Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14281/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette isommissa taloissa, niin millaista teidän arki on? Rehellisesti!

Kaipaan vertaistukea. 

Onko vielä sellaisia päiväkoteja joissa ryhmät toimivat omissa tiloissaan, eikä jokainen ryhmä jaa jonkinlaista oleskelutilaa jolloin vahdit käytännössä myös muiden ryhmien lapsia

On todella levotonta, työkaverit vaihtuu tiuhaan. Paljon sijaisia. Melu ja häslinki on aivan mahdotonta! Niin sisällä kuin ulkona.

Olen töissä 4-osastoisessa päiväkodissa, jossa jokaisella ryhmällä on omat tilat. Meillä on saatu sijaisia hyvin, koska ilmapiiri on hyvä ja arki toimii. Tottakai meilläkin välillä melua on, mutta ei mitään verrattuna uusiin päiväkoteihin.

Meillä on ihan tavallisia eläväisiä lapsia, on myös tuen lapsia ja s2, mutta esimerkiksi yksin aamiaisella pärjään ihan hyvin, kunhan joku tuo ruokakärryn. Johtaja ei jää siksi ryhmään auttamaan, koska on järjestämässä sijaisia.

Kaoottisia tilanteita varmaan kestää paremmin, kun niitä tulee harvoin. Olin hiljattain pienten ryhmässä aamiaista jakamassa, ei ollut ketään muuta. Suurinta osaa lapsista en tuntenut, mutta he osasivat mennä omille tuoleilleen tai vanhemmat toivat heidät omille paikoilleen, tuoleissa oli nimet ja seinällä lista allergioista ja siitä, millaisesta mukista kukakin juo ja käyttääkö ruokalappua. Olisin voinut hermostua, mutta rauhallisuudella on lapsia rauhoittava vaikutus ja pystyin luottamaan siihen, että johtaja ratkaisee tilanteen ennen kuin aamiainen on ohi ja lapset lähtevät leikkeihin.

Isoon päiväkotiin ja toisten ryhmien kanssa jaettuihin tiloihin en menisi, vaan vaihtaisin alaa.

Vierailija
14282/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunajan lomalappuja alkanut tulemaan ja siellähän ne nököttää päiväkodissa, vieraassa sellaisessa, kun oma hoitopaikka kiinni, suuri osa ryhmämme 3-5v lapsista, jopa ne joilla kouluikäinen sisar kotona joululomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14283/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eräs äiti jo varmisteli sitä, että kai olemme joulunajan auki. Hän on itse kotona vauvan kanssa ja tuo 3-vuotiaan lapsensa päiväkotiin joka ikinen päivä! Sanoin tälle äidille, että lapsikin tarvitsee lomaa. "mutta kun on näitä joulukiireitä ja kyllähän Matti-Mervi tarvitsee leikkikavereita myös jouluna" oli äidin vastaus. Ei saatana.

MIKSI ei voi rajata edes lomaa-ajoiksi subjektiivista päivähoito-oikeuta?! Loma-aikoina hoito vain niille perheille joiden vanhemmat oikeasti töissä! Muut pitäkööt lapsensa kotona, LAPSELLA ON OIKEUS LOMAAN! Koululaisetkin lomailee. Miten voidaan sallia alle kouluikäisten pitämistä laitoksessa ilman lomia?!

Vierailija
14284/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eräs äiti jo varmisteli sitä, että kai olemme joulunajan auki. Hän on itse kotona vauvan kanssa ja tuo 3-vuotiaan lapsensa päiväkotiin joka ikinen päivä! Sanoin tälle äidille, että lapsikin tarvitsee lomaa. "mutta kun on näitä joulukiireitä ja kyllähän Matti-Mervi tarvitsee leikkikavereita myös jouluna" oli äidin vastaus. Ei saatana.

MIKSI ei voi rajata edes lomaa-ajoiksi subjektiivista päivähoito-oikeuta?! Loma-aikoina hoito vain niille perheille joiden vanhemmat oikeasti töissä! Muut pitäkööt lapsensa kotona, LAPSELLA ON OIKEUS LOMAAN! Koululaisetkin lomailee. Miten voidaan sallia alle kouluikäisten pitämistä laitoksessa ilman lomia?!

Tää on aivan järkyttävä systeemi, jota iso osa vanhemmista hyväksikäyttää aivan surutta oman pienen lapsensa kustannuksella. Nyt heti varhaiskasvatuksen hinnat ylös, kuten muissakin maissa! Kohdentakaa rahat johonkin järkevämpään, varmasti löytyy kohteita! Vanhemmille vanhemmuuskouluja, perhetyötä, mielenterveyspalvelut jne jne. 

Vierailija
14285/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.. Tosin mäkin olen juuri sairaslomalla, en vaan enää jaksa. Ja joo hanskathan ne tässä kaikessa onkin tärkeintä. En ymmärrä etteivät vanhemmat näe ja ymmärrä missä mennään. Meilläkin kaikki alle 3v ovat vähintään 8 tuntia hoidossa osa jopa yli 9t. Ollaan kuitenkin alueella, jossa perheet asuvat aivan lähellä päiväkotia ja melkein kaikilla on 2 vanhempaa. Miksi siis näin pitkiä päiviä? Vanhemmat herätkää nyt, miksi tämä vaan jatkuu.. Työntekijät eivät jaksa ja meno vaan jatkuu entistä hurjempana.

Mikä tässäkin on että lasten päiviä ei vaan saada lyhyemmäksi kahden vanhemman perheessä?  Ei 10 vuotta sitten vielä ollut tällaista. Vaikka etätyö ei olleet läheskään niin yleisiä vielä silloin!

Itse ja kaikki tietämäni vanhemmat kenellä samanikäisiä lapsia pyrkivät lyhentämään pienten lasten hoitopäiviä, se oli aivan itsestäänselvyys. Onko nykyään niin kun laitetaan aina se esikoinen viimeistään päiväkotiin silloin kun toinen lapsi syntyy, niin vanhemmat eivät yksinkertaisesti osaa (tai jaksa tai viitsi) olla yksin kahden lapsen kanssa? Sen takia hoitopäiviä ei lyhennetä, vaan lapset pidetään hoidossa molempien vanhempien työpäivän ajan?

Vierailija
14286/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan 14277 kommentille, olen sama joka kirjoitti viestin jota sinä kommentoit.

Voin rehellisesti sanoa, että suurimmassa osassa paikkoja, joissa sijaistin minua kohdeltiin hyvin. En väitä, edelleenkään että näin on kaikkialla, mutta minun kokemukseni oli tämä. Usein minua pyydettiin paljon samoihin paikkoihin ja loppuvaiheessa minulla oli tietyt vakkaripaikat, joissa tein sijaisuuksia. Kun kävin paljon samoissa paikoissa, niin tutustuin myös työkavereihin, lapsiin ja perheisiin. Alusta asti, kun aloin tekemään sijaisuuksia sanoin, että voin olla nukkarissa, jos vakihenkilökunnalla on muita töitä, joita pitäisi hoitaa ( usein heillä oli esim. palaveria, toiminnan suunnittelua, vasuja jne.) ja minua ei haitannut yhtään olla nukkarissa. Nukkarivuoron jälkeen sain pitää taukoni siinä missä muutkin. Toki otin lapsia vastaan unilta myös, mutta en koe, että mitenkään enemmän kuin muut tai että olisin ollut yksin siinä pitkään.

Itse koin lähinnä helpottavana, että sain tehdä perustyötä ja olla lasten kanssa ilman mitään paperitöitä, vasuja, palavereja jne. Kävin töissä ja lähdin sitten kotiin, that's it.

Vierailija
14287/19691 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi niistä vakituisista vakatyöntekijöistä, jotka irtisanoutuivat tänä vuonna. Sijaiset joita yksikköömme tuli /tai joita auttamaan saimme, olivat pääsääntöisesti ulkomaalaisia ja kielitaidottomia tai hyvin heikon kielitaidon omaavia sekä vailla mitään ammattia minkä voisi jotenkin edes löyhästi liittää vaka-alaan. Kommunikoivat yleensä englanniksi tai venäjäksi tai elekielellä, tai sitten ilmein, jos eksoottisempi maa kyseessä eivätkä siis hallinneet aina oikein englantiakaan. Moni paikan vakihoitajista ei edes osannut itsekään puhe-englantia koska kyseessä ei ollut kielikylpypäiväkoti vaan ihan tavallinen.

Mikäli, hyvin harvoin, suomalainen sijainen saatiin,  ilmoitti hän yleensä heti välittömästi suoraan että "mä en sitten jää nukkariin yksin, enkä pese kakkaa ".

Hyvistä/ammattitaitoisista ja osaavista sijaisista tapeltiin ja kunnalliselle ne hyvin usein meni.

Moni hoitajista sanoi pärjäävänsä mieluummin ilman sijaista , jonka läsnäolon ja ohjeistamisen kokivat ennestään kuormittavassa tilanteessa tuplatyönä, sijaisen yleensä (kirjaimellisesti) istuvan palkan edestä ryhmässä, eli lähinnä vain saapuvan paikalle hymyilemään "nyt en ymmärrä mitä sanot" ystävällisen hämmentynyttä hymyä. Joskus ne sijaiset kommunikoivat keskenään omalla kielellä hoitajan aikana ja hoitajan "yli".Hoitaja selvisi nopeammin tekemällä kaiken itse kun alkaen vääntämään ja havainnoillistamaan mitä tulisi tehdä ihmislelle joka ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää kun kyseessä esimerkiksi kakkapesu.

Toimin vuosia yksityisessä päiväkotiketjussa joten tiedän tämän. Irtisanouduin kun huomasin ammattitaitoisten/ammattipätevien suomalaisten hoitajien kadonneen yksi kerrallaan ympäriltä, lähtien kuka minnekin.

Aika karu meininki siellä kyllä oli, toivon että olosuhteet menevät kaikilla parempaan päin.

Vierailija
14288/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan turha puhua hoitaja pulasta. Olen lähihoitaja (erikoistuminen muu kuin lapset ja nuoret) kaipasin omaan työhöni vaihtelua, niin ei kertakaikkiaan saa edes mitään lyhyttä määräaikaista sijaisuutta päiväkodista. Vain välillä soitellaan töihin, vaikka olisin käytettävissä koko ajan. 

Missä päin on näin?

Meillä Espoossa ainakin tiedossani on useita pidempiaikaisia sijaisia, joilla on jonkin toisen alan koulutus. Tulevat "kokeilemaan" vakassa työskentelyä.

Vierailija
14289/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin älytöntä, siinä lapussa pitäisi lukea että hoito on varattavissa vain työn vuoksi.

Vierailija
14290/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään voi kirjoittaa tänne todellisia kokemuksia työnhausta, on muka asiatonta... no olen kyllä samaa mieltä että kantasuomalaisten työttömien mielivaltainen kohtelu ja pompottelu on täysin asiatonta...

Vierailija
14291/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien lapsilla myös oikeus päiväkotiin, onko sitten puolipäivä vai tapauksesta riippuen . Sitten äiditsaa vauvan niin lapsi työnnetään päiväkotiin siis toinen lapsi. 

Vierailija
14292/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi niistä vakituisista vakatyöntekijöistä, jotka irtisanoutuivat tänä vuonna. Sijaiset joita yksikköömme tuli /tai joita auttamaan saimme, olivat pääsääntöisesti ulkomaalaisia ja kielitaidottomia tai hyvin heikon kielitaidon omaavia sekä vailla mitään ammattia minkä voisi jotenkin edes löyhästi liittää vaka-alaan. Kommunikoivat yleensä englanniksi tai venäjäksi tai elekielellä, tai sitten ilmein, jos eksoottisempi maa kyseessä eivätkä siis hallinneet aina oikein englantiakaan. Moni paikan vakihoitajista ei edes osannut itsekään puhe-englantia koska kyseessä ei ollut kielikylpypäiväkoti vaan ihan tavallinen.

Mikäli, hyvin harvoin, suomalainen sijainen saatiin,  ilmoitti hän yleensä heti välittömästi suoraan että "mä en sitten jää nukkariin yksin, enkä pese kakkaa ".

Hyvistä/ammattitaitoisista ja osaavista sijaisista tapeltiin ja kunnalliselle ne hyvin usein meni.

Moni hoitajista sanoi pärjäävän

Joo minäkin kyllä päiväkodissa työskentelevänä ymmärrän hyvin tuon, että useinkin on helpompi ilman sijaista, ellei sijainen ole useasti ollut tai sitten ihan resurssihoitaja. Se kaikki huomio ja ohjeistus mitä vieraalle aikuiselle annetaan on kuitenkin ihan suoraan pois lapsilta ja heidän valvonnasta. Perusohjeet voi antaa, mutta vähintään maalaisjärjellä pitää pystyä toimimaan sekä käytännön hommissa että myös eettisesti lasten kanssa.

Joskus on tilanne, ettei lapsia uskalla jättää sijaisen kanssa. Joko tämä ei valvo lapsia tai sitten muuten toimii ikävästi. On sellaisiakin, jotka alkavat jo tunnin oltuaan lasten kanssa heille keksimään diagnooseja ja utelemaan taustoja. Haluatteko te vanhemmat todella, että me sitten emme yhtään kontrolloi kuka teidän lapsen kanssa on ja millä motiiveilla?

Onneksi on todella hyviäkin sijaisia.

Vierailija
14293/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi kyllä nyt ihan ensisijainen ja ILMAINEN toimenpide, että rajoitetaan loma-aikojen hoitoa!

Joulun aika ja vaikkapa juhannuksesta heinäkuun loppuun asti saisi tuoda lapsen vain työnantajan tai opiskelupaikan antamalla todistuksella. Näin saataisiin ainakin lomat pyörimään henkilöstölle ajoissa.

Seuraavaksi sitten palkkoja ylös ja avustajia ryhmiin, joiden koko tulisi pienentää aluksi vaikkapa 2-3 lapsella.

Vierailija
14294/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan 14277 kommentille, olen sama joka kirjoitti viestin jota sinä kommentoit.

Voin rehellisesti sanoa, että suurimmassa osassa paikkoja, joissa sijaistin minua kohdeltiin hyvin. En väitä, edelleenkään että näin on kaikkialla, mutta minun kokemukseni oli tämä. Usein minua pyydettiin paljon samoihin paikkoihin ja loppuvaiheessa minulla oli tietyt vakkaripaikat, joissa tein sijaisuuksia. Kun kävin paljon samoissa paikoissa, niin tutustuin myös työkavereihin, lapsiin ja perheisiin. Alusta asti, kun aloin tekemään sijaisuuksia sanoin, että voin olla nukkarissa, jos vakihenkilökunnalla on muita töitä, joita pitäisi hoitaa ( usein heillä oli esim. palaveria, toiminnan suunnittelua, vasuja jne.) ja minua ei haitannut yhtään olla nukkarissa. Nukkarivuoron jälkeen sain pitää taukoni siinä missä muutkin. Toki otin lapsia vastaan unilta myös, mutta en koe, että mitenkään enemmän kuin muut tai että olisin ollut yksin siinä pitkään.

Its

Ok. Mutta ei niillä siinä kohdassa yleensä mitään paperityötä ole, rupattelua ja chillailua vain. 

Vierailija
14295/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan perustyöstä kyllä tykkäisin minäkin ja todella rakastan lapsia ja tykkään olla perheiden apuna ja tukena. Mutta alan olla jo ehkä sen verran varttuneemman puoleinen nainen että en enää kestä mitään nakituksen kohteeksi joutumista minkä kyllä huomaan jatkuvasti toteutuvan omalla kohdallani. Kyllä siitä tulee tunne että ei ole yhtä arvokas kuin muut työntekijät.

Vierailija
14296/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minäkin siis tykkään nukkarissa olla, niinhän kaikki tykkää. Siitähän on suorastaan kilpailu kuka saa "vahtia" nukkuvia ja lähettää herääjät jonkun toisen hoteisiin ja jatkaa itse surffailua tai nokosia. 

Vierailija
14297/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niissä paikoissa missä sijaistin niin lapsia, jotka heräsivät tai eivät nukkuneet niin alettiin päästää nukkarista noin 13 aikoihin. Opettajalla saattoi hyvinkin olla 13-14 välillä vielä suunnitteluaikaa. Toisen lastenhoitajan kanssa pidettiin tauot vuorotellen, milloin kumpikin oli hetken yksin ottamassa lapsia vastaan, mutta sen jälkeen ihan yhdessä oltiin.

Vierailija
14298/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisten tilaamista on kiristetty eli Seurea käytetään vain "viimeisessä hädässä" ja sittenkin jännätään tuleeko sieltä kukaan vaiko ei ja klaarataan silloinkin ilman.

Vantaa

Vierailija
14299/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan perustyöstä kyllä tykkäisin minäkin ja todella rakastan lapsia ja tykkään olla perheiden apuna ja tukena. Mutta alan olla jo ehkä sen verran varttuneemman puoleinen nainen että en enää kestä mitään nakituksen kohteeksi joutumista minkä kyllä huomaan jatkuvasti toteutuvan omalla kohdallani. Kyllä siitä tulee tunne että ei ole yhtä arvokas kuin muut työntekijät.

Ikävä kuulla, että sinun kokemuksesi on tuo. Itselläni on kuitenkin erilainen kokemus sijaisena olemisesta. Se tuntui mielestäni kevyeltä vakkarina olemiseen verrattuna, kun ei ollut sitä kaikkea muuta sälää perustyön lisäksi. Oli paljon stressittömämpää mielestäni, vaikka en missään mielessä lorvaillut. Minusta oli mukava tunne, kun koin olevani oikeasti avuksi vakkareille ja he pystyivät välillä tekemään rästissä olevia töitä, kun tiesivät että on sijainen  johon voi luottaa. Kuitenkin niissä paikoissa missä olin pidettiin huoli siitä, etten ollut esim liian monen lapsen kanssa yksin. Mutta jos olin vaikka 7 yli 3v lapsen kanssa ulkona yksin, kun ope oli sisällä tekemässä suunnittelua, se oli minulle täysin ok, enkä kokenut sitä mitenkään nakituksena tms. Mieluummin olin ulkona rennosti lasten kanssa, kuin täyttämässä jotain lomakkeita sisällä.

Vierailija
14300/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus on yhtä helvettiä isoissa taloissa. Itse vaihdoin pienempään taloon kun en jaksanut sitä jatkuvaa sairastelua, venymistä, meteliä, tietokatkoksia, jatkuvaa joustoa, kiirettä...