Suomessa on 1600 siivoojan kokoaikatyöpaikkaa auki ja 800 osa-aikatyöpaikkaa…
Kommentit (77)
Eräs yksityiskoulu oli kilpailuttanut siivouksen, ja ilmeisesti tuntimäärä oli tipahtanut. Menin sinne ekan kerran uuteen kohteeseen, ja ajattelin että painan ensin kuin pieni orava, niin sitten kun tunnen paikat, osaan optimoida ja edetä normaalisti. En yleensäkään tehnyt kuin ne tunnit josta minulle maksettiin.
Siitä tuli jälkeen päin heti palaute, että oli jäänyt pölyjä jonnekin puutyöluokkaan. Totesin että sillä ajalla mikä siihen kaikkeen oli varattu, enempään ei pysty, ajattelin itsekseni että tämä on kohde jossa en voi voittaa. Selvästi oletettiin kolmen tunnin työmäärää kahdessa tunnissa. otin loparit enkä mennyt seuraavana päivänä. Siinähän sitten etsivät luotettavaa siivoojaa.
Edellisissä kommenteissa onkin täydellisesti vastattu miksi niitä paikkoja on auki. Hullun hommaa nykyään, viiden tunnin työ olisi tehtävä tunnissa ja priimaa silti pitäisi tulla. Pas kapalkalla.
Eniten ihmetyttää ihmiset jotka ihan tosissaan silmät ymmyrkäisinä moittii kun ei siivouksen taso ole huippua vaikka 400 neliön lafkaan on varattu puoltoista tuntia pölyjen pyyhintään ja lattian pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pääsee siivoamaan ilman koulutusta.
On päässyt aina. Itse työskentelin vuosia isossa ja tunnetussa siivousfirmassa palveluohjaajana ja minulla ei todellakaan ollut mitään koulutuksia. Ei ollut kahdella muulla kohdevastaavina toimineillakaan. Toinen oli parturikampaaja ja toinen merkonomi. Toki firmassa pitää ensin olla jonkin aikaa töissä.
Nykyään eivät enää edes pistä hakemuksiin, että vaadittaisiin alan koulutusta, koska hakijoita ei muutenkaan ole. Ennen saattoivat satunnaisesti laittaa, koska toivoivat tällä moitivoituneita ja koulutuksen käyneitä tyyppejä töihin, mutta ei niitä tullut. Kenelläkään tulijalla ei koskaan ollut mitään siivouspuolen koulutusta, harvalla edes työkokemusta.
Olin yhdessä siivousfirmassa töissä puolisen vuotta. Kun aloitin, siivosin kahden muun henkilön kanssa neljä kohdetta neljässä tunnissa. Kun lopetin, siivosin samat neljät kohteet yksin samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja palkat ei nouse. Maksetaan se minimi.
Kukaan ei koskaan puolusta siivoojia yms.
Monet siivousfirmat on vain rahantekokone.
Siivousfirma on kaikkea muuta kuin rahantekokone. Asiakkaat eivät nykyään yksinkertaisesti maksa enää siivouksesta mitään. Ala on itse ajanut itsensä tilanteeseen. Vaikka työajat ovat utopistisia, niin silti kate työstä firmalle on olematon ja joissakin kohteissa jopa tappiollinen. Itse kun olin töissä siivouksessa, niin ainoat hommat mistä vähän saatiin firmalle rahaa, olivat erilliset laskutustyöt. Ylläpitosiivouksesta ei jäänyt mitään, vaikka siinäkin kolmen tunnin työt tehtiin alle kahdessa tunnissa, eli täysin absurdeilla aikatauluilla.
Olen vasta 30v. Siivosin. Olen hyvässä kunnossa. Polvivammat, ylikunto, krooninen stressi jäi päälle. Jatkuvat painajaiset siitä kunmonet tykkää huvin vuoksi uhata.
Menetin terveyteni muutaman lantin takia.
Ei enää koskaan! JOs pitää miettiä että selviääkö hengissä niin pois vain ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pääsee siivoamaan ilman koulutusta.
Niin pääsee. Etenkin vuokrafirmat ja kaupungit käyttävät ns. moniosaajia. Ollaan keittiöllä plus siivotaan. Rehellisesti sanottuna olen saanut siivoamiseen 5 minuutin perehdytyksen. En siis ole millään tavalla puhtaanapiton osaaja enkä osaa käyttää erikoisia laitteita tai pesuaineita. Olen nopea työntekijä, mutta työnmitoitus on naurettava. Ensinnäkin teet yhtä aikaa aamupalan ja siivoat osastoja. Pahimmillaan ensimmäisen tunnin aikana siivoat yhden tai kaksi päiväkotiosastoa, vessoja, pyykkihuolto (että kone ehtii pestä) Niin ja se aamupala. Kannattaa toivoa, että ei ole kovin montaa erityisruokavaliota tai tuorepalan laittamista, koska niille ei ole laskettu yhtään ylimääräistä aikaa. Perusjutut ehtii tehdä, jos on oikein ripeä. mutta yhtään ylimääräistä ei ellei tingi tauoista tai siivouksen laadusta ja niitä viikko / kuukausitehtäviähän riittää.
Nyt kun muistelen niin tosiaan äidin työpaikalla oli vuonna 92 yhdessä toimistotalossa kolme siivoojaa. Usein vielä jollain joku oppityttö tms. mukana. Nyt se on vain yksi yhden siivojaan kohteista ja sen kyllä näkee siisteydestä. Pienenä olis voinut syödä vaikka karkkeja lattialta ihan siisteyden puolesta.
Jos tilaa roskapussien vaihtoa, niin todellakin saa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaa roskapussien vaihtoa, niin todellakin saa sitä.
Paitsi, että roskapussien vaihdon lisäksi siivousfirma lupaa palvelukuvauksessa 20 muutakin asiaa tehtäväksi, vaikka itse työntekijälle ei anneta aikaa kuin juurikin roskisten vaihtoon.
Kuka on se taho joka on päättänyt että ihan kaikki työ pitää tehdä mahdollisimman veemäiseksi? En ole siivoaja itse mutta niin tutulta kuulostaa. Ei ennen ollut tällaista.
Hain siivoojaksi saadakseni lisätuloja. On työkokemusta,hyvä kunto, ikää tosin 46 vuotta, joten ilmeisesti tähänkin työhon ja tälle alalle ( jossa kuulemma huutava työvoimapula), liian vanha!
No niin, työttömät maisterit. Töihin siitä siivoomaan vessoja ja tyhjentelemään roskiksia. Ei pitäisi olla liian vaativaa.
Maisteri voi olla mestari sananmukaisesti, mutta mikään ei estä työtöntä mestaria menemästä siivoushommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei meidän kaupungissa yhtään tällä hetkellä. Näitä on 1,5-2 tuntia iltaisin opiskelijoille....
Tyttäreni siivoa 3 tuntia aamuisin, enempää ei ole. Paskat työajat.
Tätä minäkin ihmettelen. Tokmannille haetaan siivoojaa - työaika klo 6-8. Isoja liiketiloja ja työaika 2 h. Ja tästä saat palkkaa netto 18 e.
Kuka lähtee kahdeksi tunniksi siivoamaan? Jos on auto niin mihin sen laitat Tampereen keskustassa ilmaiseksi.
Muualta tullut, joka kulkee bussilla.
Heräät klo 4.30 jotta ehdit töihin… ja saat 18 e netto.
Ja maksat bussimatkat lisäksi :/
Vierailija kirjoitti:
Siivouksen taso laskee, koska siivoojalle ei anneta tarpeeksi aikaa tehdä työtään kunnolla. Asiakkaat ottavat sen firman joka tekee edullisimman tarjouksen, eli joka antaa siivoojalle lyhyimmän ajan kohteeseen. Jos asiakas olisi halukas maksamaan enemmän, saisi sillä parempaa laatua siivoukseen, mutta kun ei siivous saisi maksaa mitään. t. siivooja
Onko kyse pelkästään siitä, että asiakas ei halua maksaa enemmän, vai kenties myös siitä, että siivousyritykset veloittavat liian paljon pienimmästäkin hommasta?
Minä Siskon Siivousessa ja palkka 10.10 eur/h brutto
Minusta on ihan hirveää miten siivoojia kohdellaa joissakin paikoissa. Oma työpaikkani ostaa siivouksen palveluna ulkopuoliselta, meillä on kaksi erillistä rakennusta siivottavaksi. Siinä toisessa samat siivoojat pysyy vuodesta toiseen, mutta toisessa vaihtuvuus on melkoista. Aina kun tulee uusi hän on alkuun tehokas ja innokas, mutta väsyy vähitellen ja lopulta lähtee joko itkien tai vihaisena seuraavaan työhön. Urakka on mitoitettu ihan liian suureksi, mutta jostain syystä tässä ei oteta opiksi vaan otetaan vaan uusi tilalle.
Olen itsekin opiskelijana toiminut siivoojana ja täytyy sanoa että siinä on kyllä rankka työ jos sen tekee hyvin. Silloin tuntui että alalla oli kahdenlaisia työntekijöitä minua perehdyttämässä: niitä jotka teki kaiken hyvin ja väsyi ja niitä jotka sitten jätti puolet tekemättä ja jaksoi työssään. Ei ihme jos työhön on vaikea löytää tekijää, pelkästään realistisella työn mitoituksella ja pienellä kunnioituksella työntekijöitä kohtaan paranisi viihtyvyys ja jaksaminen hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojien pitäisi mennä lakkoon.
Voi voi kun asiat olisi näin simppeleitä. Jos olet työpaikan ainoa suomalainen tai ehkä hyvällä tuurilla siellä on joku toinenkin, todennäköisesti joku nuori kesätyöntekijä tms niin arvaa kuinka paljon ne muut haluaa mennä lakkoon? Kaikki "vastaanväittäminen" eli että yrität saada muutosta työoloihin, oikeasti vaan hankaloittaa kaikkien työtä ja pomo haukkuu sinun lisäksi varmuuden vuoksi ne kaikki ulkomaalaisetkin työntekijät. Sen jälkeen voit olla varma ettei kukaan katso sua edes päin siellä, saatikka auta tai neuvo tai varsinkaan mene lakkoon. Niillä muilla työntekijöillä on yleensä se maassa oleskelulupa kiinni siitä työpaikasta joten he tekee mielellään vaikka neljän ihmisen työt ja on hiljaa tyytyväisiä ja käskee sinun tehdä samoin. Siinäpä sitten yksin lakkoilet tai yrität avata suusi ja tehdä jotain muutosta, ei se nyt ihan niin helposti suju. Siivous on usein enemmän tai vähemmän myös tiimityötä, ei ne muut halua sinun kanssasi työskennellä jos tahallasi heidän olojaan vaikeutat vaikka tarkoitus olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä Siskon Siivousessa ja palkka 10.10 eur/h brutto
Ootko jollain harjoittelijan palkalla? Minimi on 11.02e/h.
Tein monta vuotta töitä EHYn (elintarvikehygienian) puolella matalapainepesuja. Asiakas suuri lihatalo eikä aamulla tuotantoa aloitettu ennen kuin kaikki pinnat, kolot ja välit oli todettu puhtaaksi. Työaika klo 16 eteenpäin, työ fyysisesti todella kuormittavaa, työn arvostus aivan nolla. Kuukausitasolla käteen jäi 1400e, ei ole ikävä.