Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14301/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009971328.html

"Lempäälä ratkaisi pikkukikalla ongelman, joka vaivaa monessa kunnassa Päiväkodeissa nyt harvinainen tilanne

Lempäälä ryhtyi maksamaan perheille 400 euroa, jos he hoitavat nuorimman lapsensa kotona, ja sisaruksista saa lisää. Kotihoidon kuntalisä vaikuttaa helpottaneen ruuhkaa päiväkodeissa."

Vierailija
14302/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan perustyöstä kyllä tykkäisin minäkin ja todella rakastan lapsia ja tykkään olla perheiden apuna ja tukena. Mutta alan olla jo ehkä sen verran varttuneemman puoleinen nainen että en enää kestä mitään nakituksen kohteeksi joutumista minkä kyllä huomaan jatkuvasti toteutuvan omalla kohdallani. Kyllä siitä tulee tunne että ei ole yhtä arvokas kuin muut työntekijät.

Ikävä kuulla, että sinun kokemuksesi on tuo. Itselläni on kuitenkin erilainen kokemus sijaisena olemisesta. Se tuntui mielestäni kevyeltä vakkarina olemiseen verrattuna, kun ei ollut sitä kaikkea muuta sälää perustyön lisäksi. Oli paljon stressittömämpää mielestäni, vaikka en missään mielessä lorvaillut. Minusta oli mukava tunne, kun koin olevani oikeasti avuksi vakkareille ja he pystyivät välillä tekemään rästissä olevia töitä, kun tiesivät että on sijainen  johon voi luottaa. Kuite

Aivan sinulla oli työhön vähän eri näkökulma ehkä kuin minulla ja saa toki ollakin. Mulle on tärkeää että ollaan kaikki tasa-arvoisesti avuksi toinen toisillemme, ei että minä teen enemmän kuin muut. Koska töitähän se sijainen tekee ihan siinä missä vakkaritkin. Minä ainakin tein sijaisuulsia 40 tuntia viikossa enkä edes voinut saikuttaa siinä nussä moni vakkari piti puolet työajastaan saikkua jatkuvasti. Opella toki voi ollasuunnittelutyötä, mutta hoitajat kai ainakin ovat tasa-arvoisessa asemassa keskenään. Enkä minä kyllä alkaisi jos esim. päikkäreiden jälkeiset vessatukset olisivat aina minun ihanaa "perushommaani", samalla kun se toinen vakkari hoitaja esim. aina kirjaisi ylös lasten syömisiä ja puuhia mukavasti nukkarissa rauhoittavan musiikin soidessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14303/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja puhun nyt pienten vaippavessatuksista erityisesti. Eskareiden vessatukset nyt menevät vasemmalla kädellä tai ilman käsiä...

Vierailija
14304/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on sellainen juttu, että teidän varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien pitää mennä lakkoon. Tilanne on kestämätön, näin ei voi jatkua. Tekisitte palveluksen sekä lapsille että heidän vanhemmilleen. Unohtakaa kiltteys ja ottakaa kovat aseet käyttöön. Kansa kyllä tukee teitä. Jos mitään ei tehdä, kohtahan lapset jäävät hoitamatta kuitenkin, koska väki pakenee alalta. Suomessa mikään työntekijäryhmä ei ole vielä saanut mitään ilman lakkoa ja joukkovoimaa, näin se vain on. 

Vierailija
14305/19691 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakko on vaikea, lähes mahdoton toteuttaa vaka-alalla, koska työntekijät kuuluvat useisiin eri liittoihin.. 

Vierailija
14306/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisena työttömänä miehenä ei näköjään ole päiväkotiin mahdollista päästä edes palkkatukityöhön, ne hommat on varattu ilmeisesti ulkoa tuoduille...

Vierailija
14307/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan sinulla oli työhön vähän eri näkökulma ehkä kuin minulla ja saa toki ollakin. Mulle on tärkeää että ollaan kaikki tasa-arvoisesti avuksi toinen toisillemme, ei että minä teen enemmän kuin muut. Koska töitähän se sijainen tekee ihan siinä missä vakkaritkin. Minä ainakin tein sijaisuulsia 40 tuntia viikossa enkä edes voinut saikuttaa siinä nussä moni vakkari piti puolet työajastaan saikkua jatkuvasti. Opella toki voi ollasuunnittelutyötä, mutta hoitajat kai ainakin ovat tasa-arvoisessa asemassa keskenään. Enkä minä kyllä alkaisi jos esim. päikkäreiden jälkeiset vessatukset olisivat aina minun ihanaa "perushommaani", samalla kun se toinen vakkari hoitaja esim. aina kirjaisi ylös lasten syömisiä ja puuhia mukavasti nukkarissa rauhoittavan musiikin soidessa."

Joo meillä varmaan on erilainen näkökulma ja kokemus sijaistamisesta ja se on ihan ok. Itse tein sijaisuuksia pätkäluontoisesti opintojen ohella. Töitä oli hyvin vaihtelevasti esim. 2päivää/vko tai 2 vko putkeen tarpeesta riippuen ja siitä miten paljon itse pystyin tekemään.

Mutta tosiaan olen yrittänyt monessa viestissä tuoda esille, että itse sijaisena en koe, että minua olisi kohdeltu työkavereiden osalta epätasaarvoisesti. Ihan yhtälailla muutkin niitä kakkapyllyjä pyyhki/pesi, ei nakitettu vain minulle. Tai vaikka se ulkoilu esimerkki, jos olin ensi aamulla yksin ulkona 7 lapsen kanssa, puolessa välissä oli vaihto, jonka jälkeen menin sisälle ja toinen hoitaja tuli ulos. En koe, että kustannuksellani vakkarit olisi "chillailleet/laiskotelleet". Sijaisena rehellisesti koin, että olin avuksi vakkareille ja minulle myös annettiin tunnustusta siitä. Sain pitää taukoni ja minut otettiin työyhteisöön mukaan, juteltiin ja kyseltiin kuulumisia niinkuin muiltakin. Koko pointtini näillä viesteillä on ollut, että itse koin sijaistamisen kevyempänä kuin vakkarina olemisen, mutta näin ei varmasti kaikilla ole.

Vierailija
14308/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" - miksi keskittää varhaiskasvatusta jättiyksiköihin"

LÄHDE https://yle.fi/a/74-20040750

"Resurssien käyttö on tehokkaampaa."

Nyt pitäis oikeesti tehdä työtä lain muutamisen eteen siten, että suhdeluvut ovat ryhmäkohtaisia eikä talokohtaisia. Jättitaloissa on varmaan talon tasolla suhdeluvut melkein aina sitten kunnossa.

Vierailija
14309/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ja miksi ette jaksa omia lapsianne kuin pari tuntia illalla? Sillä nukkumaanhan pitää laittaa jo 19-20, kun päiväunilta pitää herättää. On tää kyllä mennyt huonoksi.

Kaikkien pienten lasten vanhempien pitäisi mennä vastaavaan ryhmään päiväksi sijaiseksi niin näkis sen totuuden, eikä vain portfolion hymyileviä kuvia, kun maalataan tai retkeillään.

Vierailija
14310/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, että päiväkodissamme on kaksi eri todellisuutta: Se, mitä näen ja kuulen viereisen ryhmän toiminnasta päivän aikana ja se, mitä kuulen viereisen ryhmän aikuisen kertovan vanhemmille iltapäivällä, kun lapsia haetaan. Toinen on usein kaaottinen, toisessa kuuluu sana ihana :(

Omasta suustani en saa ulos sanoja: Ihana päivä, ja vain koska se ei ole minusta totta.

Voitten kuvitella kummasta vanhemmat pitävät enemmän, viereisen ryhmän ei-koulutetusta opettajasta vai minusta..

Vierailija
14311/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on sellainen juttu, että teidän varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien pitää mennä lakkoon. Tilanne on kestämätön, näin ei voi jatkua. Tekisitte palveluksen sekä lapsille että heidän vanhemmilleen. Unohtakaa kiltteys ja ottakaa kovat aseet käyttöön. Kansa kyllä tukee teitä. Jos mitään ei tehdä, kohtahan lapset jäävät hoitamatta kuitenkin, koska väki pakenee alalta. Suomessa mikään työntekijäryhmä ei ole vielä saanut mitään ilman lakkoa ja joukkovoimaa, näin se vain on. 

Mutta Mites kotiäitien oma rauha ja vapaat?

Vierailija
14312/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi kyllä nyt ihan ensisijainen ja ILMAINEN toimenpide, että rajoitetaan loma-aikojen hoitoa!

Joulun aika ja vaikkapa juhannuksesta heinäkuun loppuun asti saisi tuoda lapsen vain työnantajan tai opiskelupaikan antamalla todistuksella. Näin saataisiin ainakin lomat pyörimään henkilöstölle ajoissa.

Seuraavaksi sitten palkkoja ylös ja avustajia ryhmiin, joiden koko tulisi pienentää aluksi vaikkapa 2-3 lapsella.

Kyllä. Tämä olisi niin helppo toteuttaa. Syynä, ettei niin tehdä on, että ajatellaan vanhempien jaksamista. Vanhempien jaksamista tuetaan, ennaltaehkäistään uupumista.

Mutta kun ei se niin mene! Vanhemmat kun olisivat enemmän lastensa kanssa, niin oppisivat myös olemaan heidän kanssa! Lapset oireilisivat vähemmän, kun saisivat kokemuksen siitä että vanhemmat välittävät ja haluavat viettää aikaa heidän kanssa, sen sijaan että tyrkätään aina hoitoon kun on mahdollista ja maksimitunneilla.

Ja miten lasten jaksamista on huomioitu tässä mallissa, kun edes kohtuullisia lomia ei ole pakko pitää? Kuinka kuormittavaa lapselle onkaan se, että uusi sisarus syntyy. Miksi nämä lapset eivät saa olla lomalla? Aivan käsittämätöntä niin vanhemmilta kuin päättäjiltäkin. Kukaan ei pidä sen pienen lapsen jaksamisesta huolta. Ei kukaan. Sen takia suosittelen että sanotte suorat sanat näille vanhemmille, jotka tuovat väkisin loma-aikoina lapsiaan hoitoon, vaikka itse olisivat lomalla/vapailla. Mitä siitä voi pahimmassa tapauksessa seurata?

Vierailija
14313/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä päivähoitoalalla piti tulla kai joku palkankorotus 1.9 alkaen.

Minulla on nyt alettu periä syyskuun palkasta "vähennys ruokailusta" joka kokolailla kuittaa tuon muutaman kympin korotuksen. Pomo ei vastannut sähköpostikyselyyn eikä Whatsappiin kun kysyin asiasta.

Vierailija
14314/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009971328.html

"Lempäälä ratkaisi pikkukikalla ongelman, joka vaivaa monessa kunnassa Päiväkodeissa nyt harvinainen tilanne

Lempäälä ryhtyi maksamaan perheille 400 euroa, jos he hoitavat nuorimman lapsensa kotona, ja sisaruksista saa lisää. Kotihoidon kuntalisä vaikuttaa helpottaneen ruuhkaa päiväkodeissa."

Lempäälässä on harvinaisen viisaita päättäjiä jotka välittää lapsista . Tekevät siellä jotain konkreettista asioiden hyväksi.

Kotihoidon kuntalisä on sekä helppo että fiksu ratkaisu.

HYVÄ LEMPÄÄLÄ!!! HIENOA!

Vierailija
14315/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksityisellä päivähoitoalalla piti tulla kai joku palkankorotus 1.9 alkaen.

Minulla on nyt alettu periä syyskuun palkasta "vähennys ruokailusta" joka kokolailla kuittaa tuon muutaman kympin korotuksen. Pomo ei vastannut sähköpostikyselyyn eikä Whatsappiin kun kysyin asiasta"

Oletkin sitten aika kinkkisessä tilanteessa jos et saa esihenkilöä kiinni. Nimittäin yksityisessä päiväkodissa ollessasi työssä, sinä et voi vain soittaa palkkatoimistoon ja kysyä tiliotteestasi yhtään mitään, sillä tiliotteessasi saattaa lukea : yhteydenotot vain esihenkilön kautta ! (Ja huutomerkki perässä).

Toivottavasti saat "Pomosi" vastaamaan.

Vierailija
14316/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ulinaa.

Vaihtakaa työpaikkaa- kouluttautukaa muualle jos on MUKAMAS liian vaativa työ:)

Ei monelle muulla alalla ole myöskään helppoa. Palkka on huono monella muulla alalla myös- jossa sama koulutustausta.

Älkää valittako koko ajan!

Se siinä vaan on, että jonkun pitää nämä hoitoalan työt tehdä. Ei voi olla ratkaisu, että kaikki vaan kouluttautuu virkoihin ja suojatyöpaikkoihin, joissa tehdyllä työllä ei ole mitään merkitystä. Hoitotyöllä pitäisi olla sen vaatima arvostus. Eikä myöskään työ olisi liian vaativaa, jos siihen vain laitettaisiin senverran resursseja joita se vaatii.

Vierailija
14317/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja miksi ette jaksa omia lapsianne kuin pari tuntia illalla? Sillä nukkumaanhan pitää laittaa jo 19-20, kun päiväunilta pitää herättää. On tää kyllä mennyt huonoksi.

Kaikkien pienten lasten vanhempien pitäisi mennä vastaavaan ryhmään päiväksi sijaiseksi niin näkis sen totuuden, eikä vain portfolion hymyileviä kuvia, kun maalataan tai retkeillään.

No mielestäni klo 19-20 välillä alle 5-vuotiaiden on ihan suotavaakin mennä nukkumaan, mikäli aamulla pitää herätä päiväkotiin klo 6-7 maissa! 

Esim ovat lapseni 4v, 3v ja 1v tarvitsevat kaikki vähintään 11h yöunet, kaksi nuoronta mieluusti 12-13h. He kaikki ovat yhä kotihoidossa, nuorin nukkuu vielä kahdet päikkärit ja kaksi vanhinta klo 13-14. Hyvin kaikille tulee uni silti klo 20 !

Eikös päivökodeissakin se nukkariaika ole ohi viimeistään klo 14!? Ihmettelen, miten muka lapsille ei silti tule uni illalla tuohon aikaan , ja kuulostaa suorastaan kidutukselta se, että pieniäkin lapsia (alle 3v) herätetään kesken päikkäreiden?!

Kunhan vaan ihmettelen. Niitä vanhempia siis, jotka vaativat ettei heidän poltti nuku päiväkodissa koska muuten ei illalla tule uni... oiskohan vikana joku yliväsymys, vanhemman huomion kaipuu...

Vierailija
14318/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä viimeksi oltiin lakossa.

Vierailija
14319/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse olen hintojen nostamisen kannalla, koska kaikki muukin on kallistunut ja päivähoidon hintojen nostaminen vain lisäisi eriarvoisuutta. Mutta ehdottomasti pitäisi olla niin, että loma-aikojen hoitoa olisi vain oikeasti tarvitseville eli työnantajan todistuksella. 

Myös sellaisten lasten joiden vanhemmat ovat kotona hoitovapaalla, oikeutta päivähoitoon voitaisiin ihan hyvin rajoittaa vaikka 3 päivään viikossa. Tarvitseeko alle 3-vuotias edes päivähoitoa, jos äiti tai isä on kotona vauvan kanssa ? 

Mutta pääpaino on palkoissa. Niitä täytyisi nostaa reippaasti niin saataisiin työhön tekijöitä. Myös ryhmäkokoja pitäisi pienentää. 

Vierailija
14320/19691 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksityisellä päivähoitoalalla piti tulla kai joku palkankorotus 1.9 alkaen.

Minulla on nyt alettu periä syyskuun palkasta "vähennys ruokailusta" joka kokolailla kuittaa tuon muutaman kympin korotuksen. Pomo ei vastannut sähköpostikyselyyn eikä Whatsappiin kun kysyin asiasta"

Oletkin sitten aika kinkkisessä tilanteessa jos et saa esihenkilöä kiinni. Nimittäin yksityisessä päiväkodissa ollessasi työssä, sinä et voi vain soittaa palkkatoimistoon ja kysyä tiliotteestasi yhtään mitään, sillä tiliotteessasi saattaa lukea : yhteydenotot vain esihenkilön kautta ! (Ja huutomerkki perässä).

Toivottavasti saat "Pomosi" vastaamaan.

Onko mitään konstia saada tämä kusetus loppumaan? Muutenkin pieni palkka ja siitäkin vielä kusetetaan? Ei ole ahneudella mitään rajaa