Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku ei sisusta lapselleen huonetta?

Vierailija
07.12.2014 |

Mikä vaivaa ihmistä, joka ei panosta (lapsensa/)lapsiensa huoneiden viihtyisyyteen? Kun halvallakin saa huonekaluja, käytettyjä vanhoja kalusteita voi entisöidä ja pienellä vaivalla saa kivat verhot jne. Ei tarvi edes ommella kun silittää ne liimateipit.

Mä en ymmärrä miksi huoneen pitää olla ankea kuin vankiselli. Eikö koti ole maailman tärkein paikka ja lapselle se oma "reviiri" tärkeä siellä kotona?

Kertokaa mulle mitä ajattelette, ankeuden ystävät?

Meidän äiti oli köyhä yh ja silti meillä oli nätti lastenhuone.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla itsevalitut verhot ja matot, mutta sen kummemmin ei olla sisustettu. Musta on ihan turha pistää rahaa parin vuoden sisustukseen, joka kuitenkin pilataan piirtelemällä, leikkaamalla. Vitu**aa paljon vähemmän tuo tuhovimma näin. Sitten kun osaavat käyttäytä kalustetussa huoneessa, hommataan just semmoiset vermeet kuin tahtovat.

Vierailija
22/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:17"]

Köyhien rahat menevät tärkeämpiin asioihin kuten viinaan ja tupakkaan sekä baari-iltoihin lähiräkälään. 

[/quote]

Mutta kun aina ei ole siitäkään kyse. Tiedän useamman tapauksen, yhdessä yh-äiti elää eri elämää, matkustelee jne, lapset vain joku pakollinen riesa varmaan. On silti olevinaan maailman paras äiti.

Yhdessä talossa kallista designia, ja rahaa laitettu tiettyihin juttuihin hirveästi. Mutta lapsille ei nähtävästi ole rahaa riiittänyt, kun niillä ei ole juuri mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sieltä huoneesta nyt sitten pitäisi löytyä?

Meillä on lasten huoneissa heidän itsensä valitsemat verhot ja matot (budjetin rajoissa valittu), muutama taulu per huone ja esikoisella taitaa olla vielä pari Aku Ankka-julistetta. Tietenkin on sängyt ja työtasot ja kuopuksella kahden istuttava sohva jolle emme keksineet muuta käyttöä.

Vierailija
24/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:22"]

Meillä on lapsilla itsevalitut verhot ja matot, mutta sen kummemmin ei olla sisustettu. Musta on ihan turha pistää rahaa parin vuoden sisustukseen, joka kuitenkin pilataan piirtelemällä, leikkaamalla. Vitu**aa paljon vähemmän tuo tuhovimma näin. Sitten kun osaavat käyttäytä kalustetussa huoneessa, hommataan just semmoiset vermeet kuin tahtovat.

Minkä ikäiset sulla tuhoavat? Ei meillä ole kukaan tuhonnut tai piirtänyt mihinkään muualle kuin paperiin. Lapsia pitää opettaa ja pitää silmällä, kun ovat pieniä. Sakset talteen ja annetaan tarvittaessa. Eskarilaisella on meillä vasta saksia omassa huoneessaan.

[/quote]

Vierailija
25/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään ihmistä joka ei olisi laittanut lapsilleen omaa huonetta nätiksi. Kummallisia tuttavia sulla.

Vierailija
26/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:22"]

Minkä ikäiset sulla tuhoavat? Ei meillä ole kukaan tuhonnut tai piirtänyt mihinkään muualle kuin paperiin. Lapsia pitää opettaa ja pitää silmällä, kun ovat pieniä. Sakset talteen ja annetaan tarvittaessa. Eskarilaisella on meillä vasta saksia omassa huoneessaan.

[/quote]
[/quote]

Voi pyhä yksinkertaisuus sun kanssasi. En edes vaivaudu vastaamaan näin typeriin kysymyksiin!

Vierailija
27/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on vuoden ikäinen, mutta mikä minä olen hänen puolestaan päättämään mitä hän haluaa huoneeseensa ja mistä hän pitää. Odotan, että hän osaa itse ilmaista lempivärinsä ja suosikki hahmonsa ja kiinnostuksen kohteensa. Hänkin on ihminen, ei minun jatkeeni.

Vierailija
28/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sisustan. Olen sellainenkaikkien inhoama beigevalkoinen helmmikorvakoruhattara nainen kotini kanssa, mutta lastenhuoneissa on räjähtänyt pinkki ja sininen. Tyttären huoneessa on pelkkää pinkkiä, valkoista ja krumeluuria just niin paljon ku haluaa, jopa tv piti saada pinkkinä. Pojalla on turkoosia ja sinistä ähkyyn asti. Kerran viikossa on huoneensiivous ja mä vaihdan lakanat mutta muuten saavat elää ku siat pikku pellossansa.

Vierailija
29/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:26"]

Mitä sieltä huoneesta nyt sitten pitäisi löytyä?

Meillä on lasten huoneissa heidän itsensä valitsemat verhot ja matot (budjetin rajoissa valittu), muutama taulu per huone ja esikoisella taitaa olla vielä pari Aku Ankka-julistetta. Tietenkin on sängyt ja työtasot ja kuopuksella kahden istuttava sohva jolle emme keksineet muuta käyttöä.

[/quote]

Lastenhuonesta kuuluu mun mielestä löytyä hylly leluille, johon tavarat mahtuvat ja kaikille on oma paikkansa. Lattia tai pahvilaatikko ei ole lelujen säilytyspaikka.

Asiallinen sänky puhtaine petivaatteineen (tyyny, täkki, pussilakana, tyynyliina, lakana, petari ja selälle hyvä patja) mahdollisesti jopa päiväpeitto, ja pehmoleluja pari sängyllä.

Matto, verhot ja valaisimia. Jotain seinille. Jossakin vaiheessa se työtaso/pöytä ja työtuoli. Jos huone on iso, voi olla nojatuoli tms, lipasto tai jotain joka tuo kodikkuutta.

Kyllä sen huoneeseen astumalla tietää, onko se sisustettu vai ei.

Vierailija
30/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:36"]

Kyllä mä sisustan. Olen sellainenkaikkien inhoama beigevalkoinen helmmikorvakoruhattara nainen kotini kanssa, mutta lastenhuoneissa on räjähtänyt pinkki ja sininen. Tyttären huoneessa on pelkkää pinkkiä, valkoista ja krumeluuria just niin paljon ku haluaa, jopa tv piti saada pinkkinä. Pojalla on turkoosia ja sinistä ähkyyn asti. Kerran viikossa on huoneensiivous ja mä vaihdan lakanat mutta muuten saavat elää ku siat pikku pellossansa.

[/quote]

Ihanaa! Sun lapset menee hymy huulilla nukkumaan omiin valtakuntiinsa. Muakin hymyilyttää kun ajattelen pinkkiä telkkaria. :)

Vierailija
31/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä törmännyt lastenhuonetta, jota ei olisi laitettu kuntoon. On meilläkin lastenhuone yleensä kaaos, kunnes siivotaan. Lelut lattioilla ja lakanatkin voi olla puoliksi irti. Kun siivoan, on ihan nättiä. Verhot olen uusinut pari kertaa ja yritän pitää värit muutamassa ettei ole sekamelskan näköistä. Päiväpeittoja ei olla ehditty ostaa, toinen matto puuttuu ja sellaista pientä mukavaa. Taulujakaan ei ole vielä. Tavaroille on paikkansa ja sisustus on lapsille mieleinen.

Vierailija
32/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koko koti ei ole sisustettu. Luovutin ajat sitten kun kahdesta huoneesta oli kuvatapetit piirrelty ja revitty. Nämä mun kakarat ovat ihan kaameita, ja koti myös. Katellaan sit 10 vuoden päästä, silloin 2/3 jo täysi-ikäisiä.

Vierailija
33/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraalit raamit ja lapsen piirustuksia  seinälle....päänsärky siellä aikuiselle tulee, mutta ovi kiinni.

Vierailija
34/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taapero asuu ns. sellissä, kuten aloittaja ilmaisi. Huoneessa on sänky, mattoja, verhot, lasten pöytä tuoleineen ja lelulaatikko + kori Duploille, ei muuta. En osaa sisustaa, en tiedä mitä huoneeseen pitäisi lisätä. Kirjahyllyt, vaatekaappi jne. varmaankin, mutta tarvitseeko taapero vielä sellaisia? Kiipeilee kaikkialle ja viettää 99% ajastaan olohuoneessa kirjojen ym. kanssa, siksi niitä ei ole hänen huoneessaan.

Vierailija
35/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eli jos ei ole pehmoja sängyllä ja leluille laatikoita tai niitä leluja on niin paljon, että niitä päivän aikana leviää pitkin lattioita, huonetta "ei ole sisustettu" ja vanhemmat ovat tunnekylmiä julmureita, niinkö...?

Älä viitsi. Ihmisillä voi olla eri maku kuin sinulla. Voi olla, ettei heitä ylipäätään kiinnosta sisustaminen millään lailla. Voi myös olla, että lapset ovat villejä touhupettereitä, jotka tykkäävät levittää lelut ja rakentaa majoja siihen tahtiin, että huone on sotkuinen koko päivän, vaikka välillä siellä raivaisikin tavaroita.

Tai voi olla kuten meillä, eli lapsella on paha huonepölyallergia, minkä takia meillä ei ole pehmoja missään, ei koristetyynyjä, ei pitkiä verhoja eikä mattoja. Lelutkin pidetään lipastossa ja kaapeissa lukuunottamatta kulloinkin juuri leikissä olevia. Jos ventovieras kurkkaa lapsen huoneseen, se on aika pelkistety ja paljas. Iso seinämaalaus antaa väriä, mutta tekstiilejä tosiaan on hyvin vähän ja semmoista ap:n mitä ilmeisimmin arvostamaa roinaa ja koristesälää minimaalisesti (misssään, ei pelkästään lasten huoneissa). Tough beans, jos joku kuvittelee sen olevan merkki meidän vanhempien laiskuudesta tai julmuudesta, me tiedämme, että asia on aivan päinvastoin!

Vierailija
36/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastenhuoneet ovat osa kotia ja sisustettu sen mukaan. Paljon Artekin huonekaluja, merkkitekstiilejä, nimivalaisimia jne. Lapsilta huoneet on kielletty, nukkumassa saavat käydä, mutta muuten tilat on heiltä kielletty, koska leikeillä voivat pilata hienon sisustuksen. Pehmolelut vuodepeitteellä on valittu erityisesti korostamaan huoneen sisustustunnelmaa, ei leikkihin!

Vierailija
37/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:43"]

Meidän taapero asuu ns. sellissä, kuten aloittaja ilmaisi. Huoneessa on sänky, mattoja, verhot, lasten pöytä tuoleineen ja lelulaatikko + kori Duploille, ei muuta. En osaa sisustaa, en tiedä mitä huoneeseen pitäisi lisätä. Kirjahyllyt, vaatekaappi jne. varmaankin, mutta tarvitseeko taapero vielä sellaisia? Kiipeilee kaikkialle ja viettää 99% ajastaan olohuoneessa kirjojen ym. kanssa, siksi niitä ei ole hänen huoneessaan.

[/quote]

Ei tuo kuulosta selliltä. Sellissä ei ole verhoja, mattoa, sänky on joku ankea ruskea vaahtomuovipatja hetekan päällä, peittona parhaat päivänsä nähnyt littana täkki, valaistus on sellainen että saa sokkona kävellä iltapimeällä. Eikä taapero vielä kaipaa mitään, kun tavaraa alkaa kertyä, niille sitten säilytyskoreja, hyllyä jne.

Vierailija
38/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:22"] Meillä on lapsilla itsevalitut verhot ja matot, mutta sen kummemmin ei olla sisustettu. Musta on ihan turha pistää rahaa parin vuoden sisustukseen, joka kuitenkin pilataan piirtelemällä, leikkaamalla. Vitu**aa paljon vähemmän tuo tuhovimma näin. Sitten kun osaavat käyttäytä kalustetussa huoneessa, hommataan just semmoiset vermeet kuin tahtovat.   Minkä ikäiset sulla tuhoavat? Ei meillä ole kukaan tuhonnut tai piirtänyt mihinkään muualle kuin paperiin. Lapsia pitää opettaa ja pitää silmällä, kun ovat pieniä. Sakset talteen ja annetaan tarvittaessa. Eskarilaisella on meillä vasta saksia omassa huoneessaan. [/quote] [/quote] Voi pyhä yksinkertaisuus sun kanssasi. En edes vaivaudu vastaamaan näin typeriin kysymyksiin!

[/quote]

Ei, muakin kiinnostaa, miten on mahdollista, että joissain perheissä on nostettu kädet pystyyn ja ajatellaan, että lapset "tuhoaa kaiken kumminkin". Ok, jos lapsillasi on jokin neurologinen vamma tai itse olet jotenkin rajoitteinen, etkä kykene vahtimaan lapsiasi, mutta muuten kuulostaa hyvin oudolta. Sakset ja kynät vanhempien valvontaan, askartelua ja piirtelyä vaikkapa vain keittiössä aikuisen valvonnassa, jos niillä kynillä töherretään seiniin ne. Mulla on kolme lasta, eikä yksikään lapsista ole ikinä piirtänyt lattialle, seiniin tai ylipäätään minnekään muualle kuin paperiin tai tauluun. Ja ihan on askarreltu ja taiteiltu päivittäin, mutta valvottuna, ei niin että jättäisin mukulat sotkemaan keskenään pitkiksi ajoiksi.

(ohis)

Vierailija
39/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista. Itse en "sisusta" lastenhuonetta "nätiksi" vaan mietin enemmän, mitä lapset tarvitsevat ja haluavat. Verhot ovat yksiväriset pimennysverhot, jotta nukkuessa on kunnolla pimeää. Matto on autotiematto, koska se oli halpa ja hauska. Lakanoita on erilaisia angry birdseistä valkoisiin. Sängyt, hyllyt ja kaapit on valittu täysin käytännöllisin perustein, ovat kylläkin samanvärisiä. Seinillä oli hienoja värikkäitä sisustustarroja, mm. eri eläimiä, puita, perhosia jne. 2-vuotias repi niistä yli puolet irti alle viikossa (kaikki mihin yletti). Nyt reilu vuosi myöhemmin jäljellä on aurinko, pilviä, kirahvin pää ja perhosia eli kaikkein ylimmät. Seinällä oli kehystetty metrin leveä kollaasi lasten piirustuksista, askarteluista ja lehtikuvista, mutta leikkien tuoksinassa siitä hajosi lasi enkä ole raaskinut ostaa uutta yhtä isoa kehystä. Leluja on paljon ja ne ovat suurimmaksi osaksi sikin sokin lasten jäljiltä. Jossain roikkuu joku ihan tyylitön jouluvalosarja joka on lasten mielestä maailman hienoin. Lastenhuone onkin leikkimistä varten, sitä siellä tehdään ahkerasti ja siihen se on hyvä. Varmasti ap:n mielestä kaamean ruma huone.

Vierailija
40/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kun nyt sattuu olemaan niin että teinimutanttininjakilpikonnat sisustavat huoneensa kuten haluavat. Hehän niissä punkkaavat ja jälkensä siivoavat eli asia ei kuulu minulle niin kauan kunhan turvallisuusasiat ovat kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi