Palkka 3500e/kk brutto. Hyvä, Keski vai heikko mielestänne?
Kommentit (67)
Olen amis, työskennellyt niin tuotannossa, kuin tuotekehityksessäkin.
Nykyään maanviljelijä.
En ole koskaan tuollaisille kk-ansioille päässyt.
Hyvä palkkahan tuo on, esim. suunnittelutyötä tekevä insinööri saa olla siihen tyytyväinen.
Yleensä korkeampaa palkkaa saa vain kohoamalla organisaatiossa.
Sellainen palkka, että voi olla tyytyväinen ja rauhallisin mielin. Hyvä keskipalkka.
ihan ok, ei voi hyväksi sanoa. Toki riippuu työstä.
Riippuu katsooko tuota koko Suomen tilastotasolla vai aluekohtaisesti. Pääkaupunkiseudulla varmaan keskituloinen mutta jossain muualla jo hyvätuloinen. Amk tutkinto itsellänikin, bruttona 3200e tullut tänä vuonna keskimäärin ja täällä ihan hyvä palkka josta jää säästöön kun asuminen ei vie kaikkea.
Ei ole oikeasti ihan niin suurta merkitystä tienaako 3000, 3500, 4000 vai 4500 koska progressiivinen verotus rokottaa.
Ihan ok aloituspalkka suoraan yliopistosta
Vauvapalstalla kuuluu varmaan sinne huonoimmin palkattuun joukkoon mutta ok kuitenkin.
Tuollainen palkka kertoo aina sitä, että on joku toinen joka saa reippaasti vähemmän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
No tuohan on aikalailla keskituloinen.
Itse tienaan 3400e/kk ja koulutustaustani on AMK.
Mikä AMK-koulutus?
Minulla €5750 brutto. Olen KTM ja nyt teen osa-aikaista työtä.
Nojaa. Tienaan satasen enemmän ja kaksi aikuista sillä ei ihan eläisi. Elämisellä en nyt tarkoita hekan kaksiota ja hengissäpysymistä, vaan monipuolista elämää johon kuuluu myös nautintoja, kuten satunnaisia ravintolaillallisia, paria viikon pakettimatkaa vuodessa, yhtä keskivertoa arvokkaampaa harrastusta ja sen sellaista.
Eikö tuo ole aika lähelle mediaani. Tienaan itse 3550 e/kk maisterin tutkinnolla ja kyllä sillä pärjää. Siksi toisekseen verotus ja eläkemaksut pitävät huolen siitä, että vaikka ansaitsisin reilun viisisataa euroa kuukaudessa enemmän niin nettopalkassa ero olisi enää satasen luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeasti ihan niin suurta merkitystä tienaako 3000, 3500, 4000 vai 4500 koska progressiivinen verotus rokottaa.
4500 e/kk bruttona ansaitseva saa kuussa käteen noin 750e enemmän kuin 3000e/kk ansaitseva. Kyllä minulle kelpaa sellainen summa lisää. Sillä maksaa esim. jo aika mukavaa uutta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla €5750 brutto. Olen KTM ja nyt teen osa-aikaista työtä.
Onnittelen! Mukava kuulla että menee noin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen palkka, että voi olla tyytyväinen ja rauhallisin mielin. Hyvä keskipalkka.
Tätä mieltä minäkin. Itse olen amkin suorittanut ja tienaan vähän enemmän. Mielelläni ottaisin kyllä vähän kevyemmän työn, vaikka palkka olisi vähän alempi. Tuntuu vaan että jos haluaa keventää niin sitten on mentävä palkassa huomattavasti alaspäin...mutta ei siis ole tarvetta palkan kasvattamiseen sinänsä (en toki kieltäydy, ellei se tarkoita myös lisää vastuuta).
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole aika lähelle mediaani. Tienaan itse 3550 e/kk maisterin tutkinnolla ja kyllä sillä pärjää. Siksi toisekseen verotus ja eläkemaksut pitävät huolen siitä, että vaikka ansaitsisin reilun viisisataa euroa kuukaudessa enemmän niin nettopalkassa ero olisi enää satasen luokkaa.
Ei Suomessa nyt noin kova progressio sentään ole. Palkankorotuksesta jää keskimäärin käteen lisää noin puolet korotuksen määrästä.
Tämän päivän uutisten mukaan tuo on aika keskituloinen. Toki tällä palstalla kaikki on miljonäärejä tai rutiköyhiä.
Melkolailla keskituloisen palkka ja aika tyypillinen AMK-koulutetuille tai aloittaville yliopistokoulutetuille.
No tuohan on aikalailla keskituloinen.
Itse tienaan 3400e/kk ja koulutustaustani on AMK.