Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
15501/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ja eilen kun meillä ei ollut keittäjä paikalla, pomo yritti, että minä lastenhoitaja teen ruoan. Sanoin, että minusta et kokkia saa. Joku muu sitten suostui. Onneks ens viikolla lakko. 

Voi kuule on noissa pahimmissa ykistyisissä paikoissa kuulemma lastenhoitaja nöyrästi lämmitellyt purkkihernekeittoa päiväkodinjohtajan käskystä kun muuta ei ole haluttu maksavien asiakkaiden lapsille tilata. Kivasti säästää sekä henkilöstökuluissa (keittiöhenkilökunta) että ruokakuluissa (purkkihernekeitto). Samaan aikaan muualla laatu-päiväkodeissa toiset lapset saavat aivan mahtavia lounaita.

Just näin... Meillä siivoaa hoitajat myös vessoja ja yleisiä tiloja. Valitettavaa, mutta aika ei usein näihin riitä. 

Vierailija
15502/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päiväkodissa ollut opettaja jo pitkään poissa. Toivon hänelle kaikkea hyvää ja että hän vielä palaisi takaisin. En tiedä miksi, mutta jotenkin tämä vain pyörii kauheasti mielessä .. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15503/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun varhaiskasvatus on näin huonossa jamassa nyt, tulee tuleva sukupolvi olemaan aivan häiriintynyt ja sekaisin. Mieleltään terveitä ihmisiä tulee olemaan enää vähemmistö.

Vierailija
15504/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun varhaiskasvatus on näin huonossa jamassa nyt, tulee tuleva sukupolvi olemaan aivan häiriintynyt ja sekaisin. Mieleltään terveitä ihmisiä tulee olemaan enää vähemmistö.

Olen ollut vakassa töissä 2,5kk ja olen jo aivan loppu. Isot lapsiryhmät, vähän hoitajia. Paljon työtä... Nepsyhaasteita... Pomo hengittää niskaan ja antaa "hyviä" neuvoja lähtiessään itse pois kentältä. Vaikka olisi mikä tahansa kaaos, pomo lähtee menemään ja toivottaa tsemppiä kentälle. Tällä sitten eteenpäin... 

Vierailija
15505/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ja eilen kun meillä ei ollut keittäjä paikalla, pomo yritti, että minä lastenhoitaja teen ruoan. Sanoin, että minusta et kokkia saa. Joku muu sitten suostui. Onneks ens viikolla lakko. 

Voi kuule on noissa pahimmissa ykistyisissä paikoissa kuulemma lastenhoitaja nöyrästi lämmitellyt purkkihernekeittoa päiväkodinjohtajan käskystä kun muuta ei ole haluttu maksavien asiakkaiden lapsille tilata. Kivasti säästää sekä henkilöstökuluissa (keittiöhenkilökunta) että ruokakuluissa (purkkihernekeitto). Samaan aikaan muualla laatu-päiväkodeissa toiset lapset saavat aivan mahtavia lounaita.

Just näin... Meillä siivoaa hoitajat myös vessoja ja yleisiä tiloja. Valitettavaa, mutta aika ei usein näihin riitä. 

No hellurei: tuohan on härskeintä kustannustaloudellista bisnestä parhaimmillaan! Alipalkatut hoonosoomi-hoitsut lämmittää purkkihernekeitot, ei tarvi palkata keittiöhenkilökuntaa( kasvatusvastuun ohella suitsait sujuu sukkelaan ), siivoo talon veskit ja ryhmätilat plus tiskit (ei tarvii palkata siivoojaa) ja huolehtii kaikenlisäksi kuinka yhdistellään lapsiryhmät muutaman hoitajan vastuulle, kun päiväkodinjohtaja ei sijaisia tilaa, hoitaa tarvittaessa eskariopenkin duunit siinä sivussa ellei moista saada paikalle.

Vierailija
15506/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yksityisellä töissä vakassa. Hoitajana joudun myös siivoamaan vessoja sekä yleisiä tiloja ja tiskaan koko ryhmän astiat. Joskus jopa keittiöhommia.. Paljon lapsia, vähän hoitajia. Tauot menee sillain, että jää liian ison lapsiryhmän kanssa yksin. 

Vierailija
15507/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vakassa töissä 2,5kk ja olen jo aivan loppu. Isot lapsiryhmät, vähän hoitajia. Paljon työtä... Nepsyhaasteita... Pomo hengittää niskaan ja antaa "hyviä" neuvoja lähtiessään itse pois kentältä. Vaikka olisi mikä tahansa kaaos, pomo lähtee menemään ja toivottaa tsemppiä kentälle. Tällä sitten eteenpäin... 

Meidän lasten päiväkodissa päiväkodin johtaja on tuttu näky. Osaa lapset nimeltä ja sijaistaa usein itse ryhmissä. Kiitollisena tästä joka ikinen kerta!

Vierailija
15508/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hellur

Tässä totisinta totta, mutta viime viikolla meillä oli tilanne, että meiltä puuttui 3 hoitajaa riveistä. Ketään ei otettu tilalle. Johtaja oli sitä mieltä, että pärjäämme omin voimin, yhdistellään ryhmiä ym... Jep jep... Kaaos oli koko päivä. Monet alkoi vastustaa johtajaa ja käski katsoa mitoituksen kuntoon. Johtaja katseli paperilta, että kyllä mitoitus riittää. Sitten kun oli iltapäivä ja työntekijöitä alkoi lähtemään niin mitoitus horjui. 

Vierailija
15509/19691 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa sanoa, mutta pari lakkopäivää ei haittaa yhtään. 

Vierailija
15510/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millon te prkl tajuatte ettei normaali työssäkäyvä voi olla viikkokausia hoitamassa lasta kotona vuotavan nenän takia?! Yksi kuumeetoon päivä ja sitten hoitoon. Tämä on lääkärinkin kanta.  Se yskä ja nuha voi jatkua vielä viikkoja taudin jälkeen.

Vierailija
15511/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit suosittelevat, että lapsi voi palata päiväkotiin kun ei ole enää kuumetta. Nuha tai yskä ei haittaa. 

Täysin kuntoon tuleminen jostain flunssasta kestää jopa kaksi viikkoa. En tiedä kenellä työssäkäyvällä on mahdollisuutta tähän.

Mielestäni kakki järkevät ihmiset hoitaa lapsensa kotona kolmevuotiaaksi.

Jos lapsi on puolikuntoinen niin sillon päiväkoti ei ole oikea paikka. Myös päiväkodeissa voi työskennellä henkilökuntaa joilla on heikko immuniteetti(esim sydämen vajaatoiminta tai juuri käynyt syöpähoidot läpi) ja silloin ei ole oikein että tuodaan puolikuntoinen lapsi hoitoon. Ja monet vanhemmat tuo ihan niinkin sairaita lapsi hoitoon etteivät jaksa muuta kuin maata. Joskus on lähetetty 40 asteen kuumeesta kärsivä lapsi kotiin kesken päivän tai lapsi joka yskii ihan taukoamatta. 

Vierailija
15512/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on hoitajat koko ajan kuumemittari tanassa, että saisivat lapsia lähetettyä kotiin ja työtaakka kevenisi. 

Vierailija
15513/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on hoitajat koko ajan kuumemittari tanassa, että saisivat lapsia lähetettyä kotiin ja työtaakka kevenisi. 

Mä voisin alkaa tehdä lasuja noista lapsista jotka sairaana lähetetään hoitoon.

Vierailija
15514/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi sellainen lapsi, joka voisi olla kotona tuodaan räkää valuvana ja todella yskäisenä hoitoon. Olo on kehno, ei jaksa ryhmän mukana. Sitten kun asiasta kertoo ystävällisesti vastaus on vain "ei ole kuumetta". Ei se kuume kaikkea kerro, sori!

Vierailija
15515/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pitäisi laittaa lisää rahaa vakahoitoon. Näyttää siltä, että hoitajia ei ole tarpeeksi työpaikoilla. Osa lapsista ei osaa suomea, osa ei omaa käytöstapoja ja osa on vaan kurittomia. Ja mistä ihmeestä nämä kaikki nepsyt oikein tulevat? 

Vierailija
15516/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole puolikuntoinen, vaikka nenä valuisi flunssan jäljiltä.

Vierailija
15517/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkytyin siitä millainen sijainen lapselleni osui

No millainen se oli? 

Vierailija
15518/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihmiset äkkiä pois niistä yksityisistä päiväkodeista, töitä riittää kunnallisellakin. Vain selkärangaton kynnysmatto suostuu olemaan orjana yksityisissä päiväkodeissa.

Vierailija
15519/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette siitä, että muslimityöntekijät pitävät rukoustaukoja kesken työpäivän sen normaalin lakisääteisen tauon lisäksi?

Minulla ei ole mitään kenenkään rukoushetkiä vastaan, itsekin olen uskonnollinen, tosin eri uskonnon.

Näitä hetkiä oli kaksi työpäivän aikana tässä vuoden pimeimpänä aikana.

Aiempi esihenkilö sanoi, että ylimääräisiä taukoja ei voi pitää, ne rukoushetket pitää pitää sitten ryhmän oman tauon aikana.  Siitä seurasi purnausta, koska rukousajat eivät mene yksiin taukojen kanssa. Nykyisessä työpaikassani ryhmän opettaja salli nämä tauot, koska rukoushetket ovat aikasidonnaisia islamin mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ryhmässä on rukoustaukojen aikana 1 kasvattaja vähemmän ja yksi tila, esim taukotila tai naulakko on rukouskäytössä.

Tästä ovat monet eri mieltä, mutta kukaan ei uskalla valittaa. Minusta on väärin myöntää ylimääräisiä taukoja y

Se on rasismia, jos sanoo jotain asiasta. Heillä kun on oikeus rukoilla. Tosin pitäisi olla sitten kaikilla muillakin oikeus poistua ihan milloin vaan tauolle. Tai mielummin kaikilla velvollisuus noudattaa työaikaa ja tauot pitää sovitusti. Ois kyllä kiva, että etukäteen sovittais tai ees kertoisivat nämä ylimääräiset taukonsa työkavereille. Ettei tule vaan ilmoituksena ja poistuta hetkeksi. Mutta tuo rasismi-kortti on heti käytössä. 

Vierailija
15520/19691 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän samanpituisen tupakkatauon aina kun ryhmämme lastenhoitaja ilmoittaa lähtevänsä rukoilemaan. Reilu peli.