Tummaihoisen näyttelijän valinta legendaarisen rooliin aiheutti kohun – kolmikymppisenä teloitettu kuningatar ehti vaikuttaa historiaan yllättävillä tavoilla
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000008296902.html
Anne Boleyn uutena tulkintana. Miltä ajatus maistuu?
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Onko sitten mustaihoisille ok jos tehdään sarja tai elokuva Martin Luther Kingistä ja häntä näyttelee valkoihoinen? Aivan.
Olisko kannattanut miettiä tätä 50 vuotta sitten tai 150 vuotta sitten? Jos ei historia olis mitä olis, ei nykypäivä olis mitä olis. Eli rotusuhteet pahasti tulehtuneet jo vuosisatojen ajan valkoisen ylivallan takia.
joskus palstalla on ollut keskustelua siitä että saako valkoihoinen hetero mies esittää tietynlaisia "naisia" ja yleinen mielipide oli että näyttelijä tekee vain työtään. joten onko sille jokin syy miksei tumma nainen saa tehdä työtään mihin on saanut koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en esim. tykkää, jos suomalaisissa historiallisissa leffoissa ruotsinkieliset hahmot puhuvat suomea. Välittyy ihan virheellinen kuva siitä, millaista on oikeasti ollut.
Oletko tarjoutunnut opettamaan leffaväelle esim. 1700-luvun ruotsia?
Mieti nyt vaikka jotain Helene Schjerfbeckistä kertovaa elokuvaa. Ei siihen mitään 1700-luvun ruotsia tarvita. Ja jos leffa kertoisi 1700-luvusta, olisi parempi, että olisi ruotsia ylipäätään. Eikä se nyt niin vaikeaa ole, paljoltihan riippuu käsikirjoituksesta.
Ja riittäähän täällä hyviä ruotsinkielisiä tai ruotsia osaavia näyttelijöitä ihan tarpeeksi.
Itse olen täysin suomenkielinen.
https://mymodernmet.com/fabiola-jean-louis-rewriting-history/ mustat ranskalaisen aatelin puvuissa. Oh, Madame Pompadour varmasti oli luiskaotsainen lihavahuulinen musta.
Tämä on äärimmäisen razzzistista valkoisia kansoja ja historiaa kohtaan ja tätä pocien razzzistista hyökkäystä euroopan historiaan ja johtohahmoihin tapahtuu koko ajan nykyään. Olen varma että laki kieltää tämän, ainakaan valkoihoinen ei saa pitää edes lettejä(!) enää joten miten helkkarissa tämä on sallittua? huomatkaa myöskin linkin "rewriting" history..ööh, eikös jokaisen kansan pitäisi kirjoittaa OMAA historiaansa eikä varastaa toisten geenejäkin?
Koska musta akka pääroolissa niin Anna Boleynkin on joku marttyyri tietty. AB oli oikeasti kiistanalainen hahmo jonka suhde veljeensä vähintäänkin erikoinen.