Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
15921/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te muut oikein jaksatte? Mua ärsyttää jo valmiiksi palata töihin tiistaina. Rintaa ahdistaa ja rytmihäiriöt vaivaa. Mä en pysty palautumaan työpäivistä ollenkaan enkä saa mitään apua työterveyshuollosta. Sain vähän aikaa sitten pahan sairaskohtauksen töissä minkä epäilen olleen stressin pahentamaa. 

Tutut lapset, huoltajat ja tiimikaverit. Tekee sen, mikä näillä resursseilla on mahdollista. Keskittyy olennaiseen eli myös pitkäkestoisiin leikkeihin ja kiireettömään yhdessäoloon. Ulkoilla riittävästi, pukemiset ja siirtymät samalla harjoittelun kautta sujuviksi.

Pitää huolta tiimin toimivuudesta ja tasapuolisesta työkuormituksesta. Pitää kiinni jokaviikkoisesta tiimipalaverista..

--- Tutut ja erityisesti luotettavat sekä kokeneet tiimikaverit ovat luxusta alalla jossa porukkaa vaihtuu sisään ja ulos kuin heiluriovesta.

Jokaviikkoinen tiimipalaveri? Valitse viikon kieli mistä päin olet niin käännetään googlella, niin aletaas tiimipalaveeraann vai otetaanko kuvatukikortit mukaan?

Vierailija
15922/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki nosti nyt sen verran kivasti palkkoja, että lähden kokeilemaan sinne. Jos on hirveää, pääsee sieltä poiskin. Kokeilen nyt kuitenkin. Toivottakaa onnea matkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15923/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki nosti nyt sen verran kivasti palkkoja, että lähden kokeilemaan sinne. Jos on hirveää, pääsee sieltä poiskin. Kokeilen nyt kuitenkin. Toivottakaa onnea matkaan!

Onnea matkaan ! Vastuunalainen työ tuntuu tottakai huomattavasti mielekkäämmältä kun siitä saa asiallisen korvauksen.

Vierailija
15924/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te muut oikein jaksatte? Mua ärsyttää jo valmiiksi palata töihin tiistaina. Rintaa ahdistaa ja rytmihäiriöt vaivaa. Mä en pysty palautumaan työpäivistä ollenkaan enkä saa mitään apua työterveyshuollosta. Sain vähän aikaa sitten pahan sairaskohtauksen töissä minkä epäilen olleen stressin pahentamaa. 

Tutut lapset, huoltajat ja tiimikaverit. Tekee sen, mikä näillä resursseilla on mahdollista. Keskittyy olennaiseen eli myös pitkäkestoisiin leikkeihin ja kiireettömään yhdessäoloon. Ulkoilla riittävästi, pukemiset ja siirtymät samalla harjoittelun kautta sujuviksi.

Pitää huolta tiimin toimivuudesta ja tasapuolisesta työkuormituksesta. Pitää kiinni jokaviikkoisesta tiimipalaverista. Yksi mittari tiimipalaverin onnistumisesta: onko jokaisella kevyempi olo sen jälkeen kuin ennen sitä?

Avoin vuorovaikutus ja molemminpuolinen arvostus suh

Missäköhän onnelassa olet oikein töissä?! En usko että ainakaan missään isossa kaupungissa. Mulle ainakin alkaa pikkuhiljaa riittää.

Vierailija
15925/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ylempänä olevassa viestissä mainittua onnelaa oikeasti olekaan.

Olen töissä pienessä päiväkodissa pohjoisessa ja samat ongelmat täälläkin ovat riesoina.

Resurssipula, huono johtaminen, ilmapiiriongelmat, perheiden sosiaaliset ongelmat. Mittakaava vain on pienempi, mutta samalla painolasti on heitetty pienemmän joukon kannettavaksi.

Lisäisin vielä, että pienellä paikkakunnalla ei ole välttämättä muita töitä tarjolla, ei toista päiväkotia johon vaihtaa ja esim vanhustyö on ihan yhtä hirveää Hangosta Utsjoelle.

Ongelmainen työyhteisö pikkukylällä on painajainen, joka varjostaa kaikkea elämässä ja josta ei ole ulospääsyä, ennen kuin muuttokuorma on pakattu.

Todellakaan mitään ihania lintukotoja ja onneloita ei tällä kirotulla alalla ole.

Vierailija
15926/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää huolta tiimin toimivuudesta ja tasapuolisesta työkuormituksesta. Pitää kiinni jokaviikkoisesta tiimipalaverista. Yksi mittari tiimipalaverin onnistumisesta: onko jokaisella kevyempi olo sen jälkeen kuin ennen sitä?

Isoon kaupunkiin mahtuu monenlaista, jopa saman päiväkodin sisälle. Alkuperäinen kysymys kuului, että "miten ihmeessä te muut oikein jaksatte?", johon vastasin omalta osaltani, eritellen syitä, jotka auttavat jaksamaan. Miten kukaan edes voisi vastata kaikkien puolesta, Hangosta Utsjoelle. Se olisi älyllistä epärehellisyyttä ja laiskaa mutkat suoriksi-ajattelua.

Riittääkö nykyään päiväkoti onnelaksi se, että sama tiimi pysyy yhdessä koko toimintavuoden ja tiimipalaveri pidetään suomen kielellä joka viikko?

Jos mietin paria raskaampaa ajanjaksoa vaka-urallani, niin niihin on aina liittynyt noiden kahden em. asian toteutumattomuus. Sen sijaan heti kun pääsee rakentamaan työtä pitkäjänteisemmin (suhteessa lapsiin, huoltajiin ja tiimikavereihin), työhyvinvointi ja jaksaminen on parantunut. Inhoan yli kaiken sitä, että työ olisi jotain selviämistaistelua päivästä ja viikosta toiseen. Siksi teen kaikkeni, että näin ei omalla ja tiimini kohdalla olisi.

Vierailija
15927/19748 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka 1 työntekijä olisi kuinka motivoitunut ja osaava ja ahkera, niin äkkiä hänkin palaa loppuun jos ryhmään osuu pari sähläriä tai vaikkapa vain 1 alati valittava tai saikuttava totaalinen vetelys.

Vierailija
15928/19748 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaamista on tällä alalla paljon. Sijaisen näkökulmasta alalla on pirullisia, katkeroituneita ihmisiä. Miten joku päiväkodin "eka työntekijä" voi päättää että nyt 20 v myöhemmin tehdään edelleen kaikki hänen ehdoillaan eikä pienintäkään muutosta sallita?

Miksen minä muka voi antaa ksylitolipastillia lapselle vasemmalla kädellä kun oon vasenkätinen ( vastaus/lapset ovat tottuneet oikeaan käteen) miksen saa istua lattialla jos kerran pystyn ( täällä käytetään asentajan tuolia)

Miksen saa toivottaa lapsille hyviä päiväunia (koska hänkään ei toivota) ja sata muuta millintarkkaa ohjetta joitten noudattamista hän vahtii silmä tarkkana niin ettei ehdi vahtia lapsia lainkaan kun huomio on sijaisessa koko päivän. Sairasta touhua! 

Vierailija
15929/19748 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaamista on tällä alalla paljon. Sijaisen näkökulmasta alalla on pirullisia, katkeroituneita ihmisiä. Miten joku päiväkodin "eka työntekijä" voi päättää että nyt 20 v myöhemmin tehdään edelleen kaikki hänen ehdoillaan eikä pienintäkään muutosta sallita?

Miksen minä muka voi antaa ksylitolipastillia lapselle vasemmalla kädellä kun oon vasenkätinen ( vastaus/lapset ovat tottuneet oikeaan käteen) miksen saa istua lattialla jos kerran pystyn ( täällä käytetään asentajan tuolia)

Miksen saa toivottaa lapsille hyviä päiväunia (koska hänkään ei toivota) ja sata muuta millintarkkaa ohjetta joitten noudattamista hän vahtii silmä tarkkana niin ettei ehdi vahtia lapsia lainkaan kun huomio on sijaisessa koko päivän. Sairasta touhua! 

Oletko tosissasi?? Tulee mieleen eräs akka vuosia sitten joka valitti siitä mille puolelle näkkäriä sivellään se margariini.

Toiv et alistu hänen komentoihinsa ja tapaansa tehdä?!!

Vierailija
15930/19748 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo toi on yksi syy miksi harkitsen koko alan jättämistä(mukaanlukien sata muuta syytä). Jos tykkää keikkailla niin löytää kyllä parempia paikkoja missä on parempi ilmapiiri. 

Vierailija
15931/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HENKILÖSTÖMITOITUS VARHAISKASVATUKSESSA - KUINKA MONTA LASTA SAA JÄTTÄÄ LAIN MUKAAN HOITAJALLE ?

Varhaiskasvatuksen järjestäjän pitää valvoa omaa toimintaansa ja järjestää niin, ettei ihmistä jätetä tilanteeseen missä hänen valvottavanaan on liikaa lapsia.

Tästä alla olevasta linkistä löydätte selkeän laskurin avulla varmuuden siitä, onko vastuullasi liikaa lapsia, sekä miten tulee toimia jos sinut jätetään yksin vastuuseen liian monesta lapsesta.

https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/tyosuojelu/henkilostomitoitus-varha…

Vierailija
15932/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt nyt välivuoden aikana lastenhoitajan töitä enkä suosittele alalle hakeutumista kenellekään. Ryhmän opettaja pakenee toimistoon milloin minkäkin syyn varjolla jolloin olen yksin vastuussa 14 lapsesta. ....

----- Ryhmän opettaja rikkoo lakia jättäessään hoitajan yksin vastuuseen noin suuresta lapsilaumasta. 

Vierailija
15933/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen minä muka voi antaa ksylitolipastillia lapselle vasemmalla kädellä kun oon vasenkätinen ( vastaus/lapset ovat tottuneet oikeaan käteen)

Työkaverisi on rasisti, ei suvaitse vasureita. Ilmoita esimiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle.

Vierailija
15934/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi varjele mitä touhua. Meillä ollaan taas viikolla oltu kiitollisia sijaisille eikä tosiaan nillitetä tuolleen. Kunhan pastillit jaetaan ja lapset hoidetaan hyvin. Tulee mieleen eräs eskari jossa edes minä normi pöytätavat omaava hoitaja en osannut tehdä oikein ja ruokailusääntöjä oli paljon. Älytöntä niuhotusta.

Vierailija
15935/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upeaa että haluat hoitaa muiden lapsia, itsestä ei olisi siihen vaikka hoidankin aikuisia (sairaanhoitaja) omassa työssäni. Kunnioitan teitä varhaiskasvatuksen opettajia kybällä! Soisin teille lisää palkkaa  ja paremmat työolosuhteet. 

Vierailija
15936/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas menty useampi viikko sellaista rataa että morjens. Talossa paljon poissaoloja ja menty päivästä päivään todella riskirajoilla vajeen takia. Esim 22 alle 3v ja 4 aikuista .Toki muistetaan iltapäivällä että yksi lähtee kotiin ja jäljelle jää ne 22+3...yhtä tiukkaa muissakin ryhmissä. Jatkuvaa pomppimista muihin ryhmiin ja koskaan ei tiedä mitä vastaan tulee kun aamulla töihin menee. Kuka taas on siirretty omasta tiimistä ja montako sairaana jne...ja kyllä, mulle riittää. Etsin muuta syksylle.

Vierailija
15937/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas menty useampi viikko sellaista rataa että morjens. Talossa paljon poissaoloja ja menty päivästä päivään todella riskirajoilla vajeen takia. Esim 22 alle 3v ja 4 aikuista .Toki muistetaan iltapäivällä että yksi lähtee kotiin ja jäljelle jää ne 22+3...yhtä tiukkaa muissakin ryhmissä. Jatkuvaa pomppimista muihin ryhmiin ja koskaan ei tiedä mitä vastaan tulee kun aamulla töihin menee. Kuka taas on siirretty omasta tiimistä ja montako sairaana jne...ja kyllä, mulle riittää. Etsin muuta syksylle.

Mutta yrittäkää silti muistaa että jos joku tulee sijaistamaan niin hän ei ole syypää ongelmiin. Hän on Pelastaja 

Vierailija
15938/19748 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksen minä muka voi antaa ksylitolipastillia lapselle vasemmalla kädellä kun oon vasenkätinen ( vastaus/lapset ovat tottuneet oikeaan käteen)

Työkaverisi on rasisti, ei suvaitse vasureita. Ilmoita esimiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle.

Esimies sanoo että hän on ainut joka saatiin tähän open virkaan. Hyss. 

Vierailija
15939/19748 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HENKILÖSTÖMITOITUS VARHAISKASVATUKSESSA - KUINKA MONTA LASTA SAA JÄTTÄÄ LAIN MUKAAN HOITAJALLE ?

Varhaiskasvatuksen järjestäjän pitää valvoa omaa toimintaansa ja järjestää niin, ettei ihmistä jätetä tilanteeseen missä hänen valvottavanaan on liikaa lapsia.

Tästä alla olevasta linkistä löydätte selkeän laskurin avulla varmuuden siitä, onko vastuullasi liikaa lapsia, sekä miten tulee toimia jos sinut jätetään yksin vastuuseen liian monesta lapsesta.

https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/tyosuojelu/henkilostomitoitus-varha…

Meidän kunnassa osapäiväisksi lasketaan lapset, jotka ovat paikalla alle 7h/pv tai alle 13pv/kk. Päivät ja kellonajat saa päättää itse. Ei mitään järkeä, kun kaikki ovat välillä yhtä aikaa paikalla ja lakisääteiset mitotukset paukkuu yli, vaan paperilla kaikki on mukamas ok. Ainakin talon tasolla.

Vierailija
15940/19748 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa edellä otettiin esiin työpaikkakiusaamisen yleisyys vaka-alalla. Tuli mieleen, että kumman haluttomasti näyttävät päiväkodin johtajat puuttuvan selkeään moppaamiseen, tyytyvät katselemaan vierestä ja korkeintaan hokemaan tyyliin voi, voi kuinka ikävää. Sitten ihmetellään kun hoitajat häipyvät pikkuhiljaa paikasta.

Kaikenlaista juttua/kokemusta kuulee kentältä alan pahoinvoinnista, johtuen juurikin heikosta tai olemattomasta henkilöstöjohtamisesta.

Osa pk-johtajista onneksi on jämäköitä ja lopettavat touhun heti alkuunsa selvittäen asian perinpohjin jos moista epäasiallisuutta tulee hänen korviinsa. Sellaiset johtajat ovat alan ylepeyden aihe ja muutoinkin reiluutensa vuoksi pidettyjä.