Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
18221/19691 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaginen 2-viikon ehdoton takaraja kalenterissa, nyt jos ette ole lomianne saaneet tietoonne niin aivan EHDOTTOMASTI otettava yhteyttä liittoon ja päiväkodin johtajan pomoon!

Onko lomat tiedossa?

On 😊

Vierailija
18222/19691 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että yhdistelmällä autismi ja kehitysvamma tulee joka vuosi yhä enemmän ja enemmän lapsia päiväkotiin? Siis ihan tavallisiin ryhmiin.

Itse olen aika äskettäin opiskellut tutkintoni, eikä niiden vuosien aikana mainittu yhdellä sanallakaan mitään kehitysvammaisten lasten kanssa toimimisesta. En ole ammatiltani erityisopettaja, olen vain tavallinen viskarien opettaja, joka osaa tavallisia ja tärkeitä tavallisten lasten juttuja, kuten kuvataidetta, käsitöitä, musiikkia, matematiikan alkeita, lukemisen alkeiden opettamista, digitaitoja, metsässä oppimista, kaveritaitoja, retkien järjestämistä, jnejne, osaan myös kaikenlaisia tukitoimia nepsyille ja muille sen tason tuen tarpeisille.

Mutta en hitto soikoon osaa työskennellä väkivaltaisten, nonverbaalisten, isokokoisten kehitysvammaisten kanssa! Joku vaan muutti työnkuvani varmaan ajatellen, että kyllä noi kiltit naiset hoitaa. En muuten hoida, uusi paikka on katsottu muualta. Voin vaihtaa paikkaa niin usein kun tarpeen, mutta tämmöistä en katsele ilman erityisopettajan koulutusta ja -palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18223/19691 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Mistä johtuu, että yhdistelmällä autismi ja kehitysvamma tulee joka vuosi yhä enemmän ja enemmän lapsia päiväkotiin? Siis ihan tavallisiin ryhmiin.Itse olen aika äskettäin opiskellut tutkintoni, eikä niiden vuosien aikana mainittu yhdellä sanallakaan mitään kehitysvammaisten lasten kanssa toimimisesta. En ole ammatiltani erityisopettaja, olen vain tavallinen viskarien opettaja...----en hitto soikoon osaa työskennellä väkivaltaisten, nonverbaalisten, isokokoisten kehitysvammaisten kanssa! Joku vaan muutti työnkuvani varmaan ajatellen, että kyllä noi kiltit naiset hoitaa. En muuten hoida.

--

Oikein älkää suostuko ottamaan ryhmäänne ilman omaa erityisavustajaa. Avustajia kyllä on kunhan vaan palkataan! Kehitysvammaisten lasten kanssa toiminen vaatii tietotaitoa ja osaamista että kaikki osapuolet hyötyvät esimerkiksi normaalista päiväkotiympäristöstä. Se vaatii oman, sitoutuneen ja tutun avustajan lapselle.

Vierailija
18224/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte tätä työtä? Lapset on entistä ongelmaisempia, huono käytöksisiä, väkivaltaisia ja perheet ei jaksa lapsia kasvattaa alkeellisimpiinkaan käytöstapoihin. Hoitajille valehdellaan ummet ja lammet, mutta moni lapsi oikeasti pyörittää perhettä. Meillä yhdellä ryhmän 5-vuotiaalla on oma puhelin ja snap-chat??? Ja lapset sanelee mitä syödään (herkkuja ja einestä) Vanhemmat on ihan kuutamolla. Sitten haukutaan vaan meitä kasvattaja. Huh huh sanon minä. Tästä työstä on mennyt kyllä ajat sitten kaikki mielekkyys.

Vierailija
18225/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

otatteko mielellään miespuolisia töihin vai haluaako naiset olla keskenään yleensä? eikös monissa työpaikoissa naiset tykkää olla ilman miehiä 

Vierailija
18226/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat valtavan iso rikkaus meidän työyhteisössä! He tuovat toivottua järkevyyttä tähän kanalaumaan.

Vierailija
18227/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Miehet ovat valtavan iso rikkaus meidän työyhteisössä! He tuovat toivottua järkevyyttä tähän kanalaumaan.

Ja kissanpaskat paskat on! Yhteen yksikköön otettiin kanalaumaan kukko lapsille "miehen ,mailliksi" , yhtenä päivänä kukko katosi kesken työpäivän ja löytyi leluvarastosta nukkumasta.

Hyvissä yksiköissä on järkeviä naisia, huonoissa niitä kanoja.

Vierailija
18228/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut kerran sellaisen jutun että joku mies sanoi ettei helpolla pääse töihin sellaisiin paikkoihin missä on vain naisia koska naiset haluaa olla keskenään. 

Vierailija
18229/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä on alan ihmisiä töissä, jaksaisiko joku vastata, onko normaalia että kunta perii täyden päivähoitomaksun, vaikka hoitopaikka olisi kiinni? Eli esim. kahden viikon joululoma, viiden viikon kesäloma jolloin tarha on kiinni mutta silti pitää maksaa täysi hoitomaksu.

Vierailija
18230/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaginen 2-viikon ehdoton takaraja kalenterissa, nyt jos ette ole lomianne saaneet tietoonne niin aivan EHDOTTOMASTI otettava yhteyttä liittoon ja päiväkodin johtajan pomoon!

Onko lomat tiedossa?

On 😊

Ei vieläkään

Vierailija
18231/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otatteko mielellään miespuolisia töihin vai haluaako naiset olla keskenään yleensä? eikös monissa työpaikoissa naiset tykkää olla ilman miehiä 

TÄH?

Vierailija
18232/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Ja kissanpaskat paskat on! Yhteen yksikköön otettiin kanalaumaan kukko lapsille "miehen ,mailliksi" , yhtenä päivänä kukko katosi kesken työpäivän ja löytyi leluvarastosta nukkumasta.

Hyvissä yksiköissä on järkeviä naisia, huonoissa niitä kanoja.

:) HAH HAH HAHA, pitää itekki tehdä tämä joskus sitten kun olen koulun käynyt! ei helvetti!!

Vierailija
18233/19691 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1950-luku soittaa

Vierailija
18234/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi/kehitysvamma /yhdistelmä on lisääntynyt aivan räjähdysmäisesti. En ymmärrä, miten meiltä voidaan odottaa yhtäkkiä jotain vammaisosaamista, sellainen työnkuva ei itseäni ainakaan kiinnosta tipan tippaa. Ja missä on resirssit tähän??

Haluan toimia ihan tavallisena opettajana vaan, kiitos.

Vierailija
18235/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä on alan ihmisiä töissä, jaksaisiko joku vastata, onko normaalia että kunta perii täyden päivähoitomaksun, vaikka hoitopaikka olisi kiinni? Eli esim. kahden viikon joululoma, viiden viikon kesäloma jolloin tarha on kiinni mutta silti pitää maksaa täysi hoitomaksu.

Joku yksikkö varmasti on auki. Hoidon tarvitsijat keskitetään sinne.

Vierailija
18236/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte tätä työtä? Lapset on entistä ongelmaisempia, huono käytöksisiä, väkivaltaisia ja perheet ei jaksa lapsia kasvattaa alkeellisimpiinkaan käytöstapoihin. Hoitajille valehdellaan ummet ja lammet, mutta moni lapsi oikeasti pyörittää perhettä. Meillä yhdellä ryhmän 5-vuotiaalla on oma puhelin ja snap-chat??? Ja lapset sanelee mitä syödään (herkkuja ja einestä) Vanhemmat on ihan kuutamolla. Sitten haukutaan vaan meitä kasvattaja. Huh huh sanon minä. Tästä työstä on mennyt kyllä ajat sitten kaikki mielekkyys.

Vakatäti menee nyt peilin eteen tilinauhansa kanssa, katsoo itseään syvälle silmiin ja toistaa:

"Tämä palkan takia yksityisen sektorin työntekijät juutuu nykyisin tekemään kolmen ihmisen hommat puolella tästä palkasta. Tämän palkan takia verotuksen progressio on niin kova, että äidit ajetaan synnäriltä heti takaisin töihin tekemään kolmen ihmisen työt ja tämän palkan aiheuttama työssäkäyvien köhyys heijastuu Suomen lapsissa! Minä julkisen sektorin "koulutettu" täti, jolta puuttuu täysin suhteellisuudentaju pyydän aina vaan lisää ja lisää vaikka talo on tulessa ja kassa tyhjä olen pääasiallinen syyllinen Suomen kokonaisvaltaiseen pahoinvointiin"

Vierailija
18237/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakatäti menee nyt peilin eteen tilinauhansa kanssa, katsoo itseään syvälle silmiin ja toistaa:

"Tämä palkan takia yksityisen sektorin työntekijät juutuu nykyisin tekemään kolmen ihmisen hommat puolella tästä palkasta. Tämän palkan takia verotuksen progressio on niin kova, että äidit ajetaan synnäriltä heti takaisin töihin tekemään

Vakatätejä ja setiä on myös yksityisissä päiväkodeissa. 

Vierailija
18238/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://areena.yle.fi/1-71178906

Yle areenan uusi dokkari päiväkotien arjesta. Kauheita broilerinkasvattamoita. Pitäisi saada vastuuseen jokainen, joka on ajanut pienten yksiköiden lopettamista ja ryhmäkokojen kasvattamista. Kuka tollasissa jaksaa töissä olla, mitä nuo paikat nykyään on? 

No mitä nuo isot yksiköt tarkoittaa niille lapsille? Antaa hyvän ja turvallisen peruspohjan elämälle?

Vierailija
18239/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun entisessä työpaikassa 2-vuotiaalla, siis KAKSIVUOTIAALLA! Oli kotona oma puhelin. Ettei kokoajan kerjäisi vanhempiensa puhelimia. 

mun 9 vuotias ei edes tiedä että hänen puhelimessaan on netti.. kiitos familylinkin 😊

Vierailija
18240/19691 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt keikkatöitä eri päiväkodeissa, ja siis tilannehan on aivan järkyttävän hirveä, ainakin pääkaupunkiseudulla.

Osassa päiväkoteja resursseja ei usein ole riittävästi, lapset juoksevat ympyrää, ilman että aikuinen kommunikoisi heille oman uupumuksen vuoksi juuri mitään. Voi olla että tosiasiallisesti esim 12 pienen lapsen kanssa on 1 hoitaja, koska kukaan ei halua mennä/tulla töihin. Vajaalla valvonnalla olevat lapset laitetaan tilaan johon vanhempia ei päästetä. Eivätkä vanhemmat siten saa tietää miten huonosti aikuisia on. Kaikista sattumuksista ei kerrota vanhemmille, koska ongelmia ei haluta. Ovia tiloihin pidetään joskus auki eri hoitoryhmien välillä, jotta etäisesti voisi vaikuttaa sille, että hoitajia on useampi..

Osa lapsista - usein valitettavasti ovat muusta kulttuurista, puree tai lyö muita lapsia sekä hoitajia. Osassa lienee syynä myös se, ettei heidän kotikulttuurissa kunnioiteta naisia tai muuhun kulttuuriin (muu kuin islam) kuuluvia aikuisia. Kotona säännöt ehkä toisenlaiset sekä väkivalta - onko kotona osa elämää?

Omia lapsiani en kyllä päiväkotiin laittaisi. Enkä usko että muutkaan, jos tajuaisivat mikä se todellisuus on. "Meidän päiväkodissa on asiat niin hyvin.." Mutta oletteko oikeasti olleet siellä sisällä päiväkodissa.. päivällä.. Ette. 

Lapset eivät opi kaikissa ryhmissä puhumaan ikätason mukaisesti - KOSKA HEILLE EI AIKUINEN PUHU riittävästi. Eivät osaa kirjoittaa nimeään tai muita pieniä asioita, joita oman ikäisenä pitäisi.

Nyt olen pitänyt taukoa päiväkotitöistä, kun tulin ikäistään isompikokoisemman maahanmuuttajalapsen hakkaamaksi päiväkodin pihalla. Koitin puuttua tilanteeseen jossa hakkasi toista (ei maahanmuuttaja) lasta pihalla. Sama lapsi heitteli / heittelee huonekaluja, ruokaa, kiroilee, sylkee, raapii. Eikä ole ainoa. Tarvitsisivat ehkä toisenlaisia pienryhmiä, jotka olisi tarkoitettu häiriökäyttäytyville lapsille.. mutta lienee mahdotonta, kun heitä on määrällisesti niin suuri osa (ainakin osassa päiväkoteja)

Aika menee niihin huonosti käyttäytyviin lapsiin ja "tavalliset ja kunnolliset" lapset jäävät huomiotta ja hoidotta. 

Meno on aivan järkyttävää. Työntekijät eivät voi puhua tapahtumista, koska heillä on työsopimus jossa lukee vaitiolovelvollisuus.