Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhakemus nro 38742. Auttakaa, miten saan sen paremmaksi.

Vierailija
08.12.2014 |

Valmiit lomakkeet ovat vaikeita, niihin ei kovin helposti saa mitään ylimääräistä laitettua. Tutkinnot, työkokemus ja "kerro itsestäsi". Siinä se.

Nyt voisin tehdä työhakemuksen, joka pitää lähettää sähköpostiin. Kertokaa nyt, millaisen teen. Aiemmin olen tehnyt PDF-tiedoston, jossa ensimmäisellä sivulla on persoonallinen, tyylitelty CV ja toisella sivulla itse työhakemus.

Kun ei nyt vaan tärppää, ei millään, niin kertokaas te kaikki töihin päässeet ylijumalat, millaisella työhakemuksella töihin pääsee?

Olen kiitollinen KAIKESTA avusta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita jotain uteliaisuutta herättävää

Vierailija
2/3 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda se CV tavalliseksi. Tyylitellyllä herätät lähinnä ärtymystä.

Pistä hakemus ja CV eri tiedostoihin, sillä osa rekryäjistä tahtoo mieluummin lukea CV:n ensin ja osa hakemuksen. Ellei tietysti erikseen ole pyydetty niitä samaan tiedostoon.

Kerro konkreettisesti mitä olet tehnyt ja mitä firma on siitä hyötynyt. Ei "olen ahkera työntekijä" vaan "kehitin työtä niin, että se pystyttiin tekemään 20 % nopeammassa ajassa".

Äläkä aloita hakemusta "kiinnostuin työpaikasta heti, sillä se vastaa koulutustani ja kokemustani". Siinä voit revitellä persoonallasi, mutta muuten hakemuksen kannattaa olla melko vakiomuotoinen.

Kerro mitä sinulla on antaa firmalle. He etsivät työntekijää, eivät sinulle töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin lyhyt ja selkeä. Vakuuta 3 lauseella mahdollinen työnantaja, että juuri sinä olet oikea henkilö.

Itse olen tehnyt tuhansia hakemuksia, ja joskus olen ollut siinä asemassa, että olen valinnut työntekijän. Sinun täytyy vastata siihen, mitä haetaan. Eli jos työ on sen laatuista, että on itse hankittava asiakkaita, mainitse menestynyt yritystoimintasi muinaisesta nuoruudesta, ja jos taas jotain pikkutarkkuutta vaativaa, mainitse viimeistään kolmannessa lauseessa jollakin tavalla se, että olet parhaimmillasi juuri sellaisessa työssä.

Hyvällä hakemuksella ylität vasta ensimmäisen kynnyksen, eli pääset haastatteluun. Sen jälkeen on taas onnessaan, miten sinulle käy, eli millaisia ne muut haastateltavat sattuvat olemaan.

Avain työpaikan saamisessa nykyään taitaa olla se, että onnistuisi löytämään sellaisen paikan, johon on ainoa hakija. Huonompi homma se, että siihen työhön ei ehkä kukaan muu suostu menemään.

Jos haet julkisia virkoja, sinulla on oikeus saada kaikkien hakijoiden tiedot, myös hakemukset. Erityisen tärkeä on hakijoista tehty yhteenveto valitsijoille. Niistä sinulle selviää, mitä sinunkin hakemuksista on luettu. Esimerkiksi minut oli jossakin mainittu XXX-tieteen ylioppilas, vaikka olin siinä vaiheessa jo ZZZ-tieteen valmis maisteri. Jostakin syystä oli katsottu tarpeelliseksi vähätellä juuri minun koulutustani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi