Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Miten olette ajatelleet ehkäistä SYYHYTARTUNNAN??
Ei ole varaa saada sitäKIN tautia työsuhde-etuna, jo 1 hoitokierros perheessämme maksaisi n.100€ ja mitä syyhystä lukenut niin ei edes sillä yhdellä kerralla yleensä tokene.
Joo toikin yksi työsuhde-eduista! Syyhyhän voi aiheuttaa jopa sydänoireita eli ei ole mikään vaaraton.
Seurella on joka arkipäivä varhaiskasvatukseen avoimia työvuoroja yli 200...
Työtä kyllä riittää tekevälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä, että muslimityöntekijät pitävät rukoustaukoja kesken työpäivän sen normaalin lakisääteisen tauon lisäksi?
Minulla ei ole mitään kenenkään rukoushetkiä vastaan, itsekin olen uskonnollinen, tosin eri uskonnon.
Näitä hetkiä oli kaksi työpäivän aikana tässä vuoden pimeimpänä aikana.
Aiempi esihenkilö sanoi, että ylimääräisiä taukoja ei voi pitää, ne rukoushetket pitää pitää sitten ryhmän oman tauon aikana. Siitä seurasi purnausta, koska rukousajat eivät mene yksiin taukojen kanssa. Nykyisessä työpaikassani ryhmän opettaja salli nämä tauot, koska rukoushetket ovat aikasidonnaisia islamin mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ryhmässä on rukoustaukojen aikana 1 kasvattaja vähemmän ja yksi tila, esim taukotila tai naulakko on rukouskäytössä.
Tästä ovat monet eri mieltä, mutta kukaan ei uskalla valittaa. Minusta on väärin myöntää ylimääräisiä taukoja y
Olen Helsingissä ja Espoossa työskennellyt ja tavannut näitä muslimeja töissä. Kaikki ovat ystävällisesti kysyneet aina
saanko mennä rukoilemaan..
Olen antanut luvan.
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Mutta kun probleema on se, että sijaisten tilaamista on kiristetty eli entistä nihkeämmin saadaan sijaisia vaikka tarve olisi, koska säästetään ja koska päiväkotien pomoilla on se oma pomo hönkimässä niskaan, että "älä tilaa, ei sijaista, älä tilaa, säästä säästä säästä, kyllä te pärjäätte" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on vähemmän kuin ikinä ja hoitajia enemmän kuin koskaan. Kukaan vaan ei halua hoitaa lapsia vaan opettaa
Aha. Ja sun mielestä toi on suurin syy että porukka vaihtaa alaa ja palaa loppuun tuon takia?
Suurin syy on huono johtaminen ja kaikenlaisten diibadaaba palaverien yms. kehitysjuttujen tunkeminen joka koloon. Ei anneta ihmisten tehdä töitään, vaan on kaiken maailman maailman parannusseminaaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat päiväni ovat aivan selviytymistä. Ryhmän ope ilmoitti,että hän ei ehdi enää huolehtia siitä, että teemme askartelua tms. Tulin yhtenä aamuna töihin ja ope kysyi, että onko aloitettu joku talvi askartelu. Kerroin, että ei. Ei vain ehdi. Ryhmä on iso, vähän hlökuntaa, levotonta. Ihan turha yrittää siinä yhtään mitään kun kaikki on selviämistä
Onpa omituista. Opettajalla on suunnitteluaika, 5 h/vk, sitä varten, että hän suunnittelee tulevan toiminnan, myös askartelut. Eikö teillä ole mitään viikkojärjestystä, runkoa? meillä on kädentaitojen päivä kerran viikossa, aina samana päivänä. Opettaja on jo kauden alussa suunnitellut siihen aiheet. Hoitaja voi kyllä ohjata askartelua yhdessä tai vuorotellen open tai toisen hoitajan kanssa.
Vaikuttaa siltä, että teiltä puuttuvat struktuurit ja ope ei hoida tehtäviään.
Ei taida tämä opettaja olla ihan tässä päivässä mukana, jos askartelut on suunniteltu kauden alussa valmiiksi. Vasun mukaan pitäisi huomioida lasten mielenkiinnonkohteet, eikä niitä voi kauden alussa koko vuodeksi tietää. Itse suunnittelen viikko-kaksi kerrallaan ja nämäkin suunnitelmat muutan tarvittaessa, lasten mukaan mennään. En ole esim. askarrellut lasten kanssa syksyisin sieniä, siilejä ja etanoita, koska näihin ei ole lapsilta ilmennyt kiinnostusta. On tehty askarteluja ja muuta toimintaa aiheilla Pokemonit, hevoset, sammakot, supersankarit, aakkoset... Monesti tarjoan myös vaihtoehtoisia askarteluja ja lapsilla on mahdollisuus tehdä kaikesta omannäköistään. Ryhmässäni ei tehdä 21 samannäköistä lumiukkoa tms. Näin pääsee lasten luovuus kukoistamaan. He saavat myös toteuttaa itseään täysin itse keksimillään askarteluilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Seurella ja en ole ainakaan tämän toimintakauden aikana näin isoon määrään sijaisuuksia törmännyt n.100 on tainnut olla maksimi. Kuinka monta kaupunkia on oltava valittuna, että olisi peräti 200 avointa paikkaa? Toki olen kuullut, että esim. viime toimintakaudella keikkoja oli valtavia määriä - parhaimmillaan/pahimmillaan juurikin muutamia satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on vähemmän kuin ikinä ja hoitajia enemmän kuin koskaan. Kukaan vaan ei halua hoitaa lapsia vaan opettaa
Aha. Ja sun mielestä toi on suurin syy että porukka vaihtaa alaa ja palaa loppuun tuon takia?
Suurin syy on huono johtaminen ja kaikenlaisten diibadaaba palaverien yms. kehitysjuttujen tunkeminen joka koloon. Ei anneta ihmisten tehdä töitään, vaan on kaiken maailman maailman parannusseminaaria.
Itse irtisanouduin, koska en jaksanut päivittäistä 'joutuuko joku kotialueen/pesän työntekijöistä siirtymään paikkaamaan toiseen kotialueeseen/pesään'. Tämä vuorostaan saattoi romahduttaa iltapäivän, kun joku jäljelle jääneistä lähti kotiin. Ja taas oltiin iltapäivästä kaksisteen neljän kasvattajan lapsimäärän kanssa. Tuo 'yksi siirtyy toiseen kotialueeseen/pesään' aiheutti myös sitä, että suunniteltua toimintaa saattoi olla vaikea pitää tai piti yrittää keksiä, miten se pidetään. Lopultahan kaikilta alkoi tippua motivaatio edes minkään suunnitteluun, kun et koskaan tiennyt, voitko pitää kiinni suunnitellusta.
Minne olette alalta irtisanoutuneet päätyneet töihin? Itse en ainakaan pääse edes haastatteluun hakiessani muita töitä kun varhaiskasvatusta.
Rajun influenssan kourissa osa kärvistelee..voimia
Kyllä itselleni on käynyt selväksi, että huono johtaminen on yksi syy, kun porukka uupuu ja lähtee. Meillä oli ennen tiivis ja hyvä yhteishenki. Nyt on ääni kellossa muuttunut. 9 hlö työporukasta 4 on lähdössä pian muualle. Ei vaan jaksa. Pomo sanoo kun joku on poissa, että "kyllä me pärjätään omalla väellä, ei tarvita sijaista, nyt säästetään". . .
Vakan työntekijät lähinnä itse joko lapsettomia, s2-väkeä tai yh-mammoja
Ei ihme että kasvattajan roolit hyvin poikkeavia
Pilke päiväkodin varajohtajaksi valittiin alueen yksi tunnetuimmista kiusaajista
Ei mikään ihme jos alalta lähtijöitä jos johtoryhmä harjoittaa henkistä väkivaltaa ja nauttii hierarkisesta pompottelusta
Miksei voida olla vaan tarhan tätejä?
eikä mitään varhaisperunoita
4kk pian tätä työtä takana ja koko ajan katson muita töitä. Hyviä puolia löytyy, mutta eniten huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse irtisanouduin, koska en jaksanut päivittäistä 'joutuuko joku kotialueen/pesän työntekijöistä siirtymään paikkaamaan toiseen kotialueeseen/pesään'. Tämä vuorostaan saattoi romahduttaa iltapäivän, kun joku jäljelle jääneistä lähti kotiin. Ja taas oltiin iltapäivästä kaksisteen neljän ka
Tää on ehdottomasti pahinta. Kuka sellasta jaksaa, että aamulla saattaa kesken työmatkan tulla soitto että mee hei kuule sittenkin tonne toiseen päiväkotiin tänään. Tai päivällä siirryt eri ryhmien välillä. Lapsia on aina liikaa ja sit jos niitä onkin vähän vähemmän, siirretään yks työntekijä siitä heti muualle.
Suunnitellulle toiminnalle saa aina heittää hyvästit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse irtisanouduin, koska en jaksanut päivittäistä 'joutuuko joku kotialueen/pesän työntekijöistä siirtymään paikkaamaan toiseen kotialueeseen/pesään'. Tämä vuorostaan saattoi romahduttaa iltapäivän, kun joku jäljelle jääneistä lähti kotiin. Ja taas oltiin iltapäivästä kaksisteen neljän ka
Itse jouduin nyt jäädä uupumuksen takia saikulle. Olen aiemminkin ollut tähän työhön uupunut. Mulla syynä uupumukseen on äänet(lapset huutaa joka päivä korvaan ja tulppia ei saa käyttää) ja huono työilmapiiri. Ala menee koko ajan huonompaan ja huonompaan.
Mikään ei muutu niin kauan kun te raahaudutte työpaikalle, valitettavasti se on näin...
Sittenhän suomalaistenkin pitää päästä rukoilemaan...yhdenvertaisuus nääs...