Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan lapsilleni antimaterialistisen joulun, mummolla vaikea hyväksyä

Vierailija
08.12.2014 |

Eli 2-4 lahjaa/lapsi. Hyviä ja toivottuja lahjoja kyllä. Viime vuonna lapsi sai 20 lahjaa, suurin isovanhemmilta. Lapsi oli vasta 2,5 v....eli ei mitään järkeä. Haluauisin totuttaa lapsen kohtuuteen. Lapsi ei osaa kaivata tavarapaljoutta. Joulu on muutakin. Mummoa huolettaa että lapsi vertaa lahjamäärää muiden lasten lahjamäärään ja tulee surulliseksi. Argh!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:20"]

Miten te av-mammat saatte joka hiton asiasta ongelman, jos se ei sellainen ole!?!? Itse sain joka joulu lapsena veljeni kanssa reippaasti paketteja ja silti minusta on kasvanut ihan normaali ihminen, joka ei ole pelkästään materian perään ja osaa olla kiitollinen.

[/quote]

Niinpä. Itse olen kasvanut varsin varakkaassa kodissa, ja riitti joululahjoja, ja olen kai muutenkin ollut varsin hemmoteltu. Mutta ei minusta mitään kulutushysteerikkoa ole tullut, päinvastoin. Tykkään yksinkertaisesta elämästä ja ympäristöaate on lähellä sydäntäni. 

Sen sijaan vanhempani olivat hyvin köyhistä ja pakon edessä "antimaterialistisista" kodeista, ja uskon että juuri tuon taustan takia heillä on valtava tarve hakea turvallisuudentunnetta materiasta. 

Ja ei, minulle ei tulisi mieleenkään moittia vanhempiani siitä että antavat lahjoja lapsille enemmän kuin itse tykkäisin. Ei tosiaan ne lahjat ketään pilaa.

Vierailija
22/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joulun antimaterialistit, miksi rajoitatte itseänne, ja pyritte määräilemään muita vain jouluna? Minä näen tässä loputtoman kentän jossa valistaa lähimmäisiään kuluttamisesta. Naapuri ei nimittäin ehkä tiedä, että autoilu on paitsi turhaa myös laiskistuttaa ihmisen ja saastuttaa luontoa, ja tästä olisi hyvä muistuttaa. Vaikkapa ympäri vuoden. Mummo ei ehkä tiedä, että ihminen ei tarvitse lihaa, joten makkara vaan pois mummelin jääkaapista.  Ja entäpä kaikki ne turhakkeet, jotka löytyvät anopin asunnosta! Voi hyvänen aika, onko anoppi ollenkaan tietoinen siitä, kuinka huono ihminen hän on, kun asunnosta löytyy muutakin koriste-esinettä kuin hillitty valkoinen asetelma valkoisen lipaston päällä? Kannattaisiko tähän epäkohtaan puuttua? Tässä ainakin ois melko lailla urakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antimaterialistinen joulu olisi 0 lahjaa.

Vierailija
24/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:30"]

Te joulun antimaterialistit, miksi rajoitatte itseänne, ja pyritte määräilemään muita vain jouluna? Minä näen tässä loputtoman kentän jossa valistaa lähimmäisiään kuluttamisesta. Naapuri ei nimittäin ehkä tiedä, että autoilu on paitsi turhaa myös laiskistuttaa ihmisen ja saastuttaa luontoa, ja tästä olisi hyvä muistuttaa. Vaikkapa ympäri vuoden. Mummo ei ehkä tiedä, että ihminen ei tarvitse lihaa, joten makkara vaan pois mummelin jääkaapista.  Ja entäpä kaikki ne turhakkeet, jotka löytyvät anopin asunnosta! Voi hyvänen aika, onko anoppi ollenkaan tietoinen siitä, kuinka huono ihminen hän on, kun asunnosta löytyy muutakin koriste-esinettä kuin hillitty valkoinen asetelma valkoisen lipaston päällä? Kannattaisiko tähän epäkohtaan puuttua? Tässä ainakin ois melko lailla urakkaa.

[/quote]

Ihan sama mitä ne muut ihmiset omiin koteihinsa säilöö... mutta lapsen huone on 11m^2... ei sinne tolkuttomasti mahdu ja minä sitä läävää vielä joudun siivoamaan.

Vierailija
25/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kiusaatte lapsianne antamalla mahdollisimman vähän lahjoja. Kyllä sitä kerran vuodessa saa nauttia suuresta lahjapinosta ilman tuollaista tavarapihiyttä. Tuo ei ole normaalia, etteii anna lapsen kerran vuodessa iloita kunnon satsista leluja.

Vierailija
26/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:56"]

Joulupäivä kuluu kuunnellessa sitä, miten meidän lasten täytyy lainata uusia leluja serkuille ja meidän lapset toteavat, että leikkikööt omillaan. Lainata ei tarvitse, jos ei halua.

[/quote]

Lahjojen määrään en ota kantaa, mutta ihmettelen kyllä, etteivät lapset voi leikkiä toistensa leluilla? Eihän se niiden lasten vika ole, jos äitinsä kieltää niiltä lahjat!

Muutenkin meillä on aina ollut sellainen sääntö, että kylään tuleville kavereille pitää lainata omia leluja. Ihan järkyttävä ajatus, että kyläilypaikan lapset leikkisivät omilla leluillaan lainaamatta niitä ollenkaan muille. Huh huh, en yhtään ihmettele  ihmisten itsekkyyttä, jos tällaisia äitejä on enemmänkin.

Vierailija
27/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 ja 22 puhuvat asiaa. Kun lapset pienenä saavat yllin kyllin lahjoja, ei tavallisilla lapsilla ainakaan pääse kehittymään mitään himoa saamiseen ja yltäkylläiseen omistamiseen, kateudesta puhumattakaan. Meillä oli aikoinaan järkyttävät lahjaröykkiöt tenaville. Nyt teineinä eivät oikein halua mitään erityistä, jotain puhelimiin tai tietokoneisiin liittyvää ehkä, ja vanhin (17 v) sanoi, ettei oikeastaan halua mitään lahjaksi. Suklaata ja vähän rahaa saavat, ja rojujen ja paperiroskan määrä on radikaalisti vähentynyt. Eli, aika aikaansa kutakin.

Vierailija
28/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly haluaa, entä mitä sinä haluat.

Vierailija
29/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:37"]

En ymmärrä, miksi kiusaatte lapsianne antamalla mahdollisimman vähän lahjoja. Kyllä sitä kerran vuodessa saa nauttia suuresta lahjapinosta ilman tuollaista tavarapihiyttä. Tuo ei ole normaalia, etteii anna lapsen kerran vuodessa iloita kunnon satsista leluja.

[/quote]

Mitä pienempi lapsi niin sen vähemmästä määrästä kykenee iloitsemaan vaan päinvastoin: käy ylikierroksilla, repii auki ja ahdistuu, ei keskity edes katsomaan yhtäkään tavaraa ja siinä sivussa vetää pari suklaalevyä kuin näkkileipää reunasta haukaten. En todellakaan halua yhdellekään taaperolle pahaa oloa jouluksi.

Vierailija
30/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos lapsi iloitsisi ja leikkisikin niillä kaikilla, mutta esim. 10 lahjasta leikkii tammikuun puolessavälissä kahdella, niin ne loput ovat nurkissa pölyttymässä ja lopulta tiellä. Äiti ei voi pakottaa lasta leikkimään niillä kaikilla, mutta voi sukulaisille jo etukäteen ilmoittaa etteivät osta turhaa roinaa.

Vierailija
31/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee myös niitä leluja, ei leimata kaikkea turhaksi krääsäksi!
Itse otan mieluusti lahjoja lapsille joulu- ja syntymäpäivälahjoiksi. Muuten meille ei leluja ole juurikaan ostettu joten määräin kuitenkin pysynyt melko kohtuullisena.

Vierailija
32/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä leluissa on niin kamalaa? Ne saa helposti myytyä ja lahjoitettua eteenpäin jos lapsi ei niillä leiki. Meillä ostetaan runsaasti leluja kirppikseltä ja myydään sitten pois kun niitä ei tarvita, eikä hetkeäkään ole ahdistanut. Lelut ovat käyttötavaraa ja tärkeitä lapsen kehitykselle. Suhtaudun leluihin samalla lailla kuin kirjoihin, eli niitäkin käytetään vain sen ajan kuin niistä on iloa, sitten kiertoon.

Vierailija
33/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sinä mummon ostaa, antamisen ilo on yksi ihmisen suurimmista iloista. Ei se mummo ole niitä lahjoja siinä loputtomiin antamassa ja aikuisemmalla iällä lapsi ymmärtää kyllä ettei paketteja tule kymmeniä. 

Relaa.

Vierailija
34/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joulu ole myös lastenjuhla?

Vierailija
35/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melko lailla kontrollifiriikkejä kavereita, joiden on ihan hirveän tärkeä kontrolloida joka ikistä senttimetriä talossa. Värit, huonekalut, sisustus, kaikki on just kuten nainen haluaa. Ja samoin lapsen huone. Musta joskus tuntuu, kun kuljen näissä kodeissa, että missä täällä näkyy mies ja lapset? Näitten kotien perusteella voi sanoa, mitä nainen harrastaa, millainen hän on, mut ei yhtään mitään siitä mistä esimerkiksi mies pitää ja mitä hän harrastaa (ok saa siellä ehkä olla joku yksi leffajuliste ja ehkä kitara nurkassa, se siinä). Tytön huoneen tunnistaa pinkistä sisustuksesta ja pojan huoneen vihreästä, mut eipä lasten leikkejä näidenkään huoneiden lattioilla näy.

Relatkaan äidit vähän sen siivouksen ja hygienian kanssa ja eläkää vähän enemmän, yhdessä muun perheen kanssa. Tulee vielä sekin aika että kaikki on taas tiptop eikä lattialla loju leluja särkemässä äidin esteettistä silmää, joten jos vähän hellittää niin ei siinä mitään menetä.

Vierailija
36/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:56"]

Joulupäivä kuluu kuunnellessa sitä, miten meidän lasten täytyy lainata uusia leluja serkuille ja meidän lapset toteavat, että leikkikööt omillaan. Lainata ei tarvitse, jos ei halua.

[/quote]

Lahjojen määrään en ota kantaa, mutta ihmettelen kyllä, etteivät lapset voi leikkiä toistensa leluilla? Eihän se niiden lasten vika ole, jos äitinsä kieltää niiltä lahjat!

Muutenkin meillä on aina ollut sellainen sääntö, että kylään tuleville kavereille pitää lainata omia leluja. Ihan järkyttävä ajatus, että kyläilypaikan lapset leikkisivät omilla leluillaan lainaamatta niitä ollenkaan muille. Huh huh, en yhtään ihmettele  ihmisten itsekkyyttä, jos tällaisia äitejä on enemmänkin.

[/quote]

Ensinnäkin: me olemme joulun mummolassa, kukaan lapsenlapsista ei asu siellä, Toiseksi olen opettanut lapsille saman, minkä opin itse aikanaan sain eli tavaroita ei tarvitse lainata siksi, että joku niin haluaa. lainatusta lelusta ei koskaan pidetä yhtä hyvää huolta kuin omasta eikä ole minun lasteni vika, että heille saa leluja ostaa, mutta serkuille ei. On kälyn tehtävä ottaa kotoa mukaan lisää leluja, jos katsoo, että lastensa lahjat eivät riitä.

En todellakaan lähde siihen, että meidän lasten lelut sosialisoidaan serkuille siksi, että heille ei saa leluja ostaa, mutta lainata voidaan. Ja pääsääntöisesti samalla rikkoa, koska 5v osaa olla jo aika kateellinen junaradasta, jos omasta lelupaketista tuli jalkapallo.

Vierailija
37/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää ihmiset luontoa. Miettikää oikeasti, joskus tämä kaikkikaikki saa paskasen lopun. Teidän turhamaisuutenne vuoksi. Ap olet fiksu ihminen.

Vierailija
38/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin kuin tuo 22. Meillekin veljen kanssa suorastaan sateli lahjoja, silti kumpikaan emme ole kulutushysteerikkoja ja mielellään asioidaan kirppiksillä ja uudelleenkäytetään vanhaa. Mummu ja pappa eivät meille lapsenlapsille antaneet "kuin" suklaapaketit per nuppi, mutta empä tuotakaan olisi osannut ongelmaksi kuvitella...

Itse ostan lapsilleni lahjat fiiliksen ja toiveiden mukaan, en minkään oman päähänpinttymäni. Idealismi tappaa lapsuuden, oli sitten kyseessä himopoliitikko tai uskonnollinen huuhaa, viheraatteista nyt puhumattakaan.

Vierailija
39/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän