Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan lapsilleni antimaterialistisen joulun, mummolla vaikea hyväksyä

Vierailija
08.12.2014 |

Eli 2-4 lahjaa/lapsi. Hyviä ja toivottuja lahjoja kyllä. Viime vuonna lapsi sai 20 lahjaa, suurin isovanhemmilta. Lapsi oli vasta 2,5 v....eli ei mitään järkeä. Haluauisin totuttaa lapsen kohtuuteen. Lapsi ei osaa kaivata tavarapaljoutta. Joulu on muutakin. Mummoa huolettaa että lapsi vertaa lahjamäärää muiden lasten lahjamäärään ja tulee surulliseksi. Argh!

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että ei onnistu. On yritetty, lapsi on jo 5v eikä viesti mene mitenkään perille isovanhemmille. Yritän sitten keksiä kaikkea mahdollista hyödyllistä, että eivät ostaisi lelukauppaa tyhjäksi (lakanoita, vaatteita jne), niitä lapsi ei ajattele lahjoiksi samalla tavalla kuin leluja, kun ei ole niistä niin kiinnostunut. Ärsyttää se liika tavaroilla lahjominen, mutta en jaksa riidellä asiasta.

Vierailija
2/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein kauhulla odotan sitä, miten omat vanhempani ja appivanhempani suhtautuvat tähän aiheeseen aikanaan.. Suuret ikäluokat ovat sellainen materialistisukupolvi, että mikään ei riitä. Äidilleni sain tolkuttaa aikuisiässä vuosikaudet, että ei osta minulle jouluksi niitä kammottavia tyyliini sopimattomia hörhelövaatteita ja junttimaisia koruja, kun en niitä tule käyttäneeksi ja rahat menevät hukkaan. Touhu loppui vasta siihen, kun eräänä jouluna purskahdin itkuun!

Ilmiselvästi äitini toteutti noilla ostoksillaan oman lapsuutensa haaveita, jotka tuolloin jäivät köyhyyden vuoksi toteutumatta. Minua ja persoonallisuuttani hän ei lahjoja valitessaan miettinyt lainkaan. Pelkään, että lapsenlapsenikin alistetaan aikanaan saman kulutushysterian kohteiksi.

Neuvoja en osaa antaa. Pahoitteluni sinulle, ap! Ikävä tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:53"]Oikein kauhulla odotan sitä, miten omat vanhempani ja appivanhempani suhtautuvat tähän aiheeseen aikanaan.. Suuret ikäluokat ovat sellainen materialistisukupolvi, että mikään ei riitä. Äidilleni sain tolkuttaa aikuisiässä vuosikaudet, että ei osta minulle jouluksi niitä kammottavia tyyliini sopimattomia hörhelövaatteita ja junttimaisia koruja, kun en niitä tule käyttäneeksi ja rahat menevät hukkaan. Touhu loppui vasta siihen, kun eräänä jouluna purskahdin itkuun!

Ilmiselvästi äitini toteutti noilla ostoksillaan oman lapsuutensa haaveita, jotka tuolloin jäivät köyhyyden vuoksi toteutumatta. Minua ja persoonallisuuttani hän ei lahjoja valitessaan miettinyt lainkaan. Pelkään, että lapsenlapsenikin alistetaan aikanaan saman kulutushysterian kohteiksi.

Neuvoja en osaa antaa. Pahoitteluni sinulle, ap! Ikävä tilanne.
[/quote]

Sä olet kummallinen.

Vierailija
4/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antimateria on oikein hyvä lahjaidea! Lapsi voi sitten annihiloida muiden lasten lahjat niin kaikki ovat tasavertaisessa asemassa. :)

Vierailija
5/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tämä mummo aina valittaa omaa köyhää lapsuuttaan ja halveerasti puhuu tästä "nykyajan menosta". Ja itse täyaillä toteuttaa sitä :D. Yritin sanoa että paras lahja minkä lapsenlapsilleen voi antaa on maapallo, joka ei huku roskaan heidän elinaikanaan....

Ei mene jakeluun. Itsellä oksettaa se lahjojenantamishetki, sitä pakettiroskan määrää. Pikkuleluja isoissa muovisissa paketeissa. Lapsi leikkii kerran ja heittää romukasaan. Isovanhemmat riistävät joulun näin lapsilta.

Ja mielestäni lapsi ei säry pettymyksistä.

Ap

Vierailija
6/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nä olen ratkassut tämän ongelman niin, että pyydän isovanhemmilta lapsille lahjaksi oikeasti kalliita tuotteita kuten luistimia, suksia, jääkiekkovarusteita, isoja legopakkauksia tms. jotka on niin kalliita etteivät sen jälkeen raaski enää ostaa mitään muuta. Hymyilen surumielisesti ja sanon että olisihan se ihanaa jos lapsella olisi kunnon harrastusvälineet... okei, meidän lapset on jo vähän isompia mutta kai pienemmällekin keksisi jotain samantapaista. Eivät sitten onneksi tuo muita lahjoja kuin ehkä kirjan tms. sen ison lisäksi.

Vierailija
7/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on ratkaistu niin, että antimaterialistista joulua toivovan veljen perheen lapsille ostetaan se 1 lahja ja meidän lapsille 20. Yhteisessä joulussa veljen lapset katsovat kyyneleet silmissä, kun meidänn lapset avaavat taas uuden paketin ja saavat kaikenlaista kivaa, mutta mummo vakuuttaa veljen lapsille, että heillä on kyllä ihan kiva ja ihana joulu näinkin. Käly vaatii, että kaikki lapset saisi lahjattoman joulun, mutta olen todennut, että meidän lapset avaa lahjat aattona pukin käytyä eikä kotona tapanina siksi, että käly ei pidä tavarasta.

Joulupäivä menee kuunnellessa riitoja, kun lahjattomat serkut yrittää sosialisoida meidän lasten uusia tavaroita onnistumatta.

Vierailija
8/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:21"]

Meillä asia on ratkaistu niin, että antimaterialistista joulua toivovan veljen perheen lapsille ostetaan se 1 lahja ja meidän lapsille 20. Yhteisessä joulussa veljen lapset katsovat kyyneleet silmissä, kun meidänn lapset avaavat taas uuden paketin ja saavat kaikenlaista kivaa, mutta mummo vakuuttaa veljen lapsille, että heillä on kyllä ihan kiva ja ihana joulu näinkin. Käly vaatii, että kaikki lapset saisi lahjattoman joulun, mutta olen todennut, että meidän lapset avaa lahjat aattona pukin käytyä eikä kotona tapanina siksi, että käly ei pidä tavarasta.

Joulupäivä menee kuunnellessa riitoja, kun lahjattomat serkut yrittää sosialisoida meidän lasten uusia tavaroita onnistumatta.

[/quote]

Miksi ihmeessä vietätte aattoa yhdessä?

Vierailija
9/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:29"]

[/quote]

[/quote]

Käly haluaa sukujoulun. Hänelle on tärkeää, porukka kokoontuu yhteen ja tarkassa aikataulussa "levollisesti ja rauhallisesti" vietetään joulua.

Vierailija
10/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää haluan antimateriaa joululahjaksi. Pari grammaakin riittäisi.

Vierailija
11/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ap:n ongelmaa on teettänyt veljen vaimoke... olen ihan kylmästi katsonut heidän tuoman lahjakasan etukäteen, ja valinnut sieltä pari pakettia/toivetta pienelle lapselle jouluna annettavaksi. Esim kaikki karkit taaperoikäiseltä sivuun vain.

Sen yhden kerran kun aattoilta oltiin heillä, enkä päässyt vuorta mataloittamaan edeltäkäsin, niin hammasta purren ja lapselle iloista naamaa näyttäen.... keräsin sitten rojut nurkista lojumasta vähin äänin (ensin karanteeniin ja kun ei lapsi perään kysellyt, niin pois).

Vierailija
12/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:31"]

[/quote]

[/quote]

Käly haluaa sukujoulun. Hänelle on tärkeää, porukka kokoontuu yhteen ja tarkassa aikataulussa "levollisesti ja rauhallisesti" vietetään joulua.

[/quote]

Järkkyä... en suostuisi. Juhannuksena jo ilmoitatte, että ensi jouluna olette "matkoilla". Ehtii kälykin puolessa vuodessa toipua ja aikatauluttaa ohjelmansa uudelleen.

Vierailija
13/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako joululahjojen pilaamaa lasta te tunnette? Mä en taida tuntea yhtään. Mutta voihan sitä maailmantuskaa potea näinkin.

Vierailija
14/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan käsitä, miten joululahjojen määrä voi olla jollekulle tällainen ongelma, että pitää pahoittaa ympärillä olevien mieli. Ap, jää sinä ilman lahjoja, miehesi myös, siinä on jo kummasti säästetty luonnonvaroja. Mut en ymmärrä tuollaista, että yhtenä päivänä vuodessa kaikkien pitää tanssia sen yhden äidin (joka tosiaan usein on yhden lapsen hyvin tomera ja idealistinen äiti) pillin mukaan. Se, että lapsi saa lahjan ihmiseltä, joka häntä ilahduttaa, ei pitäisi kaivaa äidin napaa yhtään mitenkään. Se ei edes kuulu sinulle, koska lapsi ei ole sinun omaisuuttasi, vaan hänellä on oikeus luoda omat suhteensa isovanhempiin ja sukulaisiin, ja saada heiltä ne lahjat mitkä nämä haluavat hänelle ostaa.

Mitäpä, jos sinä ottaisi ap tämän joulun henkisen kasvun tavoitteeksi sen, että et yrittäisikään määräillä muita, vaan koettaisit sopeutua? Koettaisit luoda vähän jouluhenkeä, ymmärtää eri sukupolvien ihmisiä ja iloita siitä että he ovat saaneet iloa voidessaan ostaa lahjoja? 

Vierailija
15/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Järkkyä... en suostuisi. Juhannuksena jo ilmoitatte, että ensi jouluna olette "matkoilla". Ehtii kälykin puolessa vuodessa toipua ja aikatauluttaa ohjelmansa uudelleen.

[/quote]

Miksi? Ei joulu ole lahjoineen meille ongelma, käly se on, joka ahdistuu siitä, että lapsilla on lahjoja. Tietty säälitään pieniä serkkuja, jotka saa raivareita, kun heillä on 3 pakettia, joista yhdessä on yöpuku, toisessa kirja ja kolmannessa joku sisustukseen kivasti sopiva lelu ja meidän ipanat saa legoja, nukkekotiin kalusteita, nukeille vaatteita, junarataan lisää osia, pikkuautoja, palapelejä, kauko-ohjattavia juttuja jne. Joulupäivä kuluu kuunnellessa sitä, miten meidän lasten täytyy lainata uusia leluja serkuille ja meidän lapset toteavat, että leikkikööt omillaan. Lainata ei tarvitse, jos ei halua.

Vierailija
16/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on antimaterialistinen joulu. On mennyt perille sekä minun että miehen suvuille. Isovanhemmilta 1 pkt/lapsi, muilta sukulaisilta esim. teatterireissuja ja sellaista jos haluavat. Lapset ovat kasvaneet tähän eivätkä osaa asiaa ainakaan vielä surra, katsotaan sitten joskus myöhemmin. 

Vierailija
17/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi me vietämme joulun aina itseksemme, niin ei kenenkään tarvitse nokkaansa koputtaa meidän lahjoistamme.

AP:n tilanteessa antaisin lahjoista haluamani määrän lapselle ja loput tavarat sitten voisivat ilmestyä muuten vaan kaappiin. Pieni lapsi ei jaksa avata kymmenittäin lahjoja.

2-vuotiaat eivät todellakaan kierrä vertailemassa lahjojaan...

Vierailija
18/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kylmästi ilmoittanut, ettei 8kk lapsemme tarvitse seitsemäätoista lelua eikä niitä osaa vielä kaivatakaan, eli jos on pakko jotain ostaa niin ostaisivat vaatteita tai jotain järkevää. Ilmeisesti mennyt ihan jakeluun, toivotaan että vielä ensivuonnakin toimisi.

Vierailija
19/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan näit antimaterialistisia jouluja! Lapsenlapsille ei tarvitse hankkia mitään, halauksella toivotan hyvät joulut. Vaatteita ja ruokaa osaa vanhemmat itsekin lapsilleen ostaa, ei siihen mummia tarvita. Kun aatoksi kutsutaan käymään, en vie mennessäni mitään, koska "sitä tavaraa on kaikilla niin paljon". Jos ei kutsujalla ole varaa lohirulliin vaan pyytää niitä minulta, niin pahoittelen, että enpä ennätä tekemään, minulle riiittää tarjoiluksi pelkkä kahvi.

Vierailija
20/74 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te av-mammat saatte joka hiton asiasta ongelman, jos se ei sellainen ole!?!? Itse sain joka joulu lapsena veljeni kanssa reippaasti paketteja ja silti minusta on kasvanut ihan normaali ihminen, joka ei ole pelkästään materian perään ja osaa olla kiitollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi