Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19756)

Vierailija
16321/19756 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan saikuttaa huomisen. Eivät kyllä saa sijaista.

Vierailija
16322/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauhea alkuviikko ollut Miten ikinä jaksaa viikon loppuun saakka?

Mua harmittaa tällä hetkellä tosi paljon lapset, kenellä ei ole kunnon varusteita. Kesähelteilläkin vielä liian pienet talvikengät jalassa. Aina mitä sattuu vääränkokoisia, likaisia, vaatteita päällä. Uusia varusteita saa pyytää monta kertaa ja sitten vaan naureskellaan, että hups unohtui, kun viidennen kerran pyytää ja sanovat että kyllä se voi ihan hyvin niissä neljä numeroa liian pienissä kumisaappaissa kävellä kun lähdetään retkelle ja kävelyä tulee ihan reippaasti. Samoin puuttuu kesähatut, juomapullot, aurinkorasvat, vaihtovaatteet

Lasua kehiin, lakikin jo velvoittaa meitä siihen! Asia on ihan kirjattu "mustaa valkoisella" eli 1 kriteeri joka ns okeuttaanja antaa syyn lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on mm se, jos lapsen varusteissa, vaatetuksessa ja/tai hygieniassa on toistuvia/kroonisia puutoksia, se on silloin lapsen kaltoin kohtelua ja piittaamattomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16323/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta lähden pois.. Syitä: erittäin huono johtaminen, opettajien määräileminen, en ole tiimin jäsen vaan opettajan piika ja alainen. Myös työpaikkakiusaamista esiintyy yhdeltä työntekijältä päin, jota ei saada kuriin. Meno jatkuu samanlaisena. Esimies on pitänyt hänelle puhutteluja, mutta ei mene perille... Miksi tuollainen saa jatkaa? Sitten kun itse olen herkkä ja otan itseeni muut sanovat "ei kannata välittää, se nyt vaan on aina tollainen" ... Niin, että hän saa jäädä ja muut kärsiä 

Vierailija
16324/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis ole sairaana ja joudu jäämään sairaslomalle, vaan "aiot saikuttaa".

Oletko aina noin epäluotettava, tiimin heikoin lenkki?

Vierailija
16325/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että päiväkodissa on vittumaista olla töissä. Silti minusta on suorastaan rikollista paheksua vanhempia, jotka tuovat lapsensa päiväkotiin. Kaikenlainen silmien pyörittelykin on tuomittavaa. 

Se, miksi vanhempi tuo lapsen päiväkotiin, ei kuulu työntekijälle millään tavoin. Hoida työsi ja pidä mölyt mahassasi. 

Jos ja kun yhteiskunnassa paheksutaan vanhempia (etenkin äitejä) jotka tuovat lapsensa päiväkotiin, vaikka ovat työttömiä, masentuneita, narkomaaneja, pienemmän sisaruksen kanssa kotona, laiskoja, saamattomia, ahdistuneita, lomalla tai muuten vaan ärsyttäviä, johtaa siihen, että marginaaliryhmät, joiden lasten nimenomaan pitäisi olla päiväkodissa, eivät tuomitsemisen pelossa enää tuo lapsiaan päiväkotiin. 

Ja tästä kärsii loppu viimein lapsi.

Esim. se Joensuussa kuollut pikkupoika olisi edelleen elossa, jos hänen äiti

Joensuulainen pikkupoika kuoli keskiviikkona, oli ollut tiistaina päiväkodissa. Varmaan tädit vaatineet, että pienelle tekisi ihan hyvää olla välillä lomalla, päihdeongelmaisen isäpuolen kanssa. 

Vierailija
16326/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että päiväkodissa on vittumaista olla töissä. Silti minusta on suorastaan rikollista paheksua vanhempia, jotka tuovat lapsensa päiväkotiin. Kaikenlainen silmien pyörittelykin on tuomittavaa. 

Se, miksi vanhempi tuo lapsen päiväkotiin, ei kuulu työntekijälle millään tavoin. Hoida työsi ja pidä mölyt mahassasi. 

Jos ja kun yhteiskunnassa paheksutaan vanhempia (etenkin äitejä) jotka tuovat lapsensa päiväkotiin, vaikka ovat työttömiä, masentuneita, narkomaaneja, pienemmän sisaruksen kanssa kotona, laiskoja, saamattomia, ahdistuneita, lomalla tai muuten vaan ärsyttäviä, johtaa siihen, että marginaaliryhmät, joiden lasten nimenomaan pitäisi olla päiväkodissa, eivät tuomitsemisen pelossa enää tuo lapsiaan päiväkotiin. 

Ja tästä kärsii loppu viimein lapsi.

Esim. se Joensuussa kuollu

Eihän päiväkoti ole mikään ratkaisu tuollaisessa tilanteessa! Lapsi pitäisi saada ehdottomasti sijoitukseen. Ihan naurettavaa ajatella että varhaiskasvatus olisi ollut ratkaisu tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
16327/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää lakkoon. Vaihtakaa alaa.

Vierailija
16328/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauhea alkuviikko ollut Miten ikinä jaksaa viikon loppuun saakka?

Mua harmittaa tällä hetkellä tosi paljon lapset, kenellä ei ole kunnon varusteita. Kesähelteilläkin vielä liian pienet talvikengät jalassa. Aina mitä sattuu vääränkokoisia, likaisia, vaatteita päällä. Uusia varusteita saa pyytää monta kertaa ja sitten vaan naureskellaan, että hups unohtui, kun viidennen kerran pyytää ja sanovat että kyllä se voi ihan hyvin niissä neljä numeroa liian pienissä kumisaappaissa kävellä kun lähdetään retkelle ja kävelyä tulee ihan reippaasti. Samoin puuttuu kesähatut, juomapullot, aurinkorasvat, vaihtovaatteet

Lasua kehiin, lakikin jo velvoittaa meitä siihen! Asia on ihan kirjattu "mustaa valkoisella" eli 1 kriteeri joka ns okeuttaanja antaa syyn lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on mm se, jos lapsen varusteissa, vaatetuksessa ja/tai hygieniassa on toistuvia/kroon

Enemmän vaan lastensuojeluilmoituksia! Miltä vanhemmasta itsestä tuntuisi kävellä neljä numeroa liian pienillä kengillä? Voisi jo kidutukseksi verrata. Minkälainen ihminen ei välitä omasta lapsestaan, ei sitten yhtään?

Vierailija
16329/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kouluissa ei ole vielä tarpeeksi m.ahanmuuttajia, josta syntyy epätasa-arvoa koulujen (ja asuinalueiden) välille.

Vierailija
16330/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ole sairaana ja joudu jäämään sairaslomalle, vaan "aiot saikuttaa".

Oletko aina noin epäluotettava, tiimin heikoin lenkki?

Jos ei vaan jaksa. Onhan täydellinen uupumus ihan hyvä syy jäädä pois.

Vierailija
16331/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja mielestäni kohtelen lastenhoitajia hyvin, he ovat tärkeitä omassa tiimissäni ja pelaamme samaan pussiin. 

Kuitenkin se, mikä minua risoo on alan henkinen paine, joka pakottaa venymään ja vanumaan oman jaksamisen yli. Kun koitat pitää rajoja ja huolta esim. omista oikeuksistasi taukoihin, työaikaan jne. helposti muut kokevat että olet vähän tylsä, laiska ja saamaton. Eikö oman työn rajaaminen ja EI:n sanominen tuekaan hyvinvointia? Tämä näkyy erityisesti opettajan roolissa, kun olet ryhmän opettaja niin sinun odotetaan venyvän ja vanuvan, tekevän vain hyvästä hyvyydestä. Meillähän edes ylitöitä ei saa rahana, vaan ne pitäisi pitää pois joskus työpäivää lyhentämällä.

Kenenkään perheen maailma ei kaadu, jos viikkokirje on kerran lyhyempi tai jos lapselle sanotaan että ei, silitän hamahelmesi vasta maanantaina kun työaika loppui jo. :D En todellakaan kirjoita viikkokirjettä kotona tai valmistele siellä askarteluja omalla ajalla. Jos joskus syystä x joku viesti jää lähettämättä niin se on voi voi ja palaan asiaan kun ehdin.

Toivoisin koko alalta, että jokainen päiväkodin työntekijä ymmärtäisi että teemme TYÖTÄ ja työpaikan oven kun sulkee niin olemme tehneet sen voitavan mitä päivän aikana olemme ehtineet, emmekä omasta selkänahasta ja työhyvinvoinnista piittaamatta venyttää itseämme äärirajoille. Kun perustyöni on lapsiryhmässä, se tarkoittaa että joskus kirjalliset työt hoituvat ns. vasemmalla kädellä ja välillä pystyn paneutumaan niihin paremmin. Tärkeintä on, että kaikki tulee hoidetuksi.

Ethän vaadi muilta epäinhimillistä suorittamista?

Se polttaa ihmisen loppuun.

Paras ikinä kateuden osoitus toisen ryhmän lastenhoitajalta oli, kun hän kertoi johtajalle etteivät opettajat suunnittele kun heillä on liian hauskaa. :) Itse asiassa suunnittelimme juuri tällöin liikuntateemoja koko vuodeksi ja samalla myös työhyvinvointi parani, kun nauroimme ja jaoimme kokemuksia. Koin tuon lastenhoitajan puuttumisen sak-ajan käyttöön niin negatiivisena, että päädyin vaihtamaan taloa.

Vierailija
16332/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kuvasit, että pitää pystyä sanomaan Ei. Jos lastenhoitaja sanoo 'Ei " yksinolon määrään ryhmässä mikä nykyään on jokapäiväistä  ei muutu mikään. SAK aikaa on ok, mutta hoitaja on yksin sen lisäksi useita kertoja viikossa. Jos sanoo "Ei käy enää" ja pyytää apua johtajalta asiaan  on vastaus aina sama.. Opettajilla on tärkeää hommaa koneella.. 

Onko opettajat kasvaneet niin kiinni koneeseen, että järki on kadonnut . Milloin tulee hetki, että lapset tulevat ensin. Opettaja on tärkeä pedagoginen osaaja. Työpanos menee hukkaan koneen kanssa symbioosissa. Tehkää opet itse tälle jotain..Oaj ja Akavaan jne. palautetta arjestanne, jos todella haluatte muuttaa käytänteitä. 

Vierailija
16333/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua uskoa, että missään ryhmässä hoitaja on jatkuvasti yksin koko ryhmän kanssa!

Tällainen tilanne on ollut omalla urallani (6v) aikana vain ja ainoastaan korona-aikana. Olen ollut myös itse yksin ryhmän kanssa silloin, sillä olen lapseton ja moni lapsellinen joutui jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan eristykseen.

Jos olet jatkuvasti yksin, ole hyvä ja tee ilmoitus Aviin. Se on sinun velvollisuutesi. Tai ota asia puheeksi tiimipalaverissa - voisitteko yhteisesti sopia esimiehen kanssa tapoja, joilla voisi vähentää opettajan poissaoloa ryhmästä?

Vierailija
16334/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässäni on kaksi opettajaa ja minä hoitajana. Kyllä on niin, että yksin olen paljon. Johtaja on sitä mieltä, että mitoitus on ok, koska opettajat ovat sisällä talon toisessa päässä koneella. Laskennallisestihan tämä on näin. Mutta minua se ei auta .

Käytännössä siis olen yksin enemmän kuin SAK ajat yhteensä. Sitä en ymmärrä mikä aivopieru saa opettajat  suunnittelemaan yhtä aikaa.. Olen tätä kysynyt, mutta vastaus on ympäripyöreät muminaa ja selityksiä. 

Vierailija
16335/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmässäni on kaksi opettajaa ja minä hoitajana. Kyllä on niin, että yksin olen paljon. Johtaja on sitä mieltä, että mitoitus on ok, koska opettajat ovat sisällä talon toisessa päässä koneella. Laskennallisestihan tämä on näin. Mutta minua se ei auta .

Käytännössä siis olen yksin enemmän kuin SAK ajat yhteensä. Sitä en ymmärrä mikä aivopieru saa opettajat  suunnittelemaan yhtä aikaa.. Olen tätä kysynyt, mutta vastaus on ympäripyöreät muminaa ja selityksiä. 

Järkyttävää. Monenko lapsen kanssa olet yksin?

Vierailija
16336/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä johtajan puheille ja jos johtaja ei reagoi, johtajan esimieheen!

Tuo on huono työaikasuunnittelua, ei opettajien vika!

Vierailija
16337/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan oikeasti ole yksin parinkymmenen pienen lapsen kanssa?

Vierailija
16338/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään hankitaan lapsia jos niiden kanssa ei edes jakseta olla? Miksi?

Tätä olen miettinyt monet kerrat, etenkin näin loma-aikaan, kun vanhempi tulee rennosti ruskettuneena (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) aurinkolasit päässä hakemaan sitä pientä jopa alle 3-vuotiasta lasta viimeisellä minuutillla. Ja siis tiedän faktana että vanhempi/vanhemmat vapaalla/lomalla, kun ovat tämän asian itse kertoneet. Mutta pakkohan se lapsi on repiä aamulla ylös ja väkisin raahata hoitoon, kun muutama hassu euro maksetaan siitä hoidosta ja pitää tottakai  viimeiseen minuuttiin asti! 

Miten kehtaavat? Vastenmielistä porukkaa.

Tiesitkö, että joidenkin ihmisten työ tehdään tuolla ulkona, jolloin kesällä väkisinkin ruskettuu ja kyllä kannattaa pitää aurinkolaseja aurinkoisella säällä. Se, että työpäivä on ohi niin vähemmästäkin näyttää rentoituneelta. Ulkohommissa kesällä tehdään pitkää päivää ja talvella sitten otetaan vähän rennommin.

Vierailija
16339/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse samassa rivitalokompleksissa yhden hoitolapsen kanssa. Aina kun tulen kotiin esim 14 jälkeen aamuvuorosta niin lapsen vanhemmat istuu terassipihallaan ja kälättää puhelimessa yksityisasioitaan ja istuu auringossa . Ei siis mitään etätyötä tms vaan ihan vapaalla ovat.

Itse olen raatanut koko päivän isossa lapsiryhmässä niin tuo näky tuntuu tosi pahalta. Miksei lapsi voisi joskus olla vapaalla ja viettää aika tuolla ihanalla pihalla auringossa?

Kotiin tuovat lapsen 17 maissa ja alkaa käskyttäminen, sisälle siitä ja ei nyt ole aika olla pihalla. Ei tietenkään enää kun ovat itse ottaneet aurinkoa koko päivän niin lapsen pitäisi tietty jo mennä nukkumaan.

Eivätkä ole mitään köyhälistöä, isossa omistusasunnossa asuvia ja monta autoa pihassa. 

Vierailija
16340/19756 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan oikeasti ole yksin parinkymmenen pienen lapsen kanssa?

Tottakai on. Aamulla 7.30-8.30 olen yksin ja lapsia yleensä n 15-17 päätä. Sitten päikkäreiden aikaan 12-13.30 olen usein yksin 21 lapsen kanssa kun ope ja sosionomi palaverissa tai toinen tauolla. 

Ja turha valittaa kun johtaja vastaa aina '"teidän pitää käydä käytännöt läpi opettajan kanssa" elikkä turpa kiinni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi