Syöttekö joka päivä leipää?
Kuinka usein ns. tavallisessa suomalaisessa perheessä syödään leipää? Syöttekö joka päivä? Montako kertaa päivässä? Aamupalana, välipalana vai muun ruokailun yhteydessä? Keittojen tai salaatin lisukkeena vai ihan vaikka makaronilaatikon kanssa?
Meille ostetaan tuoretta leipää ehkä joka toinen viikko ja silloinkin se syödään yleensä ruokaisana versiona, esimerkiksi täytettynä patonkinta tai smörrebrödinä. Taidetaan olla aika erikoisia, kun emme puputa leipää joka päivä ja joka aterialla. Hapankorppua tulee syötyä muutama siivu pari kertaa viikossa.
Kommentit (50)
Ruisleipää aamuisin ja keiton kanssa, mies ja 16-vuotias tytär syö grahampaahtoleipää aamupalaksi.
En syö leipää kuin korkeintaan viikonloppuaamuisin.
syön leipää lähes joka aterialla ja aika usein myös pelkkää leipää. ruisleipää ei oikein vatsani kestä, mutta näkkäriä ja rieskaa menee paljon. joskus myös jotain kauraleipää tai paistopistetuotteita. usein myös leivon itse leipää tai sämpylöitä.
joo kivittäkää vaan, mut mä tykkään leivästä ja kehtaan sen myös sanoa äänen.
Keliakian takia en syö leipää ollenkaan, enkä käytä muitakaan viljatuotteita, en edes gluteenittomia. Gluteenittomat leivät on niin pahoja, että mieluummin syön jotain hyvää kuin pahoja leiväkkeitä.
Mun aamupala on (jos sitä ylipäätään syön) munakasta tai edellisen päivän päivällisen tähteitä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:45"]
Ihan vaan silmään pisti, että moni syö "iltapalalla" leipää. Tarkoittaako tuo, että syötte illallisen jälkeen vielä jotain yöhuikopalaa? Meillä illallinen on kello 19.00 ja ei kukaan enää aterian jälkeen kaapilla käy.
Lapset syövät välipalaa, kun tulevat koulusta, me juomme kahvit töiden jälkeen ja illallinen on sitten, kun ollaan kaikki rauhoituttu päivän hulinoiden jälkeen.
[/quote]
Yleisin aika syödä illallinen taitaa kuitenkin Suomessa olla 17 - 18 välillä. Minä ainakin mättäisin jo tolkuttomasti suklaata jne ellen saisi ruokaa normaaliaikaan. Tuo klo 19 olisi minulle jo aivan liian myöhäinen aika. Sitten joskus noin klo 20 keitän teetä ja teen pari voileipää iltapalaksi. Veren sokerit pysyvät tasaisina, kun ei tule tolkuttoman pitkää väliä syömisille. Ja kurniva maha ei herätä yöllä.
Lapsi syö yleensä viipaleen aamu- tai iltapalalla. Mies syö myös pari siivua jompana kumpana. Itse syön yleensä siivun lounaalla, jos otan salaattilounaan.
Ihan vaan silmään pisti, että moni syö "iltapalalla" leipää. Tarkoittaako tuo, että syötte illallisen jälkeen vielä jotain yöhuikopalaa? Meillä illallinen on kello 19.00 ja ei kukaan enää aterian jälkeen kaapilla käy.
Lapset syövät välipalaa, kun tulevat koulusta, me juomme kahvit töiden jälkeen ja illallinen on sitten, kun ollaan kaikki rauhoituttu päivän hulinoiden jälkeen.
[/quote]Meillä iltapala on siinä 19-21. Illallista emme syö. Päivällinen on noin 16-16:30
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:45"]
[/quote]Meillä iltapala on siinä 19-21. Illallista emme syö. Päivällinen on noin 16-16:30
[/quote]
Te tulette sitten tosi aikaisin töistä, jos päivällinen on jo neljän aikaan. Työaikani on n.9.00-17.00 ja kotona olen puoli kuudelta, mies samoin. Illallista aletaan laittamaan puoli seitsemän maissa ja ruokapöydässä sitten istutaankin seitsemästä aina iltauutisiin(20.30) saakka.
Esikoinen oli vaihtarina Espanjassa ja siellä illalliselle kokoonnuttiin arkisin klo 20.30 ja viikonloppuisin klo 21.30
Suomalaiset vois elää leivällä. Vilja- ja maitotuotteet on jumala täällä
Ruisleipää monta palaa etupäässä aamulla kahvin kanssa. Päällä juustoa, tomaattia jne. Ruisleipä on sellainen must-herkku minulle. Pari päivää ilman ja ihan heikottaa.