Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaudenhampaat: Onko normaalia?

Vierailija
07.12.2014 |

Mulla on puhkeamassa poikkeuksellisen vanhana (luulin jo ettei koskaan) viisurit. Onko tämä aivan normaalia, että ien on turvonnut ja niin kipeä, että joudun ottamaan särkylääkettä? Meneekö kipu hampaan kasvaessa itsestään ohi vai onko aika mennä hammaslääkärille? Jos tämä kipu ja jomotus on ohi viikossa, menee särkylääkkeillä mutta onko kipu merkki siitä että jotain on pielessä? Hamma näkyy jo hieman muttei se ole kohonnut ientä korkeammalle.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin vaan suosiolla. Voi olla tavallista kipua, mutta voi tarkoittaa myös tulehdusta ja vaatia viisurin poistoa.

Vierailija
2/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ien on kipeä koska hammas liikkuu sen sisällä. Kasvua voi tulla pyrähdyksinä. Kipu kestää muutama päivän kerrallaan.
Ei voi olla tulehdusta ennen puhkeamista, mistä mikään pöpö sinne menisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:45"]Ien on kipeä koska hammas liikkuu sen sisällä. Kasvua voi tulla pyrähdyksinä. Kipu kestää muutama päivän kerrallaan.
Ei voi olla tulehdusta ennen puhkeamista, mistä mikään pöpö sinne menisi.
[/quote]

Ai ei? :D Minulla kyllä leikattiin tulehtunut viisuri, joka oli poikittaim ikenen sisällä.

Vierailija
4/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:39"]Mulla on puhkeamassa poikkeuksellisen vanhana (luulin jo ettei koskaan) viisurit. Onko tämä aivan normaalia, että ien on turvonnut ja niin kipeä, että joudun ottamaan särkylääkettä? Meneekö kipu hampaan kasvaessa itsestään ohi vai onko aika mennä hammaslääkärille? Jos tämä kipu ja jomotus on ohi viikossa, menee särkylääkkeillä mutta onko kipu merkki siitä että jotain on pielessä? Hamma näkyy jo hieman muttei se ole kohonnut ientä korkeammalle.
[/quote]

Hammashygienian kannalta lienee parasta, että osittain puhjennut viisuri poistettaisiin? Itse en ole huomannut mitään puhkeamiseen liittyvää kipua, mutta hammasta ei pystynyt puhdistamaan kunnolla ikenen riekaleiden seasta, joten syntyi tulehdus, joka kipuili välillä.
Itse en alkaisi syödä kipulääkkeitä viikkoa, enkä edes päivää, jos kyseessä on hammassärky. Suosittelen soittamaan hammashoitolaan heti huomenna.

Vierailija
5/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhjenneet kaikki viisurit ja kahden kohdalla oli todella kovat säryt, että buranaa sai muutaman päivän vetää, kuumekin nousi :)

Vierailija
6/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin epäilen ehkä pienen pientä tulehdusta. Olen raa'asti harjannut puhkeaman kohtaa, jossa tosiaan noita ikenen riekaleita on. Viime kerralla se jopa auttoi :) Desinfioiva suuhuuhde taitaa olla saatavina ilman reseptiä?

ap

Vierailija
7/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä raavi enempää verille sitä viisurin kohtaa! Saat aikaan pahan tulehduksen. Todennäköisesti viisuri on jo tulehtunut, jos kipu on sietämätöntä. Soita särkyaika hammaslääkärille, saat kuurin tulehdukseen. Tulehduksen aikana hammasta ei voi poistaa. Samalla lääkäri voi arvioida, onko viisurin poistoon vielä tarvetta, vai annetaanko sen vielä puhjeta.

Vierailija
8/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittava koko juttu. Kipu ei ole täydellisen sietämätöntä (pystyin nukkumaan yhden buranan voimalla) mutta häiritsevää. No katson hammaslääkäriin ajan jos vielä huomenna särkee ja jomottaa.

Kiitos kaikille,

ap

Vierailija
9/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt sinänsä liity, mutta mulla hammaslääkäri ei suostunut poistamaan mun viisuria. Olen 26 ja nyt eka viisuri on puhkeamassa. Purupinta ja vähän enemmänkin on tullut esille ja se kasvaa ihan vinossa, osoittaa poskea kohti.
No onneksi ei sentään ole kipeä ollut.

Ja ap, mulle suositeltiin joo desinfioivaa suuvettä kuuriluontoisesti käytettynä. Saa ilman reseptiä.

Vierailija
10/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia, mullakin sattu aluksi mutta ei enää kun hammas on kasvanut tarpeeksi. Ien oli turvonnut ja tosi kipeä.

Vierailija
11/11 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:48"]

Ei nyt sinänsä liity, mutta mulla hammaslääkäri ei suostunut poistamaan mun viisuria. Olen 26 ja nyt eka viisuri on puhkeamassa. Purupinta ja vähän enemmänkin on tullut esille ja se kasvaa ihan vinossa, osoittaa poskea kohti. No onneksi ei sentään ole kipeä ollut. Ja ap, mulle suositeltiin joo desinfioivaa suuvettä kuuriluontoisesti käytettynä. Saa ilman reseptiä.

[/quote]

Vain koska ei itse osannut. Todellisuudessa tuo on poistoindikaatio. Tulee aika kun hampaasi ympäristö tulehtuu niin että saat sekä antibioottikuurin että poiston.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi