Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
15561/19691 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi minulle merkittiin 'luvaton poissaolo', vaikka olin lakossa.

Ainakin meidän työvuoro-ohjelmassa lakko ja luvaton poissaolo merkataan samalla kirjaimella, eli kaikille lakkoileville tulee työvuorototeumaan merkintä luvaton poissaolo.

Vierailija
15562/19691 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku opettaja kenen palkka on nyt sen yli 3000€ (esim Vantaalla) kertoa paraniko työolosuhteet, tekikö palkankorotus työstä miellyttävämpää ja pystytkö nyt tekemään työsi haluamallasi panostuksella?

Voisiko joku vakaope vastata? Itse vakaopettajana yritin ajaa lisäkasvattajan palkkaamista palkankorotus rahoilla, mutta olin vähemmistöä. Nyt bruttopalkka ylitti 3 mutta käteenjäävä summa ei paljoa muuttunut. Töitä saa tehdä edelleen samassa likakaivossa

Toki syksylle oli enemmän ns.päteviä hakijoita, mutta se minkälaisia työntekijöitä he ovat onkin ihan eri tarina. Työn määrä ei ole miksikään muuttunut ja vaikuttaa siltä, että palkankorotukset johtivat siihen, että sijaisista kitsastellaan. Jollainhan ne palkankorotukset on maksettava. Itse olisin mielummin nähnyt palkattavan esim. avustavaa henkilökuntaa kuin ottanut palkankorotuksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15563/19691 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi palkkaus ja paremmat työolot ei pitäisi olla toisiaan poissulkeva asia. Meillä vakalaisilla on täysi oikeus VAATIA parempaa palkkaa ja enemmän resursseja, ei joko tai.

Vierailija
15564/19691 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi minulle merkittiin 'luvaton poissaolo', vaikka olin lakossa.

Ainakin meidän työvuoro-ohjelmassa lakko ja luvaton poissaolo merkataan samalla kirjaimella, eli kaikille lakkoileville tulee työvuorototeumaan merkintä luvaton poissaolo.

No ei meillä. Lakon aikainen poissaolo merkitään poissaoloksi ja siinä on selityksenä lakko. Kursori punaisen ruudun päälle ja selitys tulee näkyviin. Minulle oli merkitty luvaton poissaolo, koska en ollut kertonut ammattiliittoni nimeä vaan jätin kyselyn tyhjäksi.

Vierailija
15565/19691 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkankorotukset revitään mm siitä, että sijaisia tilataan entistäkin nihkeämmin eikä lomarahoja saa enää vaihtaa vapaaksi kuten viimeiset 3-4v on voinut tehdä.

Vierailija
15566/19691 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko normaalia nähdä koko ajan töistä unia. Seison päiväkodin pihalla ja katselen kun lapsia haetaan. 

Ala seisomisen sijaan liikkumaan siellä päiväkodin pihalla. Unetkin monipuolistuvat.

Vierailija
15567/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotukset revitään mm siitä, että sijaisia tilataan entistäkin nihkeämmin eikä lomarahoja saa enää vaihtaa vapaaksi kuten viimeiset 3-4v on voinut tehdä.

Sitten taistelua on jatkettava: näitä epäkohtia tulee kyseenalaistaa ja pitää jatkuvasti esillä. On koko ajan tarkkailtava henkilökunnan riittävyyttä ja raportoitava eteenpäin. Nämä taistelut ovat hitaita, mutta kyllä tuloksiakin tulee, kuten esimerkiksi palkka-asiassa nähdään. Mielipidekirjoituksia kannattaa myös säännöllisesti lähettää lehtiin, olla yhteydessä poliitikkoihin, suorastaan ahdistella jatkuvalla kysymystulvalla. Nostattaa tietoutta. Ei salata vanhemmilta henkilöstöpulaa myöskään. Kovat piippuun vaan, siskot!

Vierailija
15568/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tänään jos pomo sanoo, että minun täytyy laittaa huoltajille lakkotiedote, voin kieltäytyä tehtävästä?

Vierailija
15569/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin opettajaksi ja oikeasti siivoan, tiskaan... Etsinnässä uusi työ 

Vierailija
15570/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun suostutte noihin kodinhoidollisiin juttuihin, niin kauan sitä teette. 

Vierailija
15571/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta näin sivusta.

Kun alalla on niin järkyttävä työvoimapula, niin mikä saa pysymään noissa paikoissa, joissa pitää tiskata, siivota jne? 

Vierailija
15572/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alalla on niin järkyttävä työvoimapula, niin mikä saa pysymään noissa paikoissa, joissa pitää tiskata, siivota jne? 

Itse olen nyt hakenut, mutta vielä ei ole ainakaan tärpännyt. Samaa ihmettelen kyllä...

Vierailija
15573/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyet määräaikaiset ei houkuttele vakituisesta vaihtamaan jos on jo lomia esimerkiksi kertynyt. 

Vierailija
15574/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyet määräaikaiset ei houkuttele vakituisesta vaihtamaan jos on jo lomia esimerkiksi kertynyt. 

Miten voi olla lyhyttä määräaikaista, jos pulaa on todella paljon?

Ja olen itsekin vaihtanut huonosta työstä parempaan, vaikka menetin kaikki lomat. Kirpaisi toki täysistä lomista lähteä nollaan, mutta pitkällä tähtäimellä ehdottomasti oli parempi valinta.

Vierailija
15575/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.4 Asioista keskustellaan todellisuudessa virallisen median ulkopuolella

Missä sitten käydään keskustelu Suomen tilasta, jos ns. virallinen media siitä vaikenee? Itse asiassa vakava yhteiskunnallinen keskustelu käydään aivan muilla foorumeilla.

Eri lehtien keskustelupalstat ovat varsin tyypillisiä alustoja debatille. Niiden lukijoiden määristä ei ole helposti saatavilla tietoa, mutta lukijamäärä lienee merkittävä. Niillä uutiset ja tiedot leviävät nopeasti. Vieläkin nopeammin tieto leviää sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Facebookissa. Kun jokin asia paljastuu, tieto leviää nopeasti ilman virallistakin mediaa.

Sosiaalisen median uutisten ongelmana on eniten se, että ne elävät varsin pitkälle ajankohtaisissa asioissa. Niissä ei useinkaan pohdita laajempia kokonaisuuksia. Nykyään ihmisillä on paljon blogipalstoja ja kotisivuja, jossa usein on hieman pitemmälle menevää pohdiskelua asioista. Mutta blogikirjoituksetkin ovat yleensä luonteeltaan rajallisia ja aikaan sidottuja. Niissä ei ole mahdollista analysoida laajempia kokonaisuuksia. Blogikirjoitukset myös vaipuvat helposti unohdukseen pian julkaisemisensa jälkeen.

Kun netti on nykyään täynnä kaikenlaista tietoa ja havaintoa sekä Suomesta, että maailmalta, kokonaiskuvan muodostaminen on vaikeaa. Tässä tulisi esiin median rooli. Sen tehtävänä olisi poimia virrasta olennaisia asioita, tehdä yhteenvetoja lukijoiden puolesta. Mutta kun medialle on ulkoa annettu totuus, jota pitää julistaa, sen kuvaukset muuttuvat epäuskottaviksi.

Kenelle tahansa netin käyttäjälle on mahdollista löytää netistä tietoa, joka osoittaa arvostetun median analyysin asiasta tarkoitushakuiseksi ja virheelliseksi. Tuo netistä tuleva paine on tällä hetkellä ainoa, joka rajoittaa virallisen median toimintaa ja pakottaa tarkastelemaan asioita monipuolisemmin. Ei ihme, että eri puolilla pohditaan kuumeisesti, miten nettiä pitäisi valvoa ei-toivotun aineksen karsimiseksi.

Renkien valta - Pusa Consulting Oy https://www.pusa.fi/Renkien%20valta.pdf

Vierailija
15576/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7.4 Asioista keskustellaan todellisuudessa virallisen median ulkopuolella

Missä sitten käydään keskustelu Suomen tilasta, jos ns. virallinen media siitä vaikenee? Itse asiassa vakava yhteiskunnallinen keskustelu käydään aivan muilla foorumeilla.

Eri lehtien keskustelupalstat ovat varsin tyypillisiä alustoja debatille. Niiden lukijoiden määristä ei ole helposti saatavilla tietoa, mutta lukijamäärä lienee merkittävä. Niillä uutiset ja tiedot leviävät nopeasti. Vieläkin nopeammin tieto leviää sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Facebookissa. Kun jokin asia paljastuu, tieto leviää nopeasti ilman virallistakin mediaa.

Sosiaalisen median uutisten ongelmana on eniten se, että ne elävät varsin pitkälle ajankohtaisissa asioissa. Niissä ei useinkaan pohdita laajempia kokonaisuuksia. Nykyään ihmisillä on paljon blogipalstoja ja kotisivuja, jossa usein on hieman pitemmälle menevää pohdiskelua asioista. Mutta blo

https://www.pusa.fi/

Vierailija
15577/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että jotkut rohkeat vaihtavat työpaikkansa näin, kun uusi työpaikka on löytynyt:

uuden työn aloituspäivän valitseminen siten, että vanhasta työstä ehditään pitää ne lomat siinä irtisanomisajan kuluessa.  Tai uuden työn aloituspäivän valitseminen siten, että väliin jää esim. kaksi viikkoa omakustanteista lomailua.

Vierailija
15578/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tänään jos pomo sanoo, että minun täytyy laittaa huoltajille lakkotiedote, voin kieltäytyä tehtävästä?

Kyllä!!

Vierailija
15579/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä!!

Yrittihän se. En suostunut

Vierailija
15580/19691 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 38 päivän loman kertyminen häviä mihinkään jos siirtyy tekemään keikkaa. Kunhan tekee joka kuukausi viikkoa vastaavan tuntimäärän tai 14 päivää töitä, säilyy lomat. 

keikkalaisena voi valita paikat joihin tekee keikkaa. Voi pitää kesällä lomaa vaikka 2kk ja nostaa työttömyyskorvausta. Tai elää säästöillä. Ikinä enää ei tarvitse olla töissä päivystyksessä. Iso osa vastuusta häviää kun tekee keikkaa, kunhan hoitaa sen päivän hommat.

ei joudu tekemään vasuja, olemaan työryhmissä tai istumassa typerissä palavereissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän