Ärtyneen suolen oireyhtymä ja FODMAP - kokemuksia?
Sain ärtynyt suoli -diagnoosin pari viikkoa sitten, kun testeissä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Oireina on lähinnä ripuli, jota en ole osannut yhdistää mihinkään ruoka-aineeseen. Lääkäri suositteli tuota FODMAP-ruokavaliota ja sille olen ajatellut ryhtyä.
Onko täällä ketään, joka on saanut avun fodmapien välttelemisestä? Se tuntuu hyvin rajoittavalta ruokavaliolta, mutta toisaalta tämä jatkuva vessassa istuminenkaan ei houkuttele.
Kommentit (25)
Keliakiaa kannattaa testata uudestaan jossain vaiheessa. Itsekin sain ensin tuomioksi ärtyneen suolen ja lätättiin käteen fodmap -esitteitä.
Lopulta sitten löytyi keliakia ja olo on taas parempi kahden gluteenittoman vuoden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 18:50"]
Keliakiaa kannattaa testata uudestaan jossain vaiheessa. Itsekin sain ensin tuomioksi ärtyneen suolen ja lätättiin käteen fodmap -esitteitä.
Lopulta sitten löytyi keliakia ja olo on taas parempi kahden gluteenittoman vuoden jälkeen.
[/quote]
Keliakia on testattu verestä pariin otteeseen, eikä kolonskopiassakaan ollut siitä viitteitä. Kiitos kokemuksista! Harmi, ettei tämäkään auta kaikille. :(
Ostin itselleni sunnuntain gluteenittomia sämpylöitä kun ajattelin että olisi kuitenkin välillä kiva syödä leipääkin. Lähempi tarkastelu osoitti, että niissä on polydekstroosia, eli eivät käykään. Rasittavaa olla niin tarkkana kaikessa. Mites erilaiset muunnellut (vehnä)tärkkelykset? Käyvätkö ne?
ap
Minulta tutkittiin kans keliakia verikokeella + gastroskopiassa. Sit helikobakteeri (?) ja kolonoskopia. Mitään ei löytynyt, enkä ole saanut edes ruokaohjeita :/ en itse osta oikein valmiina mitään leipiä, niin en tiedä, mutta luulisin? --> keliakialiiton mukaan suurimmalla osalla keliaakikoista ok :) tosi monissa gluteenittomissa jutuissa sitä tuntuu olevan.
Mä olen fodmapilla. Eron olossa huomasi jo parissa päivässä. Tarkkana pitää mun kyllä olla.
En tiedä kumpi rajoittaa elämää enemmän: se jatkuva ripuli ja mahakipu vai tämä syömisten tarkkuus. Missään ravintoloissa en uskalla käydä, koulussa en voi syödä lounasta, koska yleensä ei ole vatsalleni sopivaa ruokaa. Illanistujaisissa katson kun muut syö herkkuja. Kylässä nolottaa sanoa että ei sitten sitä ja sitä ruokaan, tai vaihtoehtoisesti teen itselleni eri ruuat.
Ruuasta on tullut inhottava pakko. Ennen nautin ruuasta ja herkuttelusta, mutta nykyään syöminen ahdistaa.
Tee sellainen sitruuna-cayennepippuri paasto, sillä palautuu kehon tasapaino.