Annatko lapsesi syödä jäätelön tms. jo kaupassa?
Perustele myös vastauksesi.
Mä en anna. Musta on hyvä opettaa lapselle kärsivällisyyttä ja sitä, että ensin maksetaan, sitten syödään. Supernälkäisen lapsen kanssa ei kannata edes mennä kauppaan. Musta tuntuis äitinä typerältä laittaa se tyhjä jäätelökääre hihnalle ja maksaa jälkikäteen.
Kommentit (63)
En anna syödä mitään maksamatta. Muunlainen käytös on elämänhallinnan puutetta.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:47"]Diabeetikkolapsi meilläkin. Yleensä on mukana reppu ja siinä lääkkeet ja hätävaraeväät, mutta on pari kertaa käynyt unohduskin. Reppu on ollut autossa parkkihallissa ja lapsella iskenyt hypoglykemia keskellä kauppakeskusta. Kärry täynnä ostoksia.
[/quote]
Jaa a. Valintakysymys tuo on silti. Mulle on itsestäänselvyys ettei tavaroita avata/syödä ennenkuin ne on maksettu. Yhtälailla se hypoglykemia voi iskeä metsäretkellä ja se tekee sinusta äitinä vain vastuuttoman jollet hoida niitä lääkkeitä/eväitä omasta takaa lapselle mukaan. Minusta ei ole ok että maksamattomia tuotteita syödään. Oli syy mikä hyvänsä!
Kyllähän se on inhottavaa, kun joku mussuttaa kaupassa tuotteita. Mutta miksi av-mamman ongelma tuntuu olevan juuri se, ettei olla ehditty maksaa ja siksi ei saa syödä? Ette kai te ravintolassakaan maksa etukäteen?
Joskus joo kun muutn ei pysyis tuolissa ja huutais niin että ulos ajettais.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:01"]En tietenkään. Jos lapsi olisi supernälkäinen hakisin hedelmäosastolta banskun ja maksaisin sen ensin. Lapsen mussuttaessa banskua tekisin ostokset. Tätäkään en ole 3 lapsen kanssa joutunut tekemään kait kuin 1-2 kertaa kaikkien näiden vuosien varrella.
Se että syö tuotteen ennen kuin sen on maksanut ON VARASTAMISTA. Kaikki kauppiaat eivät siitä nosta meteliä, mutta jotkut kyllä ihan aiheellisesti huomauttavat asiasta. Toi on ennen kaikkea huonoa käytöstä, enkä ikinä opettaisi tuollaista lapselle.
[/quote]minä en tunne huonoa omatuntoa vaikka lapsi smoothiet juo jo kaupassa ja jos unohtuu maksaa. Joka kuitissa jotain on AINA väärin, kauppiaan eduksi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:39"]No en todellakaan anna. Enkä myöskään mitään karjalanpiirakoita. On myös aikuisia, jotka syövät kaupassa maksamattomia ruokia.
[/quote]
heillä on usein diabetes ja sokerit menee alas. monta tapausta olen todistanut -kassatäti
[/quote]
Tämmöisen ymmärrän, ja jos äkisti laskee eikä ole mukana omia ruokia niin on ihan ok
[/quote]
Minäkin ymmärrän, mutta ihmettelen, miten jollain ei ole mukana mtn syötävää, jos tietää, että sokerit saattaa pudota. Minulta ei kokeissa löytynyt mitään, mutta sokerit putoo silti välillä ihan ykskaks pohjalukemiin, enkä sen vuoksi lähde minnekkään ilman muutamaa patukkaa, mehu/limsa/vesipulloa, vara-akkua ja särkylääkkeitä. Joo, saatan mennä toiseen huoneeseen ilman näitä, mutta edes lähikauppaan, joka on kilometrin päässä, en lähde ilman mitään. Mukana on aina vähintään joku pieni syötävä ja puhelin. t. teini
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:39"]No en todellakaan anna. Enkä myöskään mitään karjalanpiirakoita. On myös aikuisia, jotka syövät kaupassa maksamattomia ruokia.
[/quote]
heillä on usein diabetes ja sokerit menee alas. monta tapausta olen todistanut -kassatäti
[/quote]
Tämmöisen ymmärrän, ja jos äkisti laskee eikä ole mukana omia ruokia niin on ihan ok
[/quote]
Minäkin ymmärrän, mutta ihmettelen, miten jollain ei ole mukana mtn syötävää, jos tietää, että sokerit saattaa pudota. Minulta ei kokeissa löytynyt mitään, mutta sokerit putoo silti välillä ihan ykskaks pohjalukemiin, enkä sen vuoksi lähde minnekkään ilman muutamaa patukkaa, mehu/limsa/vesipulloa, vara-akkua ja särkylääkkeitä. Joo, saatan mennä toiseen huoneeseen ilman näitä, mutta edes lähikauppaan, joka on kilometrin päässä, en lähde ilman mitään. Mukana on aina vähintään joku pieni syötävä ja puhelin. t. teini
[/quote]
Oma lukunsa on sitten nro53, mutta jos muuten on ihan ok, niin en näe syytä jättää jtn syötävää pois laukusta/missä onkaan. Esim. mun kaverilla on epilepsia ja se aina välillä jättää epilepsia-lääkkeensä (en ole paremmin perehtynyt niihin, mutta jotain sillä on) kotiin, kun tulee meille yöksi, koska ei jaksa pakata niitä mukaan ja toinen jättää migreenilääkkeensä. Ja tällä on sen verran paha migreeni, että tää on joutunu muutaman kerran sairaalaan katkaisuun, kun omat lääkkeet eivät ole auttaneet. Migreeni iskee harvoin, mutta kun se iskee, niin se iskee pahana. Pääsisivät helpommalla, jos vain ottaisivat lääkkeensä mukaan.
Eihän se tuote ole vielä sinun, kun et ole sitä maksanut. Se on kaupan omaisuutta siihen asti, kunnes sen maksat. Ei se tuotteeseen tarttuminen ole vielä sitä, että se on "sinun".
Useampi on noista ilmaisista banaaneista hehkuttanut että saisi Suomessakin toimia noin: Muuramen K-kaupassa on ollut varmaan koko tämän vuoden sellainen banaanikori mistä saa ottaa lapselle banaanin ilmaiseksi. Ja muistakseni olen jossain toisessakin kaupassa Jyväskylässä nähnyt samanlaisen.
No ei kait kauppa mikään itsepalveluravintola ole? Eikö se ole itsestään selvää, että tavarat ostetaan ennen kuluttamista. Sitähän voisi muuten kätevästi käydä laittautumassa baariinkin siellä, uudet alusvaatteet päälle, vähän vaatetta, testereistä meikit ja hajuvedet, mallikihartimella tukka. Samalla vois sovituskopissa vetää pohjasiiderit naamariin. Ja päällä olevista vaatteista sit vaan laput kassalle ja tyhjät pullot, maksun jälkeen nekin ois näppärä työntää samantien palautusautomaattiin...
En tosiaan anna lapselle mitään tuotetta mitä en ole maksanut, se on mun homma huolehtia ettei sinne kauppaan mennä nälkäisenä. Eihän se lapsi opi sitä, miten kaupassa käyttäydytään jos aina siellä vaan saa herkkuja. Sitten käykin yhtäkkiä niin että lapsi alkaa kiljua kurkku suorana kaupassa jotain herkkua syötäväksi "MÄ HALUUUN" vaikka ei olisi nälkä.
Meillä ei ole koskaan edes ollut sellaista että lapset kyselisi
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:11"]Mä oon nähnyt kun perheen isi avasi tutin pakkauksesta ja työnsi tutin vauvan suuhun. Roskan heitti hyllyyn, mutta kun näki että huomasin niin haki roskan kärryyn...
[/quote]
No jo on :D