Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
16341/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään hankitaan lapsia jos niiden kanssa ei edes jakseta olla? Miksi?

Tätä olen miettinyt monet kerrat, etenkin näin loma-aikaan, kun vanhempi tulee rennosti ruskettuneena (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) aurinkolasit päässä hakemaan sitä pientä jopa alle 3-vuotiasta lasta viimeisellä minuutillla. Ja siis tiedän faktana että vanhempi/vanhemmat vapaalla/lomalla, kun ovat tämän asian itse kertoneet. Mutta pakkohan se lapsi on repiä aamulla ylös ja väkisin raahata hoitoon, kun muutama hassu euro maksetaan siitä hoidosta ja pitää tottakai  viimeiseen minuuttiin asti! 

Miten kehtaavat? Vastenmielistä porukkaa.

Tiesitkö, että joidenkin ihmisten työ tehdään tuolla ulkona, jolloin kesällä väkisinkin ruskettuu ja kyllä kannattaa pitää aurinkolaseja aurinkoisella säällä. Se

Jaa että talvellako lyhyemmät päivät? No ei toteudu tuo kyllä minään vuodenaikana 😄

Vierailija
16342/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen yksin.Esim.aamulla ei enää ole pienryhmiä ,vaan koko porukka ulkoilee mahd. paljon. Minä siellä olen useimmiten yksin. Se vaan on fakta, että opettajien on tehtävä konetyönsä johon mikään aika ei tunnu riittävän. Lapsia on ryhmässä nyt 20.

Iltapäivällä kuka sinne ulos meneenkään ensin. Minä tietenkin yleensä 14.45-16.(välivuoro) tai 14.45 -17(iltavuoro). 

Aamuvuoron ope on jo lähtenyt kahteen mennessä . Minä ulkoilen vaikka opettajilla on mikä vuoro tahansa. Hoitajat eivät saa tehdä meillä aamuja. 

Olen päättänyt, että syksyllä näin en enää suostu päivääkään toimimaan. Vanhemmat eivät tunne ryhmän opettajia. Tuntuu todella kummalliselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16343/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun itse samassa rivitalokompleksissa yhden hoitolapsen kanssa. Aina kun tulen kotiin esim 14 jälkeen aamuvuorosta niin lapsen vanhemmat istuu terassipihallaan ja kälättää puhelimessa yksityisasioitaan ja istuu auringossa . Ei siis mitään etätyötä tms vaan ihan vapaalla ovat.

Itse olen raatanut koko päivän isossa lapsiryhmässä niin tuo näky tuntuu tosi pahalta. Miksei lapsi voisi joskus olla vapaalla ja viettää aika tuolla ihanalla pihalla auringossa?

Kotiin tuovat lapsen 17 maissa ja alkaa käskyttäminen, sisälle siitä ja ei nyt ole aika olla pihalla. Ei tietenkään enää kun ovat itse ottaneet aurinkoa koko päivän niin lapsen pitäisi tietty jo mennä nukkumaan.

Eivätkä ole mitään köyhälistöä, isossa omistusasunnossa asuvia ja monta autoa pihassa. 

Joo perus. Tällaisia nämä nykyvanhemmat ovat (joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) ja tällainen heille myös täysin verovaroin mahdollisestaan.  Aivan sairas systeemi.

Kenelle tämä on hyvä? Ei tasan ainakaan sille lapselle. Säälin niin paljon tällaisten vanhempien lapsia. Kuka tahansa lapsi ansaitsisi parempaa. Vanhemmille? Onko edes loppujen lopuksi, kun eivät koskaan opi olemaan sen oman lapsensa kanssa, vaan se on aina ylimääräinen riesa ja töihin verrattavissa oleva asia, se oman lapsen kanssa oleminen. Siitä pitää vähän väliä saada vapaata ja lomaa. Irvokasta.

Vierailija
16344/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse samassa rivitalokompleksissa yhden hoitolapsen kanssa. Aina kun tulen kotiin esim 14 jälkeen aamuvuorosta niin lapsen vanhemmat istuu terassipihallaan ja kälättää puhelimessa yksityisasioitaan ja istuu auringossa . Ei siis mitään etätyötä tms vaan ihan vapaalla ovat.

Itse olen raatanut koko päivän isossa lapsiryhmässä niin tuo näky tuntuu tosi pahalta. Miksei lapsi voisi joskus olla vapaalla ja viettää aika tuolla ihanalla pihalla auringossa?

