Luulin, että rohkeus palkitaan
Olen tehnyt paljon töitä päästäkseni eroon sosiaalisesta fobiasta ja esiintymispelosta. Kuvittelin aina ennen, että jos olisin rohkeampi, elämä muuttuisi helpommaksi. Olen kuitenkin yhä masentunut sekä myös yksinäinen.
Ennen kaikkea olen turhautunut: opiskeluryhmässäni olen monesti lähes ainoa, joka vastaa kysymyksiin, esittää kysymyksiä tai ottaa asioista selvää. Minulta odotetaan jonkinlaista tiiminvetäjän ja aktiivisen toimijan roolia. Samanaikaisesti monet muut möllöttävät passiivisina ja siipeilevät häpeämättä.
Nuorempana minua arvosteltiin ujoudesta ja hiljaisuudesta, haukuttiin myös hissukaksi, mutta eipä tämä nykyinenkään rooli kiva ole. Miksi muut saavat olla hissukoita, mutta minä en? Tunnen suoranaista raivoa siitä, että minulta odotetaan eri asioita kuin muilta. Arvosanatkin tulevat lähinnä työharjoittelun perusteella, joten oikeastaan tuntiaktiivisuudella ei taida olla mitään merkitystä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Provo?
hope so
Mutta parempihan tuo on sinulle, kun olet kehittänyt itseäsi.
Jos kerran olet entinen foobikko niin ihmettelen ettet äkännyt että ryhmätyötä voi tehdä monin eri keinoin. Vaikutat myöskin melko ymmärtämättömältä, katkeraltakin. Jatkaisin mielenterveydellisten jutskien läpikäymistä terapiassa. Mitä alaa opiskelette?
Vierailija kirjoitti:
Mutta parempihan tuo on sinulle, kun olet kehittänyt itseäsi.
Niin. Onneksi opiskelut ovat ihan loppusuoralla.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet entinen foobikko niin ihmettelen ettet äkännyt että ryhmätyötä voi tehdä monin eri keinoin. Vaikutat myöskin melko ymmärtämättömältä, katkeraltakin. Jatkaisin mielenterveydellisten jutskien läpikäymistä terapiassa. Mitä alaa opiskelette?
Mitä nämä eri keinot ovat? Möllötys ja reagoimattomuus? Aloitekyvyttömyys? Tyhjä katse? Puhelimen näpräys kesken tunnin tai tupakalle poistuminen?
- ap
Siis miten niin sinulta odotetaan eri asioita kuin muilta? Ja toiseksi, eikö se puhujan vastuu kannata ottaa kunnialla vastaan? Mikään tai kukaan ei estä sua olemasta hiljaa myös. Itsesi takia sen teet että vastaat, et muiden.. eikö?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin sinulta odotetaan eri asioita kuin muilta? Ja toiseksi, eikö se puhujan vastuu kannata ottaa kunnialla vastaan? Mikään tai kukaan ei estä sua olemasta hiljaa myös. Itsesi takia sen teet että vastaat, et muiden.. eikö?
Opettajat monesti ehdottavat vetäjän/pomon/organisoijan roolia minulle, jos kukaan muu ei ilmoittaudu vapaaehtoiseksi. Tavallaan se on toki imartelevaakin mutta myös turhauttavaa. Muutaman kerran olenkin tästä kunniasta kieltäytynyt. Olen myös testannut, mitä tapahtuu jos olen hiljaa: keskustelu ei etene. Yleensä sitten opettaja kysyy lopulta minun mielipidettäni.
- ap
Lopetat niiden toisten tukemisen. Aloita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetat niiden toisten tukemisen. Aloita siitä.
Kokeilen tätä. Kiitos.
- ap
Osa porukasta on täysin reagoimatonta ja passiivista. Ilmeisesti he eivät haluaisi olla tuolla.
- ap