Palkka 3500e/kk brutto. Hyvä, Keski vai heikko mielestänne?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa. Tienaan satasen enemmän ja kaksi aikuista sillä ei ihan eläisi. Elämisellä en nyt tarkoita hekan kaksiota ja hengissäpysymistä, vaan monipuolista elämää johon kuuluu myös nautintoja, kuten satunnaisia ravintolaillallisia, paria viikon pakettimatkaa vuodessa, yhtä keskivertoa arvokkaampaa harrastusta ja sen sellaista.
Miksi sillä edes pitäisi kahden elää? Minä elän ihan mukavasti (netto noin 2400 e/kk), ennen koronaa tein 4-6 ulkomaanmatkaa vuodessa, joista 1-2 oli pitempiä (noin puolitoista viikkoa jouluna ja kesällä) ja loput kaupunkilomia Eurooppaan. Söin ulkona useamman kerran viikossa ja pystyin (pystyn) harrastamaan, mitä haluan. Tällä hetkellä on pohdinnassa oman hevosen hankinta vuokratallipaikalle, mutta ajan puute taitaa nousta esteeksi. Asun ok-talossa maaseudulla.
Tämä oli siis kommentoijalta nro 14 eli brutto 3550 e/kk.
Amiksen käynyt.
3500 euroa aivokirugille, sanoisin että surkea palkka on. Jos taas mäkkärin kassa tai postinjakaja, sanoisin että todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeasti ihan niin suurta merkitystä tienaako 3000, 3500, 4000 vai 4500 koska progressiivinen verotus rokottaa.
4500 e/kk bruttona ansaitseva saa kuussa käteen noin 750e enemmän kuin 3000e/kk ansaitseva. Kyllä minulle kelpaa sellainen summa lisää. Sillä maksaa esim. jo aika mukavaa uutta autoa.
Todennäköisesti ei saa. Satun tietämään, että oma esimieheni saa palkkaa reilut 500 euroa enemmän kuin minä ja nettona ero supistuu vajaaseen sataseen.
Mun mielestä tommone palkka ois ihan vaa unelmaa, itse tienaan verojen jälkeen alle 2000. :(
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tommone palkka ois ihan vaa unelmaa, itse tienaan verojen jälkeen alle 2000. :(
Nyt puhuttiin bruttopalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole aika lähelle mediaani. Tienaan itse 3550 e/kk maisterin tutkinnolla ja kyllä sillä pärjää. Siksi toisekseen verotus ja eläkemaksut pitävät huolen siitä, että vaikka ansaitsisin reilun viisisataa euroa kuukaudessa enemmän niin nettopalkassa ero olisi enää satasen luokkaa.
Ei Suomessa nyt noin kova progressio sentään ole. Palkankorotuksesta jää keskimäärin käteen lisää noin puolet korotuksen määrästä.
Nii mutku se on maisteri.
Tienaamme molemmat aikuiset perheessämme noi 4000 €/kk ja olen ihmetellyt, miten ihmiset pärjäävät parin tonnin palkoilla. Kaikki on nykyään ihan hullun kallista. Omistusasujina maksamme vähemmän kuin vuokrataso alueella on. Onneksi olemme edes kiinni siinä. Enemmänkin lapsia olisimme halunneet, mutta se ei olisi enää taloudellisesti mukavuusalueella. Meillä siis ihan hyvät palkat perus kaupalliseen alaan nähden ja koulutus talouspuolen AMK.
Minulla on suunnilleen sama palkka. Opistotason tutkinto 90-luvulta ja pitkä kokemus alalta. Ihan ok vastuuseen nähden, työtehtävä vaatii erityisosaamista, henkilökohtaiset ja tiimin tulostavoitteet on, mutta ei mahdottomat ja vaikuttaa vain mahdollisesti saatavaan vuosibonariin (max 6 viikon palkka). Ei tarvitse miettiä työasioita vapaa-ajalla.
Keskituloinen, mutta veroitus vie puolet.
Hesassa ja jos on lapsia vähän meh, muualla Suomessa hyvin tulee toimeen.
Oikein hyvä palkka. Riippuu tietenkin elämäntilanteesta onko tarpeeksi.
Oma aloituspalkkani oli 3500€/kk, olen koulutukseltani dippi-inssi. Palkka kyllä nousi nopeasti parempiin tehtäviin siirryttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeasti ihan niin suurta merkitystä tienaako 3000, 3500, 4000 vai 4500 koska progressiivinen verotus rokottaa.
4500 e/kk bruttona ansaitseva saa kuussa käteen noin 750e enemmän kuin 3000e/kk ansaitseva. Kyllä minulle kelpaa sellainen summa lisää. Sillä maksaa esim. jo aika mukavaa uutta autoa.
Todennäköisesti ei saa. Satun tietämään, että oma esimieheni saa palkkaa reilut 500 euroa enemmän kuin minä ja nettona ero supistuu vajaaseen sataseen.
Tiedätkö myös teidän molempien mahdolliset verotukseen vaikuttavat vähennykset (kuten matkakulut, kotitalousvähennykset, asuntolainan korto...), kuulutteko molemmat seurakuntaan (kirkollisvero), asutteko samassa kunnassa (kunnallisvero) jne. Ja toisaalta kun verotus lopulta tasataan jäännösveroilla tai veronpalautuksella, niin oletko tietoinen näidenkin määrästä molempien osalta.
Tuohan on hyvin lähellä suomalaisten mediaanipalkkaa, joten en oikein mitenkään ymmärrä, miten kukaan voisi pitää sitä objektiivisesti katsoen suurena tai pienenä palkkana.
Ihan ok. Tienaan itse ohjelmistoalalla 5200 eur/kk bruttona. Rouva tienaa opettajana noin 3500 bruttona. Nettopalkoissa yllättävän vähän eroa, verotus tasaa. Siksi olenkin miettinyt leppoisampiin hommiin siirtymistä pienemmällä palkalla. Mitäpä tuota verottajalle makselemaan turhia.
Riippuu paljonko sen eteen joutuu tekemään työtä. Jos saat tuon bruttona käymällä 2 päivänä viikossa tekemässä 4 tutia töitä niin sanoisin että olet hyvätuloinen.
Onhan tuo suomalaisten mediaanipalkkaa hivenen suurempi: Keskiluokkaan kuulunee henkilö joka tuon tienaa.
Yleisesti ottaen Suomen suuri ongelma on heikot palkat, korkea kustannustaso, yksityisen sektorin pieni suhteellinen/absoluuttinen koko, karmea demografia ja sen tulevaisuus. Emme ole rikas maa.
Naiselle 1500 liikaa, miehelle ok keskitason palkka.
Miksi sillä edes pitäisi kahden elää? Minä elän ihan mukavasti (netto noin 2400 e/kk), ennen koronaa tein 4-6 ulkomaanmatkaa vuodessa, joista 1-2 oli pitempiä (noin puolitoista viikkoa jouluna ja kesällä) ja loput kaupunkilomia Eurooppaan. Söin ulkona useamman kerran viikossa ja pystyin (pystyn) harrastamaan, mitä haluan. Tällä hetkellä on pohdinnassa oman hevosen hankinta vuokratallipaikalle, mutta ajan puute taitaa nousta esteeksi. Asun ok-talossa maaseudulla.