Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä ja FODMAP - kokemuksia?

Vierailija
06.12.2014 |

Sain ärtynyt suoli -diagnoosin pari viikkoa sitten, kun testeissä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Oireina on lähinnä ripuli, jota en ole osannut yhdistää mihinkään ruoka-aineeseen. Lääkäri suositteli tuota FODMAP-ruokavaliota ja sille olen ajatellut ryhtyä.

Onko täällä ketään, joka on saanut avun fodmapien välttelemisestä? Se tuntuu hyvin rajoittavalta ruokavaliolta, mutta toisaalta tämä jatkuva vessassa istuminenkaan ei houkuttele.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/25 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko suositella jotain nettisivua tai kirjaa fodmapista? Kiinnostaisi kokeilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:11"]

Osaatteko suositella jotain nettisivua tai kirjaa fodmapista? Kiinnostaisi kokeilla!

[/quote]

Minä lueskelen tätä http://ibsfri.se Toki jos ei ruotsi taivu niin sitten ei tuosta ole paljoa apua. 

Vierailija
4/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 18:50"]

Keliakiaa kannattaa testata uudestaan jossain vaiheessa. Itsekin sain ensin tuomioksi ärtyneen suolen ja lätättiin käteen fodmap -esitteitä.

Lopulta sitten löytyi keliakia ja olo on taas parempi kahden gluteenittoman vuoden jälkeen.

[/quote]

Keliakia on testattu verestä pariin otteeseen, eikä kolonskopiassakaan ollut siitä viitteitä. Kiitos kokemuksista! Harmi, ettei tämäkään auta kaikille. :(

ap

[/quote]

Keliakia diagnosoidaan gastroskopialla, joka tehdään suun kautta.

Vierailija
5/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tapaamani potilas on kehunut saaneensa apua FODMAPista. Minullakin on ärtyvä suoli, mutta en ole jaksanut kovin tarkkaan vältellä noita fodmappeja, eikä se ole tarkoituskaan (ellei ole vaikeat oireet. Jos noudattaa pitkään hyvin tiukkaa välttelyruokavaliota, pitää käydä ravitsemusterapeutilla arvioimassa, onko dieetti riittävän monipuolinen). Jätä vaan pahimmat oireidenaiheuttajat pois, se saattaa riittää siihen, että voit ihan passelisti. Kyseessähän ei ole mikään keliakia, missä pitää olla dieetin kanssa supertarkkana, vaan ihan oireiden vähentämiseen tarkoitettu ruokavalio, jota voit noudattaa sen verran kuin on tarpeen, jotta pärjäät mahasi kanssa. (Jos siitä siis on apua, kaikillehan se ei auta.)

Aloita vaikka niin, että jätät ruokavaliosta pois kaikki terveysjugurtit, kaalit, herneet ja linssit, sipulit, ksylitolia&sorbitolia sisältävät purkat ja laktoosin. Katso, miten voit. Jos apua oli, mutta ei riittävästi, vähennä seuraavaksi ruisleipää ja omenaa/päärynää/luumua. Sitten katsot, miten voit.

Vierailija
6/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii speltti vaikkei vehnä muuten sovitaan. Ravitsemusterapeutin ohjeilla testasin mikä sopii milläkin annoksella ja mikä ei lainkaan. Tarkka pitää olla mut pari vuotta on näin menty ja voin suht hyvin.

Vierailija
7/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 18:50"]

Keliakiaa kannattaa testata uudestaan jossain vaiheessa. Itsekin sain ensin tuomioksi ärtyneen suolen ja lätättiin käteen fodmap -esitteitä.

Lopulta sitten löytyi keliakia ja olo on taas parempi kahden gluteenittoman vuoden jälkeen.

[/quote]

Keliakia on testattu verestä pariin otteeseen, eikä kolonskopiassakaan ollut siitä viitteitä. Kiitos kokemuksista! Harmi, ettei tämäkään auta kaikille. :(

ap

[/quote]

Keliakia diagnosoidaan gastroskopialla, joka tehdään suun kautta.
[/quote]
En ole tuo jolle vastaat, mutta mulla ainakin tutkittiin verikokeella just nuo keliakiat, laktoosi-intoleranssit ym. Toki varmaan tarkempi tulos tulisi gastroskopialla

Vierailija
8/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin monien tutkimuaten jälkeen vain tuo ärtynyt suoli. Tehtiin gastroakopia ja tt -kuvaus mm. Oire: klo 4-15 taukoamatonta ripulia puoli vuotta.oli vaan jotain stressiä jota en tajunnut. Sen takia jouuin työtkin lopettamaan. Yhtäkkiä olin taas terve.

Vierailija
9/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Täällä ilmoittautuu yksi ärtyvänsuolen oireyhtymästä kärsivä. En noudata mitään dieettiä, vähän yrtiän juuri tuota foodmap, mutta olen huono noudattaa sellaista. Salaatti on yksi mistä mun vatsa ei tykkää. Myös rasvainen ruoka saa vatsan sekaisin. Minulle lekuri kirjoitti vi-sibliniä. On auttanut :)

T. Toinen potilas

Vierailija
10/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. En oikein vieläkään tiedä, onko tämä ruokavalio pelastus. Huonoa oloa ei juurikaan enää ole ollut, joten jotain teen oikein. Vatsa kyllä menee yhä välillä sekaisin.

Muilla kokemuksia?

Vierailija
11/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla FODMAP toi selkeän avun. Aiemmin olin syönyt gluteenittomasti mutta sekään ei vienyt täysin mahaongelmia (turvotus, ilmavaivat, nipistävä mahakipu, välillä ripuli) pois. Sitten kun alotin syömään FODMAPin mukaan, jo ihan muutamassa päivässä huomasi selkeän eron. 

Vierailija
12/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillut kolmisen kuukautta, ei ole kunnon apua tuonut. Harmittaa. Pahinta on ilman tolkuton määrä vatsassa.

Vierailija
13/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin asiaa sivunneen dokumentin Yle areenassa. Siinä puhuttiin myös kyseisestä oireyhtymästä.

Tiededokumentti: Toiset aivomme

http://areena.yle.fi/tv/2152568

Vierailija
14/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudutte laktoosiin? Minä en ole laktoosi-intolerantikko joten saako sitä syödä? Tästä löytyy vähän ristiriitaista tietoa.

Vierailija
15/25 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:02"]

Miten suhtaudutte laktoosiin? Minä en ole laktoosi-intolerantikko joten saako sitä syödä? Tästä löytyy vähän ristiriitaista tietoa.

[/quote]

FODMAPin mukaan täytyy olla laktoosittomalla ruokavaliolla vaikka ei varsinaista intoleranssia olisikaan. Laktoosi kun ei ole hyväksi ärtyneelle suolelle. Juustoja syödessä laktoosipitoisuuden tulee olla alle 1%, muut tuotteet laktoosittomia.

Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia (ihan verikokeella todettu) mutta maha ei siltikään kestä lainkaan maitotuotteita jotka eivät ole laktoosittomia, paitsi juustoa jossa laktoosipitoisuus on alle 1%. En olekaan enää vuosiin syönyt muita maitotuotteita kuin juustoa jonka senkin jätin pois yli vuosi sitten.

Vierailija
16/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää nyt menty, joten ei voi sanoa vielä oikein mitään. Vähän haastavaa välillä ruokien kanssa.

Vierailija
17/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen! Vuoden verran olen noudattanu. Ensin todella tarkkaan ja joitain tuotteita olen ottanut takaisin pienessä määrin. Vatsa ja minä voin paljon paremmin.

Vierailija
18/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolla pääset, jos pelkkä ruokavalio auttaa. Mun lapsella on colitis.

Vierailija
19/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskaa on. Olen laktoosittomalla ja gluteenittomalla. Vältän omenaa, päärynää, tuoremehua, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, sipulia, paprikaa... Loputon lista. En ole täysin saanut apua :/ Harkitsen maidotonta ja kaikkien herkkujen jättämistä. Tosin olen ollut ruokavaliolla "vasta" pari kk, voihan mennä pidempäänkin ennenkö näkee toimiiko tämä.

Ja täällä oli keskustelu "ärtyvän suolen oireyhtymä pilaa elämäni" ja siellä ikäviä kokemuksia tästä vaivasta, joten eivät kaikki todellakaan pääse helpolla!

Vierailija
20/25 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 18:45"]Tuskaa on. Olen laktoosittomalla ja gluteenittomalla. Vältän omenaa, päärynää, tuoremehua, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, sipulia, paprikaa... Loputon lista. En ole täysin saanut apua :/ Harkitsen maidotonta ja kaikkien herkkujen jättämistä. Tosin olen ollut ruokavaliolla "vasta" pari kk, voihan mennä pidempäänkin ennenkö näkee toimiiko tämä.

Ja täällä oli keskustelu "ärtyvän suolen oireyhtymä pilaa elämäni" ja siellä ikäviä kokemuksia tästä vaivasta, joten eivät kaikki todellakaan pääse helpolla!
[/quote]
Ja minulla myös eniten just ripulia :/ vatsan turvotus ja ilmavaivat on on myös suuri ongelma