Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14241/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisia ei päiväkodeissa arvosteta, koska sinne ei ilmeisesti haluta sijaisia vaan täysi kaaos ja sitä myötä väkisin saatu palkankorotus. Sijaiset ovat tässä oikeastaan tavallaan vain tiellä, joten ansaitsevat orjan aseman. 

On sijaisia ja sijaisia. Osa tosi luontevia, järkeviä ja hyvässä yhteistyössä toimivia. Kysyvät kun on kysyttävää ja kommunikoivat normaalisti esim. "Pitäisikö minun mennä tuohon tilaan, autanko tuossa asiassa x" tai sitten lukevat sitä tilannetta ja lapsia tavallaan riittävän hyvin, että tietävät mihin asettua. Näitä on ihan sellaisissakin, jotka ovat suoraan lukiosta sijaisten hommiin lähteneet ja eivät ikinä alalle aikoisi. 

Sitten on niitä, jotka tulevat istumaan. Ihan oikeasti istuvat vaikka kauniisti ohjeistetaan tekemään asia x tai vaikka auttamaan pukeutumisessa. Vielä pahempia ovat sijaiset, jotka kuvittelevat tietävänsä lapsista ja ryhmästä kaiken kun ovat olleet siinä pari tuntia ja alkavat säätämään ihan omiaan, rikkomaan rutiineja, puhuvat vähättelevästi "pelkille" hoitajille ja avustajille. Eivät kuuntele ja tekevät mitä lystäävät, näitä joutuu vahtimaan samalla tavalla kuin niitä lapsia ryhmässä. Nämä ovat todella harvinaisia, mutta kun kohdalle osuu niin ei naurata eikä vähiten lasten vuoksi.

Iso osa sijaista mitä olen kohdannut ovat tosi kivoja ja hyvin yhteistyössä. Avainsana on kommunikointikyky ja asiallinen vuorovaikutus. Niitä sijaiselta tai ihan keneltä tahansa, joka lasten asioiden äärelle tulee, odotetaan. En odota mitään supertaitavaa leikkijää ja sellaista joka tietää kaiken valmiiksi, haluan avuksi ihmisen jonka kanssa voi ihan oikeasti yhdessä keskustella normaalisti ja joka osaa ottaa ohjeita vastaan hyvässä hengessä. Olen kyllä ollut myös todella huonoissa päiväkodeissa, joten tiedän että tällaisia paikkoja myös on, jossa sijaisia kohdellaan kurjasti. Näissä päiväkodeissa kyllä moni muukin asia on huonosti. Ja ihan sekin, että asiat pitäisi pystyä myös hyvässä hengessä ottamaan sen huononkin sijaisen kanssa puheeksi eikä pitää mitään mykkäkoulua. Ohjata sitten helppoihin hommiin tai sitten ihan suoraan kieltää, jos tekee jotain mikä ei nyt selvästi ole ok.

Vierailija
14242/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit eivät edes kaipaa sijaisia koska kohtelevat heitä niin huonosti. Aina jotkut vitsit alkavat nakittaa kaiken kurjan sijaisille. Se on moi tästä lähtien minä teen open sijaisuuksia kouluissa. Koulut ovat paljon tasa-arvoisempia ja reilumpia työyhteisöjä kuin päiväkodit, mistähän johtuu?...

Haluaisin mielelläni kuulla, mitä ne kaikki kurjat sijaisille nakitettavat työtehtävät ovat?

Olen omasta valmistumisestani lähtien työskennellyt vain yhdessä ryhmässä. Meitä on kaksi hoitajaa ja 8 lasta (2-3v), pieni ryhmäkoko selittyy pienellä ryhmätilalla. Ryhmäämme ei tule sijaista, vaikka toinen kasvattaja olisi poissa. Tämän alkuviikon, ja varmaan loppuviikonkin, olen siis yksin töissä (toki muissa ryhmissä muita), eikä siis mitään mahdollisuutta yhteenkään taukoon saati laadukkaan varhaiskasvatuksen tarjoamiseen. Huomenna mennään jo aamupalalta ulos ja tuuraan toisen ryhmän tiimin, lounaaksi sisälle ja välipalalta suoraan ulos. Toivottavasti ehtivät vaatteet kuivua välissä.

Ja tällaisten työpäivien jälkeen on hyvin raskasta jatkaa kasvatustyötä ja läsnäoloa ja sensitiivisyyttä, ulkoilua ja leikkiä ja läheisyyttä omien rakkaiden lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14243/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit eivät edes kaipaa sijaisia koska kohtelevat heitä niin huonosti. Aina jotkut vitsit alkavat nakittaa kaiken kurjan sijaisille. Se on moi tästä lähtien minä teen open sijaisuuksia kouluissa. Koulut ovat paljon tasa-arvoisempia ja reilumpia työyhteisöjä kuin päiväkodit, mistähän johtuu?...

Haluaisin mielelläni kuulla, mitä ne kaikki kurjat sijaisille nakitettavat työtehtävät ovat?

Olen omasta valmistumisestani lähtien työskennellyt vain yhdessä ryhmässä. Meitä on kaksi hoitajaa ja 8 lasta (2-3v), pieni ryhmäkoko selittyy pienellä ryhmätilalla. Ryhmäämme ei tule sijaista, vaikka toinen kasvattaja olisi poissa. Tämän alkuviikon, ja varmaan loppuviikonkin, olen siis yksin töissä (toki muissa ryhmissä muita), eikä siis mitään mahdollisuutta yhteenkään taukoon saati laadukkaan varhaiskasvatuksen tarjoamiseen. Huomenna m

Ne ovat niitä joita ei kukaan halua koko ajan yksinään tehdä. Kakkavaippojen vaihdot ja ulkona eniten eisomiset talvipakkasella. Erittäin mielelläni tulen avuksi jos nämä jaetaan tasan ryhmän työntekijöiden kesken, tai saan tehdä ne työtehtävät jotka todella kuuluu sille ihmiselle jota olen sijaistamassa. Haluan myös chillailla nukkarista saman määrän kuin muutkin enkä olla ottamassa ensimmäisenä vastaan herääviä ja sitten olla heidän kanssaan yksin ties minne välipalaan asti. Ei ole onnistunut oikein missään, joten teen työni tästä lähtien mieluummin kouluissa, joissa kykyä mukavaan työnjakoon ja hyvään henkeen riittää.

Vierailija
14244/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan turha itkeä sitä että sijaisia ei löydy, kun itse savustatte heidät ulos.

Vierailija
14245/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sitten pesette pyllyä ja puette ja vahditte vauvoja ja taaperolaumaa yksinänne kun se on kerran kivempaa kuin työnjako. Olette myös syypäitä siihen että suomenkielisiä sijaisia ei löydy.

Vierailija
14246/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä voinki kysyä: Kaiken tän kirjoittelun luettuaan, mitä miettii äiti, joka on kotona vauvan kanssa ja samalla esikoinen, alle 2v on varhaiskasvatuksessa, klo 7.45-16.45 joka ikinen päivä? En ehkä halua nähdä joulunajan lomalappua..

Eipä mieti muuta kuin että minulla on oikeus ja että on tosi tärkeä pitää huolta omasta jaksamisesta! Se on koko perheen etu. Aina näillä löytyy tekosyyt, jotta ei tarvisi oman lapsen kanssa olla.

Itse en ikimaailmassa kehtaisi. Mutta nykyään äidit kyllä kehtaa. Kaikenlaista mussutetaan syyksi pitää jopa pieni 1-2v erossa vanhemmastaan ja perheestään vaikka voisi hyvin äiti antaa aikaa tälle pienelle lapselle kun kerran on kotona. Pienikin lapsi tajuaa että hänet on hylätty uuden vauvan tieltä. Voisi kuvitella että kun uusi vauva syntyy, niin esikoisen hoitopäiv

Tämä on niin totta. Miten ihmeessä olemme luoneet tälläisen systeemin, jossa äidin etu menee alle 3v edun edelle. Ja hallitus kaikessa säästämisessään voisi nyt aloitta tästä: kotiin alle 3-vuotiaat joiden vanhempi on kotona, eikä ole mitään erityistä syytä. Ja sellainen ei ole, se että äitiä vähän väsyttää. Lapset ovat vanhempien vastuulla ja vain hetken pieniä. Heitä ei voi ekä pidä ulkoistaa yhteiskunnan hoidettaviksi 9t ksi joka arkipäivä. Tämä ei ole oikein.

Vierailija
14247/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen noita opesijaisuuksia kyllä ihan kaikille muillekin jotka tykkäävät tehdä keikkatyötä kasvatuksen piirissä, mutta joita kyykytetään päiväkodeissa. Palkkakin kaksinkertainen. Eikä tarvi tehdä kahdeksaa tuntia joka päivä. Riittää että sinulla on ylioppilastodistus ja rikostaustaote. En ole ihan varma edes tuosta ensimmäisestä, mutta toki sinun pitää osata opettaa ne asiat ja auttaa tehtävissä. Nämä kirjat on kuitenkin jätetty sinulle valmiiksi esille yleensä oikeasta kohdasta aukaistuina, joten ulkoa ei tarvitse itsekään näitä asioita muistaa. Varaat vähän aikaa että ehdit katsoa läpi sen mitä tänään täytyy opettaa. Ei ole vaikeaa. Yleensä luokasta löytyy myös eteviä oppilaita jotka osaavat auttaa sinua opettamaan 😉 Huumorintaju on hyväksi... Ja kun olet ainoa aikuinen luokassa, niin sieltä ei myöskään löydy niitä bit ch-mulkoilijoita/mykkäkoululaisia. Lapset ovat pääasiassa mahtavaa porukkaa. Ah mikä rauha.

Vierailija
14248/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutyö on myöskin ihanan itsenäistä verrattuna päiväkotityöhön. Päiväkodissa ollaan ihan liikaa samoissa kuvioissa kuin oltiin omina kouluaikoina yläasteella. On semmoinen porukka jolla on liikaa vapaa-aikaa joka chillailee yhdessä. Tai valitaan ne tyypit jotka ovat minulle kelvollisia, on ne suositut ja sitten syrjityt. Ne tyypit joille ei puhuta mitään. Siis kerta kaikkiaan sama meininki! Onko siellä sitten sen tasoista porukkaa että kyvyt ei parempaan riitä kuin yläastelaisilla, en tiedä. Mutta koulussa on opettajilla ihan itsenäinen meininki ja jokainen pääsee omiin hommiinsa tasa-arvoisesti ja saa tehdä kaikkia tehtäviä. Sinua kerta kaikkiaan kohdellaan hyvin ja kohteliaasti. Tai jos joku ei juuri sinun kanssasi välitä jutella, niin sillä ei ole väliä koska sinulla on kiire keskittyä omiin tärkeisiin tehtäviisi ja saat niitä tehdä ihan omissa oloissasi. Pääasiassa juttelet oppilaiden kanssa. Ehkäpä niillä peruskoulun opettajilla sitten kuitenkin on hivenen korkeampi älykkyysosamäärä...

Vierailija
14249/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos kyseessä on erityiskoulu, niin sitten alkaa olla lasten ja aikuisten suhde taas sellainen että aikuisia on liikaa ja alkaa tämä jengiytyminen. Mutta ei näin tavis kouluissa. Ne on vaikeita nuo aikuiset, paljon vaikeampia kuin lapset.

Vierailija
14250/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan turha itkeä sitä että sijaisia ei löydy, kun itse savustatte heidät ulos.

Harva sijainen on saatavilla milloin tahansa ja tekee hommia vain yhdessä talossa. Kyllä se pula on olemassa kun ei saa ketään luottoihmistä tai uuttakaan. Sijaisia kohdellaan meillä hyvin ja tietyt tulevat aina jos vain pääsevät. Rekryfirmoissa on eioota tarjolla.

Vierailija
14251/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva sijainen on saatavilla milloin tahansa ja tekee hommia vain yhdessä talossa. Kyllä se pula on olemassa kun ei saa ketään luottoihmistä tai uuttakaan. Sijaisia kohdellaan meillä hyvin ja tietyt tulevat aina jos vain pääsevät. Rekryfirmoissa on eioota tarjolla.

Hienoa jos teillä kohdellaan sijaisia hyvin ja muiden hoitajien kanssa tasa-arvoisesti :) Sitten moitteeni ei koske teitä. Pieni poikkeus kyllä taidatte olla, ehkä säännön vahvistava sellainen. 

Minuakin on kohdeltu siis ihan hyvin silloin kun olen ollut pitkäaikainen sijainen, mutta päivän tai parin rekryfirmasijaisena ei ole.

Vierailija
14252/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tai siis joissain harvoissa hyvissä paikoissa minua on kohdeltu jopa päivän rekryfirmasijaisena hyvin, mutta näitä paikkoja on ollut vähän.

Vierailija
14253/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät varhaiskasvattajat, ketju on täynnä asiallisia murheita alan ongelmista, mutta ainoa keino saada muutosta asiaan on pitää ääntä oikeille tahoille, jotta asiaan saadaan muutoksia.

Hesari kysyy kokemuksia varhaiskasvatuksesta lomakkeella artikkelin lopussa. Kertokaa kokeneemmat varhaiskasvattajat miten olette kokeneet alan jatkuvat muutokset? Jos kohtaatte toistuvasti vaaratilanteita resurssipulan takia töissä tai ette vain jaksa, kertokaa niistä konkreettisin esimerkein. Te olette ainoat jotka voivat asiasta puhua, koska näette sen joka päivä omin silmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009972735.html

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009973900.html

Vierailija
14254/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pari vuotta pätkä sijaisuuksia vakassa  opintojen ohella ja minua kyllä kohdeltiin mielestäni aina ihan hyvin. En tosin väitä, että näin olisi kaikkialla, mutta tämä on oma kokemukseni. Kävin useassa eri päiväkodissa. Yleensä aina kun menin uuteen paikkaa sijaiseksi kysyin seuraavat asiat: millainen ryhmä, pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon (esim erityislapset), mikä on päivän ohjelma, jne. Näillä yleensä pääsee jo pitkälle. Päivän mittaan kysyn enemmän jos kysyttävää tulee. Menin vaan ja tein sitä perustyötä, joka oli mielestäni aika stressitöntä. Jos paikka oli mielestäni sellainen missä en tykänny olla, niin en mennyt toista kertaa, menin sitten muualle.

Vierailija
14255/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olen irtisanoutunut viikko sitten. En jaksa olla yksin päiväkodin ainoa pätevä opettaja", kertoo helsinkiläinen varhaiskasvatuksen opettaja.

"Irtisanoutuneen opettajan työparina on lastenhoitaja opettajan sijaisena.

Lastenhoitajan töitä taas tekee päivittäin vaihtuva sijainen,jolla yleensä ei ole alan koulutusta henkilöstöpalvelu S)euren kahden päivän perehdytystä enempää. Kaikkea on ollut sähkömekaanikosta yritysjohtajaan ja näyttelijään. Ei voi puhua varhaiskasvatuksesta, tämä on lapsiparkki.irtisanoutunut opettaja sanoo."

Hän kertoo että katoamiset ja vaaratilanteet ovat lisääntyneet koko päiväkodissa."

Lukekaa lisää , laitoin juttuun (artikkelin otsikko on nimeltään : Nyt puhuvat päiväkotien opettajat: "Tämä on lapsiparkki". )   linkin tähän alle

LÄHDE  https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009977547.html

Vierailija
14256/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kaikki vastuuntuntoisimmat työlntekijät, jotka aidosti välittävät lasten olosuhteista äänestävät yksi kerrallaan jaloillaan ja irtisanoutuvat. Alkaneet ne tutut ja luotettavat kasvot päiväkodin vakituisesta henkilökunnasta kummasti kadota.

Tilalla koko ajan vaihtuvia naamoja.Liekö niitä sijaisia sitten millä pyöritetään varhaiskasvatuksen arkea?

Vierailija
14257/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein pari vuotta pätkä sijaisuuksia vakassa  opintojen ohella ja minua kyllä kohdeltiin mielestäni aina ihan hyvin. En tosin väitä, että näin olisi kaikkialla, mutta tämä on oma kokemukseni. Kävin useassa eri päiväkodissa. Yleensä aina kun menin uuteen paikkaa sijaiseksi kysyin seuraavat asiat: millainen ryhmä, pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon (esim erityislapset), mikä on päivän ohjelma, jne. Näillä yleensä pääsee jo pitkälle. Päivän mittaan kysyn enemmän jos kysyttävää tulee. Menin vaan ja tein sitä perustyötä, joka oli mielestäni aika stressitöntä. Jos paikka oli mielestäni sellainen missä en tykänny olla, niin en mennyt toista kertaa, menin sitten muualle.

Olen myös sijaisena kokenut, että alalla pääsääntöisesti mukavaa porukkaa. Joskus kyllä joillain tuntuu menevän hermot aika pienestä, mutta uskoisin että nämä tilanteet johtuvat usein työntekijöiden stressistä ja yritän olla ymmärtäväinen. Jos työyhteisössä lisäksi muutakin kyräilyä ja juoruilua, valitsen lopulta kyllä muut keikkapaikat.

Vierailija
14258/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sijaisena kokenut, että alalla pääsääntöisesti mukavaa porukkaa. Joskus kyllä joillain tuntuu menevän hermot aika pienestä, mutta uskoisin että nämä tilanteet johtuvat usein työntekijöiden stressistä ja yritän olla ymmärtäväinen. Jos työyhteisössä lisäksi muutakin kyräilyä ja juoruilua, valitsen lopulta kyllä muut keikkapaikat.

Vierailija
14259/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä voinki kysyä: Kaiken tän kirjoittelun luettuaan, mitä miettii äiti, joka on kotona vauvan kanssa ja samalla esikoinen, alle 2v on varhaiskasvatuksessa, klo 7.45-16.45 joka ikinen päivä? En ehkä halua nähdä joulunajan lomalappua..

Eipä mieti muuta kuin että minulla on oikeus ja että on tosi tärkeä pitää huolta omasta jaksamisesta! Se on koko perheen etu. Aina näillä löytyy tekosyyt, jotta ei tarvisi oman lapsen kanssa olla.

Itse en ikimaailmassa kehtaisi. Mutta nykyään äidit kyllä kehtaa. Kaikenlaista mussutetaan syyksi pitää jopa pieni 1-2v erossa vanhemmastaan ja perheestään vaikka voisi hyvin äiti antaa aikaa tälle pienelle lapselle kun kerran on kotona. Pienikin lapsi tajuaa että hänet on hylätty uuden vauvan tieltä. Voisi kuvitella et

Äidin etu ei pitäisi missään tapauksessa mennä aina lapsen edun edelle. Oli kyseessä minkäikäinen lapsi tahansa. Sen ymmärrän vielä jotenkin että jonain viikkona pidetään vähän pidempään hoidossa jos on joku kauhea härdelli kotona, vauva valvoo kaikki yöt tms. Mutta eihän yleensä tilanne ole ollenkaan tuollainen. Moni äiti tyytyväisenä kertoo miten hyvin vauva on nukkunut heti synnäriltä saakka, ja miten helppoa onkaan olla vaan yhden kanssa kotona. Ihan on pokkaa puhella hoitajalle tällaisia, joka heidän oireilevaa taaperoa hoitaa lapsilaumassa koko pitkän päivän ajan, ja sinne se jää se lapsiparka toisen hoitajan kanssa vielä silloinkin kun oma hoitaja lähtee kotiin. 

Miten voi olla mahdollista että jossain perheissä se äidin/vanhempien etu menee AINA lapsen edun edelle? Se pieni väsynyt taapero, joka pahimmassa tapauksessa valvonut yöllä ihan kuten vauva ja äitikin herätetään ja tuodaan päiväkotiin tietenkin jo heti aamupalalle, aivan kuten JOKA IKINEN aamu. Miksi äiti saa jäädä kotiin lepäämään ja ottamaan rennosti, mut lapsen pitää aina vaan jaksaa

Ja sairastakaan ei anneta. Onko tällainen lisääntynyt vai oliko ennen samalla tavalla että vanhemmat kieltävät lapsen sairaana olemisen? Siis että he ihan pokkana leikkivät ja väittävät että lapsi on täysin terve, vaikka tasan kaikki joilla silmät päässä näkevät että lapsi on aivan sairas. Ja vielä jotenkin ymmärtäisin tämän jos vanhemmat vaikka yrittäjiä, ja on tosi haastavaa olla pois töistä tms, mutta ihan yhtä lailla nämä (äitiys-) lomalla ja vapailla olevat käyttäytyvät näin? Mikä tää nykyvanhempien asenne on, että mitä vähemmän sen oman itse vapaaehtoisesti hankitun lapsen kanssa joutuu olemaan, sen parempi? Ja kuvittelevat että tällainen asenne on ihan ok ja normaalia ja kehtaavat vielä kertoa sen ääneen? 

Kaikki eivät onneksi ole tällaisia tai käyttäydy tällä tavalla, mutta tuntuu että enenevissä määrin pidetään tällaista täysin ok:na ja normaalina? Aivan sairasta mielestäni. Kerta toisensa jälkeen sitä ihmettelee, että miksi sitä hankitaan lapsia jos ei niiden kanssa haluta olla??

Vierailija
14260/19691 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaka-ammattilaiset ovat niin huolissaan lasten olosuhteista ja turvallisuudesta että irtisanoutuvat joukolla.

Vastaus siihen on tämä:

Itä-Helsinkiin tulossa suuri päiväkoti 300 lapselle, jonka tieltä lakkautetaan useita päiväkoteja"

LÄHDE  https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009647855.html

Espooseen suunnitteilla 336 lapsen päiväkoti Olariin"

LÄHDE https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009525175.html

"Saman katon alle yli 200 lasta - miksi Jyväskylä keskittää varhaiskasvatusta jättiyksiköihin"

LÄHDE https://yle.fi/a/74-20040750

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan