Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti on päiväkodissa töissä.
Joku raukka joka rakastaa lapsia ja haluaa auttaa kaikkia lapsia saamaan onnellisen lapsuuden, ja tukemaan ja auttamaan heitä ja perheitä siinä. Joku kiltti sinisilmäinen hölmö. Joka huomaa kohta olevansa ainoa joka tekee niin kutsuttuja töitä siellä päiväkodissa. Samalla kun muut kilpailevat paremmista palkoista ja parhaista lomapäivistä ja parhaista asemista.
Kohta tämä sinisilmäinen hölmö on ainoa joka saa viettää aikansa tarhan pihassa erityislasten kanssa, samalla kun muut lähtevät hauskoille retkille. Jonne erityisiä ei huolita mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa se johtuu siitä, että päiväkodit ovat eräänlainen sisäänheittofirma, jossa on kaikenlaista matalasti koulutettua pohjasakkaa töissä. Nuoruus mennyt ehkä kännätessä ja koulukiusatessa, sitten samalla asenteella päiväkotiin töihin töitä vieroksumaan ja muille siirtelemään. Ei toki kaikki, mutta jos ne sivistyneemmät juuri siirtyvät sieltä pois, niin tämä on se mitä jää jäljelle.
Että kyllä se lapsen paras on kuskata sinne heti huomennakin jo aamupalalle, vaikka itse viettäisi vapaapäivää tai lomapäivää kotona vauvan kanssa. Lapsen etu, juupajuu
Niin no, miten sen nyt ottaa. Olen törmännyt päivähoitajiin, joiden mielestä lapsen nenää ei talvella saa niistää, jotta vanhemmat näkevät, miten sairaana he ovat tuoneet lapsen päiväkotiin. Posio oudon kova on monta kertaa asenne lapsia ja vanhempia kohtaan.
Mutta onhan lapsilla päiväkodissa toki kavereita. Ja useimmiten ihan kivat leikkitilat ja kivoja leluja. Ja ruokaa toki.
Siis tosi oudon kova asenne.
Lapsethan ovat tosi fyysisiä ja kokonaisvaltaisia ja nimenomaan tarvitsevat sylittelyä, kosketusta jne. Tätä ei tarpeeksi korosteta, kun puhutaan lapsen "oikeudesta fyysiseen koskemattomuuteen".
Jos lasten tarve hyvään kosketukseen toteutuisi päiväkodeissa paremmin, silloin olisi vähemmän tönimistä, väkivaltaa ja tarvetta kiinnipito ym. koulutuksille.
Pitäisikö myös vanhempien alkaa käydä noita kiinnipitokoulutuksia? Koska muuten ei varmaankaan osaa esim. poistaa riehuvaa 5-vuotiasta huoneesta...
"Että kyllä se lapsen paras on kuskata sinne heti huomennakin jo aamupalalle, vaikka itse viettäisi vapaapäivää tai lomapäivää kotona vauvan kanssa. Lapsen etu, juupajuu"
Sen ymmärtää täysin, koska aamupala on aina ihan alacarte tasoa : puuro,mehukeitto + maitolasi.
Vierailija kirjoitti:
"Että kyllä se lapsen paras on kuskata sinne heti huomennakin jo aamupalalle, vaikka itse viettäisi vapaapäivää tai lomapäivää kotona vauvan kanssa. Lapsen etu, juupajuu"
Sen ymmärtää täysin, koska aamupala on aina ihan alacarte tasoa : puuro,mehukeitto + maitolasi.
Juu, ja säästäähän siinä rahaa, nyt kun monilla varmasti tiukempi taloudellinen tilanne, lainojen korot nousseet jne, ainakin 20 senttiä annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja säästäähän siinä rahaa, nyt kun monilla varmasti tiukempi taloudellinen tilanne, lainojen korot nousseet jne, ainakin 20 senttiä annos.
Usko tai älä, niitä on sellaisia perheitä, jotka miettivät KAIKEN rahassa. Minuuttiakaan aiemmin ei haeta hoidosta, koska onhan siitä maksettu!
KIITOS sinä joka toit eilen lapsesi päiväkotiin VAIKKA perheenne toinen lapsi oli aloittanut illalla oksentamisen.
Nyt sitten ryhmämme muista lapsista 4 oksennustaudissa JA kasvattajista 2!!
Minä, ryhmän kolmas kasvattaja, toistaiseksi terveenä, MUTTA MILLAISTA luulet minulla ja ryhmän lapsilla olleen tänään, kun saimme sijaisen muutamaksi tunniksi ja hänkin oli hieman ns yhtä tyhjän kanssa (ei kyennyt lainkaan pitämään rotia, ei ottanut kontaktia lapsiin, kävi wc:ssä varmaan 15x niiden muutaman tunnin aikana ja jokainen kerta kesti n.5min jne)
KUKA/KETKÄ hoitaa sitä lastasi, kun ajatte meidät jäljellä olevat kasvattajat ihan piippuun toimimalla kuin mikäkin IDIOOTTI??!!!
Kysyn vaan.
Ja PS, jos minä tuon taudin nyt saan, kiitos sinun itsekkään toimintasi, niin aion sairastaa pitkään ja hartaasti, viis ryhmän tilanteesta, ethän sinäkään siitä, muista lapsista tai meistä kasvattajista, piittaa vituraakaan!
VÄSYTTÄÄ, VI TU TT AA JA SUUTUTTAA🤬😱😒
Vierailija wrote:
Lapset ovat ihania, ikäviä ovat ainoastaan työtä vieroksuvat työkaverit, jotka aina ovat lähettämässä talvipakkasilla ensiksi ulos jonkun toisen ja lähtevät itse ensimmäisenä sisään tai ovat sisällä koko ulkoilu ajan juoruamassa tai facebookissa. Eivät vaihda vaippaa koska on selkä kipeä tms.
Juuri noin, lapset eivät ole muuttuneet. Kaikista vaikeinta ovat työporukat jotka eivät ajattele juurikaan lapsia vaan säpisevät keskenään omia juttujaan. Aamuisin aina kauhea hulabaloo jos joku on sairaana, tuleeko sijaista vai ei. Siinä jää lapsi sivusta katsojaksi vaikka pitäisi olla johtajan vastuulla että järjestää työolot kuntoon.
Huvittaisko vaikka kaupan kassalla jos myyjät unohtaisivat asiakkaan ja jauhaisivat puoli tuntia siitä kuka tulee Pirkon paikalle kun Pirkko taas saikulla 😄
Työnjohto kuntoon ja lapsiryhmät pienemmäksi max 21 lasta, niin johan alkaa sujua.
Kertokaapa minulle tietämättömälle, minne pitää valittaa tai paremminkin raportoida aika vakavista epäkohdista, kun esimies ei niitä näe eikä tunnista/tunnusta. Kyseessä tapaus, jossa koko työyhteisö on samaa mieltä. Esimiehen puoleen siis on käännytty ja usein, ja hänen kommentti on tyyliin "Selvä" tai "Ok", eikä mitään tapahdu. Hän välttelee ikäviä asioita ja niiden esille nostamista. Kuka on hänen esihenkilönsä?? Aluepäällikkö?
Aluehallintovirasto ( AVI) valvoo päiväkotien toimintaa ja sen lainmukaisuutta.
Se on ensisijainen paikka mihin valittaa toiminnasta tai sen laadusta.
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut
Vierailija wrote:
Kertokaapa minulle tietämättömälle, minne pitää valittaa tai paremminkin raportoida aika vakavista epäkohdista, kun esimies ei niitä näe eikä tunnista/tunnusta. Kyseessä tapaus, jossa koko työyhteisö on samaa mieltä. Esimiehen puoleen siis on käännytty ja usein, ja hänen kommentti on tyyliin "Selvä" tai "Ok", eikä mitään tapahdu. Hän välttelee ikäviä asioita ja niiden esille nostamista. Kuka on hänen esihenkilönsä?? Aluepäällikkö?
Alueesi, esim.kunnan nimi tyyliin Hki, Vantaa jne, varhaiskasvatuspäällikkö on se taho johon otat yhteyttä!
Vierailija wrote:
KIITOS sinä joka toit eilen lapsesi päiväkotiin VAIKKA perheenne toinen lapsi oli aloittanut illalla oksentamisen.
Nyt sitten ryhmämme muista lapsista 4 oksennustaudissa JA kasvattajista 2!!
Minä, ryhmän kolmas kasvattaja, toistaiseksi terveenä, MUTTA MILLAISTA luulet minulla ja ryhmän lapsilla olleen tänään, kun saimme sijaisen muutamaksi tunniksi ja hänkin oli hieman ns yhtä tyhjän kanssa (ei kyennyt lainkaan pitämään rotia, ei ottanut kontaktia lapsiin, kävi wc:ssä varmaan 15x niiden muutaman tunnin aikana ja jokainen kerta kesti n.5min jne)
KUKA/KETKÄ hoitaa sitä lastasi, kun ajatte meidät jäljellä olevat kasvattajat ihan piippuun toimimalla kuin mikäkin IDIOOTTI??!!!
Kysyn vaan.
Ja PS, jos minä tuon taudin nyt saan, kiitos sinun itsekkään toimintasi, niin aion sairastaa pitkään ja hartaasti, viis ryhmän tilanteesta, ethän sinäkään siitä, muista lapsista tai meistä kasvattajista, piittaa vitur
Kun se on "me myself & i" se pelin henki! Vaikka siitä kärsisi sitten myös ne omat lapset, koska omat tutut kasvattajat sairastuvat ja työssä jaksaminen kärsii entisestään ja ovat poissa eikä sijaisia läheskään aina saa.
Mutta kun minä MINÄ minä MINÄ!!
Varhaiskasvattaja Pirkko tässä hei. Tänään oli taas vaikea päivä. Ilmainen lounas piti syödä noiden rääkyvien possujen kanssa. Niin hidasta. No siihen meni onneksi paljon työaikaa. Sitten nukkumaan. Ai että olisi väsyttänyt, mutta piti ensimmäiset 15 min jaksaa lukea satua ennen kuin sain käpertyä viltin alle nojatuolissa. Kyllä on vaikeaa.
Sitten 1-2 tunnin jälkeen pientä ilmaista välipalaa. Sitten ulos. Siellä onkin kaunis sää. Ihana päästä ulos. Oli niiin rasittaavaa saada pieni Pekka siivoamaan legot lattialta. Pitääkin kysyä Liisalta miten lomamatka sujui. Ritvaakin kiinnostaa kuulla. Yhdessä saadaan taas nauraa hassuille jutuille, mitä reissussa tapahtui.
Älkää varhaiskasvattajat taaaas ulisko.
Kuka helvetti on päiväkodissa töissä.