Kotiin tuovat lapsen 17 maissa ja alkaa käskyttäminen, sisälle siitä ja ei nyt ole aika olla pihalla. Ei tietenkään enää kun ovat itse ottaneet aurinkoa koko päivän niin lapsen pitäisi tietty jo mennä nukkumaan.

Eivätkä ole mitään köyhälistöä, isossa omistusasunnossa asuvia ja monta autoa pihassa. 

Joo perus. Tällaisia nämä nykyvanhemmat ovat (joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatt

Ei varmasti enää kiinnytä lapsiin, kun ei niiden kanssa olla. Jotain kiintymyssuhde problematiikkaa varmasti tuossakin tapauksessa. 

Vierailija
16345/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään hankitaan lapsia jos niiden kanssa ei edes jakseta olla? Miksi?

Tätä olen miettinyt monet kerrat, etenkin näin loma-aikaan, kun vanhempi tulee rennosti ruskettuneena (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) aurinkolasit päässä hakemaan sitä pientä jopa alle 3-vuotiasta lasta viimeisellä minuutillla. Ja siis tiedän faktana että vanhempi/vanhemmat vapaalla/lomalla, kun ovat tämän asian itse kertoneet. Mutta pakkohan se lapsi on repiä aamulla ylös ja väkisin raahata hoitoon, kun muutama hassu euro maksetaan siitä hoidosta ja pitää tottakai  viimeiseen minuuttiin asti! 

Miten kehtaavat? Vastenmielistä porukkaa.

Tiesitkö, että joidenkin ihmisten työ tehdään tuolla ulkona, jolloin kesällä väkisinkin ruskettuu ja kyllä kannattaa pitää aurinkolaseja aurinkoisella säällä. Se

Eli vanhemmat valehtelevat olevansa lomalla ja tuovat lapset hoitoon, mutta todellisuudessa tekevätkin töitä ihan jollain toisella alalla kuin mitä yleensä? 

Vierailija
16346/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko näille itsekkäillä omanapa aikuisille sanoa joskus vaan suoraan, että olepa hyvä ja hoida ihan itse oma lapsesi kun sen olet hankkinut. Mitä tällaisesta seuraisi pahimmassa tapauksessa? Varoitus? Potkut? Olispa harmi 😂

Vierailija
16347/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä- aikaistyöttömiä pakotetaan töihin päiväkoteihin, te- keskuksen taholta, ilman  koulutusta, kaŕenssin uhalla.  Itse jouduin päiväkotiin töihin, ilman mitään kokemusta lapsista.  En osannut toimia lasten kanssa. Ei ohjeistettu mitenkään, jätettin yksin lasten  kanssa. Sekavaa touhua, en kestänyt sitä meteliä ja kaaosta. Lopetin ja sain karenssin. 

Vierailija
16348/19754 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä- aikaistyöttömiä pakotetaan töihin päiväkoteihin, te- keskuksen taholta, ilman  koulutusta, kaŕenssin uhalla.  Itse jouduin päiväkotiin töihin, ilman mitään kokemusta lapsista.  En osannut toimia lasten kanssa. Ei ohjeistettu mitenkään, jätettin yksin lasten  kanssa. Sekavaa touhua, en kestänyt sitä meteliä ja kaaosta. Lopetin ja sain karenssin. 

Just näin. Ammattilaiset kasvattaa.

Vierailija
16349/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- Uskon tämän täysin, että on totta. Sieltä on nähty marssivat kielitaidottomia, jopa mielenterveyden ongelmien kanssa kamppailevia , ei koskaan toimittu alalla, ei koskaan hoidettu lapsia, saati mitään hajua vaka-alan työn tai toimenkuvasta sinne vaan alaa kokeilemaan työntekijöitä vakaan --> karenssin uhalla kai painostettu hoitamaan lapsia päiväkotiin tai päiväkoteihin edes työhaastatteluun saakka?

Vierailija
16350/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän tulee vain pahenemaan koska alalta pakenee niin paljon väkeä.

Vierailija
16351/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti miksi ei voi olla jo kesäkuun loppu ja loma

Vierailija
16352/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti miksi ei voi olla jo kesäkuun loppu ja loma

Eli et joudu päivystyshelvettiin, onneksi olkoon!

Vierailija
16353/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin tänään Hei Baby -podcastia missä joku varhaiskasvatuksen työntekijä oli antanut palautetta siitä miten kurjaa on etteivät kaikki lapset saa lomaa ( ja oli kyllä siinä ilmaissut ymmärtävänsä ettei kaikkien vanhemmilla ole tai on mt-ongelmia).

Molemmat podcastin pitäjät olivat sitä mieltä, että on täysin äidin etu ja mahdollisen kotona hoidettavan pienemmän etu, että isompi on hoidossa. Näin varmasti onkin jos ei ole voimavaroja. 

Mutta mihin jää sen hoidossa olevan lapsen etu ? Päiväkodit eivät ole tällä hetkellä hyviä paikkoja, vaikka toki moni niin haluaa uskoa.

Vierailija
16354/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jotkut ajattelee, että lapsille on parempi päiväkodissa :(

Vierailija
16355/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaaottinen päivä tänään töissä

Vierailija
16356/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sairaalavertaus on osuva. Olisi se huvittavaa jos potilaan soittaessa kutsukelloa hoitaja huikkaisi ovelta : oottapa kun pesen vessat, moppaan lattiat ja laitan aamupalan valmiiksi niin tuun sitten  sinua katsomaan. Ai jaa tohtorikin on vessassa korjaamassa vuotavaa vessanpönttöä!

Meille Vakalaisille tuo on arkea, ei komediaa. 

Kyllä useissa esim. yksityisissä palveluasumisen yksiköissä sairaanhoitajienkin toimenkuvaan kuuluu aamupalojen, lounaiden, päivällisten ja iltapalojen laitto. Esim. pääruokien lämmittäminen, perunoiden keittäminen, salaattien pilkkominen, iltapalaleipien valmistaminen, marjarahkojen valmistaminen alusta loppuun ym ym. Tämän lisäksi myös asukkaiden pyykkien pesu ja viikkaaminen, kaappeihin vienti. Eikä tämä siksi että keittiöhenkilökunta olisi sairaana vaan tämä kuuluu sekä lähihoitajien että sairaanhoitajien työnkuvaan useissa paikoissa. Huh.

Vierailija
16357/19754 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin tänään Hei Baby -podcastia missä joku varhaiskasvatuksen työntekijä oli antanut palautetta siitä miten kurjaa on etteivät kaikki lapset saa lomaa ( ja oli kyllä siinä ilmaissut ymmärtävänsä ettei kaikkien vanhemmilla ole tai on mt-ongelmia).

Molemmat podcastin pitäjät olivat sitä mieltä, että on täysin äidin etu ja mahdollisen kotona hoidettavan pienemmän etu, että isompi on hoidossa. Näin varmasti onkin jos ei ole voimavaroja. 

Mutta mihin jää sen hoidossa olevan lapsen etu ? Päiväkodit eivät ole tällä hetkellä hyviä paikkoja, vaikka toki moni niin haluaa uskoa.

Miten niin on pienemmän lapsen etu? Ettei muodostu sisarussuhdetta? Onko ihmiset nykyään jotenkin poikkeuksellisen yksinkertaisia?

Vierailija
16358/19754 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä- aikaistyöttömiä pakotetaan töihin päiväkoteihin, te-keskuksen taholta, ilman koulutusta,karenssin uhalla.  Itse jouduin päiväkotiin töihin, ilman mitään kokemusta lapsista.  En osannut toimia lasten kanssa. Ei ohjeistettu mitenkään, jätettiin yksin lasten kanssa. Sekavaa touhua, en kestänyt sitä meteliä ja kaaosta. Lopetin ja sain karenssin.

Voi hyvänen aika!Tuossa on niin monta asiaa tehty aivan törkeän väärin !

Vierailija
16359/19754 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
16360/19754 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettaa, katsoin juuri tulevan viikon sääennusteen ja koko viikko kovaa hellettä, lähes +30 asteen päiviä ja ulkona on oltava, pihalla jossa ei pahemmin varjon paikkoja ole, ei istumapaikkoja, kaikki kuivaa, hiekka pölisee ja siitepölyä lentelee. Sisällä oleminen ei ole vaihtoehto, kauniilla säällä ulkoillaan varhaiskasvatuksessa ja lisäksi ketjussa jo ilmi käynyt syy varsinkin iltapäivän ulkoiluun eli henkilöstön riittämättömyys ja tarve siksikin mennä ulos pian välipalan jälkeen. Sisälläkään ei ole helppoa, koska talossa ei ole ilmastointia eli siellä sitten huonossa ilmanvaihdossa, tukalan kuumassa, seisovassa ilmanalassa ison lapsilauman kanssa.

En jaksa🤮🥵😭