Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Kiusaamista vähätellään ja hätä kun vanhempi tyytymätön sen jatkumiseen
Vierailija kirjoitti:
Voisko näille itsekkäillä omanapa aikuisille sanoa joskus vaan suoraan, että olepa hyvä ja hoida ihan itse oma lapsesi kun sen olet hankkinut. Mitä tällaisesta seuraisi pahimmassa tapauksessa? Varoitus? Potkut? Olispa harmi 😂
Mulle on esimies, pkn johtaja sanonut. että sä et saa sanoa mitä sä näet. Tää koillisen alueen johtaja on niin rahan ja maineensa perään, että pakko nuolla pyllyään että palkkani juoksee
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtämättömät ihmiset täällä kommentoivat ja haukkuvat Vaka ihmisiä turhasta valittajiksi vaikkeivat tiedä alasta mitään. Helppo on käppäillä kädet sortsien taskussa ja ihmetellä miksei nääntynyt ihminen osaa avata kylmävesihanaa seinässä lasten iloksi ja viilennykseksi kun itte rahtaa 1v pienokaisensa pois jaloista kärttämästä vanhemmilta sitä sun tätä heti 8 aamulla. Etkö osaa avata vesihanaa kotisi seinästä?
Minulla on 21 kpl 3-5 vuotiasta vahdittavana pihalla, näetkö sen källäillessä? Mulla ei riitä kädet enempään, sulla ja puolisollasi on 4 kättä ja toimettomuus. Aurinkotuoliko vaiko golfkierros tänään, osaamista varmaan löytyy roppakaupalla, en epäile sitä.
Katsos kun me vakalaiset ollaan sellaisia tapauksia, että kyetään ihan mihin tahansa pienokaisten puolesta, ihan vaikka niitä olisi se 21kpl joiden joukossa vähintään 5 tuen tarpeista jne. Kotona vanhemmilla sitten eri asia, siellä ei pystytä, päiväkodissa kasvattajat pystyy ja jaksaa ja sitä heiltä vaaditaankin, itseltä ei vaadita enää mitään, nimenomaan koska on olemassa varhaiskasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista vähätellään ja hätä kun vanhempi tyytymätön sen jatkumiseen
Kyllä sitä vähätellään ja syy on tämä. Miten saat hiljaisen lapsen joka ei halua olla kontaktissa muihin tulemaan ryhmään? Kun yrität saada lasta mukaan, puhut, leikit, yrität ja hetken päästä hän on taas ulkona leikistä, ei pysy mukana. Yrität joka päivä, puhut mutta lapsi ei vaan osaa olla mukana. Pitääkö minun olla siinä hänen apunaan kun on 29 muutakin lasta?
1.6 tuli edelliseen työehtosopimusvääntöön liittyvä pieni (olikos se 2,7%) korotus palkkoihin, oletteko saaneet asiasta mitään kummempaa infoa työnantajalta? Myös järjestelyerät jaossa, kellehän ne mahtaa mennä...seuraavassa palkassahan nämä näkyy, mutta järjestelyerän osoitteesta pitäisi mielestäni ainakin tulla kuntatasoisesto tietoa, että ketkä sen saavat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jäi kesälomille osa lapsista, kiitos siitä. Jotkut vanhemmat ajattelee lastaan ja myös meitä kasvattajia kun jäävät tauolle hoidosta.
Meiltä jäi vain yksi lomalle, ei tunnu missään kun jää kuitenkin se 11kpl 1-2v. Työntekijät toki vähenevät ja tästäkin kesäkuusta tulee aikamoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olen yksin.Esim.aamulla ei enää ole pienryhmiä ,vaan koko porukka ulkoilee mahd. paljon. Minä siellä olen useimmiten yksin. Se vaan on fakta, että opettajien on tehtävä konetyönsä johon mikään aika ei tunnu riittävän. Lapsia on ryhmässä nyt 20.
Iltapäivällä kuka sinne ulos meneenkään ensin. Minä tietenkin yleensä 14.45-16.(välivuoro) tai 14.45 -17(iltavuoro).
Aamuvuoron ope on jo lähtenyt kahteen mennessä . Minä ulkoilen vaikka opettajilla on mikä vuoro tahansa. Hoitajat eivät saa tehdä meillä aamuja.
Olen päättänyt, että syksyllä näin en enää suostu päivääkään toimimaan. Vanhemmat eivät tunne ryhmän opettajia. Tuntuu todella kummalliselta.
Kuinka monta henkilöä on talossa? Nähtävästi pieni talo. Miksi työvuorot ei kierrä kaikilla?
Usein, kuten meilläkin opettajat saavat tehdä vain välivuoroja ja hoitajille kuuluu kaikki vuorot. Kaikki hoitajatkaan eivät tee jokavuoroa joten lopuille kaatuu vastuu niiltäkin osin. Vuorojen minustakin pitäisi kiertää kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jäi kesälomille osa lapsista, kiitos siitä. Jotkut vanhemmat ajattelee lastaan ja myös meitä kasvattajia kun jäävät tauolle hoidosta.
Meiltä jäi lomalle 2 lasta eli 18 lasta jäljellä heinäkuun toiselle viikolle asti ja heistä 5 lapsella tuen tarvetta. Juhannukselta toki jää sitten aikuisia lomille eikä sijaisia kesällä/heidän tilalleen tietenkään palkata.
Itse kun jään lomalle niin tiedän olevani naatti ja poikki, n.1,5-2vkoa loman alusta meneekin siihen, että jotenkin toipuu ja pää tyhjenee kaudesta ja sitten onkin enää 2vkoa jäljellä lomaa ja toinen niistä menee työasioiden ja paluustressin merkeissä. Siitä se syksy ja uusi raskas kausi taas sitten alkaa.
Ymmärrän alan ongelmat, mutta siitä huolimatta hain alaa opiskelemaan. Olen 46-vuotias ja haluan tehdä merkityksellistä työtä. Paljon olen asiaa pohtinut, mutta olen ajatellut, että lasten kanssa tehty työ on tärkeää ja merkityksellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olen yksin.Esim.aamulla ei enää ole pienryhmiä ,vaan koko porukka ulkoilee mahd. paljon. Minä siellä olen useimmiten yksin. Se vaan on fakta, että opettajien on tehtävä konetyönsä johon mikään aika ei tunnu riittävän. Lapsia on ryhmässä nyt 20.
Iltapäivällä kuka sinne ulos meneenkään ensin. Minä tietenkin yleensä 14.45-16.(välivuoro) tai 14.45 -17(iltavuoro).
Aamuvuoron ope on jo lähtenyt kahteen mennessä . Minä ulkoilen vaikka opettajilla on mikä vuoro tahansa. Hoitajat eivät saa tehdä meillä aamuja.
Olen päättänyt, että syksyllä näin en enää suostu päivääkään toimimaan. Vanhemmat eivät tunne ryhmän opettajia. Tuntuu todella kummalliselta.
Kuinka monta henkilöä on talossa? Nähtävästi pieni talo. Miksi työvuorot ei kierrä kaikilla?
Äärivuorot on pelkkää perushoitoa jonkun parin hassun lapsen kanssa pällistely. Ei mitään varsinaista opettajan työnkuvaa. Ei se hoitaja töihin tullessaan kuitenkaan mieti sitä seuraavaa esiopetuspäivää, kun opettaja lähtee aamuvuorostaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän alan ongelmat, mutta siitä huolimatta hain alaa opiskelemaan. Olen 46-vuotias ja haluan tehdä merkityksellistä työtä. Paljon olen asiaa pohtinut, mutta olen ajatellut, että lasten kanssa tehty työ on tärkeää ja merkityksellistä.
Tietysti se on, mutta kaikki se negatiivinen joka syö ihmistä ja vie voimat on viimeisen 5-10v aikana kasvanut niin suureksi ja kasvaa koko ajan lisää, että ei se enää auta eikä varsinkaan riitä. Työssä jaksaminen olematonta, se näkyy poissaoloisssakin, määrissä ja syissä, nro1 v.2019 alkaen mielenterveyden ongelmat ja nro2 tuki-ja liikuntaelinten vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa, katsoin juuri tulevan viikon sääennusteen ja koko viikko kovaa hellettä, lähes +30 asteen päiviä ja ulkona on oltava, pihalla jossa ei pahemmin varjon paikkoja ole, ei istumapaikkoja, kaikki kuivaa, hiekka pölisee ja siitepölyä lentelee. Sisällä oleminen ei ole vaihtoehto, kauniilla säällä ulkoillaan varhaiskasvatuksessa ja lisäksi ketjussa jo ilmi käynyt syy varsinkin iltapäivän ulkoiluun eli henkilöstön riittämättömyys ja tarve siksikin mennä ulos pian välipalan jälkeen. Sisälläkään ei ole helppoa, koska talossa ei ole ilmastointia eli siellä sitten huonossa ilmanvaihdossa, tukalan kuumassa, seisovassa ilmanalassa ison lapsilauman kanssa.
En jaksa🤮🥵😭
Onko vaka-mammoilla lasi aina puoliksi tyhj
Oikeasti tämä on melko helppoa toteuttaa pienellä vesikanisterilla. Meillä sitä harrastetaan. T. Vaka-ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa, katsoin juuri tulevan viikon sääennusteen ja koko viikko kovaa hellettä, lähes +30 asteen päiviä ja ulkona on oltava, pihalla jossa ei pahemmin varjon paikkoja ole, ei istumapaikkoja, kaikki kuivaa, hiekka pölisee ja siitepölyä lentelee. Sisällä oleminen ei ole vaihtoehto, kauniilla säällä ulkoillaan varhaiskasvatuksessa ja lisäksi ketjussa jo ilmi käynyt syy varsinkin iltapäivän ulkoiluun eli henkilöstön riittämättömyys ja tarve siksikin mennä ulos pian välipalan jälkeen. Sisälläkään ei ole helppoa, koska talossa ei ole ilmastointia eli siellä sitten huonossa ilmanvaihdossa, tukalan kuumassa, seisovassa ilmanalassa ison lapsilauman kanssa.
En jaksa🤮🥵😭
Just näin. Tai sadettaja osa-aikaisesti pihalle vettä ruiskimaan. Voittaa palaveeraamiset kuumassa toimistossa mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Pohtinut olet mutta todellisuus lyö vasten kasvoja, arvaan että on jo lyönytkin.
Onneksi pääsin pois tuosta maanpäällisestä helvetistä. En olisi jaksanut enää päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Työ ei ole merkityksellistä, se on pelkkää selviytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pääsin pois tuosta maanpäällisestä helvetistä. En olisi jaksanut enää päivääkään.
Maanpäällinen helvetti, kuvasit juuri oikein nykytilaa Vaka alalla. Kuinka moni ihminen pystyisi olemaan 21 lapsen kanssa yksin kun ne kaikki haluaa sulta jotain? Vanhemmat tuo lapsensa hoitoon ja olettaa että pystyn vastaamaan siihen mihin he eivät pysty. Voi Luoja!
Ymmärtämättömät ihmiset täällä kommentoivat ja haukkuvat Vaka ihmisiä turhasta valittajiksi vaikkeivat tiedä alasta mitään. Helppo on käppäillä kädet sortsien taskussa ja ihmetellä miksei nääntynyt ihminen osaa avata kylmävesihanaa seinässä lasten iloksi ja viilennykseksi kun itte rahtaa 1v pienokaisensa pois jaloista kärttämästä vanhemmilta sitä sun tätä heti 8 aamulla. Etkö osaa avata vesihanaa kotisi seinästä?
Minulla on 21 kpl 3-5 vuotiasta vahdittavana pihalla, näetkö sen källäillessä? Mulla ei riitä kädet enempään, sulla ja puolisollasi on 4 kättä ja toimettomuus. Aurinkotuoliko vaiko golfkierros tänään, osaamista varmaan löytyy roppakaupalla, en epäile sitä.