Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Olen ollut yksityisessä päiväkodissa töissä. Olen oikeasti järkyttynyt. 2 krt / vk pitäisi pestä vessat x 2 ja luututa lattiat, imuroida... Tiskaan joka päivä. Olen sanonut, että kokin pitäisi kyllä tiskata kun on töissä täällä, kokki suuttui, ei tiskiä hänelle enempää.
Vierailija kirjoitti:
Millon te prkl tajuatte ettei normaali työssäkäyvä voi olla viikkokausia hoitamassa lasta kotona vuotavan nenän takia?! Yksi kuumeetoon päivä ja sitten hoitoon. Tämä on lääkärinkin kanta. Se yskä ja nuha voi jatkua vielä viikkoja taudin jälkeen.
Vanhemman velvollisuus on järjestää lapsensa hoito, jos tämä ei ole päiväkotikuntoinen. (Huom! Kuume ei ole ainoa sairauden mittari.) Tilapäinen hoitovapaa lapsen sairastuessa äkillisesti on tarkoitettu nimenomaan lapsen hoidon järjestämiseksi, ei ei ole mikään oletus, että kolmen päivän sairastamisen jälkeen lapsi olisi kuin taikaiskusta terve.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että ensi viikolla on 2 ylimääräistä vapaapäivää, kiitos lakon. Ihanaa, että viime viikolla oli myös.
Miksi lakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että ensi viikolla on 2 ylimääräistä vapaapäivää, kiitos lakon. Ihanaa, että viime viikolla oli myös.
Miksi lakko?
Ilmeisesti sinulla on nettiyhteys ja kyky sitä käyttää, kun palstallakin pyörit eli lue joskus myös uutisia.
Voisiko joku opettaja kenen palkka on nyt sen yli 3000€ (esim Vantaalla) kertoa paraniko työolosuhteet, tekikö palkankorotus työstä miellyttävämpää ja pystytkö nyt tekemään työsi haluamallasi panostuksella?
Vierailija kirjoitti:
Millon te prkl tajuatte ettei normaali työssäkäyvä voi olla viikkokausia hoitamassa lasta kotona vuotavan nenän takia?! Yksi kuumeetoon päivä ja sitten hoitoon. Tämä on lääkärinkin kanta. Se yskä ja nuha voi jatkua vielä viikkoja taudin jälkeen.
Milloin sinä tajuat, että sunlaisten vanhempien takia meillä on töissä jatkuva tautikierre? Meidän ryhmän neljästä aikuisesta, kaksi on ollut saikella kahden viikon sisään 2 kertaa ja loput kaksi yhden kerran. Itse sain ensin vatsataudin ja heti perään influenssan; ryhmän lapsilta.
Me kyllä erotetaan melkoisen hyvin se pitkään jatkuva pikkuflunssa joka ei enää tartuta, tai jonkun allerginen/krooninen nuha. Mutta niin moni vanhempi tuo lapsen aivan puolikuntoisena hoitoon, koska ei voi/ kehtaa/ jaksa olla sen kanssa kotona. Aina vedotaan kuumeettomuuteen ja siihen että lapsi jaksaa kotona leikkiä. No uutinen! Pienet lapset jaksaa usein kipeinäkin leikkiä, etenkin kotona sairastaessaan, jossa ei retuuteta koko ajan siirtymästä toiseen ja ulkoiluteta tunteja. Se ei tarkoita että lapsi on päiväkotikuntoinen tai etteikö hän tartuttaisi kaikki muut. Ihan yhtä paha on se että jo yöllä/aamulla nähdään lapsesta että se on tulossa kipeäksi, mutta tuodaan hoitoon kun ei vielä ole kuumetta tai se on laskenut buranan myötä. Siinä ehtii kivasti sitten tartuttaa koko ryhmän, ennenkuin me soitetaan hakemaan se kotiin kun on nuhainen, yskäinen, itkuinen ja passiivinen.
Onneksi opiskelen uutta alaa, eikä tarvi kestää tätä pöpömyllyä enää kuin muutama kuukausi. Tykkään lapsista, mutta vanhempien itsekkyys ja välinpitämättömyys on kestämätöntä. Samaan kastiin voi laittaa ylipitkät päivät jo 1-vuotiailla, tuodaan aamulla yövaippa päällä hoitoon (ei ole pesty pyllyä/ vaihdettu vaippaa ennen päiväkotiin tuloa), ihmeelliset vaatimukset jotka perustuu aikuisen omiin haluihin eikä lapsen parhaaseen jne. Ei jaksa enää kantaa vastuuta muiden ihmisten lapsista, jotka itse ei jaksa hoitaa edes perusvelvoitteitaan vanhempana.
Ala on nykyään aivan helkkarin rankka (ja vastuullinen!). Sellaisissa päiväkodeissa työntekijät jaksaa kuitenkin hyvin missä on fiksu ja joka ainoaa alaistaan arvostava päiväkodinjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yksityisessä päiväkodissa töissä. Olen oikeasti järkyttynyt. 2 krt / vk pitäisi pestä vessat x 2 ja luututa lattiat, imuroida... Tiskaan joka päivä. Olen sanonut, että kokin pitäisi kyllä tiskata kun on töissä täällä, kokki suuttui, ei tiskiä hänelle enempää.
Mitä ihmettä? Itse aloitin vuosi sitten työt päiväkodissa. Kahdessa kunnallisessa olen ollut (plus harjoittelut.) Ja ei tarvitse kuin pyyhkiä pöydät ruokailujen jälkeen. Siistijä käy pyyhkimässä lattiat ja keittiöön viedään tiskit
Ihmettelen syvästi miksi yksikään ihminen suostuu tohon myllytykseen...
Alan olemaan aivan loppu meidän johdon kanssa. Kollegat ovat kaikki aika lopussa ja johtaja ei ole kartalla tilanteesta lainkaan. Ei sijaisia, ei haittaa, kyllä te pärjäätte... Yhdistellään vähän ryhmiä ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Itse aloitin vuosi sitten työt päiväkodissa. Kahdessa kunnallisessa olen ollut (plus harjoittelut.) Ja ei tarvitse kuin pyyhkiä pöydät ruokailujen jälkeen. Siistijä käy pyyhkimässä lattiat ja keittiöön viedään tiskit
Pienillä paikkakunnilla on paremmin varoja ollut esim. päivähoitoon. Oma vaimokin meni pikkukaupunkiin Helsingin ulkopuolelle, yli 100 km päähän. Työtahti helpotti heti. Oli jotain vuoden tai ylikin siellä. Sitten joutui palaamaan Helsinkiin, ja työpaikka järjestyi heti. Täällä on pulaa työvoimasta. Onneksi asumme ihan mukavalla paikalla lähellä keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman velvollisuus on järjestää lapsensa hoito, jos tämä ei ole päiväkotikuntoinen. (Huom! Kuume ei ole ainoa sairauden mittari.) Tilapäinen hoitovapaa lapsen sairastuessa äkillisesti on tarkoitettu nimenomaan lapsen hoidon järjestämiseksi, ei ei ole mikään oletus, että kolmen päivän sairastamisen jälkeen lapsi olisi kuin taikaiskusta terve.
Lapsi on päiväkotikuntoinen, vaikka flunssan jälkeen vähän yskii ja nenä vuotaa. Harva pystyy järjestämään viikkokausiksi muun hoidon siihen asti, ettei yhtään yskäisyä tai räkätippaa tule.
Taas haetaan päiväkotiapulaisia .
Työhön kuuluu päiväkotihenkilöstön avustaminen lapsiryhmän toiminnan toteuttamisessa + siisteyden ylläpito eli paikkojen ja tilojen siivous + ruokapalveluun liittyvät työtehtävät + vaatehuolto + päiväkodin pyykkien huolto.
Palkka 2000 brutto.
Ja miettikää miten paljon päiväkotiapulaiset joutuu rehkimään kuin piika tuon summan eteen, mistä menee vielä verot!
Henkilökunnalla jatkuvia ylähengitystie-infektio ja -tulehduskierteitä koska lapsia ei vain malteta pitää kotihoidossa päiväkotikuntoisiksi.
Esimerkiksi keuhkokuumetta edeltää usein ylähengitystieninfektio.
On vastuutonta pelleillä tällaisella asialla.
Kuka sitten mahtaa hoitaa ne lapsenne jos henkilökunta makaa kotona sairauslomilla?
Esimerkiksi influenssan tartuttavuus kestää noin 3-5 vuorokautta oireiden alkamisesta.
Kun yskiminen ja nuha on-----> kokonaan loppunut, lapsi on päiväkotikuntoinen, kuumeen puuttumiseen on turha vedota.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän samanpituisen tupakkatauon aina kun ryhmämme lastenhoitaja ilmoittaa lähtevänsä rukoilemaan. Reilu peli.
Ei ole reilu peli. Ei ryhmästä saisi poistua ulos röökille kesken työpäivän, virallisen tauon ulkopuolella. en kyllä ymmärrä, miksi rukoushetket ovat sallittuja. Niitä varten vallataan myös jokin tila, esim pienemmät leikkihuoneet, taukotila tai naulakko.
Röökille meno edellyttää työpaikalta poistumista, mikä ei sekään ole sallittua kesken työpäivän päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnalla jatkuvia ylähengitystie-infektio ja -tulehduskierteitä koska lapsia ei vain malteta pitää kotihoidossa päiväkotikuntoisiksi.
Kuka sitten mahtaa hoitaa ne lapsenne jos henkilökunta makaa kotona sairauslomilla?
Esimerkiksi influenssan tartuttavuus kestää noin 3-5 vuorokautta oireiden alkamisesta.
Kun yskiminen ja nuha on-----> kokonaan loppunut, lapsi on päiväkotikuntoinen, kuumeen puuttumiseen on turha vedota.
Siinäpähän paasaatte. Se nyt vaan on totuus, että kukaan ei voi olla töistä pois siihen asti, että nuha ja yskiminen on kokonaan loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän paasaatte. Se nyt vaan on totuus, että kukaan ei voi olla töistä pois siihen asti, että nuha ja yskiminen on kokonaan loppu.
Siinäpähän olette tekin sitten töistänne pois, kun pk:n henkilökunta kaatuu kuin keilat yksi kerrallaan sairastuen.eikä ketään saada sijaistamaan.
Olen päättänyt jaksaa kesään ja sitten tavoite löytää aivan muuta työtä. Rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä vakassa, mutta ymmärrän täysin näitä vanhempia, jotka noudattavat LÄÄKÄRIN ohjeita. Yskä ja nenän vuotaminen voi kestää viikkoja. Jos lääkäri sanoo, että voi mennä päiväkotiin, luottaisin siihen.
Kasvattajana/työntekijänä pyrin pitämään oman vastustuskyvyn hyvänä syömällä monipuolisesti, liikkumalla ja nukkumalla. Ei ole montaa saikku päivää takana vaikka lapsilla nenät vähän vuotavat.