai mitään.
olen nähnyt kun ei suomea osaavalle siivojalle on annettu isompi alue kun mitä tunnit on, mistä se vilippiini tietää minkä kokoinen on 8h alue?
Vierailija kirjoitti:
Meillä toisella koululla suomalainen siivooja huolehtii todella monista kiinteistöön liittyvistä asioista ja huolehtii ovia ja valoja kiinni lähtiessään ja vaikka mitä.
Toisella koululla tumma kaveri työntelee sitä konetta korvalaput korvilla, leimaa sisään ja ulos, ei varmaan ilmoittaisi vaikka talo palaisi tai putki hajoaisi tai mitään.
Se on ihmisessä kiinni. Itse olin hotellissa ja tein todella huolellisesti työtä, mutta oli siellä sellaisetki, jotka pyyhkisivät samalla rätillä vessaa ja kaappeja. Palkka oli vain 11.5 eur/h brutto. Olen hyvä ihminen.. mutta ei sellä ainoastaan pärjää
Nykyään kun ihmisiä tuodaan sieltä sun täältä ja työsuhteet ovat lyhyitä ja alaakin pitää vaihtaa usein eli ei muodostu sitä omaa alaa jolloin oltaisiin omassa liitossa taistelemassa omista eduista. Näin ollen ei muodostu myöskään mitään lakkoja tai muitakaan työtaisteluja.
Miksi vaikka joku Puolalainen olisi kiinnostunut mitä täällä tapahtuu jos tietää vuoden kuluttua palaavansa kotimaahansa tai jonnekin muualle.
Useisiin paikkoihin vaaditaan myös ajokortti ja oma auto, koska firma säästää eikä osta riittävän montaa autoa.
meillä siivooja ei ilmoittanut rättipatterin vuodosta mitään ja 3 kuukautta kesti 3 huoneen kuivatus kun kosteus oli levinnyt, tähän tämä on mennyt ja suunta on vaan pahempi ja myös vääriä pesuaineita käytetään jo aika paljon eikä katsota onko mopit pesty vai likaiset ja näin päin pois
Vierailija kirjoitti:
olen nähnyt kun ei suomea osaavalle siivojalle on annettu isompi alue kun mitä tunnit on, mistä se vilippiini tietää minkä kokoinen on 8h alue?
Samoin heitä huijataan lepoajoissa. Esim. työaika kohteessa loppuu klo. 24.00 ja seuraavana aamuna työ alkaa toisessa kohteessa klo. 5.00.
Henkilökohtaisesti pidän sellaista ihmistä, joka haukkuu siivoajaa yksinkertaisena. Työpaikoilla on todella paljon ihmisiä, jotka projisoi pahaa oloaan siivoojiin ja moittivat siivoajaa sellaisesta, joka tosiasiassa on tilaajan syy. Kevyt pölyjen pyyhdintä ja vain siitä maksamimen ei vastaa oikeaa siivousta.
Maksakaa siivoajille enemmän ja tehkää kattavampi siivoustilaus.
Mitä tilaat, sitä saat. Kaikki haluavat saada hyvää palkaa töistä, mutta toisille eivät halua maksaa. Jos ei halua maksaa siivoojalle, no sitten uupukaa pas kaan!
Olin 5* hotellissa helsinkissä, missä osa työntekijöistä ei vaihtanut vuodevaatteita, koska aikaa ei ollut. Samalla rätillä menivät vessat ja pöydät.
Jatkan: täällä sairaalassa kustaan omille nilkoille tekemällä tuplavuoroa, josta on tullut oletus. Aina joku venyy, yleensä ahkera thaimaalainen. Virolaisia ei tänne sisämaahan juuri rantaudu, ja muut eivät pysy kauaa.
Kaupungin puolella taas toimenkuvasta on otettu pois kaikki muu paitsi siivous, jolle on nyt siis runsaasti aikaa. Ne muut työt (keittiö, pyykki, varastot yms) tekee nykyään hoiva-avustaja, jonka peruspalkka onkin sitten vielä reilusti pienempi kuin laitoshuoltajalla. Nautin niin kauan kuin tätä kestää, sitten taas muuta.