Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin muuttaa näistä: Tampere, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Lappeenranta, Kajaani?

Vierailija
10.10.2021 |

Nelikymppinen korkeasti koulutettu + duunariammarissa oleva puoliso sekä pieni lapsi. Nyt asutaan Helsingissä mutta ei jaksaisi enää. Suku asuu täällä eli ei siteitä minnekään noista kaupungeista mutta missä niistä on paras asua?

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo ovat hyvin (ja osa valitettavan) tuttuja ja yhtä lukuunottamatta

Tampere ei sattumalta ole se paikka Suomessa johon ihmiset kyselyissä ovat eniten kiinnostuneita muuttamaan.

Vierailija
122/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsen Mikkelin, mutta ainut syy on että minulla on kikkeli.

Ei mikään ihme sillä Mikkelissä on hyvännäköisiä naisia. Hyvännäköisiä, nuoria kikkeleitä tosin taitaa olla vähän enemmän kuin niitä nuoria naisia joten nuorille naisille hyvät mestat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso päätös.

Ota AP auto alle. Ajele vaikka Itään, eka LPR, siitä Joensuu. Siellä yötä. Piipahdatte Kajaanissa, sieltä Kuopion ja Mikkelin kautta takaisin.

Tampereella käväisee junalla edestakas.

Vierailija
124/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa hyvä asua lapsiperheen, kun kaikki on lähellä, mutta se "kaikki" ei ole paljoa - keskustassa ei juuri mitään palveluita enää. Vuokrataso kallista siihen nähden miten pieni paikka ja missä kunnossa asunnot ovat. Koulutusmahdollisuuksia muutamia, ei hirveästi. Nuoret muuttaa pois, enkä ihmettele.

Kuopio oli vielä kymmenen vuotta sitten siellä asuessani tosi elinvoimainen. Matkuksen ostoskeskuksen myötä keskusta ainakin lauantaina aivan kuollut, liikkeet menee kiinni 15-16 aikaan ja ainoastaan kuppiloissa riittää porukkaa. Vuokrataso kans aika korkea koska opiskelijakaupunki. Kaunista luontoa kyllä riittää.

Itse lähtisin Tampereelle mutta olen vielä perheetön joten mulle ne keskustan palvelut on oleellisia. Itselle myös hyvä sijainti pääkaupunkiseutuun nähden painaa paljon. 

Vierailija
125/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan Mikkeli.

Useinen persoonallisuushäiriöisten koulukiusaajien tuppukylässä, jonka "keskusta" on täysin kuollut.

Itse lähtisin Tampereelle, on vielä ihmisen kokoinen _kaupunki_.

Vierailija
126/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu noista.

Vierailija
127/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin kesällä Joensuuhun ja on tykätty kovasti!

Vierailija
128/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere ainoa.

.. kaupunki, muut ovat maalaiskyliä. No, Kuopiossa on sentään Ikea. Luulisi että on helppo päättää, ensin halutaanko kaupunkiin, jos halutaan niin sitten Tampere/Kuopio, jos ei niin sitten pitäisi mennä työpaikan perässä. Kajaanista pohjoiseen on pieniä kuntia, joissa asuminen on melkein ilmaista. Esim Paltamo houkuttelee muuttajia asuntoeduilla.

Vierailija
129/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikkeli. Mikkelin keskusta vähän kuin Helsingin keskusta mutta pienempi ja edullisempi. Kulttuuritarjonta kohtalaista, hyvät päiväkodit, panostaa tällä hetkellä paljon kouluihin, päiväkoteihin ja sairaalaan, hyvät liikenneyhteydet Helsinkiin. Me olemme mikkeliläisiä syntyperältään ja asutaan nykyään täällä, välillä muutama vuodsi Helsingissä ja edelleen tuttavia ja miehen työ siellä joten käydään usein sielläkin päin mutta perheellisenä helpompaa täällä. Tällä hetkellä asutaan melko keskustassa mutta voi olla että siirrytään tuonne Rantakylän suuntaan kunhan esikoinen aloittaa koulun ja alkaa omin päin liikkua. Se taitaa olla täällä noista esikaupunkialueista paras lasten ja nuorten kanssa asumiseen. Mikkeli on nykyisin myös ihan hyvä opiskelukaupunki sillä täällä on sekä ammatillista koulutusta, amk, yliopistokeskus ja tavoitteena saada yliopistotoiminta isommalleen. 

Mikkelin Rantakylään¿¿?? just.

Yliopistokoulutusta tullaan mieluummin supistaa kuin laajentaa joten Mikkeli on varmaan ensimmäinen josta se poistetaan, sitten Rauma, Pori ym yhden koulutuksen satelliitit.

Yliopistokoulutusta tullaan supistamaan isoista, vanhoista yliopistoista ja yhden koulutuksen satelliitteja tullaan laajentamaan aluekehityksen yhdenmukaistamisen merkeissä. Mikkeli on tässä kehityksessä kaupunki nro: 1 koska meillä ei ole koko maakunnassa koskaan ollut yliopistoa, aioastaan yliopistokeskuksia eli yliopistoaihoita. Nyt on meidän vuoromme. 

Vierailija
130/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikkeli on tosi nuiva, persoonaton parakki eivätkä ihmiset ole kovin mukavia. Olen ollut siellä itse pariin otteeseen töissä, mutta molemmat kokemukset oli ihan kamalia. Ensimmäisessä työpaikassa esim. minua ei tervehtinyt kukaan aamuisin takaisin kun sanoin huomenta (koska olin muualta muuttanut?) mutta kun irtisanouduin koeajalla, esihenkilö alkoi maireasti houkuttelemaan jäämään ja piti henkilökunnan edessä outoja pikkupuheita, joissa kertoi, kuinka kaikki haluavat minun jäävän. Aivan jäätävää. Toisessa työpaikassa ollessani sairastuin nielupaiseeseen ja jouduin sairaalaan, kun en saanut nieltyä. Olin yhteensä kolme viikkoa sairaslomalla. Esihenkilö soitti kesken sairasloman, enkö voisi tulla töihin jo. Kun palasin töihin, työkaveri tokasi ensi töikseen "sinä se sitten otit vähän omaa lomaa". Saikutteluvihjailuja kuulin muiltakin työkavereilta. 

Mikkeli on varmasti kiva kaupunki, jos tuntee sieltä oikeita ihmisiä. Ulkopaikkakuntalaisena en ollut mitään. 

Jep, tutulta kuulostaa tällainen asenne. Olin Mikkelissä järkyttynyt, että tämmöistäkin näköjään voi olla työpaikalla. Kaupungissa on ihme usko omaan erinomaisuuteen, vaikka juurikin ulkopaikkakuntalaisia tarvittaisiin, ja paljon, pelastamaan tilanne. Lapsiperhettä kiinnostanee, että Mikkelissä on yksi Suomen korkeimpia veroasteita (22) ja siitä tulee kriisikunta, ellei säästöjä tehdä nyt. Säästöt kohdistunevat ainakin osittain juuri lapsiin ja nuoriin. Huoltosuhde Suomen huonoin.

Vierailija
131/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolaiset on rumia, tyhmiä, yksinkertaisia ja laiskoja. Voisi lähettää kaikki k e s kitys leireille.[/q

En ole huomannut. Olisitko joutunut kaltaistesi joukkoon? 

Vierailija
132/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään noista vaan Turku!

Vierailija
133/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikkeli on tosi nuiva, persoonaton parakki eivätkä ihmiset ole kovin mukavia. Olen ollut siellä itse pariin otteeseen töissä, mutta molemmat kokemukset oli ihan kamalia. Ensimmäisessä työpaikassa esim. minua ei tervehtinyt kukaan aamuisin takaisin kun sanoin huomenta (koska olin muualta muuttanut?) mutta kun irtisanouduin koeajalla, esihenkilö alkoi maireasti houkuttelemaan jäämään ja piti henkilökunnan edessä outoja pikkupuheita, joissa kertoi, kuinka kaikki haluavat minun jäävän. Aivan jäätävää. Toisessa työpaikassa ollessani sairastuin nielupaiseeseen ja jouduin sairaalaan, kun en saanut nieltyä. Olin yhteensä kolme viikkoa sairaslomalla. Esihenkilö soitti kesken sairasloman, enkö voisi tulla töihin jo. Kun palasin töihin, työkaveri tokasi ensi töikseen "sinä se sitten otit vähän omaa lomaa". Saikutteluvihjailuja kuulin muiltakin työkavereilta. 

Mikkeli on varmasti kiva kaupunki, jos tuntee sieltä oikeita ihmisiä. Ulkopaikkakuntalaisena en ollut mitään. 

Jep, tutulta kuulostaa tällainen asenne. Olin Mikkelissä järkyttynyt, että tämmöistäkin näköjään voi olla työpaikalla. Kaupungissa on ihme usko omaan erinomaisuuteen, vaikka juurikin ulkopaikkakuntalaisia tarvittaisiin, ja paljon, pelastamaan tilanne. Lapsiperhettä kiinnostanee, että Mikkelissä on yksi Suomen korkeimpia veroasteita (22) ja siitä tulee kriisikunta, ellei säästöjä tehdä nyt. Säästöt kohdistunevat ainakin osittain juuri lapsiin ja nuoriin. Huoltosuhde Suomen huonoin.

Minulla on Mikkelin työelämästä samankaltaisia kokemuksia, valitettavasti.

Itse erehdyin opiskelemaan Mikkeliin, kun paikan sai niin helposti.

(No ihmekös, kun ei kukaan järkevä tänne halua edes muuttaa.)

Nyt täytyy enää saada opinnot kuntoon JA onneksi pääsen ensi kesänä muuttamaan täältä vihdoin pois.

Sen muuton vuoksi täällä vielä nämä viimeiset kuukaudet jotenkin kestää.

Vierailija
134/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopion maine on viime vuosina vajonnut ja syystä. Huumeongelmaisia ja rikoksia keskivertoa enemmän ja tunnelma kiristynyt huonon taloustilanteen takia.

Kaukana se on muusta Suomesta ja jos et ole savolainen, niin onnea matkaan siellä.

Tämä 🤣😅 tuo loppu siis ”jos et ole savolainen niin onnea matkaan siellä” - pitää niin paikkansa. Sinne jää vain savolaiset asumaan. Ja muualla opiskelleet savolaiset muuttaa takaisin.

Sitä luulee kaipaavansa vain metsiä ja souturetkiä kunnes muuttaa savoon. Haluatteko todella asua kaupungeissa joissa joudutte syömään amarillossa loppuikänne? Maalaisromantiikka voi kiinnostaa mutta todellisuus on jotain ihan muuta.

Valitkaa Tampere. Voitte asua ympäryskunnassa, harrastaa soutelua ja metsäretkiä ja kahvilassa tiedetään mitä on kauramaito.

Ilmeisesti olet käynyt Kuopiossa viimeksi joskus 20 vuotta sitten, jos kuvittelet että Amarillo on ainoa ravintola eikä kahvilasta saa kauramaitoa.

Vierailija
135/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere tai Joensuu. Ovat mukavan kokoisia kaupunkeja, eivät pieniä mutteivät liian suuriakaan. Olen Tampereen lähettyviltä kotoisin, ja kävin siellä teininä paljon. Mieheni taas on kotoisin Joensuusta ja hänen sukuaan asuu siellä, joten siellä tulee käytyä useamman kerran vuodessa. Kivoja kaupunkeja molemmat, Joensuussa myös mukavia ihmisiä.

Niin ja molempien ympärillä on paljon vesistöä ja ihanaa luontoa, jos sellaistakin arvostat.

Vierailija
136/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Mikkelin työelämästä samankaltaisia kokemuksia, valitettavasti.

Itse erehdyin opiskelemaan Mikkeliin, kun paikan sai niin helposti.

(No ihmekös, kun ei kukaan järkevä tänne halua edes muuttaa.)

Nyt täytyy enää saada opinnot kuntoon JA onneksi pääsen ensi kesänä muuttamaan täältä vihdoin pois.

Sen muuton vuoksi täällä vielä nämä viimeiset kuukaudet jotenkin kestää.

Joo, muistan kun luin näitä tämänkaltaisia kommentteja ennen omaa muuttoa sinne ja kelasin, että tämä on nyt vain nimettömien palstojen katkeroitunutta huutelua. Että varmasti oma asenne ja yritys auttaa Mikkelissäkin. Että minä en ole niin kuin ihmiset netissä, vaan pärjään kyllä. Meni muutama viikko niin tajusin tehneeni karmaisevan virheen. En ole koskaan törmännyt sellaiseen kohteluun, mitä siellä sain osakseni. Traumat jäi.

Vierailija
137/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere, Kuopio ja Lappeenranta olisi minun vaihtoehdot noista. Listaan lisäisin vielä Jyväskylän vaihtoehdoksi. Tampere on iso kaupunki verrattuna noihin muihin, kalliimpi ja ruuhkaisempi ja saman tyyppisiä ongelmia kuin Helsingissä (esim päivähoitopaikkojen saannin suhteen). Mutta kiva ja viihtyisä paikka ja hyvä sijainti. Lpr on suht lähellä Helsinkiä ja mukavan kokoinen paikka,siitä minulla ei ole sen tarkempaa kokemusta. Kuopio ja Jkl sitten ovat aika keskellä Suomea, kivoja kehittyviä maakuntakeskuksia molemmat. Jkl ehkä vähän nuorekkaampi ainakin maineeltaan, Kuopio luonnonläheisempi.

Joensuu on syrjässä itärajalla ja p-karjala on Kainuun lisäksi Suomen köyhimpiä maakuntia, ainakin heti Joensuun ulkopuolelle mennessä sen kyllä huomaa. Toisaalta Koli on siinä lähellä ja se on plussaa! Kajaani ja Mikkeli ovat sitten jo aika pieniä paikkoja. Toisaalta se tarkoittaa myös rauhallisuutta ja edullista asumista.

Vetovoimaisuuskyselyssä Tampere oli suosituin, Kuopio kakkonen ja Jyväskylä kolmas, eli aika moni muukin on sitä mieltä että nämä on hyviä paikkoja asua. Mutta Ap:n tapauksessa kävisin tosiaan visiitillä kaikissa ja fiilistelisin tunnelmaa, ja katsoisin myös mistä saa parhaan työpaikan ja valitsisin sen perusteella.

Vierailija
138/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen seutu on mukavaa vaikkei ihan Tampereelle muuttaiskaan. Ja jos kerran suku on Helsingissä, niin Treelta pääsee aika nopeasti tarvittaessa Helsinkiin.

Vierailija
139/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista vaihtoehdoista Tampere tai joku sen kehyskunnista(Lempäälä, Pirkkala jne). Tuolla aiemmissa viesteissä jo sanottiinkin, että kehyskunnista(erityisesti Tampereen eteläpuolelta) on nopea matka ja hyvät yhteydet Treelle niin autolla kuin junallakin. Lempäälässä on myös Ideapark, ettei välttämättä ole pakko lähteä Treelle ostoksille. Tampere on tosiaan yksi Suomen suosituimmista muuttokohteista, ja täällä komppaan muita Tampereen kehujia.

Tuli mieleeni myös pari muutakin kaupunkia:

Lahti. Isohko kaupunki, josta löytyy tarvittavat palvelut ja eri harrastusmahdollisuuksia(varsinkin urheilun saralla). Luonto on lähellä, mm. paljon vesistöjä ja luontopolkuja. Löytyy myös amk ja yliopisto, ja pk-seudullekin niin autolla kuin junalla noin tunnin matka.

Hämeenlinna. Loistava sijainti(pk-seudulle tunnin matka, Tampereelle suurin piirtein sama ellei hieman vähemmänkin ja Turkuunkin vajaa pari tuntia). Todella kaunis historiallinen kaupunki, ja upeita ulkoilumaastoja(Aulangon puisto, Hämeen linnan ympäristö). Kiitettävät palvelut ja harrastemahdollisuudet.

Vierailija
140/197 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopion maine on viime vuosina vajonnut ja syystä. Huumeongelmaisia ja rikoksia keskivertoa enemmän ja tunnelma kiristynyt huonon taloustilanteen takia.

Kaukana se on muusta Suomesta ja jos et ole savolainen, niin onnea matkaan siellä.

Tämä 🤣😅 tuo loppu siis ”jos et ole savolainen niin onnea matkaan siellä” - pitää niin paikkansa. Sinne jää vain savolaiset asumaan. Ja muualla opiskelleet savolaiset muuttaa takaisin.

Sitä luulee kaipaavansa vain metsiä ja souturetkiä kunnes muuttaa savoon. Haluatteko todella asua kaupungeissa joissa joudutte syömään amarillossa loppuikänne? Maalaisromantiikka voi kiinnostaa mutta todellisuus on jotain ihan muuta.

Valitkaa Tampere. Voitte asua ympäryskunnassa, harrastaa soutelua ja metsäretkiä ja kahvilassa tiedetään mitä on kauramaito.

Terveisiä kahvilasta Kuopiosta, jossa nautin parhaillaan vegaanista chai lattea. Jos olisit vaivautunut käymään täällä tietäisit, että ravintolatarjonta on paljon muutakin kuin Amarillo ja muita S-ryhmän paikkoja.