Mihin muuttaa näistä: Tampere, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Lappeenranta, Kajaani?
Nelikymppinen korkeasti koulutettu + duunariammarissa oleva puoliso sekä pieni lapsi. Nyt asutaan Helsingissä mutta ei jaksaisi enää. Suku asuu täällä eli ei siteitä minnekään noista kaupungeista mutta missä niistä on paras asua?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
muutat/jäät hki/espoo/vantaa
Perheellinen voi kohtuullisesti asua Vantaalla, katsoo ettei pahin lentomelualue niin mikä ollessa. Auton käytännössä tarvitsee
Hyi hemmetti mikä ehdotus. Eipä löydy vastenmielisempää aluetta kuin luettelemasi.
Ei mihinkään nuista, ja viimeisenä Kajaani. Lapissa parasta, puhdasta ja kaunista luontoa jossa saa olla rauhassa.
Jos joku nuista valittava niin Tampere. Joskus asuin siellä, mutta muutin takaisin synnyinseudulle.
Hyvänen aika. Tampereelle. Ei noita muita kannata edes miettiä, eivät ole samalla viivalla tai samassa kisassa edes.
Tampere, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Lappeenranta, Kajaani?
Kuopio saattaa olla noista rauhallisin, mutta töitä voi olla hankalampi löytää.
Kajaani, Mikkeli, Lappeenranta ei kyllä ole kovinkaan tuttuja.
Itsehän lähtisin ihan maaseudulle jos valinnanvaraa olisi. Pienetkin kaupungit voi olla varsin ikäviä mikäli kerrostaloon joutuu ja/tai keskustassa töissä käymään.
Muuttaessa kannattaa aluksi vuokrata asunto ja käydä ajan kanssa tutustumassa eri alueisiin jotta löytyy hyvä ennen asunnon ostamista. Mikäli lapsia, kannattaa pohtia myös koulun kannalta, vaikka olevinaan on valinnanvaraa laittaa, usein joutuu tai pääsee lähimpään. Juuri oli uutinen ihan (mistä aikoinaan vaikenivat) että parin vuoden ero osaamisissa hyvä/huono.
Vierailija kirjoitti:
Jonnekin meren äärelle. Jos merta ei ole niin Tampere.
Saimaa on sen verta suuri, ettei sen äärellä merta kaipaa. Lappeenranta oma suuntani sitten kun Helsingistä lähden.
Kuopiosta olen pitänyt itse todella paljon. Kaupunki on kesäisin erityisen kaunis. Hyvät harraste, opinto ja vapaa-ajan vieton mahdollisuudet. Asuntojen hinnat ovat olleet nousemaan päin koko ajan. Olen itse asunut useissa eri kaupungeissa, nyt Helsingissä, ja Kuopio on ollut suosikkejani.
Sellun tehtaan lähelle ei kannata muuttaa, haju on aika mojova välillä!
Kuopion lähellä on pieni ja sympaattinen Siilinjärvi, joka on niitä harvoja paikkoja, jotka ovat kasvamaan päin koko ajan. Peruspalvelut hyvin saatavilla, Tahkolle on lyhyt matka laskettelemaan (samoin Vuorelan laskettelurinteille), koulut löytyvät läheltä, paljon luontoa. Sitä kannattaa harkita myös. Ihmiset käyvät Siilinjärveltä käsin töissä Kuopiossa.
Olen asunut noista Joensuussa, Mikkelissä, Tampereella ja Kuopiossa. Omien kokemusten perusteella valitsisin Mikkelin.
Kaupunki on sopivan kokoinen. Kaikki tarvittava löytyy, mutta kaikkialle pääsee helposti kävellen tai pyörällä. Kaikki lapset pääsevät haluamiinsa harrastuksiin.
Mm. koululaisille paikallisliikenne on maksutonta.
Tosin kaupunki on talousongelmissa ja tulevasta ei tietenkään ole takuita.
Kuopioon vaan. Täältä löytyy ortodoksinen kirkkomuseo kirkon lisäksi. Myös osa venäjän kielellä kirjotetuista tieviitoista on edelleen pystyssä. Harasoo!
Olen asunut Kajaanissa 19 vuotta. Olen kotoisin Varsinais-Suomesta. Puoliso on täältä kotoisin. Olen viihtynyt täällä oikein mainiosti. Asukkaita on reilu 30 000, joten ei tämä mikään iso paikka ole, mutta meille sopiva. Hyvin täällä on päässyt porukoihin mukaan. Jos kaipaa jatkuvaa kulttuurin tykitystä ja haluaa istua päivästä toiseen mitä erilaisimmissa kahviloissa, ei tämä ole sellaisen paikka. Kiireettömästä elämästä nauttivalle hyvä paikka.
Mikkeli on ihmisen kokoinen kaupunki, kesällä vilkas, mutta talvella varsin hiljainen. Harrastusmahdollisuudet ovat hyvät. Koulutusta löytyy amk-tasolle asti, mutta yliopistoa ei ole. Perheasunnot ovat edullisia ja minnekään ei ole pitkä matka. Unelma omakotitalosta keskellä kaupunkia järven rannalla on mahdollista toteuttaa.
Ongelmana on kaupungin talouden surkea tilanne ja väestön vanheneminen ja näiden myötä korkea veroäyri.
MIkä tahansa muu kuin Kajaani (reilun vuoden siellä asuneena, ei ei ei!!)
Kajaaniin on tosi vaikea sopeutua, jos ei ole sukua siellä. Tunnetteko siis ketään sieltä? Asuin siellä lapsuuden ja nuoruuden. Sitten muutin muualle opiskelemaan. Nyt parhaillaan mietin, pitäisikö muuttaa takaisin, mutta kovasti epäilyttää.
Asuin vähän aikaa Kajaanissa, enkä tykännyt. En päässyt piireihin ja työpaikalla syrjittiin. Kuopiossa ei samaa ongelmaa ollut. Kaikkein parhaiten olen kuitenkin viihtynyt Helsingissä.
Tampere tai Ehkä kuitenkin hiihtoa rakastavana Kuopio.