Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19682)

Vierailija
19181/19682 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- - Saadaanko niitä Seuren sijaisia tilata elokuussa vai jatkuuko tämä kamala sijaisten tilauskielto?

- Minä en nyt yksiketrtaisesti ymmärrä, että miten teidän yksikössä pakotetaan pärjäämään ilman apua jois kerran sellaiselle tarve on? Kuka sen kieltää? Laitonta pyörïttää vajaalle resurssilla , tehkää hemmetti vieköön AVIIN ilmoitus älkääkä vauvapalstalla kyselkö !

Sama sijaiskielto on kaikkialla.

Vierailija
19182/19682 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä onnistuisi. Koululaiset voi olla jo yksin kotona kesän kun vanhemmat töissä, mutta ei sitä nuoremmat.

Suurin este olisi vakalaiset. Kaikki ei suostuisi palkattomaan lomaan. Tarkistakaa opetuspuolelta, saavatko ansioonsuhteutettua työttömyyspäivärahaa  kesäkuusta lähtien, kun työsuhde on päättynyt koulun loputtua siihen asti kun uusi työsuhde alkaa elokuussa. Tuossa voisi mennä vaikka kuukaudeksi ihan toiselle alalle joskus töihin. Ihan vaan vertailun vuoksi. Näkisi vähän muutakin.

Kirsikkana kakun päällä on just tuo, että kaikkia ei palkata uudestaan. Lähtee alalta väärät pois. Muut viihtyy. Kunnollista porukkaa saadaan sen jälkeen tilalle, kun valittajat on veke.

Mutta meillä on toimet. Ei niin vaan potkita pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19183/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi pari sitten kyselin, että mikä on selviämisstrategiasi ja painopisteesi tulevalle toimintakaudelle. Siihen joku vastasi luettelemalla (omaa tulkintaansa) varhaiskasvatuslaista ja muista määräyksistä.

Olen sanaton, edelleen.

Vierailija
19184/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikkana kakun päällä on just tuo, että kaikkia ei palkata uudestaan. Lähtee alalta väärät pois. Muut viihtyy. Kunnollista porukkaa saadaan sen jälkeen tilalle, kun valittajat on veke.

-Mutta meillä on toimet. Ei niin vaan potkita pois.

- Kyllä kuule vaan voidaan. Potkulaki tulee voimaan ensi vuoden alusta 1.1. 2026.. Käytännössä yllättävät irtisanomiset tulevat lisääntymään kun edes varoitusta ei tarvitse antaa. Esim työstä alisuoriutumiseksi tulkittava toiminta on pätevä syy potkuille. Työsuhde voidaan näon ollen jatkossa päättää ilman painavaa syytä ja osin ilman varoitusta.Seuratkaa uutisia.

Vierailija
19185/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamalla perusparannuksella vaka-alasta tulisi jälleen haluttu työ kaikenikäisille. Itse työ on ok, mutta olosuhteita on ilman muuta parannettava , sen kertoo ammattilaisten joukkopako ja se että kunnon hoitaja-ainesta vaikea saada sitten heidän tilalleen. Vanhemmat ja muksut on yleensä ihan hienoja ja fiksuja tyyppejä. Työkaverit sitten usein stressaantuneita koska työtä lisääntyvine vaatimuksineen  liikaa.

Saadaanko niitä Seuren sijaisia tilata elokuussa vai jatkuuko tämä kamala sijaisten tilauskielto?

Johan minä sulle, tai jollekin toiselle, vastasin, että sijaisten tilauskielto vain kiristyy entisestään (jos lisäkiristäminen edes mahdollista enää) nyt kesän jälkeen.

Ainakin täällä pk-seudulla.

Vierailija
19186/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaanko niitä Seuren sijaisia tilata elokuussa vai jatkuuko tämä kamala sijaisten tilauskielto?

Johan minä sulle, tai jollekin toiselle, vastasin, että sijaisten tilauskielto vain kiristyy entisestään (jos lisäkiristäminen edes mahdollista enää) nyt kesän jälkeen.

- Minkä helsvetin takia? Tuohan on idioottimaista! Kuka siellä pk-seudulla hoitolapset hoitaa jos hoitajat sairastuu ja sijaiset on "kielletty"?

Vierailija
19187/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Mutta meillä on toimet. Ei niin vaan potkita pois.

- Kyllä kuule vaan voidaan. Potkulaki tulee voimaan ensi vuoden alusta 1.1. 2026.. Käytännössä yllättävät irtisanomiset tulevat lisääntymään kun edes varoitusta ei tarvitse antaa. Esim työstä alisuoriutumiseksi tulkittava toiminta on pätevä syy potkuille. Työsuhde voidaan näon ollen jatkossa päättää ilman painavaa syytä ja osin ilman varoitusta.Seuratkaa uutisia.

Kyllä siellä nyt riemu repesi😁

Vierailija
19188/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamalla perusparannuksella vaka-alasta tulisi jälleen haluttu työ kaikenikäisille. Itse työ on ok, mutta olosuhteita on ilman muuta parannettava , sen kertoo ammattilaisten joukkopako ja se että kunnon hoitaja-ainesta vaikea saada sitten heidän tilalleen. Vanhemmat ja muksut on yleensä ihan hienoja ja fiksuja tyyppejä. Työkaverit sitten usein stressaantuneita koska työtä lisääntyvine vaatimuksineen  liikaa.

Mihin perustat väitteesi? Oletko päiväkodin varajohtaja? Johtaja? Aluepäällikkö? Nyt olisi kiva tietää onko tämä faktaa vai oletus?

Vierailija
19189/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparkki vertaus oikein hyvä. Osuva. 

Vierailija
19190/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille on annettu valta mellastaa vaivalla ja työllä saavutetussa laadukkaassa varhaiskasvatuksessa.

Henkilökunta tuntee nahoissaan säästötoimet kun taas vanhemmat saavat tuoda lapset lapsiparkkiin päikkyyn milloin haluavat ja miksi haluavat tahansa. Jo varmistettuja lasten lomiakin perutaan kun siihen on annettu valta. Mieluiten pitäisivät lapsia yölläkin hoidossa varmaan.

Ei heitä kiinnosta laatu vaan omat oikeutensa ja oma aika. Lapsista voi sitten ottaa kivoja somekuvia sen parin tunnin aikana jonka lapsensa kanssa jaksavat olla.

Milloin tämä vanhempien paapominen loppuu.

Vierailija
19191/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaiskielto syö työpaikkoja Seuren keikkalaisilta, joista moni on opiskelija. Seure taas on kaupungin oma yritys. Miten tämä sijaiskielto nyt tukee Seuren toimintaa ja työllistävää vaikutusta?

Itse tulin alalle alunperin Seuren kautta. Vakkarina nyt viisi vuotta. Vakkareita ei noin vain eroteta edelleenkään, aika paljon virheitä teki yksikin kolleega ja lopulta hän ns sai lähteä. Häntä ei erotettu, kun hän suostui eroamaan itse. Hän ei myöskään saanut suosituksia. Mutta paljon teki isoja virheitä ja ajoi toiminnallaan kolleegan sairauslomalle. Mutta ei Suomessa edelleenkään kaupungin vakkarityöntekijää ihan helposti voi erottaa. Sitä pitää edeltää varoitukset.

Kukaan ei amerikkalaisfilmien tavoin tuosta vain kasaa tavaroitaan ja kävele ulos, kun pomo hermostuu.

Vierailija
19192/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaiskielto syö työpaikkoja Seuren keikkalaisilta, joista moni on opiskelija. Seure taas on kaupungin oma yritys. Miten tämä sijaiskielto nyt tukee Seuren toimintaa ja työllistävää vaikutusta?

Itse tulin alalle alunperin Seuren kautta. Vakkarina nyt viisi vuotta. Vakkareita ei noin vain eroteta edelleenkään, aika paljon virheitä teki yksikin kolleega ja lopulta hän ns sai lähteä. Häntä ei erotettu, kun hän suostui eroamaan itse. Hän ei myöskään saanut suosituksia. Mutta paljon teki isoja virheitä ja ajoi toiminnallaan kolleegan sairauslomalle. Mutta ei Suomessa edelleenkään kaupungin vakkarityöntekijää ihan helposti voi erottaa. Sitä pitää edeltää varoitukset.

Kukaan ei amerikkalaisfilmien tavoin tuosta vain kasaa tavaroitaan ja kävele ulos, kun pomo hermostuu.

Kaatuuko Seure?

Vierailija
19193/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain jotain tietoa, että kaatuuko Seure?

Vierailija
19194/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Siitä on ollut merkkejä ilmassa viime vuodet.

Vierailija
19195/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä korvataan puuttuva henkilöstö päiväkodeissa???? Nyt ihan oikeesti?!!

Vierailija
19196/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sanonut, että Seure kaatuu. Ihmettelen vain näitä säästötoimia, joissa kaikki kärsivät. 

Vierailija
19197/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sitten rakennatte suuria suunnitelmia toimintakaudelle tai edes viikolle, kun työntekijät loikkivat naapuriryhmään auttamaan. Sijaisia ei saa säästösyistä tilata, mutta kyllähän kutsumusammatissa joustetaan. Voi vttu mä sanon..

Vierailija
19198/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perusta

Ai mihin perustan väitteeni? 

Ihan kuule faktatietoon, sitä myös uutisoitu aina Hesaria myöten esim.toukokuussa ja koskee myös Vantaata, ei vain Helsinkiä. Uutisoinnin lisäksi on myös yksikköjohtajan antamaa infoa asiasta ja muiltakin kuultua käytännön kokemusta ja tietoa kiristyksien kiristämisistä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011247812.html

Vierailija
19199/19682 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19200/19682 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään uutta?