Mies maksaa elatusmaksun muttei muuta ylimääräistä.
Lasteni isä maksaa lapsesta elatusmaksua 200e kuukaudessa mutta ei suostu maksamaan mitään muuta. Lapsen harrastus maksaa esimerkiksi 400 euroa vuodessa jonka mies olettaa minun maksavan vaikka rahaa pitäisi riittää toistenkin lasteni elämiseen. Mies kyllä ostelee hienoja juttuja hänen luokseen lapsen huoneeseen tai esimerkiksi talvivaatteita ja leluja joita voi käyttää isän luona ollenssaan mutta esimerkiksi viimes kysyin että voisiko mies maksaa puolet matosta jokan lapsi haluaisi huoneeseensa niin vastaus oli heti ei. Myöskään ei suostu hankkimaan lapselle esimerkiksi tablettia, uutta puhelinta tai edes tietokonetta joita lapsi on toivonut usein joululahjaksi. Pitäisiko minun mennä lastenvalvojalle sopimaan elstusmaksujen nostosta?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:41"]
Tän on pakko olla ihan pirun huono provo?! Ei kai kukaan voi oikeasti luulla, että isän pitää ostaa äidin kotiin mattoja yms?!
Kun laskee isän ja äidin osuuden lapsen riittävästä elatuksesta lisäksi vielä lapsilisänkin niin lähes viidellä sadalla kyllä saa ihan hyvää elektroniikaa, että ei tarvi lisää pyydellä.
[/quote]
Vaikka tämä olisikin provo, niin tunnen yhden tällaisen naisen, jonka mielestä miehen pitäisi osallistua juurikin lapsen sisustuskuluihin -> oman mieheni exä. Pitäisiköhän meidänkin alkaa pyytämään rahaa miehen exältä, kun juuri ostettiin heidän yhteiselle lapselle uusi sänky meidän kotiin?
Hölmöydessään mies meni mukaan noihin exän hankintoihin, mutta taoin sille järkeä päähän, että eihän se ole oikein, että elatusmaksun lisäksi miehen kanssa maksetaan exälle lapsen sisustushankinnat meidän kotiin ja maksetaan puolet sisustushankinnoista exän kotiin.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:26"]
Mun ex maksaa 130 per lapsi eli yhteensa 260 e. Hän kyllä ostaa joskus lapsille jotain tavaroita mutta pyydän yleensä vähentämään hinnan elareista. Paitsi niistä tavaroista jotka ovat isän luona, ne saa maksaa itse. Oon ehkä liiankin kiltti mutta en halua rahastaa lapsilla ex:ltä. Sillä menee muutenkin paljon niiden kanssa kun yleensä reissaavat ja käyttää lapsia milloin missäkin. Ei koskaan valita siitä rahanmenosta. ja maksaa myös heinäkuulta elarit vaikka lapset ovat usein hänellä koko kuukauden. Tosin viime kesänä sanoin ettei tarvi maksaa, kun kerta ovat isän kanssa.
[/quote]
Näin meilläkin. Isä maksaa elareita ~150 eur/kk ja jos jotain lapselle ostetaan omaan käyttöön jomman kumman kotiin, se maksaa, kenen kotiin tämä tavara tulee. Tämän 150 euroa elarin mä näen niin, että lapsen takia pitää asua yhtä huonetta isommassa asunnossa ja se jo tekee 300 euron loven kukkaroon + ruoat ja sisävaatteet.
Tarhamaksut maksetaan puoliksi, koska molempien pitää käydä töissä ja lapsi menee tarhaan sen takia.
Myöskin esim. talvipuvut ostetaan puoliksi, koska niitä lapsi käyttää molempien luona.
Minä saan minimielarit 2 lapsesta, lapsilisät ja oman palkan 1400€ kk ja olen 8 vuoden ajan maksanut lapsilleni KAIKEN. Harrastukset, harrastusvälineet, vaatteet arkeen ja juhlaan, puhelimet, liittymät, KAIKEN.Isä hommaa pari joululahjaa ja synttärilahjat ja tietysti ruoat silloin kun lapset ovat siellä. Minä istun vanhempainilloissa, järjestän lasten juhlat, täytän kyselylaput jne. Näin meillä toimii tämä homma.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:38"]
Jos eläisit ydinperheessä keneltä sitten pyytäisit rahaa? Naapurilta?
[/quote]
Siltä isältä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:59"]Minä saan minimielarit 2 lapsesta, lapsilisät ja oman palkan 1400€ kk ja olen 8 vuoden ajan maksanut lapsilleni KAIKEN. Harrastukset, harrastusvälineet, vaatteet arkeen ja juhlaan, puhelimet, liittymät, KAIKEN.Isä hommaa pari joululahjaa ja synttärilahjat ja tietysti ruoat silloin kun lapset ovat siellä. Minä istun vanhempainilloissa, järjestän lasten juhlat, täytän kyselylaput jne. Näin meillä toimii tämä homma.
[/quote]
Menee niin kuin pitääkin.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:59"]
Minä saan minimielarit 2 lapsesta, lapsilisät ja oman palkan 1400€ kk ja olen 8 vuoden ajan maksanut lapsilleni KAIKEN. Harrastukset, harrastusvälineet, vaatteet arkeen ja juhlaan, puhelimet, liittymät, KAIKEN.Isä hommaa pari joululahjaa ja synttärilahjat ja tietysti ruoat silloin kun lapset ovat siellä. Minä istun vanhempainilloissa, järjestän lasten juhlat, täytän kyselylaput jne. Näin meillä toimii tämä homma.
[/quote]
Näin se toimii! Mitä enemmän "valtaa" sitä enemmän myös vastuuta.
Kuka valitsi lapselle harrastuksen?! Isäkö?! Kuka haluaa lapselle tabletit yms?! Isäkö?! Hänkö on se, oka tekee niitä arvovalintoja lapsen elämästä, mitä hänelle ostetaan ja mitä ei.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:26"]Mun ex maksaa 130 per lapsi eli yhteensa 260 e. Hän kyllä ostaa joskus lapsille jotain tavaroita mutta pyydän yleensä vähentämään hinnan elareista. Paitsi niistä tavaroista jotka ovat isän luona, ne saa maksaa itse. Oon ehkä liiankin kiltti mutta en halua rahastaa lapsilla ex:ltä. Sillä menee muutenkin paljon niiden kanssa kun yleensä reissaavat ja käyttää lapsia milloin missäkin. Ei koskaan valita siitä rahanmenosta. ja maksaa myös heinäkuulta elarit vaikka lapset ovat usein hänellä koko kuukauden. Tosin viime kesänä sanoin ettei tarvi maksaa, kun kerta ovat isän kanssa.
[/quote]
Fiksujakin isiä on!
Olisit tyytyväinen että lasten isä suostuu maksamaan edes nykyistä elatusmaksua. Ihan hyvin lasten isä voisi myydä omaisuutensa, asuntonsa. Sitten muuttaa ulkomaille asumaan ja pysyä poissa Suomesta vähintään 18 vuotta. Tämä on yksi tapa jättää kokonaan elatusmaksut maksamatta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:23"]
Fiksujakin isiä on!
[/quote]
Niinkö?! Ihanko oikeasti?!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:59"]
[/quote]
Samoin meillä. Vistiisi lisäisin että uskon että sinä olet se joka on töistä poissa kun lapsi on kipeä, kuten minäkin. Minulla ei tulisi mieleeni vonkua eksää maksamaan lastenhuoneen matosta minulle rahaa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:38"]Jos eläisit ydinperheessä keneltä sitten pyytäisit rahaa? Naapurilta?
[/quote]
Niinpä. Olet ahne. Saat myös lapsilisää.
Minusta tuo on jo aika hyvin, että maksaa sen 200euroa. Toki, jos miehellä on isot tulot, niin sitten voi olla vähän.
400 euroa lapsen harrastuksiin on kuitenkin vähän. Omalla lapsella menee 600 euroa soittotunteihin, noin 60€ partion vuosimaksuun, 250 euroa tanssitunteihin. Lisäksi tietenkin soittimet, partiokamat (menee tietenkin useamman vuoden kun kerran ostaa), parition leirimaksut, tanssikamat
Oma palkka on on nettona 1600euroa, lisäksi lapsilisä yh-korotuksineen ja isän maksama minimielari eli 150 euroa.
lapsen isä ei todellakaan maksa mitään harrastuksista, ei maksa tapaamismatkoja, ei hanki mitään vaatteita, leluja yms kotiinsa. Tapaa lasta noin 8-10 päivänä vuodessa. Joulu- ja synttärilahjat ostaa, mutta yleensä sellaista itä lapsi ei ole toivonut, tai sitten jotain vaatetta jota jo on. Olen kuitenkin iloinen,e ttä jotakin hankkii, jotta lapsella on hyvä mieli.
Matto ei ole mikään velvoite.
Saahan sitä lapsi haluta, mutta aina ei voi saada. Jos et ole sopinut noista elatusmaksusopimuksessa, niin ex:säsi ei tarvitse noihin osallistua. Meillä oli diili, että otan minimielarit ja ex maksaa puolet harrastusvälineistä, leireistä, fillareista, silmälaseista ym. kalliimmista tarvikkeista kuittia vastaan. Ja nekin ostetaan käytettynä, jos mahdollista. Tietokoneen kai voit hommata ihan itse ja se on koulutehtävissä joskus tarpeellinen noin yläaste-ikäisellä, joskaan ei ihan pakollinen laite. Meidän perheessä on tasan yksi tabletti ja yksi tietokone ja niillä mennään sulassa sovussa, vaikka käyttäjiä on kuusi.
Ei kai lapsesi nyt kaikkia noita yhtä aikaa tarvitse?