Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19694)

Vierailija
12761/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätevät vasta-valmistuneet opettajat hienoine suunnitelmineen ja ideoineen itkevät salaa vessassa jo parin kuukuaden jälkeen silkasta turhautumisesta ja uupumisesta,

kun tajuavat vihdoin millaisen kuormittavan lapsiryhmän ja diipadaapa-mistälie haalitun- sijais-kombon kanssa joutuvat -. ei työskentelemään - vaan pärjäilemään alimitoitettuna, koska osa määräaikaisista saikuttaa ihan surutta niin ettei kokonaista, ehjää työviikkoa ole kellään aikoihin. Tältä alaltahan ei kuulemma kukaan potkuja saa kun on vaikea saada ketään tilalle? Tänään yhdistellään sit taas ryhmiä kun muutama hoitaja ei ole tullut töihin, joten unohda ne päivän suunnitelmat ja sit välipalalta koko talon porukka suoraan ulos!

Olen melko vasta-valmistunut (töissä 2v). Ei minulla ole mitenkään erityisen hienoja suunnitelmia. Minimoin paperityöt töissä, vihaan palavereja mutta ne on pakolliset. Olen lasten kanssa, Olen ryhmässä koko päivän. Sak aikoja ei ehdi pitää eikä ole rauhallisia tilojakaan niihin. Minulla on tolkkua, mennään joustaen ja lapsia kuunnellen, yhdessä hoitajien kanssa työtä tehden jne. Ja silti työ on yhtä helvettiä. En suosittele kenellekään. Kuormitus on valtava. Lapset on huomion suhteen loputtomia kaivoja. ja se on kuluttavaa.

Vierailija
12762/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat tosiaan huomion suhteen loputtomia kaivoja ja aina pitäisi tukea ryhmän erityislapsia, joita riittää. Näkee sen perheen tilanteen, eikä kykene auttamaan. Lasten energisyys myös aamusta iltaan on hyvin kuluttavaa.

Näihin lisään vielä työpaikkakiusaamisen mitä on päiväkodeissa paljon. Pihalla olo ajat menee aikuisilla juoruiluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12763/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla sellaista tilannetta, että on pian muutettava pois pk-seudulta, kun asumistuet leikataan?

Olen eronnut, kolme lasta. Laskin, että uuden mallin mukaan joudumme muuttamaan nykyisestä asunnosta pois. Siinä tapauksessa kannattanee lähteä suoraan ja suosiolla halvemmille seuduille, eikä yrittää ahtaa kolmea teiniä johonkin ylihintaiseen minikolmioon.

Joten kysymys kuuluu: Minne?? Onko jossain pienemmässä kunnassa vakan olot ihan ok edes vai vaihdanko samassa rytäkässä alaakin?

Vierailija
12764/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat tosiaan huomion suhteen loputtomia kaivoja ja aina pitäisi tukea ryhmän erityislapsia, joita riittää. Näkee sen perheen tilanteen, eikä kykene auttamaan. Lasten energisyys myös aamusta iltaan on hyvin kuluttavaa.

Näihin lisään vielä työpaikkakiusaamisen mitä on päiväkodeissa paljon. Pihalla olo ajat menee aikuisilla juoruiluun.

Juoruilu ja ilkeä vhithtuilu on joillain tapaa purkaa stressiä.

Mitä vähemmän koulutettu henkilö, sitä karseimmat käytöstavat muita kohtaan vaikka kasvatusalalla kovasti tässä ollaan.

Lapsellisemmat (vaikka itsekin äitejä)  osoittavat mieltään jättämällä aina tietylle työkaverille "huomenta"-toivottamatta. Kun on ny vähä huono päivä mulla niin tuonpa oman tunnetilani määrittelemään ja hallitsemaan muidenkin mielialaa. 

Vierailija
12765/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienryhmä lapsille, joita ei syystä tai toisesta ole turvallista laittaa normaaliin ryhmään. Taas nostettiin ryhmäkokoa "kun pakko on", ja muutama uusi pieni tukilapsi aloittaa. Sitten kun valitetaan että ei mitenkään 3 työntekijällä pärjätä näiden 0-6-vuotiaiden ei-tavis-lasten kanssa ja päälle hoideta uusia pieniä, niin uhkaillaan vaan että vielä teille saisi lain mukaan laittaa 6 lasta lisää.

Ärsyttävää, kun joutuu oikeasti pelkäämään lasten turvallisuuden puolesta ja on kertonut sen ylimmälle varhaiskasvatuksen tasolle ja sieltä on ymmärtäväisenä nyökytelty, ja silti päättivät taas lisätä ryhmään lapsia :(

Työntekijöiden kokemuksia ja tuntemuksia ei oteta tosissaan, tuijotetaan vain täyttö- ja käyttöasteita.

Monesti saattaa ulkopuoliselle näyttää siltä että ryhmässä helppoa ja väljää, jos osa lapsista on poissa, mutta sielläpä onkin valtava määrä erinäisiä tilanteita.

Että tervetuloa päättäjät ja lapsivalinnoista vastaavat varhaiskasvatukseen työkokeiluun pariksi viikoksi, saattaa olla että päänne leviävät. 🤯

Täähän se vähän on, tietty lapsi/lapset kun ovat kipeänä onkin päivä 10* kevyempi ja rennompi. 21 lapsesta voi paikalla olla 18 ilman tiettyä lasta ja päivä on kaikille läsnäoleville mukavampi kuin jos paikalla olisi 8 joista yksi on todella haastava. Sitä eräällä tapaa kaipaisi että lapsille olisi erilaisia kertoimia haastavuuden pohjalta eli joku voisi olla kahden paikalla, joku jopa useamman. (Ja sanomatta varmaan selvää että nämä haastavat lapset ovat paikalla (ja pitkiä päiviä) aina kun eivät ole niin kipeitä ettei yksinkertaisesti voi tuoda.)

Vierailija
12766/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienryhmä lapsille, joita ei syystä tai toisesta ole turvallista laittaa normaaliin ryhmään. Taas nostettiin ryhmäkokoa "kun pakko on", ja muutama uusi pieni tukilapsi aloittaa. Sitten kun valitetaan että ei mitenkään 3 työntekijällä pärjätä näiden 0-6-vuotiaiden ei-tavis-lasten kanssa ja päälle hoideta uusia pieniä, niin uhkaillaan vaan että vielä teille saisi lain mukaan laittaa 6 lasta lisää.

Ärsyttävää, kun joutuu oikeasti pelkäämään lasten turvallisuuden puolesta ja on kertonut sen ylimmälle varhaiskasvatuksen tasolle ja sieltä on ymmärtäväisenä nyökytelty, ja silti päättivät taas lisätä ryhmään lapsia :(

Työntekijöiden kokemuksia ja tuntemuksia ei oteta tosissaan, tuijotetaan vain täyttö- ja käyttöasteita.

Monesti saattaa ulkopuoliselle näyttää siltä että ryhmässä helppoa ja väljää, jos osa lapsista on poissa, mutta sielläpä onkin valtava määrä erinäisiä tilanteita.

Että tervetuloa päättäjät ja lapsivalinnoista vastaavat varhaiskasvatukseen työkokeiluun pariksi viikoksi, saattaa olla että päänne leviävät. 🤯

Olen tuon erityis-pienryhmän työntekijä. Luulen, että ihan yksi iltapäivä meidän ryhmässä riittäisi kertomaan päättäjille, että nyt on pikkuisen liikaa painetta. Iltapäivisin kun on vain 2 työntekijää paikalla niin ei sieltä esim. vessaan pääse itse ollenkaan. Välipalakärry on kuitenkin pakko palauttaa, se olisi ainoa vessamahdollisuus, mutta kun et yksinkertaisesti voi jättää toista työntekijää yksin niin on pakko ottaa liuta lapsia mukaan. Eli vessaan pääset nukkariaikaan vaan.

Sama, kun jos siellä on pienten pyllynpesuja, lapsen luovutusta jne. niin yksin olet vastuussa koko sakista. Meillä on kyse vielä lapsista, joilla on hengenvaaraa monella tavoin muutenkin, niin haluaisin todella että joku päättäjä tulisi päiväksi ottamaan vastuuta siitä mistä me otamme joka ikinen päivä.

Säälittää myös ne pienet tukilapset, perheille markkinoitu pienryhmään pääsemistä upeana asiana, mitä se olisikin, jos olisi resurssit kunnossa. Tulevat jäämään vaille ansaitsemaansa huomiota pienet ressukat, kun ne aiemmatkin lapset on valitettavasti pakko hoitaa.

Meillä ryhmässä siis suuri osa tehostetun lapsia, eikä saada avustajaa, koska on pienryhmä. Jännä, että joskus vuosia sitten meillä oli ryhmäkoko pienempi ja saattoi olla kaksikin avustajaa ryhmässä...

Vierailija
12767/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten niinä päivinä, kun siitä lapsilaumasta on poissa, sairaana ja/tai vapaalla, edes muutama niin kas, pomolta tulee komento jonkun ryhmästä siirtyä toiseen taloon/ryhmään ja ollaankin kahdestaan niiden paikalla olevien kanssa.

Se siitä hieman kevyemmästä työpäivästä, kahvitauosta joka olisi ehkä kestänytkin vaikka 15min sen 10min sijaan (tai vaikka prkl 20min, kun päivittäinhän sinne ei ehdi/pääse), rauhassa wcssä käymisestä, suunnitteluajasta yms.

Kun koko ajan, ihan _koko ajan_ pitää olla täysteholla ja panoksella.

Vierailija
12768/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten niinä päivinä, kun siitä lapsilaumasta on poissa, sairaana ja/tai vapaalla, edes muutama niin kas, pomolta tulee komento jonkun ryhmästä siirtyä toiseen taloon/ryhmään ja ollaankin kahdestaan niiden paikalla olevien kanssa.

Se siitä hieman kevyemmästä työpäivästä, kahvitauosta joka olisi ehkä kestänytkin vaikka 15min sen 10min sijaan (tai vaikka prkl 20min, kun päivittäinhän sinne ei ehdi/pääse), rauhassa wcssä käymisestä, suunnitteluajasta yms.

Kun koko ajan, ihan _koko ajan_ pitää olla täysteholla ja panoksella.

Tää on oikeasti ihan sairasta menoa. 😔

Eikä monikaan tajua todellisuutta.

Ei ihme, että alalla ei ole veto- eikä pitovoimaa.

Tiedän monta hoitajaa/opettajaa, jotka vaihtaneet alaa.

Vierailija
12769/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alalla vuosia. Joskus urani alussa oli hyvin erilaista, mutta ei kyllä leppoisaa silloinkaan. (Olen ollut haastavissa ryhmissä.)

Oletteko huomanneet, vakan työntekijät, että vaka aiotaan laskea niin alas kuin mahdollista? Tämän tekevät päättäjät ja myös omat pomomme, jotka lampaina määkivät aivan samaa kuin päättäjät.

Vierailija
12770/19694 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut alalla vuosia. Joskus urani alussa oli hyvin erilaista, mutta ei kyllä leppoisaa silloinkaan. (Olen ollut haastavissa ryhmissä.)

Oletteko huomanneet, vakan työntekijät, että vaka aiotaan laskea niin alas kuin mahdollista? Tämän tekevät päättäjät ja myös omat pomomme, jotka lampaina määkivät aivan samaa kuin päättäjät.

Tehotuotantolaitoksia joissa laadulla ei ole enää mitään väliä, ei vaikka siitä mölistäänkin kyllästymiseen asti, mikään ei silti muutu, ainakaan paremmaksi.

Tehotuotanlaitoksia, meidänkin talo menee ensivuonna maan tasalla ja tilalle rakennetaan 7-8-ryhmäinen n.200-lapsen yksikkö.

Vierailija
12771/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Vantaan puolella tilanne yhtään parempi, palkathan nousivat? Työolosuhteet?

Mietin, että jos tulevaisuudessa uskaltaisin taas kokeilla vakaan paluuta...

Palkat nousi mutta eihän Vantaa ole tehnyt parannuksia työolosuhteisiin. Itse mitä tein keikkaa ja sijaisuuksia Vantaalla vuosi sitten niin aika montaa taloa leimasi haastava lapsiaines ja työntekijäpula.

Miten kys ongelmia ja haasteita edes voisi muuttaa? Kun se asiakas eli lapsiaines on mitä on kaikkine psykososiaalisine ongelmineen enkä minä ainakaan ole kuullut missään kasvavan puuta jossa kasvaisi työntekijöitä alalle?!

Vierailija
12772/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Vantaan puolella tilanne yhtään parempi, palkathan nousivat? Työolosuhteet?

Mietin, että jos tulevaisuudessa uskaltaisin taas kokeilla vakaan paluuta...

Palkat nousi mutta eihän Vantaa ole tehnyt parannuksia työolosuhteisiin. Itse mitä tein keikkaa ja sijaisuuksia Vantaalla vuosi sitten niin aika montaa taloa leimasi haastava lapsiaines ja työntekijäpula.

Miten kys ongelmia ja haasteita edes voisi muuttaa? Kun se asiakas eli lapsiaines on mitä on kaikkine psykososiaalisine ongelmineen enkä minä ainakaan ole kuullut missään kasvavan puuta jossa kasvaisi työntekijöitä alalle?!

Niinpä.

Vierailija
12773/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaminen on umpisurkeaa. Siis naurattaisi jos ei itkettäisi.

Vierailija
12774/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan todellisuutta ei tajuta kun me työntekijät olemme niin solidaarisia työnantajalle.

Esimerkki, olen itse Vaka ihminen ja oma lapsenlapsi on päiväkodissa josta haen hänet usein. Vastaanotto on aina sydämellinen, ope tulee itse kertomaan kuulumiset ja toiminnan. Koskaan ei ole mitään negatiivista vaikka kuinka kyselen, olen aina juhlissa ja isovanhempien päivässä käymme, ei mitään.

Tämä on se fasadi jonka taakse me piiloudumme. Itsekin teen sitä, myönnän

Miten suuri yleisö saisi tietää todellisuuden kun siitä pitää vaieta?

Vierailija
12775/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin nuo kokeilijat ovat alan herkkua! Tullaan aluksi tiesmistä tiesminkä motivaation takia ja sitten--- emmäjaksakkaan, ei oo mun juttu ja --- ei vaan sitten ilmestytä yllättäin enää työvuoroon. Jotkut ilmoittaa etten tule, jotkut ei vaan ilmesty työpaikalle, joistain ei kuulu ei näy pihaustakaan enää koskaan...

Tämähän on ala jossa nykyään sitoutumisesta ei edes rekryssä (jos  hahhhah sellaista edes on, saati asiallista perehdyttämistä) kysytä.

Koska voit aloittaa?

Tämä.

Ja vielä kirsikkana kakussa saavat samaa palkkaa kuin vakituinen henkilökunta, poislukien kokemuslisät.

Ja eivät kuitenkaan (välttämättä) tee ihan samoja töitä kuin vakituinen henkilökunta.

Hmh olisko sitten parempi ettei heitä olisi lainkaan? Onko helpompi olla ilman kuin sijaisen kanssa? Minä ainakin tykkään kun joku tulee ryhmään, lapsetkin tykkää ja kiinnostuu aina uudesta ihmisestä

Jossei voi saada täydellistä niin eikö ole hyvä että saa edes jonkun joka auttaa?

Vierailija
12776/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän se vähän on, tietty lapsi/lapset kun ovat kipeänä onkin päivä 10* kevyempi ja rennompi. 21 lapsesta voi paikalla olla 18 ilman tiettyä lasta ja päivä on kaikille läsnäoleville mukavampi kuin jos paikalla olisi 8 joista yksi on todella haastava. Sitä eräällä tapaa kaipaisi että lapsille olisi erilaisia kertoimia haastavuuden pohjalta eli joku voisi olla kahden paikalla, joku jopa useamman. (Ja sanomatta varmaan selvää että nämä haastavat lapset ovat paikalla (ja pitkiä päiviä) aina kun eivät ole niin kipeitä ettei yksinkertaisesti voi tuoda.)

Niin, siinäpä vasta sitten kysymys. Onko pitkät hoitopäivät,mahdollinen lomattomuus jne seurausta siitä että lapsi on haastava (vanhemmat eivät jaksa) VAI onko se, että lapsi lähestulkoon asuu levottomassa, metelintäyteisessä laitoksessa tehnyt lapsesta sellaisen?

Vierailija
12777/19694 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiei, siis jotain pienempiä sitten näiden käytöshäiriöisten, kaiken maailman tuentarpeisten keskelle laitettu mukamas tukilapsiksi? Miten näiden vanhemmat suostuu edes tuollaiseen?? Varmasti jos tilanne on tuo, niin kannattaa tuoda ilmi se myös vanhemmille.

Vierailija
12778/19694 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
12779/19694 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kiusaa toisiaan. Yhden virheen teet ja loppupäivän ajan sulle ei puhuta mitään. Tosi kiva paikka... Ja virhe tyyliä tuoli oli väärässä paikassa.

Vierailija
12780/19694 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman tylsin työ. Se iänikuinen seisoskelu ulkona ja ajan tappaminen nukkarissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä