Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Nauttisin tästä lakkopäivästä, mutta koko ajan tulee töistä jotain viestiä. Opettajat taitaa tahallaan tehdä...
Joku tuossa puhui tauosta niin mietin juuri, että onpa ihanaa istua rauhassa kotona lounaalla. Saa syödä ilman meteliä kaikessa rauhassa. Ja sitä omaa kahvitaukoa hyvä kun edes ehtii pitää. Ja kun pitää tulee jo paha mieli, kun työpari jää liian ison lapsimäärän kanssa hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa, voiko liitto auttaa tällaisessa tilanteessa: keittiöhenkilöstö on poissa ja näinä päivinä hoitajien tulisi valmistaa ruokaa ja tiskata..? Onko pakko suostua?!
Ei ole.
Ja ota liittoosi yhteyttä.
😳😳
Omat päiväni ovat aivan selviytymistä. Ryhmän ope ilmoitti,että hän ei ehdi enää huolehtia siitä, että teemme askartelua tms. Tulin yhtenä aamuna töihin ja ope kysyi, että onko aloitettu joku talvi askartelu. Kerroin, että ei. Ei vain ehdi. Ryhmä on iso, vähän hlökuntaa, levotonta. Ihan turha yrittää siinä yhtään mitään kun kaikki on selviämistä
11 vuotta sitten unelmatyöpaikkani oli päiväkoti. Olin ylpeä. Vaan en enää. Maailma on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Omat päiväni ovat aivan selviytymistä. Ryhmän ope ilmoitti,että hän ei ehdi enää huolehtia siitä, että teemme askartelua tms. Tulin yhtenä aamuna töihin ja ope kysyi, että onko aloitettu joku talvi askartelu. Kerroin, että ei. Ei vain ehdi. Ryhmä on iso, vähän hlökuntaa, levotonta. Ihan turha yrittää siinä yhtään mitään kun kaikki on selviämistä
Onpa omituista. Opettajalla on suunnitteluaika, 5 h/vk, sitä varten, että hän suunnittelee tulevan toiminnan, myös askartelut. Eikö teillä ole mitään viikkojärjestystä, runkoa? meillä on kädentaitojen päivä kerran viikossa, aina samana päivänä. Opettaja on jo kauden alussa suunnitellut siihen aiheet. Hoitaja voi kyllä ohjata askartelua yhdessä tai vuorotellen open tai toisen hoitajan kanssa.
Vaikuttaa siltä, että teiltä puuttuvat struktuurit ja ope ei hoida tehtäviään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa omituista. Opettajalla on suunnitteluaika, 5 h/vk, sitä varten, että hän suunnittelee tulevan toiminnan, myös askartelut. Eikö teillä ole mitään viikkojärjestystä, runkoa? meillä on kädentaitojen päivä kerran viikossa, aina samana päivänä. Opettaja on jo kauden alussa suunnitellut siihen aiheet. Hoitaja voi kyllä ohjata askartelua yhdessä tai vuorotellen open tai toisen hoitajan kanssa.
Vaikuttaa siltä, että teiltä puuttuvat struktuurit ja ope ei hoida tehtäviään.
Yksityinen päiväkoti , en tiedä onko teillä sitten kunnallinen... Olen ajatellut, että haen syksyllä muualle
Vierailija kirjoitti:
Nauttisin tästä lakkopäivästä, mutta koko ajan tulee töistä jotain viestiä. Opettajat taitaa tahallaan tehdä...
Joku tuossa puhui tauosta niin mietin juuri, että onpa ihanaa istua rauhassa kotona lounaalla. Saa syödä ilman meteliä kaikessa rauhassa. Ja sitä omaa kahvitaukoa hyvä kun edes ehtii pitää. Ja kun pitää tulee jo paha mieli, kun työpari jää liian ison lapsimäärän kanssa hetkeksi.
Laita viestit äänettömälle, mutta sitä ennen viesti takaisin että olet nyt kotona. Ei kiitos viestejä.
Työmäärään nähden yksityisen sektorin palkkaus ihan mitätön. Sen kaiken työn lisäksi mitä teemme. Siivous kuuluu ja tiskaus ...kunnan puolella ei tarvitse näitä tehdä ja palkka parempi
Vai että vielä kokata pitäisi
Kertokaa hyvät puolet kunnallisesta ja sanoin yksityisestä ja sitten ne varjopuolet
Olen ajatellut, että maaliskuun jälkeen kun sopimukseni loppuu, jään vain keikkailijaksi.
Mä olen yksityisellä ja ihan koko ajan saa vääntää esim palkan kanssa
Nytkin palkkakuitissa on tilapäinen hoitovapaa merkattu minun omana sairauspoissaololla. Sitten olen tästä samasta asiasta vääntänyt pomon kanssa pian puoli vuotta, että se on eri asia. Hänen mielestä ne ovat samanarvoisia, mutta eihän lapsen sairastaminen ole minun sairauspoissaolo.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte?
?
Mikä pakko on iskeä nuo paikat tupaten täyteen niitä hoitolapsia, vaikkei resurssit riitä laadukkaaseen päivähoitoon, jostain hemmetin varhaiskasvatuksesta puhumattakaan.
Päiväkodinjohtajan ei ole mikään pakko vetää lapsimäärää tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko rattoisa lakkopäivä?
Kyllä oli, ja ihanaa että saa huomisaamunakin kääntää vain kylkeä klo06.
Vääntäytykäähän liiton naiset työpaikalle, ettei Satosen tarvii tulla kantamaan teitä sorvin ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa hyvät puolet kunnallisesta ja sanoin yksityisestä ja sitten ne varjopuolet
Oma lyhyt kokemukseni yksityisestä oli, että sijaisia ei saanut koskaan, maito loppui joka viikko, johtaja ja tiimikaveri vaihtuivat parin kk:n aikana, toiminta ja lapsiryhmä ei ollut kenenkään hallinnassa. Tein voitavani, mutta pelastin oman nahkani ja terveyteni.
Siihen nähden kunnallinen perus toimiva päiväkoti on ollut kuin toisesta maailmasta.
Miten olette ajatelleet ehkäistä SYYHYTARTUNNAN??
Ei ole varaa saada sitäKIN tautia työsuhde-etuna, jo 1 hoitokierros perheessämme maksaisi n.100€ ja mitä syyhystä lukenut niin ei edes sillä yhdellä kerralla yleensä tokene.
Ihan kuule omalla TAUOLLA olin tuolloin. Jonka juuri ja juuri ehdin pitää. Ei hyvänen aika.