Mihin muuttaa näistä: Tampere, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Lappeenranta, Kajaani?
Nelikymppinen korkeasti koulutettu + duunariammarissa oleva puoliso sekä pieni lapsi. Nyt asutaan Helsingissä mutta ei jaksaisi enää. Suku asuu täällä eli ei siteitä minnekään noista kaupungeista mutta missä niistä on paras asua?
Kommentit (197)
Lappeenranta. Olen asunut sekä siellä että tampereella. Lpr on mahtava, turvallinen (kyllä, jopa nyt sodan aikana) ja lapsen uskaltaa antaa liikkua itse keskustassa alakouluikäisenä. Tampereella ei uskaltanut.
Tampereella varmaan paras työtilanne ja ison kaupungin huvitukset, jos kaipaatte harrastuksia, ravintoloita, kulttuuria yms. Mutta asunnot ovat kalliita eikä ainakaan omistusasuntoja ole hyvin tarjolla. Kajaanit ja Mikkelit kyllä hylkäisin ellei ole jotain verkostoja sinne suuntaan.
Olen muuttanut Lappeenrantaan ilman mitään verkostoja ja on ollut todella hyvä paikka asua. Yliopisto kasvaa ja kehittyy (sai juuri yhteiskuntatieteiden tiedekunnan) ja se tuo innovaatioita ja meininkiä. Ihan eri meno Mikkeliin verrattuna, joka on jotenkin luovuttaneen oloinen (vaikka muuten kaunis kaupunki onkin).
Mielestäni Lpr taitaa olla kasvukeskus eli väestöennuste on kasvava. Turvallisuus ja elinvoimaisuus on mulle tärkeimpiä. Siksi esim Jyväskylä ja Tampere ei lasten kanssa enää mulle käy (olen asunut molemmissa lapsettomana) sillä ovat jo liian isoja, ja on isojen kaupunkien rauhaton keskusta ja narkit sun muut siellä häiriköimässä.
Tampere tai Lappeenranta. Joensuukin on OK.
Asuinpaikan valinta riippuu niin monesta asiasta, kuten omista harrastuksista ja toiveista elämälleen.
Itse aina halunnut asua Tampereella, mutta en ole koskaan sinne työhön päässyt.
Asun Kuopiossa, mikä on oikein loistava paikka.
Mukavan kokoinen. Täällä ihmiset puhuvat toisilleen noin vaan. Istahdat vaikka hetken jossain niin jo joku aloittaa jutustelun. Olen oppinut siihen itsekin. Se on mukavaa.
Täällä on vettä, eli veneily onnistuu, täällä on hyvät hiihtoladut talvella, luistelurata Kallavedellä. Tahkon laskettelupaikka. Aivan erinomainen kunnallinen terveydenhuolto.
Jne jne. Tänne jään.
Kaipaisin nopeampi yhteyksiä junalla Helsinkiin, siellä pitää joskus käydä.
Lentoliikenne on harvaa ja kallista.
Tervetuloa mukavien ihmisten kaupunkiin
Tampere tai Jyväskylä. Ihan varmasti silkassa kasvussa olevia paikkoja. Jyväskylässä hyvät opiskelumahdollisuudet, no tietysti Tampsussa myös.
Vierailija kirjoitti:
Itse muuttaisin jonnekin länsirannikon kaupunkiin, mutta olen yleensäkin länsiorientautunut. Lähempänä Ruotsia on helpompi hengittää.
Ja Ruotsissa varsinkin Malmön ja Götiksen läheisyydessä! Ihanan kansainvälinen fiilis!
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tänne Lappeenrantaan kannata muuttaa. Täällä ei ole töitä. Itse miettinyt muuttamista pois juurikin siksi kun töitä ei ole.
Lappeenrannaan ehkä ainoa huono puoli on huonot mahdollisuudet löytää töitä. Itse muuttaisin sinne heti ja menisin vaikka kävellen, jos auto olisi hajonnut eikä julkisilla pääsisi, jos vain olisi työmahdollisuudet hyvät. Olen joskus asunut siellä eikä oikeasti ole huonoa sanottavaa. No hei, ehkä keskusta-alueen tahallinen kuolettaminen ja keskusten huonot pysäköintimahdollisuudet + pysäköinnin muuttaminen maksulliseksi. Vähän kauempana olevilla asuinalueilla on auton omistaminen liki välttämättömyys, koska julkiset kulkevat sinne aika huonosti. Muuten ihan kymppi kaupunkina ja asuinalueena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopion maine on viime vuosina vajonnut ja syystä. Huumeongelmaisia ja rikoksia keskivertoa enemmän ja tunnelma kiristynyt huonon taloustilanteen takia.
Kaukana se on muusta Suomesta ja jos et ole savolainen, niin onnea matkaan siellä.
Tämä 🤣😅 tuo loppu siis ”jos et ole savolainen niin onnea matkaan siellä” - pitää niin paikkansa. Sinne jää vain savolaiset asumaan. Ja muualla opiskelleet savolaiset muuttaa takaisin.
Sitä luulee kaipaavansa vain metsiä ja souturetkiä kunnes muuttaa savoon. Haluatteko todella asua kaupungeissa joissa joudutte syömään amarillossa loppuikänne? Maalaisromantiikka voi kiinnostaa mutta todellisuus on jotain ihan muuta.Valitkaa Tampere. Voitte asua ympäryskunnassa, harrastaa soutelua ja metsäretkiä ja kahvilassa tiedetään mitä on kauramaito.
savonlinnassa asuin ehkä kymmenen vuotta ja täytyy sanoa, että sain tarpeekseni savolaisita. Ei koskaan enää. Elämän kohokohtia todellakin on siellä monelle syödä amarillossa ja sitten illalla pelata trivial pursuittia tai aliasta, tai sitten mennä ryyppäämään. Tottakai siellä on toisenkinlaisia ihmisiä, mutta kun enemmistä on mitä on, niin.... Savo ja savossa asuminen on vähän sellainen juttu, että joko siellä tykkää olla tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalle ei kannata muuttaa. Mahtipontisia pullistelijoita. Kaikki on hienoa ja suurta ja mahtavaa, paitsi silloin, kun pitäisi alkaa hommiin.
Allekirjoitan tämän. Täällä stadissa on paljon näitä junan tuomana. Työkavereina niitä hankalimpia- kamala tarve korostaa itseään. Minä minä minä- puheet on suuret, mutta toiminta ei koskaan vastaa puheita.
Pohjalaisten puhe pitää aina suodattaa filtterin kautta.
itse kuuntelen mieluummin minäminä ihmisiä kuin toisista juoruajia, siksi varmaan tykkään enemmän pohjalaisesta ihmistyypistä. mukava kuunnella ihmistne kokemuksia ja kertomuksia siitä mitä on elää hänenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiosta ei niin vain lähdetä päiväreissuille muihin kaupunkeihin kuten esim. Tampereelta taas voi.
Mikä tuollaisen päiväreissun tarkoitus on, lähteä shoppailemaan liikkeisiin, joita on joka kylässä, vai yrittää karkottaa tylsistymistä, kun arki iskee vasten kasvoja, eikä elämä toisessa kaupungissa ollut sen kummempaa? Pakko päästä päiväksi pois, muuten pää hajoaa?
koska mikkelissä kauppatarjonta on aika rajoitettua
Vierailija kirjoitti:
Lappeenranta. Olen asunut sekä siellä että tampereella. Lpr on mahtava, turvallinen (kyllä, jopa nyt sodan aikana) ja lapsen uskaltaa antaa liikkua itse keskustassa alakouluikäisenä. Tampereella ei uskaltanut.
ja lappeenrannassa vieraatkin ihmiset vielä pysähtyy autaamaan. Meillä lapsi oli kadottanut jonnekin lompakkonsa ja joku vieras oli sitten tilannut lapselle taksin ja maksanut matkan. Lompakko palasi kotiin seuraavana päivänä kun joku rehellinen ihminen oli ottanut sen talteen ja antanut taholle, joka selvitti omistajan. meillä naapurit tulivat itse ja oma-aloitteisesti tarjoamaan autokyytiä ruokakauppaan, kun oma automme oli korjattavana. Oltaisiin voitu bussilakin mennä, mutta naapureiden mielestä se ei nyt millään käy järkeen, kun autolla on niin paljon helpompi hoitaa kaupassa käynti. Tuollaista lappeenrannassa on edelleen ja itse pidän sitä ehdottoman ihanana tuulahduksena verrattuna muihin kaupunkeihin, joissa olen asunut. Kun meidän mkkinaapuri lähtee mökilleen, niin hän samalla käy kierroksen meidän mökillä ja tarkistaa, että kaikki on kunnossa ja päinvastoin. Naapuriapu toimii ja siihen voi luottaa... Joitakin voi ärsyttää tuollainen naapureiden tuttavallisuus, mutta minusta se on yksi yhteisön turvallisuutta lisäävä tekijä. Silti ei tunkeilla toisten koteihin.
On lappeenrannassa ongelmiakin. esimerkiksi pari nuorisojengiä ja keskustan tahallinen näivettämisen kulttuuri, mutta olen nähnyt pahempaa muualla suomessa. Pk-seudulla ja jyväskylässäkin on tullut asuttua. Siellä kävi selväksi, että nykyajan huimaisainekauppiaat ovat lapsia. Pk-seudulla sitten lapset varastavat vaatteetkin toisten päältä. Kertoo siitä, että kaupunki alkaa olla väestömäärältään jo liian suuri (=ei riitä poliisit pitämään järjestystä yllä ja turvaamaan ihmisten asuinrauhaa).
Tampere. Siellä on eniten mahdollisuuksia töihin ja vapaa-aikaan. Ja elämään.
Itse olen kotoisin pohjanmaalta, asunut Tampereella 7 vuotta ja Tampereen kehyskunnassa 10 v. Nykyään kun lasten kanssa käy kaupungilla, niin voi vaan todeta, että Tampere on kehittynyt todella paljon huonompaan suuntaan ja meno alkaa muistuttaa kohta Helsinkiä (narkkeja, ahdistelijoita ja väkivaltaa keskellä kirkasta päivää). Ainahan siellä on ollut ns. "villiä" porukkaa, mutta aiemmin ne oli lähinnä punkkareita ja pulsuja, jotka pyörivät omissa porukoissaan koskenrannassa ja muissa pöpeliköissä; tämä iholle tunkeva, järjestelmällinen häirintä on ihan toista. Harmittaa sinänsä, koska tykkään kaupungista, mutta en usko, että tuo kehityskulku on enää käännettävissä. Etätyön myötä aion todennäköisesti muuttaa vielä kauemmaksi kaupungista.
Porriin