Mihin laitatte rahaa säästöön?
Pankissa suositeltiin pankin omia rahastoja (OP). Onko järkevä tapa säästää, vai meneekö kaikki tuotot kuluihin ja palkkioihin? Osakkeista en ymmärrä mitään. Tilin korko tällä hetkellä 0,5%.
Kommentit (43)
Ja myös S-pankin rahasto on ihan ok. Teen ruokaostokset pääasiassa Prismassa ja vuoden alusta alkaen olen ohjannut S-bonukset rahastoon. Siellä on nyt vuoden lopussa lähemmäs 300 euroa ja sekin rahasto jopa vähän plussalla. Tavallaan "ilmaista" rahaa, jonka olen keskittämällä ansainnut.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:00"]Rahastot on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta älä ihmeessä laita OP:n rahastoihin. Minulla on yhden lapsen rahasto Danske bankissa ja toisen lapsen rahasto oli alkujaan OP:ssa. Ihmettelin kun toinen rahasto ei tuottanut yli vuoteen juuri mitään ja danskessa oleva oli huonoista ajoista riippumatta yli 10% voitolla. Vaihdoin sitten toisenkin Danskeen ja heti alkoi tuotto. Sinänsä outoa kun molemmat oli suurinpiirtein samalla riskillä (50% osakkeissa) -rahastoja. Pitkällä aika välillä riski kuitenkin jakaantuu eli kun on huonot ajat, 100 eurolla saa enempi osuuksia kuin hyvänä aikana ja hyvänä aikana arvo on parempi. Pankeissakin on siis eroja. Vanhimmalla lapsella on jo 40 000 euroa rahastossa ja tästä voittoa on lähemmäs 5000 euroa. En siis tilillä makuuttaisi rahoja. Jos kuluja haluat välttää, valitse Seligson. Siitä minulla ei ole kokemusta mutta on kuulemma halvin.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Onko siis OP:lla suuremmat kulut vai huonommat rahastonhoitajat vai mistä johtui?
En osaa sanoa miksi OP ei tuottanut juurikaan. Kulut ovat samaa luokkaa. Tai kuluja menee oikeastaan siinä vaiheessa kun rahoja lunastaa. Muutoin merkinnät eivät maksa mitään, ainakaan lapsilla. Ainakin verkkopankissa myös lisämerkinnät ovat ilmaisia. Luulen, että ero on rahastonhoitajissa. En uskonut, että pankkien välillä voi olla noinkin suuria eroja. Päivittäispankkina en danskea pidä muutoin kalliin hinnoittelun vuoksi mutta rahastoihin olen tyytyväinen. Lapsilla on pankissa säästötili, jonka kautta laitan kuukausittain rahaa rahastoon.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:00"]Rahastot on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta älä ihmeessä laita OP:n rahastoihin. Minulla on yhden lapsen rahasto Danske bankissa ja toisen lapsen rahasto oli alkujaan OP:ssa. Ihmettelin kun toinen rahasto ei tuottanut yli vuoteen juuri mitään ja danskessa oleva oli huonoista ajoista riippumatta yli 10% voitolla. Vaihdoin sitten toisenkin Danskeen ja heti alkoi tuotto. Sinänsä outoa kun molemmat oli suurinpiirtein samalla riskillä (50% osakkeissa) -rahastoja. Pitkällä aika välillä riski kuitenkin jakaantuu eli kun on huonot ajat, 100 eurolla saa enempi osuuksia kuin hyvänä aikana ja hyvänä aikana arvo on parempi. Pankeissakin on siis eroja. Vanhimmalla lapsella on jo 40 000 euroa rahastossa ja tästä voittoa on lähemmäs 5000 euroa. En siis tilillä makuuttaisi rahoja. Jos kuluja haluat välttää, valitse Seligson. Siitä minulla ei ole kokemusta mutta on kuulemma halvin. [/quote] Kiitos vastauksesta. Onko siis OP:lla suuremmat kulut vai huonommat rahastonhoitajat vai mistä johtui?
[/quote]
Sekä Danskella että OP:lla on tarjolla satoja rahastoja. Tässä esitetty vertailu koski vain kahta niistä, joten siitä ei voi päätellä kovinkaan pitkälle rahastoyhtiöiden eroja. Onnistumisia ja huteja löytyy kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:00"]Rahastot on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta älä ihmeessä laita OP:n rahastoihin. Minulla on yhden lapsen rahasto Danske bankissa ja toisen lapsen rahasto oli alkujaan OP:ssa. Ihmettelin kun toinen rahasto ei tuottanut yli vuoteen juuri mitään ja danskessa oleva oli huonoista ajoista riippumatta yli 10% voitolla. Vaihdoin sitten toisenkin Danskeen ja heti alkoi tuotto. Sinänsä outoa kun molemmat oli suurinpiirtein samalla riskillä (50% osakkeissa) -rahastoja. Pitkällä aika välillä riski kuitenkin jakaantuu eli kun on huonot ajat, 100 eurolla saa enempi osuuksia kuin hyvänä aikana ja hyvänä aikana arvo on parempi. Pankeissakin on siis eroja. Vanhimmalla lapsella on jo 40 000 euroa rahastossa ja tästä voittoa on lähemmäs 5000 euroa. En siis tilillä makuuttaisi rahoja. Jos kuluja haluat välttää, valitse Seligson. Siitä minulla ei ole kokemusta mutta on kuulemma halvin. [/quote] Kiitos vastauksesta. Onko siis OP:lla suuremmat kulut vai huonommat rahastonhoitajat vai mistä johtui?
[/quote]
Sekä Danskella että OP:lla on tarjolla satoja rahastoja. Tässä esitetty vertailu koski vain kahta niistä, joten siitä ei voi päätellä kovinkaan pitkälle rahastoyhtiöiden eroja. Onnistumisia ja huteja löytyy kaikilta.
[/quote]
Hyvä huomio. Onko muilla kokemusta OP:n rahastoista?
. [/quote] Kiitos vastauksesta. Mistä erottaa hyvän ja huonon rahaston?
[/quote]
Ei mistään. Rahaston ja rahastoyhtiön aiempi menestys ei takaa yksittäisen rahaston tulevista tuotoista yhtään mitään. Riskitasosta voi tehdä johtopäätöksiä, ja useimmat rahastoyhtiöt myös itse kertovat, millaiselle riskinottajalle mikin rahasto sopii. Mutta tuleeko riskirahastolle 30 % plussaa vai miinusta? Se on korkeammissa käsissä.
Meikäläisen vähiä rahoja ei kannata hassata mihinkään sijoitusten hoitomaksuihin. Siirretään säästötilille 150€/kk, joten tilillä on koko ajan muutama tonni, jos tulee jotain yllättäviä menoja.
Kannattaa ottaa ensimmäiseksi selvää mihinpäin maailmaa rahasto sijoittaa ja mihin toimialan osakkeisiin.
Rahastoista puhuttaessa ja pitkän välin säästämisessä tärkeintä on varmaan tosissaan rahaston kulut jotka voi voi viedä ihan mukavan osan tuotoista pitkällä aikavälillä. suosittelisin kyllä normaali pankkien sijaan nordnet jolla on suurempi valikoimakin eri rahastoja. ja itse säästän nordnetin super-rahastoon joka on täysin kuluton. https://www.nordnet.fi/super
Kaikki mitä säästät kuluissa voi laskea tuotoksi. Sijoittamisesti on olemassa hyviä kirjoja ja ihan googlen avulla löytää paljon tietoa joka auttaa hyvin alkuun joten kannattaa vain alkaa perehtymään.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:25"]
Kannattaa ottaa ensimmäiseksi selvää mihinpäin maailmaa rahasto sijoittaa ja mihin toimialan osakkeisiin.
Rahastoista puhuttaessa ja pitkän välin säästämisessä tärkeintä on varmaan tosissaan rahaston kulut jotka voi voi viedä ihan mukavan osan tuotoista pitkällä aikavälillä. suosittelisin kyllä normaali pankkien sijaan nordnet jolla on suurempi valikoimakin eri rahastoja. ja itse säästän nordnetin super-rahastoon joka on täysin kuluton. https://www.nordnet.fi/super
Kaikki mitä säästät kuluissa voi laskea tuotoksi. Sijoittamisesti on olemassa hyviä kirjoja ja ihan googlen avulla löytää paljon tietoa joka auttaa hyvin alkuun joten kannattaa vain alkaa perehtymään.
[/quote]
Miten tuo Nordnet voi olla täysin kuluton? Mistä se ottaa rahat toiminnan pyörittämiseen?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:33"]
[/quote]
Miten tuo Nordnet voi olla täysin kuluton? Mistä se ottaa rahat toiminnan pyörittämiseen?
[/quote]
Kyseessähän on yksi neljästä super-rahastosta jotka ovat kuluttomia.. eiköhän tarkoitus ole tarjota "tuote" joka mahdollisesti houkuttelis aloittavia ja muita sinne. eiköhän rahat toiminnan pyörittämiseen tule osake kaupoista ja muista rahastoista. Tarjotaan vain yksi vaihtoehto kuluttajille edulliseen säästämiseen
Minulla on danskessa tämä rahasto ja tyytyväinen olen ollut Danske Invest Kompassi 50K
Sijoituspolitiikka
Varat sijoitetaan suomalaisiin ja ulkomaisiin rahastoihin, jotka sijoittavat kansainvälisille osake- tai korkomarkkinoille. Varoja voidaan sijoittaa suoraan korkoihin, osakkeisiin ja johdannaisiin. Rahaston sijoituskohteiden tuotot, kuten osingot ja korot, sijoitetaan uudelleen. Osake- ja korkopohjaisten sijoitusten osuudet voivat vaihdella 25-75 % välillä. Keskimäärin osake- ja korkopohjaisten sijoitusten osuus on 50 %. Rahaston perusvaluutta on euro.
Rahasto sopii sijoittajalle, joka tavoittelee korkosijoitusta korkeampaa tuottoa, arvostaa osakesijoitusta matalampaa riskiä, haluaa hajauttaa varansa tehokkaasti osake- ja korkomarkkinoille, hyväksyy sijoituksen arvonvaihtelun ja sen, että sijoituksen arvo voi laskea. Suositus: Tämä rahasto ei välttämättä sovi sijoittajalle, joka aikoo lunastaa osuutensa rahastosta 3 vuoden kuluessa. Rahasto-osuuksia voi merkitä ja lunastaa jokaisena pankkipäivänä.
Meikäläisen vähiä rahoja ei kannata hassata mihinkään sijoitusten hoitomaksuihin. Siirretään säästötilille 150€/kk, joten tilillä on koko ajan muutama tonni, jos tulee jotain yllättäviä menoja.
[/quote]
Säästötili on aavistuksen parempi vaihtoehto kuin patjan alle jemmaaminen. Tilillä ei ole varkaus- eikä tulipaloriskiä, ja reaalikorkokin on karvan verran vähemmän miinuksella kuin patjavaihtoehdossa.
Ostakaa suoraan osakkeita siinä suhteessa miten ne siinä rahastossa ovat joita aioitte ostaa.
Sitten tutustukaa niihin osakkeisiin mitä olette ostaneet. Sitten kun ymmärtää asioista voi ottaa hieman omaa näkemystä. Ei voi mennä huonommin kuin rahastoihin sijoittamalla.
Sukanvarressa jemmassa. Elämme niin epävarmoja aikoja.
Kiitos vastanneille. Hyviä neuvoja sain. :)
Minulla on op rahastoja ja tyytyväinen olen ollut. Ei voi sanoa, että dansken rahastot olisivat yleisesti parempia, riippuu ihan siitä, miten salkun hoitaja on onnistunut. Minulla on esim op Deltaa, joka noussut vuodessa lähes 30 % ja op Intiaa, joka noussut vuodessa 50 %. Tuotto on siis moninkertainen, jos vertaa käyttötiliin, jonka korko on 0,1 %, siitäkin toki peritään vielä lähdevero. Tuo rahastojen tuotto sisältää myös kulut. Lunastuspalkkio on 0,75 % ja lisäksi tietysti vero. Sitäkään ei mene, jos lunastukset vuodessa alle 1000 euroa. Huomatkaa että käyttötilin korosta menee AINA vero, rahastoista ei mene jos lunastussummat ei ylitä 1000 euroa vuodessa.
Minusta rahastosäästäminen on järkevämpää, jos summat ovat pieniä. Jos haluaa ostaa osakkeita, ostoista pitää maksaa 9 euron kulu ainakin Nordenetissa. Tilin piti Nordnetissa on toki ilmaista, mutta kulut menee ostoista ja myynneistä. Rahastoissa ei yleensä ole mitään merkintäkulua, ainoastaan lunastuskulu.
Mulla on Alexandria pankkiiriliikeen välityksellä mm 15 000 € rahasto, jonka arvo on noussut vuodessa 1125€ eli 7,5%. Ei paha!
Alkuperäiselle sanoisin, että jos et ole aikaisemmin sijoittanut, niin ihan hyvin sen sijoittamisen voi aloittaa oman pankin rahastoissa. Kuluihin kannattaa kiinnittää huomioa ja itse en sijoittaisi niihin kalliimpikuluisiin, koska jos rahaston tuotto on vaikka 7% ja kulut on 2%, niin ei itselle jää tuottoa kuin 5%, mutta jos tuotto on 7% ja kulut vaikka 0,5%, niin itselle jää 6,5%. Mikään rahasto ei oikein voita noita indeksejä pitkässä juoksussa kuitenkaan, joten ihan sama on tavallisen ihmisen sijoittaa indeksirahastoihin. Itse sinun kengissäsi pistäisin rahojani:
Amerikka Indeksi
Eurooppa Indeksi
Aasia Indeksi
Pohjoismaat Indeksi
Noilla saat ihan hyvän hajautuksen ja kertasijoitussummat voivat olla suht pieniä. Kysy sieltä omasta pankista noita indeksirahastoja siis rohkeasti.
Sitten vastaus sinun alkuperäiseen kysymykseen eli mihin itse sijoitan, niin osakkeisiin (Nordnet, Nordea), rahastoihin (Seligson, Handelsbanken) ja sitten korkorahoja pidän 1,65% korolla Nordaxissa (ruotsalainen pankki ja ruotsalaisen talletussuojan piirissä).
Jos haluat lähteä etsimään pieniä kuluja ja hyviä rahastosijoituksia, niin Handelsbanken taitaa tällä hetkellä olla halvin.
Rahastot on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta älä ihmeessä laita OP:n rahastoihin. Minulla on yhden lapsen rahasto Danske bankissa ja toisen lapsen rahasto oli alkujaan OP:ssa. Ihmettelin kun toinen rahasto ei tuottanut yli vuoteen juuri mitään ja danskessa oleva oli huonoista ajoista riippumatta yli 10% voitolla. Vaihdoin sitten toisenkin Danskeen ja heti alkoi tuotto. Sinänsä outoa kun molemmat oli suurinpiirtein samalla riskillä (50% osakkeissa) -rahastoja. Pitkällä aika välillä riski kuitenkin jakaantuu eli kun on huonot ajat, 100 eurolla saa enempi osuuksia kuin hyvänä aikana ja hyvänä aikana arvo on parempi. Pankeissakin on siis eroja. Vanhimmalla lapsella on jo 40 000 euroa rahastossa ja tästä voittoa on lähemmäs 5000 euroa. En siis tilillä makuuttaisi rahoja. Jos kuluja haluat välttää, valitse Seligson. Siitä minulla ei ole kokemusta mutta on kuulemma halvin.