Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pohjanmaalaiset tuovat juuriaan esiin joka paikassa?

Vierailija
06.12.2014 |

Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ne on. Moukkia.

Vierailija
2/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä savolaisetkin tuovat melko usein juurensa esiin ja kertoo savolaisuudestaan vitsien keinoin. "Mie puhun vain savvoo ja kovvoo". Monet ovat ylpeitä juuristaan, joten eipä se minua haittaa. Itse olen helsinkiläinen, mutta minulla on pohjalaiset ja savolaiset juuret. En tuo sitä mitenkään esille, koska en tiedä yhtään heidän tapojaan jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään muutakaan?

Vierailija
4/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuo juuriani esiin. Sitten kun kysyttäessä kerron, niin johan väitetään, että murteen kuulee puheesta. No ei kuule, koska olen ihan Pohjanmaan reuna-alueelta enkä osaa pohjalaismurretta.

Vierailija
5/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset ne vasta leuhkoja ovatkin. Joka mutkassa lässytetään että ku mehän ollaan nii ilosii ja itketään kovasti. Joo joo.

Vierailija
6/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry. Syyllistyn tuohon joskus. Enkä osaa selittää miksi. Ei minun pitäisi edes olla siitä ylpeä, kun en edes ole isänmaallinen, oikeistolainen, yrittäjähenkinen, rikas enkä edes kätevä käsistäni. Silti tulee tross... hups, siis kehuttua aina välillä että olen sieltä.

Vierailija
7/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pohjanmaalaisilla edes ole mitään aihetta leuhkiniseen :)

Aina sieltä on jouduttu lähtemään kurjuutta karkuun ameriikkaa myöten. Useimmat talottomia ja maattomia työläisiä jotka parveilevat etelä-suomeen ja Tampereelle. Talot meni yleensä kokonaisuudessaan vanhimmalle pojalle ja muut sai siitä lähteä kävelemään. Pakko siis olla yritteliäs ;)

Eli mites sitä sanotaankaan.. Tyhjät tynnyrit..

Vierailija
8/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pohjanmaalaiset on varmasti ylpeitä siitä mitä ovat saaneet aikaan. Se mitä ei ole, tehdään itte (järvet, talot, laskettelurinteet....) näin ollen meillä on kaikkea!

Vierailija
9/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaiset ja savolaiset on kyllä pahimpia, ihan kun se olis jotenkin tärkeää missä on syntynyt, ihan kuin se toisi ihmiseen erityisen hienoja ominaisuuksia automaattisesti. Rasittavaa se kotipaikkakunnan korostaminen, eikö teissä muuta ole?

Vierailija
10/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on ihan helkkarin paljon mielenkiintoisempaa jos joku on kotoisin Pohjanmaalta, Idästä tai Lapista kuin jostain Salosta tai Järvenpäästä.

Vierailija
11/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu karjalaisten kanssa. mie sie viuhuu puheessa vaikka lähin mitä on Karjalassa käynyt on se hetki kun syö karjalan piirakkaa.

Vierailija
12/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:31"]Koska on ihan helkkarin paljon mielenkiintoisempaa jos joku on kotoisin Pohjanmaalta, Idästä tai Lapista kuin jostain Salosta tai Järvenpäästä.
[/quote]
Mikä siinä on kiinnostavampaa, en tajua? Olen Jyväskylästä.

Vierailija
13/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:24"]

Ei pohjanmaalaisilla edes ole mitään aihetta leuhkiniseen :) Aina sieltä on jouduttu lähtemään kurjuutta karkuun ameriikkaa myöten. Useimmat talottomia ja maattomia työläisiä jotka parveilevat etelä-suomeen ja Tampereelle. Talot meni yleensä kokonaisuudessaan vanhimmalle pojalle ja muut sai siitä lähteä kävelemään. Pakko siis olla yritteliäs ;) Eli mites sitä sanotaankaan.. Tyhjät tynnyrit..

[/quote]

Sun mielestä yritteliäät, ahkerat  ja eteenpäinmenevät ihmiset on tyhjiä tynnyreitä? Mielenkiintoista. Pohjanmaalta tulee paljon isoja yritysjohtajia.

Vierailija
14/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:29"]

Pohjalaiset ja savolaiset on kyllä pahimpia, ihan kun se olis jotenkin tärkeää missä on syntynyt, ihan kuin se toisi ihmiseen erityisen hienoja ominaisuuksia automaattisesti. Rasittavaa se kotipaikkakunnan korostaminen, eikö teissä muuta ole?

[/quote]

Ei ole. Se on mukavaa, että on jostakin kotoisin. 

Vierailija
15/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:29"]

[/quote]

Savolaisuudessa nyt ei olekaan mitään kehumisen aihetta. Ilkeitä ja kieroja ja vahingoniloisia ihmisiä, laiskoja piällysmiehiä.

Vierailija
16/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan murretta puhu, mutta kysyn kyllä heti jos epäilen, että joku muukin on kotoisin Pohjanmaalta. Tulen toimeen paremmin samanhenkisten kanssa, me pohjalaiset ollaan tietynlaisia. Suoria, vanhanaikaisia monissa asioissa, uskotaan perinteisiin arvoihin eikä elämä ole jatkuvaa flirttiä tai selkärangatonta kaikkien miellyttämistä.

Vierailija
17/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen savon ja karjalan seuduilta eli puhun välimurretta. Minulta usein kysytään mistä olen kotoisin kun on niin hauska murre. Ihan ylpeästi kerron mistä olen kotoisin, miksi en? Murteeni kuuluu puheesta, mutta en tarkoituksellisesti "viännä ja kiännä levveetä savvoo". Käytän kyllä mie ja sie -sanoja, käyn mehässä ja tuplaan konsonantteja. En ylpeilleksäni sukujuurillani vaan ihan puhuessani oppimaani ja jatkuvasti kuulemani kieltä/muretta

Vierailija
18/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on selkeät ja tunnistettavat piirteet, mm. oma rakennuskulttuuri. Alue on helppo erottaa erilleen muista. Uusimmassa Yhteishyvässä oli justiin juttu maakuntaidentiteeteistä, vahvimmat kotiseutuidentiteetit oli mm. Pohjanmaalla, ja heikoimpien joukossa oli - yllätys - Uusimaa, jossa on paljon muualta muuttaneita.

Kotiseuturakkaus on vain hyvä asia, tuntuu hyvältä että on juuret johonkin eikä ole vain irrallinen maailmankansalainen jossain kaupungissa x. Enkä nyt tarkoita että jos ei joka tilanteessa kehuskele kotikylällään niin on irrallinen heittiö.

Vierailija
19/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:37"]

En minä ainakaan murretta puhu, mutta kysyn kyllä heti jos epäilen, että joku muukin on kotoisin Pohjanmaalta. Tulen toimeen paremmin samanhenkisten kanssa, me pohjalaiset ollaan tietynlaisia. Suoria, vanhanaikaisia monissa asioissa, uskotaan perinteisiin arvoihin eikä elämä ole jatkuvaa flirttiä tai selkärangatonta kaikkien miellyttämistä.

[/quote]

hahaha, just tota. Pohjalaiset tietää, että otsa rypyssä pääsee pidemmälle ja liika hauskuus on luuserin hommaa.

Luulen, että jos puhuja tietää että omasta puheesta kuulee kotipaikkakunnan, parempi tehdä siitä numero kuin olla tekemättä. 

Kun nuorena likkana hain opiskelupaikkakunnalta asuntoa, Pohjanmaalta kotoisin oleva vuokranantaja kysyi, mistä olen kotoisin. "Ei muuten ole väliä, kunhan et ole Savosta." 

Vierailija
20/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:29"]

[/quote]

Savolaisuudessa nyt ei olekaan mitään kehumisen aihetta. Ilkeitä ja kieroja ja vahingoniloisia ihmisiä, laiskoja piällysmiehiä.
[/quote]

Eiköhän joka puolelta suomea löydy ilkeitä, kieroja, vahingoniloisia ja laiskoka ihmisiä. Niin kuin myös savosta mukavia, suoraselkäisiä, empaattisia ja ahkeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme