Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Kauhulla odotan taas alkavaa viikkoa. Takana viikonloppu jolloin työasiat mielessä ja yöt nään painajaisia töistä, kun on niin kova stressi.
Meidän talossa siirtyy päivittäin ihmisiä ryhmästä toiseen. Jopa yksiköstä toiseen. Et voi yhtään ennakoida tulevaa päivää. Tämä on henkisesti hyvin kuormittavaa.
Lisäksi jatkuva sairastelu on tehnyt sen että olen koko ajan puolikuntoinen, väsynyt. Tuntuu etten palaudu enää.
Työstä on kadonnut kaikki mielekkyys. Tuntuu että olen vain sisältä tyhjä robotti joka toimii, koska on pakko. Vähemmästäkin ihminen uupuu kun täytyy venyä ja paukkua tuon tuosta. :(
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Kauhulla odotan taas alkavaa viikkoa. Takana viikonloppu jolloin työasiat mielessä ja yöt nään painajaisia töistä, kun on niin kova stressi.
Meidän talossa siirtyy päivittäin ihmisiä ryhmästä toiseen. Jopa yksiköstä toiseen. Et voi yhtään ennakoida tulevaa päivää. Tämä on henkisesti hyvin kuormittavaa.
Lisäksi jatkuva sairastelu on tehnyt sen että olen koko ajan puolikuntoinen, väsynyt. Tuntuu etten palaudu enää.
Työstä on kadonnut kaikki mielekkyys. Tuntuu että olen vain sisältä tyhjä robotti joka toimii, koska on pakko. Vähemmästäkin ihminen uupuu kun täytyy venyä ja paukkua tuon tuosta. :(
Onneksi ensi viikolla 3 päivää vapaata. Loppuviikosta melun keskelle jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset työterveyspalvelut teillä vaka-alan yksiköissä on ja mitä siihen sisältyy?
Oulussa hienonkuuloisesti Pihlajalinnassa työterveys, mutta totuus on että aikoja saatavilla huonosti. Työhöntulo- tai määräaikaistarkastuksia ei tehdä. Silloin kyllä ei valittamista, jos on ajan saanut ja hoitoon asti päässyt.
Kuvattavaksi pääsy ei ole ollenkaan itsestäänselvyys
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla töissä samalla työnantajalla, josta juuri irtisanouduin. Ei vaan kykene enää, ei millään voimilla ja taidoilla. Nyt vedotaan vielä uusiin tehostus- ja kiristystarpeisiin jatkossa... siinä putosin. Epäpätevää uutta henkilöstöä, kokemattomia, vajaa kielitaitoisia, osatyökykyisiä ja sitten niitä, jotka ovat joko paljon pois sairauksien ja koulutustensa takia tai paikalla, mutta käyttäytyvät oman päänsä mukaan dominoiden ja päsmäröiden, sovituista säännöistä piittaamatta, saaden aikaan aivan turhaa sekamelskaa. Sitä sitten muut korjaa ja koittaa rauhoittaa riehuvat lapsilaumat.
Vaka-alalla on paljon työilmapiiriongelmia ja varsinaista työpaikkakiusaamista esiintyy myös. Minun on aina ollut vaikea ymmärtää miten muutamat pitkään olleet työntekijät hallitsevat keskustelua ja päättävät käytännössä kaikesta. Aina uuden työntekijän tullessa nämä ottavat hänet käsittelyyn ja vaativat kuuliaisuutta omalle agendalleen. Toisinajattelijoita ei suvaita Vakassa.
On tosi vaikeaa, miltei mahdotonta asettua vastustamaan klikkiä jolla on lonkerot joka puolella talossa. Mitään asiaa ei päätetä ilman heidän lupaansa ja johtaja on siinä vain välikappale. Johtajan puheille ei edes päästetä heidän ohitseen vaan tivataan "mistä aiot puhua siellä"? Ja jos uskallat kertoa niin esimies sanoo että sinun pitää ymmärtää häntä (pomottajaa) kun onhan hänelläkin omat vaikeutensa, joista sinun ei kuulu tietää.
Olen itse ollut todistamassa useita kiusaamistapauksia mutten ole uskaltanut julkisesti olla eri mieltä vaikka oikeasti olisin ollut. Työhyvinvointikyselyynkin vastaan aina 'en osaa sanoa, en ole huomannut" koska pelkään että jostain ne tiedot sitten vuotavat. Raukkamaista, joo mutta olen nähnyt mihin vastaansanominen voi pahimmillaan johtaa.
Olisi ihanaa saada olla oma, persoonallinen itsensä ja kertoa oman mielipiteensä työympäristöstä joka on kaikkien yhteinen!
Vierailija kirjoitti:
Vaka-alalla on paljon työilmapiiriongelmia ja varsinaista työpaikkakiusaamista esiintyy myös. Minun on aina ollut vaikea ymmärtää miten muutamat pitkään olleet työntekijät hallitsevat keskustelua ja päättävät käytännössä kaikesta. Aina uuden työntekijän tullessa nämä ottavat hänet käsittelyyn ja vaativat kuuliaisuutta omalle agendalleen. Toisinajattelijoita ei suvaita Vakassa.
Tämähän näkyy myös tässä keskustelussa... On vain yksi oikea mielipide asioista ja vääränlaiset viestit ammutaan alas.
Sairauslomalla toista viikkoa uupumisen vuoksi. Alanvaihtoon aion minäkin, vielä kun tietäisi että mitä!
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hyvä ihminen työpaikkaa! ei kuulu olla tollasta. Kaupan kassalle vaikka niihin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaikeaa, miltei mahdotonta asettua vastustamaan klikkiä jolla on lonkerot joka puolella talossa. Mitään asiaa ei päätetä ilman heidän lupaansa ja johtaja on siinä vain välikappale. Johtajan puheille ei edes päästetä heidän ohitseen vaan tivataan "mistä aiot puhua siellä"? Ja jos uskallat kertoa niin esimies sanoo että sinun pitää ymmärtää häntä (pomottajaa) kun onhan hänelläkin omat vaikeutensa, joista sinun ei kuulu tietää.
Olen itse ollut todistamassa useita kiusaamistapauksia mutten ole uskaltanut julkisesti olla eri
"Olisi ihanaa saada olla oma, persoonallinen itsensä ja kertoa oma mielipiteensä työympäristöstä, joka on kaikkien yhteinen".
Taitaa olla turha toivo, jos et uskalla edes nimettömään työhyvinvointikyselyyn rehellisesti vastata.
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomalla toista viikkoa uupumisen vuoksi. Alanvaihtoon aion minäkin, vielä kun tietäisi että mitä!
Oletko ihan uupumisdiagnoosilla vai masennus joka oikeuttaa palkalliseen s.lomaan?
Jos työntekijät uupuvat, niin mitä opetataan ja mallinnetaan tällä lapsille? Onko päivä tupattu niin täyteen toimintaa, että opetetaan lapsille suorittamista?
Muita kiusaavat eivät kuulu varhaiskasvatukseen. He antavat huonon mallin lapsille siitä, että kiusaaminen on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijät uupuvat, niin mitä opetataan ja mallinnetaan tällä lapsille? Onko päivä tupattu niin täyteen toimintaa, että opetetaan lapsille suorittamista?
Nimenomaan juuri sitä... Siinä varhaiskasvatus menee nykyään niin pahasti pieleen.
Varhaiskasvatuksen lastenhoitajana 37v.,sanoisin myös että kaks opea ryhmässä ja suunnitteluaikaa 5tuntia molemmilla per viikko. Sitä minäkin ihmettelen että mihin ihmeeseen sitä niin paljo tarvii. Lähetään läppärin kanssa suunnittelee ja ite jään 17 lapsen kanssa ihmettelee.. Melkoista rakettitiedettä tehty lasten kanssa olemisesta. Ja on projekteja, steam, leikki ja mitä kaikkea. Pitäisi perehtyä ja osata. Kaikki aika minkä aikuinen poissa ryhmästä on myös lapsilta pois. Ihan hullun hommaa. Kyllä alkaa kamelinkin selkä katketa. Ja vanhemmat vaatii ja valittaa, tuodaan lomilla ja vapaapäivinä hoitoon, kun pitää olla omaa aikaa. Päiväuniakaan ei saa nukkua kun vartin, että illalla kullanmurut saadaan petiin seiskalta jotta saadaan taas sitä omaa aikaa. Älkää tehtö niitä tenava, kun se on niin raskasta niiden kanssa olla!!
Hatunnosto varhaiskasvatuksen työntekijöille! Opettajille ja hoitajille,ruokapalvelutyöntekijöille ja päiväkotiapulaisille...
Terkut täältä kotihoidosta lähihoitajalta,mulle tulee ihan kyynel kun ajattelen...kun hoitajille terveydenhuollolle taputeltiin parvekkeilla ja muistiasia läheteltiin sinne ja tänne,taivasteltiin terveydenhuollon jaksamista ja riskejä ja työoloja ties muuta...TE olitte niitä ainoita(kuten myös kaupanalan,liikenteen ja siivousalan tekijät),jotka maski naamalla nöyrästi hiljaa kuljitte töihin joka aamu,otatte ja otitte kaikki vastaan bakteereineen,viruksineen päivineen,alaa vastaamattomalla palkalla,vaaravyöhykkeessä sairastua itse ,piditte yllä positiivista ja turvallista arkea,jossa lasten ei tarvitse pelätä vaan saa olla lapsi.Kaikki hoito ja hoiva ajallaan! Vaikka maailma kaatui ikkunoiden takana ja korona jylläsi,lapset nukkui päiväunia teidän hellässä huomassa,ja satuja luettiin ja itkut pyyhittiin lasten poskilta.Teillä on ja oli turvallinen pieni maailma,johon ei maailman murheet yllä,eikä yltäneet. Kiitos siitä! Te ette piiloutuneet zoomien taakse,te olitte turvallisia aikuisia,pistitte omat pelkonne ja tarpeenne taka-alalle,kannoitte pienimpiä!Te tuotte perusturvaa ja rauhallisuutta,ja asennetta lähteä perusasioista turvaamaan arki ,pidätte muiden jaksamista ja pyöriä pyörimässä,kiitos kaikesta!<3 KOko varhaiskasvatus Suomessa,olette korvaamattomia,arvostan teitä nöyrästi! <3
Lähdetkö talvella linnanmäelle, älä lähde pliis😓 ai hups, sä et vielä tiennytkään. 🤐 kaikki muut tietää🤭
Vierailija kirjoitti:
Muita kiusaavat eivät kuulu varhaiskasvatukseen. He antavat huonon mallin lapsille siitä, että kiusaaminen on oikein.
Näin on. Kiusaaminen on usein sitä, että yksi eristetään ulkopuolelle ja muut puhuvat hänen asioistaan, vaikka hän ei edes itse tätä tiedä.
Kannattaa viedä asiat liiton ja työsuojelun käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut todistamassa useita kiusaamistapauksia mutten ole uskaltanut julkisesti olla eri
Et ole yhtään niitä kiusaajia parempi koska mahdollistat kiusaamisen. Hyväksyt sen käytökselläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut todistamassa useita kiusaamis
Kiusaamiseen kuuluu uhrin heikompi asema/puolustuskyvyttömyys. Kiusaaja käyttää hyväksi valtaansa ja asemaansa, sen voi myös tehdä johtaja.