Matematiikanopettajani kieltäytyy antamasta minulle lisää tehtäviä :(
Minulle käy usein niin että saan kaikki kirjan aiheeseen liityvät tehtävät valmiiksi ja opettaja kieltäytyy etsimästä minua varteen lisää tehtäviä, tietääkö kukaan onko hänellä velvollisuutta siihen tms. että tekeekö hän nyt väärin kun ei etsi tehtäviä? Vai onko se ihan normikäytäntö?
olen siis lukiossa :/
Kommentit (31)
ei ole velvollisuutta. hänen velvollisuutensa on opettaa opetussuunnitelmaan kuuluvat asiat
Ei hänellä ole velvollisuutta. Voit tosiaan ostaa toisen kirjan siihen rinnalle ja tehdä sen tehtäviä. Opettajatkin ovat vain ihmisiä ja ajaltaan tunti on rajallinen. Varmasti ryhmässänne on suurempiakin tarpeita, kuin sinä, jolla kirjan kaikki tehtävät on täydellisesti tehtyinä. Itse laskin aina kaikki kirjan tehtävät ja sen jälkeen hengasin tyytyväisenä ja näpyttelin kännykkää.
T. Ällä matikasta ja nykyään matikanope ;)
Ei tosiaan ole velvollisuutta. Osta itse käytettynä jonkun toisen kirjasarjan kirja tai laske vanhoja ylioppilastehtäviä.
:( tämä selvä. Harmi sinänsä, koska on ärsyttävää jos ei ole tekemistä tunneilla :( siis istun vain paikallani tekemättä mitään kun tehtävät loppuu. Tykkään matikasta ja laskisin mielelläni enemmänkin.
Voisinkohan yrittää pyytää kauniisti? :/ tähän asti olen vaan sanonut että tein kaikki, ja ope yleensä vaan sanoo että voin tehdä mitä haluan :(
kyllähän opettajalla on velvollisuus eriyttää opetusta, ts. ylös tai alas. Fiksua olisi antaa taitaville oppilaille tarpeeksi haastetta. Kysy häneltä suosituksia materiaaliksi, jos kerran hän itse liian laista hoitamaan hommaa. Voit ottaa myös selvää yliopiston kursseista, moni lukiolainen suorittaa niitä jo lukioaikanaan.
Voit kysyä asiaa myös opolta.
terveisin aineenope ja luokanope
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:46"]
:( tämä selvä. Harmi sinänsä, koska on ärsyttävää jos ei ole tekemistä tunneilla :( siis istun vain paikallani tekemättä mitään kun tehtävät loppuu. Tykkään matikasta ja laskisin mielelläni enemmänkin.
Voisinkohan yrittää pyytää kauniisti? :/ tähän asti olen vaan sanonut että tein kaikki, ja ope yleensä vaan sanoo että voin tehdä mitä haluan :(
[/quote]
tsi siis pyysin kerran lisää mutta sanoi ettei aio vaivautua etsimään
Positiivinen ongelma sulla. Nauti, että oot fiksu. Ota vaikka hyvä kirja laukkuun odottamaan luppoaikaa.
Hae kirjastosta amk-insinöörien matikankirja. Siitä saat vähän haastetta.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:47"]
Positiivinen ongelma sulla. Nauti, että oot fiksu. Ota vaikka hyvä kirja laukkuun odottamaan luppoaikaa.
[/quote]
jooh no, onhan se tietysti kivaa kun edes jossain aineessa pärjään. Kirjoja en kauheasti lue, nautin enemmän matikasta joten haluaisin tosiaan että tää ope löytäisi tehtäviä :( mutta ei kai häntä siihen voi pakottaakaan.
voisin ehkä kysyä koulumme muilta matikanopeilta jos ne vaikka osais antaa jotain tehtäviä mitä ne antaa omille oppilailleen tms. ?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:39"]
Minulle käy usein niin että saan kaikki kirjan aiheeseen liityvät tehtävät valmiiksi ja opettaja kieltäytyy etsimästä minua varteen lisää tehtäviä, tietääkö kukaan onko hänellä velvollisuutta siihen tms. että tekeekö hän nyt väärin kun ei etsi tehtäviä? Vai onko se ihan normikäytäntö?
[/quote]
Oletko yliopistokaupungissa? Jos päätä riittää lukiomatikkaan noin hyvin, niin kannattaa kokeilla lukion aikana jo suorittaa muutamaa yliopistomatikan kurssiakin.
Esim. analyysi, matriisilaskenta ja lineaarialgebra varmasti menisivät hyvin hyvin ja saisit niistä vähän haastetta matikanopiskeluun.
[/quote] onko sulla pitkä matematiikka??????
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:47"]
[/quote]
jooh no, onhan se tietysti kivaa kun edes jossain aineessa pärjään. Kirjoja en kauheasti lue, nautin enemmän matikasta joten haluaisin tosiaan että tää ope löytäisi tehtäviä :( mutta ei kai häntä siihen voi pakottaakaan.
voisin ehkä kysyä koulumme muilta matikanopeilta jos ne vaikka osais antaa jotain tehtäviä mitä ne antaa omille oppilailleen tms. ?
[/quote]
Herätys! Jos olet kerran fiksu matikassa, kuten annat ymmärtää, niin olet varmaan riittävän fiksu menemään kirjastoon ja etsimään itsellesi materiaalia. Lisäksi voit tosiaan laskea kaikki ylioppilaskokeet vuodesta -75 tähän päivään, kuten itse yo-kokeisiin valmistautuessani tein. En jäänyt ruikuttamaan matikan opelta apuja vaan toimin ihan oma-aloitteisesti, kuten tuossa iässä kuuluukin. Sitten jos et saa jotain itse hankkimiasi tehtäviä ratkaistua voit toki käydä pyytämässä vinkkiä opettajalta, mutta et voi olettaa että hän räätälöi tehtävät aina kaikille ryhmän jäsenille henkilökohtaisesti....
Ymmärrätkö, että ei se opettaja voi sinulle tehtäviksi muuttua? Lähinnä hän voisi antaa sinulle toisen kirjan, mutta koska koulu ei kustanna oppilaille kirjoja, ei hän ala sinulle ostaa omilla rahoillaan kirjoja. Ei lukioon ole samanlaisia opettajan oppaita kuin peruskouluun, joten niitä lisätehtäviä ei vaan ole samalla tavalla tarjolla.
Pistä Tori.fi:hin tai muuhun vastaavaan (missä te nuoret nyt netissä liikuttekaan) ostoilmoitus. Osta lukion tai amk:n kirjoja ja matikan pääsykoemateriaalia insinöörikoulutukseen, tai todennäköisyyslaskennan osuutta psykologian pääsykokeeseen tai ihan mitä vaan. Vähän aktiivisuutta nyt, nuori neiti!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:57"]
[/quote] lue vielä kieliä enkun ja ruotsin lisäksi saksaa, ranskaa, ja syventävät kemia ja fysiikka niin eiköhän siinä oo tarpeeksi haastetta
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:57"]
[/quote]
On kyllä
enkä mä nyt siis oleta että se niitä mulle mitenkään räätälöis, ei tietenkään ! Mutta olisi kiva jos niitä olisi tarpeeksi että tunneilla on aiheeseen liittyvää laskettavaa :( lähinnä kritisoin niiden määrää. Sellaisia soveltavia joita joutuu vähän miettimään sais olla enemmän :)
Minulla oli joskus sama. Minun matiikanope sit suositteli suorittaa avoimen yliopiston kautta kursseja. Pakollisilla lukionkursseilla minun ei tarvinnut istua. Ainoastaan käydä tentti tekemässä.
Tai katso yliopistojen sivuilta. Suurella osalla kursseista on luentokalvot ja laskuharjoitustehtävät netissä, josta voit kopioida ne omalle koneellesi ja käyttää koulussa. 13 mainitsemien lisäksi myös logiikka on helppoa. Useimmilla matikan laitoksilla on myös joku lukion oppimäärää kertaava kurssi sekä joku lukion oppimäärän kokoava johdatuskurssi, jolla kertaillaan jotain funktioita ja induktioita.
Mikä kirjasarja teillä on käytössä?
Voithan itse ostaa lisämatematiikan kirjan ja tehdä siitä tehtäviä. Ylöspäin eriyttäminen on usein haastavaa. Suosittelen itsenäistä opiskelua.