Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan lapsilleni antimaterialistisen joulun, mummolla vaikea hyväksyä

Vierailija
08.12.2014 |

Eli 2-4 lahjaa/lapsi. Hyviä ja toivottuja lahjoja kyllä. Viime vuonna lapsi sai 20 lahjaa, suurin isovanhemmilta. Lapsi oli vasta 2,5 v....eli ei mitään järkeä. Haluauisin totuttaa lapsen kohtuuteen. Lapsi ei osaa kaivata tavarapaljoutta. Joulu on muutakin. Mummoa huolettaa että lapsi vertaa lahjamäärää muiden lasten lahjamäärään ja tulee surulliseksi. Argh!

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:45"]

Niin. Minä luen näitä aloituksia näin; meillä on iso ja välittävä suku. On paljon ihmisiä, jotka haluavat ilahduttaa lastamme ja muistaa häntä. Otamme suvun niin itsensäänselvänä asiana että kiukuttelemme heille kuin olisimme itsekin vielä lapsia. Oikeasti; ei ap:llä ole ongelmia, jos ongelma on se, että joku muukin välittää hänen lapsestaan kuin hän itse.

[/quote]

Juuri näin.

Tuo on se näiden viestien oikea sanoma.

Ja lapsesta ei tule materialistia joululahjoista, oletteko jotenkin vajaita? Lasten arvot muodostuvat ihan joka päiväisestä elämästä, eikä jouluna saatavista lahjoista.

Vierailija
62/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ei ole oikeasti isot ongelmat kyseessä. Laita eteenpäin ne lelut, joilla ei teillä leikitä (tutuille, kirppikselle, hyväntekeväisyyteen, vaihtoehtoja riittää). Joku voi vielä ilahtua. Kun kaikilla ei ole varaa ostella leluja kaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä useamman kerran todistanut sukulaislasten kohdalla sitä, että alle kouluikäiset eivät edes jaksa avata kaikkia paketteja ja haluaisivat vaan leikkiä nillä kolmella ensimmäisellä lelulla. Ja tuntuvat ahdistuvan kun pitää repiä paketteja auki vimmalla ja mummit ja kummit huutelevat, että tällä olisi vielä tämä ja tämä paketti avattavana ja sitten pahoittavat mielen, kun ei lapsi jaksa avat sitä kahdettakymmenettä pakettia. Olen myös todistanut sitä, että lapsi ahdistuu, kun hänestä tuntuu, ettei ole ollut niin kiltti, että olisi sen hirveän lahjaröykkiön ansainnut. Kun kukaan ei kokoajan ole kiltti. Eli ehkä kannattaa myös miettiä, minkä verran lahjoja on sille lapselle sopivasti. Joku kouluikäinen nyt ehkä availeekin reilu parikymmentä pakettia, mutta saako joku 3-v niistä kuitenkaan niin paljon irti?

Vierailija
64/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:37"]

Eli 2-4 lahjaa/lapsi. Hyviä ja toivottuja lahjoja kyllä. Viime vuonna lapsi sai 20 lahjaa, suurin isovanhemmilta. Lapsi oli vasta 2,5 v....eli ei mitään järkeä. Haluauisin totuttaa lapsen kohtuuteen. Lapsi ei osaa kaivata tavarapaljoutta. Joulu on muutakin. Mummoa huolettaa että lapsi vertaa lahjamäärää muiden lasten lahjamäärään ja tulee surulliseksi. Argh!

[/quote]

Arvostan ehdottomasti ajatustasi, ja jos onnistut siinä niin loistavaa. Mutta samalla voi myös ajatella että yhtenä päivänä vuodessa annetut lahjat eivät lapsiasi sekoita. Jos määrätietoisesti kasvatat lastasi ne muut 364 päivää vuodessa niin hyvää tulee. Omassa perheessäni vanhemmat olivat hyvin tarkkoja kulutuksesta ympäri vuoden (vaikka kuuluivatkin ylempään keskiluokkaan eikä meillä ollut koskaan pulaa mistään) ja opin rahan arvon, vaikka jouluna sainkin noin 15-20 lahjaa usean vuoden ajan. Nykyään nautin minimalismista sisustuksen suhteen, minun ei tee mieli ollenkaan materiaa, olen hyvin ympäristötietoinen, en viitsi heittää mitään pois, jne.

Voi myös olettaa että kun lapsesi kasvaa ja alkaa paremmin ymmärtämään näitä asioita, voi olla että hän kokee sinun antimaterialismiin painottuvan kasvatuksesi tukahduttavana ja hänelle tulee siihen vastareaktio. Teininä hän saattaa todeta että "äiti oli kitupiikki, ja minä en aio koskaa tulla sellaiseksi", ja sen seurauksena hänestä tulee hedeonistinen aikuinen joka nauttii tavaranpaljoudesta koska sitä ei lapsena ollut. Joten jonkinlainen tasapaino siinä kasvatuksessa pitää olla ja se että selittää lapselle miksi painottaa antimaterialismin tärkeyttä, ettei hän koe että teet sitä vain kiusallasi.

Vierailija
65/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni ollut lapsena aina erittäin materialistiset joulut, ja opin kyllä aika varhain inhoamaan niitä. Ei missään ollut mitään erityistä, koska sain aina kaiken mitä halusin ja kiloittain muuta romua päälle. Ettekö tajua, ettei mikään lahja enää tunnu miltään, jos niitä satelee roppakaupalla? Kohtuutta, kiitos.

Vierailija
66/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:54"]Mikä niissä leluissa on niin kamalaa? Ne saa helposti myytyä ja lahjoitettua eteenpäin jos lapsi ei niillä leiki. Meillä ostetaan runsaasti leluja kirppikseltä ja myydään sitten pois kun niitä ei tarvita, eikä hetkeäkään ole ahdistanut. Lelut ovat käyttötavaraa ja tärkeitä lapsen kehitykselle. Suhtaudun leluihin samalla lailla kuin kirjoihin, eli niitäkin käytetään vain sen ajan kuin niistä on iloa, sitten kiertoon.
[/quote]En ole saanut leluröykkiötä myytyä vaan joutunut viemään ilmaiseksi kierrätyksiin yms. Nettikirppukset ja huutonet tursuaa lelyja ja lisää vaan kiinalaista muovikrääsää paketteihin lapetaan, kohtuus kaikessa! Voihan materialahjojen lisäksi antaa isovanhemmatkin aikaansa ihan ilmaiseksi lahjaksi. Ja opettaa omia taitojaan ja tietojaan lapsenlapsilleen. Nykyajan isovanhemmissakin taitaa olla niitä pissiksiä mutta onneksi omalla lapsella on vanhanajan perinteiset isovanhemmat.

Vierailija
67/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:21"]

[/quote]

Miksi ihmeessä vietätte aattoa yhdessä?

[/quote]

Käly haluaa sukujoulun. Hänelle on tärkeää, porukka kokoontuu yhteen ja tarkassa aikataulussa "levollisesti ja rauhallisesti" vietetään joulua.

[/quote]

Järkkyä... en suostuisi. Juhannuksena jo ilmoitatte, että ensi jouluna olette "matkoilla". Ehtii kälykin puolessa vuodessa toipua ja aikatauluttaa ohjelmansa uudelleen.

[/quote]

Miksi? Ei joulu ole lahjoineen meille ongelma, käly se on, joka ahdistuu siitä, että lapsilla on lahjoja. Tietty säälitään pieniä serkkuja, jotka saa raivareita, kun heillä on 3 pakettia, joista yhdessä on yöpuku, toisessa kirja ja kolmannessa joku sisustukseen kivasti sopiva lelu ja meidän ipanat saa legoja, nukkekotiin kalusteita, nukeille vaatteita, junarataan lisää osia, pikkuautoja, palapelejä, kauko-ohjattavia juttuja jne. Joulupäivä kuluu kuunnellessa sitä, miten meidän lasten täytyy lainata uusia leluja serkuille ja meidän lapset toteavat, että leikkikööt omillaan. Lainata ei tarvitse, jos ei halua.
[/quote]

No kyllä tuossa tilanteessa on jo silkkaa julmuutta olla lainaamatta. Kivan itsekkäiksi toisen surusta nauttiviksi pikku nilkeiksi lapsesi kasvatat. Minä opetan lapseni ottamaan huomioon myös toiset ja lainaamaan tavaroitaan

Vierailija
68/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä osaa vastaajista. Ei lapsi pety jos se kohtuullisen määrän lahjoja. Liika on liikaa, harva niitä haluaa kymmenittäin avata. Mieluummin yksi hyvä, toivottu lahja kuin kymmenen joilla ei tee mitään. Osalle ilo tuntuu tulevan lahjojen avaamisesta, ainakin meille osa ilosta on siitä mikä lahja on.

Jos isovanhemmalta toivotaan 1-2 lahjaa, lapsi voi silti saada yli 10 lahjaa koska lahjoja tulee muiltakin sukulaisilta, kummeilta jn. Jos jokainen ostaa 10-20 lahjaa, lahjoja voi olla jo 100. Mitä jos perheessä on vaikka 4 lasta, eihän nuo tavarat edes mahdu minnekään

Omat lapseni ovat saaneet noin 10 lahjaa. Nyt teini-ikäisinä ihmettelvät joidenkin saamia tavaramääriä ja toivovat entistä vähemmän lahjoja. 

TJoulun roskamäärä on käsittämätön, älkää lisätkö sitä turhaan. ostakaa kestävää tai käytännöllistä. Mieluummin pieni legopaketti ja värikynät kuin jotain heti rikkoutuvaa muovikrääsää

Vierailija
69/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

69 jatkaa vielä. Lasten ollessa pienempiä, eivät saaneet vaatteita koskaan joululahjaksi. Eikä muutakaan käyttötavaraa. Lahjat nimenomaan jotain ekstraa

Vierailija
70/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:33"]

nämä ihmiset jotka eivät ymmärrä ap:n huolta eivät tunnu tajuavan että moni nykytenava saa aivan helvetisti sitä krääsää. Ja nimenomaan krääsää, kertakäyttöistä kiinapaskaa. 
[/quote]

Niin. Minä luen näitä aloituksia näin; meillä on iso ja välittävä suku. On paljon ihmisiä, jotka haluavat ilahduttaa lastamme ja muistaa häntä. Otamme suvun niin itsensäänselvänä asiana että kiukuttelemme heille kuin olisimme itsekin vielä lapsia. Oikeasti; ei ap:llä ole ongelmia, jos ongelma on se, että joku muukin välittää hänen lapsestaan kuin hän itse.
[/quote]Minä luen sen näin: en saanut itse lahjoja tarpeeksi pienenä ja haluan nyt että yksikään lapsenlapsi ei jää vähille lahjoille ja minulla on myös paljon rahaa jota tuhlata lahjoihin. En osaa näyttää rakkauttani jouluna jostain syystä muuten kuin tavaraa ostamalla.

Vierailija
71/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:03"]Minä luen sen näin: en saanut itse lahjoja tarpeeksi pienenä ja haluan nyt että yksikään lapsenlapsi ei jää vähille lahjoille ja minulla on myös paljon rahaa jota tuhlata lahjoihin. En osaa näyttää rakkauttani jouluna jostain syystä muuten kuin tavaraa ostamalla.

[/quote]

Olisiko ihan hyvä, jos ottaisitte vaikka pesäeroa niihin hirviöisovanhempiin, jotka eivät osaa näyttää sitä rakkautta teidän haluamalla tavalla, ja ostelevat vielä törkeyksissään lahjojakin?

Eihän tuollaisia oksettavia paska isovanhempia tarvitse kenenkään katsella. Kasvaa lapsenlapsetkin ihan vinoon vääränlaisilla isovanhemmilla. 

Vierailija
72/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan se antimaterialistinen joulu kun yhdet isovanhemmat on kuolleet ja toiset  dementoituneet/eivät halua olla tekemisissä meidän kanssa. Mullan alta ei lahjoja anneta, ei myöskään apuja lasten sairastaessa yms. Itsekkäitä sukulaisia on riitämiin, toki heidän omille lapsenlapsille se 20 pakettia, mutta meidän lapsille mitään koska sukulaisuus on tietty liian kaukaista. En jaksa ymmärtää teidän ongelmia lahjaröykkiöiden keskellä. Tiedättekö ensi vuonna se kamala anoppi/mummo voi olla jo haudassa.

Vierailija
73/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustin tuossa aiemmin toivottuja, laadukkaita lahjoja. Olen miettinyt, että millä ne hyvin antimaterialistiset lapset sitten leikkivät? Yhdellä pikkuautolla ja lakanasetillä läpi vuoden? Meillä ostetaan lähes kaikki lelut ym. nimenomaan joulu- ja synttärilahjoiksi. Silloin tällöin kirpparilta löytyy jokin edullinen kirja tms. Mutta ei meillä mitään puujunaratoja, duploja ja legoja ole ex tempore ostettu vaan nimenomaan juhlapäiviksi. Lapset kun vielä tuppaavat kasvamaan. Ei meidän alakouluikäisiä kauheasti kiinnosta lelut, joita saivat taaperoiässä, ne on jo laitettu eteenpäin.

Vierailija
74/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu täällä! Vanhin haluaa sukkia, kalsareita ja jaffa-pussilakanasetin (asuu omillaan), toinen ei mitään, kolmas rahaa tietokoneeseen (kun tietää että ei konetta saa jouluksi, haluaa ihan tietynlaisen, liian kallis), neljäs haluaa Pullip-nuken (140e ulkomailta posteineen, että ei mikään barbi kuitenkaan), viides halusi vaikka mitä mutta sanoi ettei toivo mitään erityistä vaan haluaa yllättyä, kuudes on senverran pieni ettei oikein osaa toivoa mitään tiettyä. Ja meillä ollut aiemmin 15-20 pkt/lapsi, mutta ovat kai muksutkin kyllästyneet kun tavara täyttää talon eivätkä halua turhaa roinaa.

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:39"]

21 ja 22 puhuvat asiaa. Kun lapset pienenä saavat yllin kyllin lahjoja, ei tavallisilla lapsilla ainakaan pääse kehittymään mitään himoa saamiseen ja yltäkylläiseen omistamiseen, kateudesta puhumattakaan. Meillä oli aikoinaan järkyttävät lahjaröykkiöt tenaville. Nyt teineinä eivät oikein halua mitään erityistä, jotain puhelimiin tai tietokoneisiin liittyvää ehkä, ja vanhin (17 v) sanoi, ettei oikeastaan halua mitään lahjaksi. Suklaata ja vähän rahaa saavat, ja rojujen ja paperiroskan määrä on radikaalisti vähentynyt. Eli, aika aikaansa kutakin.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi