Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vielä mun ikäluokassa 80-90-luvuilla syntyneissä niitä, jotka eivät osaa englantia yhtään? Tuli mieleen kun mun 50-luvulla syntynyt sukulainen ei osaa yhtään!

Vierailija
11.10.2021 |

Vaikka ei ole siis mikään kehitysvammainen tai heikkolahjainen. Mutta hän osaa siis ehkä kaksi sanaa, ei ymmärrä eikä puhu mitään vierasta kieltä. Onko näitä täysin kielitaidottomia vielä nykyäänkin peruskoulun syntymisen jälkeisissä sukupolvissa? Kävitkö peruskoulun loppuun?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon sellaisia, joiden englannin taito on käyttökelvottomalla tasolla, samoin kuin nykynuorissa on paljon sellaisia. Joidenkin opittujen fraasien toistelu ei ole sellaista kielitaitoa, jolla olisi käyttöä.

Vierailija
2/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia, jotka varmasti osaisivat, mutta eivät kehtaa suutaan avata vieraalla kielellä. Tämä on omituinen suomalainen ilmiö. Pitäisi osata puhua kuin kuningatar konsanaan, tai jos se ei onnistu niin ollaan hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia ymmärrän ja puhunkin muutaman sanan, mutta ruotsin opiskelu (yhteensä 8 vuotta) meni kyllä hukkaan. 60 lukulainen

Vierailija
4/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki tuona aikana syntyneet on ainakin opiskelleet englantia koulussa. Eri asia sitten mitä siitä kielitaidosta on jäljellä jos ei ole käytetty yhtään sitten kouluaikojen, käytännössä ei juuri mitään. Sinänsä tuntuu kyllä hassulle, kun kyllähän nyt englannin kieltä näkee ja kuulee joka paikassa, ettei oikeasti edes muutamaa perus lausetta osaisi. Siinä ikäluokassa ymmärrettävämpää, joille ei englantia ole koulussa opetettu.

Vierailija
5/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 70-luvulla syntynyt ja englantia siis koulussa opiskellut ja jopa ylioppilaskirjoituksetkin siitä läpäissyt. Mutta englannin kielentaitoni on kyllä todella olematon.

Vierailija
6/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla syntynyt ei välttämättä ole koulussa saanut englannin opetusta.

Vierailija
7/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan nyt sellaista täydellistä kielitaidottomuutta, että ei osaisi vastata esimerkiksi ulkomailla lentokentällä yksinkertaiseen kysymykseen (esim. purpose of your trip, business or pleasure?) tai ei kykenisi suomentamaan tai edes ääntämään lausetta ”My cat died yesterday.”

Ap

Vierailija
8/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on syntynyt v. 57 ja opiskeli englantia vasta lukiossa. Mutta moni tuon ikäinen ei mennyt lukioon.

Vierailija
9/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla syntynyt ei välttämättä ole koulussa saanut englannin opetusta.

Ei niin, esim oma isäni opiskelu koulussa vain ruotsia ja saksaa joita kumpaakin puhuu nyt seitsemänkymppisenä edelleen suht sujuvasti.

Vierailija
10/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia, jotka varmasti osaisivat, mutta eivät kehtaa suutaan avata vieraalla kielellä. Tämä on omituinen suomalainen ilmiö. Pitäisi osata puhua kuin kuningatar konsanaan, tai jos se ei onnistu niin ollaan hiljaa.

Olen itse syntynyt 60-luvulla. Minun kouluaikana opettajien taso oli mitä oli, yhtäkin vierasta kieltä opetti armeijasta eläköitynyt kuusikymppinen mies. Muutenkin kielten opiskelu perustui virheiden etsimiseen. Sillä ei ollut merkitystä saiko asian ymmärrettävästi esille vaan sillä, että ei ollut virheitä. Ai kauhea, jos sanoi auringosta sun eikä the sun tai oli väärä prepositio.

Itsekin opin lukemaan ja kirjoittamaan englanniksi, mutta puhumista ei juuri harjoiteltu. Menin sitten aikuisiällä kansalaisopistoon ja hämmästyin, miten eri tavalla nykyään kieliä opetetaan.

Lapsellani on puoliso, joka ei puhu suomea enkä minä puhu hänen äidinkieltään. Hänen englannin kielen taitonsa on sujuvaa, minun ei, mutta niin vain pystymme juttelemaan.

Vierailija
11/11 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan nyt sellaista täydellistä kielitaidottomuutta, että ei osaisi vastata esimerkiksi ulkomailla lentokentällä yksinkertaiseen kysymykseen (esim. purpose of your trip, business or pleasure?) tai ei kykenisi suomentamaan tai edes ääntämään lausetta ”My cat died yesterday.”

Ap

Oletko vajaa vai tyhmä? Siis ilkeyden lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi