Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
4681/19748 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton kasvattajat? Varhaiskasvattajat? Eihän sellaista nimikettä ole olemassa kuin steinerpäiväkodeissa. Vai onkos tämä nyt sitä että kun ei olla opettajia, mutta ei haluta olla hoitajia, niin blurrataan näitä rajoja sitten näin?

Oikeasti varhaiskasvatuksessa työskentelee varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja varhaiskasvatuksen opettajia, ei mitään varhaiskasvattajia. Nyt tarkkana. Meillä sosionomipomokin yrittää puhutella meitä kasvattajina. Minä olen kyllä ihan opettaja, vaikka kasvatus liittyykin työtehtäviini, siinä missä opettaminenkin.

Eikun hauttiin luoda hienoa kasvatus-/koulutuslaitos pienille taaperoikäisille lapsille, jotta he saisivat sopivan preppauksen pienestä pitäne tullakseen tuottaviksi yhteiskunnan jäseniksi sitten aikuisena, tämä yhteiskunnan taholta tuotu kouluttaminen aloitetaan siis jopa alle yksivuotiaalle lapselle ja vanhemmat myhäilee vieressä, kun saavat ulkoistaa lastensa kasvatuksen ulkopuoliselle taholle.

Samalla tätä kasvatuslaitosta on käytetty myös säästötoimiin: Ei tarvitse vakavasti vammaisia tai häiriintyneitä lapsia sulkea enää laitoksiin, kun varhaiskasvatus tukee vanhempien vanhemmuutta hoitamalla näitä lapsia ilmaiseksi jopa 12 tuntia päivässä, riippumatta siitä onko vanhempi kotosalla vai töissä: Iso säästö kun tällä tavalla vanhemmat jaksavat hoitaa sen loppuajan eikä tarvitse tarjota näille tapauksille 24/7 hoitoa jossain muussa laitoksessa. Niin ja tämä on tietenkin verhoiltu siihen, että muistakin lapsista tulee suvaitsevaisia, kun saavat todistaa autistin tunteja kestäviä kirkumiskohtauksia tai päätyä psykopaatin päivästä toiseen jatkuvan kidutuksen uhriksi mm. lyömisen, potkimisen, huutamisen ja jopa tahallisen pelottelun kohteeksi.

Työntekijöille taas on uskoteltu, että tekevät hienoa ja arvokasta työtä kun auttavat lapsia kehittymään nopeammin kuin mitä he luonnollisesti kehittyisivät: Onhan se upea saavutus jos lapsi oppii kirjoittamaan jo 4 vuotiaana ja leikkaa saksilla täydellisen ympyrän kolmevuotiaana.

Samaan aikaan yhteiskuntataitoja opetetaan pehmeämmillä konstilla: Käytöstapoja ei saa vaatia, koska lapset traumatisoituvat jos pakotetaan tai vaaditaan, pitää palkata lapsia, niinkuin koiraa, kun hän tekee ihan tavallisia asioita tai jättää tekemättä asioita, mitkä on ihan itsestäänselvyys ja pitäisi jättää tekemättä vaikkei siitä mitään palkintoa tulisikaan (esim. jos ei heitä ämpärillä kaveria päähän, niin se on upea saavutus, mistä saa palkinnon). Seuraamuksia ikävästä tai vahingollisesta käytöksestä ei tietenkään saa tulla, koska siitähän tulisi lapselle kurja olo.

Näin ollaan tilanteessa, missä kasvatamme lapsista pikku paskiasia, joilla on hyvät taidot jossakin asiassa, mutta jotka ovat kyvyttömiä toimimaan yhteistyössä tai itseohjautumaan ja tekemään asioita, joiden tekeminen ei ole kovin hauskaa.

Mukavaa olla osallisena tässä kaikessa.

T: Lastenhoitaja.

Alakouluikäisiä ei psykiatritkaan pysty diagnosoimaan psykopaateiksi, mutta sinä pystyt. Tosi upea suoritus, toivottavasti ymmärrät olevasi väärällä alalla. 

Psykopatia on synnynnäinen ominaisuus, tottakai osa lapsista on pyskopaatteja, vaikkei heitä vielä diagnosoidakkaan, eikä suurinta osaa pyskopaateista diagnosoida koskaan. Tämä nykyajan meno tosin tekee psykopatiasta paljon näkyvämpää kuin mitä se ennen on ollut, koska lapsille ei enää opeteta käytöstapoja, oletetaan että kaikilla olisi joku kyky empatiaan ja tunteisiin, vaikka näin ei todellisuudessa ole: He jotka eivät tule koskaan sellaiseen kykenemään jäävät täysin vaille ohjausta, koska nykyajan kasvatusmentelmät perustuvat nimenomaan siihen tunnekasvatukseen ja niiden tunteiden herättelyyn/sanoittamiseen.

Vaarallinen tie, kun ei opeteta enää ollenkaan mekaanisia käytöstapoja ja ohjenuoria tyyliin "näin tehdään koska näin tehdään" tai myöhemmin kun ymmärryskykyä on enemmän, niin "näin tehdään, koska tällä tavalla saadaan yheistyö ja yhteiselo onnistumaan, riippumatta sinun tunteistasi".

Todella huolestuttavaa jos esim. viisivuotias ei juuri muuta tee, kuin pyrkii satuttamaan toisia, ei sellainen ole ihan normaalin viisivuotiaan käytöstä, oli kyse sitten psykopatiasta tai muusta luonnehäiriöstä/psyykkisestä ongelmasta/neurologisesta poikkeavuudesta, niin sellaisia lapsia pidetään nykyään varhaiskasvatuksessa, mitkä ennen olisi hoidettu suljetummissa laitoksissa, silloin kun yksilön oikeudet ei vielä menneet kaikkien muiden oikeuksien edelle (esim. oikeus turvalliseen lapsuuteen, oikeus koskemattomuuteen jne.).

Itse olen aiemmin tullut hyvin toimeen juuri tällaisten käsittämättömien tapausten kanssa, jotka ovat hyvin vahingollisia muille lapsille ja työntekijöille: Minä kun tajusin että heidän kanssa ei voi vedota niihin tunteisiin, siis toki niistäkin on hyvä puhua (koska ei ole diagnosoitu lapselle mitään), mutta täytyy myös osata tulkita tilannetta ja jos lapsi edelleen vahingoittaa kaikkia ympärillään vaikka kuinka on juteltu tunteista, niin silloin on mahdollista ettei hän syystä tai toisesta niitä tunteita ymmärrä: Hänellä ei itsellään ole tunnemaailman samanlainen kuin muilla TAI hän on kykenemätön empatiaan ja ymmärtämään, että muilla on tunteet.

Tällöin on tärkeää pystyä perustelemaan sille pikkuihmisille ne asiat muulla tavalla: Yleensä nämä mahdolliset tunneköyhät ihmiset ovat jossain määrin muuten älykkäitä, koska ne tunteet eivät sotke niin paljon sitä rationaalista ajattelua, heidän kohdallaan täytyy osata käytöstavat ja normit perustelemaan rationaalisesti, ei tunteiden kautta. Ja tällä tavalla olen itse ainakin saavuttanut myös tällaisten lasten luottamuksen ja saanut ohjattua heidän käytöstään oikeaan suuntaan: He eivät ole pahoja, he eivät vain toimi samalla tavalla kuin muut.

Olen todella huolissani tästä nykyisestä tunnepainoitteisesta menosta, juuri näiden lasten kohdalla.

-eri.

Vierailija
4682/19748 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneeköhän tuo Honkasen kriisi kokous taas kandikoulutuksen ylistämiseen? Muut ammattilaiset tuntuvat olevan turhia sen rinnalla....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4683/19748 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneeköhän tuo Honkasen kriisi kokous taas kandikoulutuksen ylistämiseen? Muut ammattilaiset tuntuvat olevan turhia sen rinnalla....

Niinpä.

Minä olen jäämässä eläkkeelle v.2030 uudistuksen myötä, olen silloin 54v enkä aio jäädä sitä showta enää katselemaan ja selkänahkaani enempää raapimaan.

Vakahoitaja

Vierailija
4684/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon uudistuksen takia ei lastenhoitajista puhuta enää ollenkaan missään, vaikuttaa siltä, että me lastenhoitajat tullaan olemaan sitten niitä fyysisiä raatajia tuossa yhtälössä, alhaisimpia duunareita, jotka pesee kaikki kakat ja pyyhkii pyllyt ja muuta ei sitten tarvikkaan tehdä.

Varmasti oikein hyvä työ jollekkin ulkomailta tuodulle puuhanaiselle, jos haluaa muutakin työltään, niin pitää alkaa katsomaan jotain muita töitä.

- Lastenhoitaja.

Vierailija
4685/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ikinä alkaisi miksikään vakasosionomiksi. Pitkä koulutus ja sitten oot jossain välimaastossa paskalla palkalla.

Itse on sosionomina pätevä toimimaan ihan missä vaan sosiaalialan kentällä JA minulla on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus.

Se oli hyvä tutkinto.

En usko että kukaan haluaa vakasosionomiksi enää.

Vierailija
4686/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon uudistuksen takia ei lastenhoitajista puhuta enää ollenkaan missään, vaikuttaa siltä, että me lastenhoitajat tullaan olemaan sitten niitä fyysisiä raatajia tuossa yhtälössä, alhaisimpia duunareita, jotka pesee kaikki kakat ja pyyhkii pyllyt ja muuta ei sitten tarvikkaan tehdä.

Varmasti oikein hyvä työ jollekkin ulkomailta tuodulle puuhanaiselle, jos haluaa muutakin työltään, niin pitää alkaa katsomaan jotain muita töitä.

- Lastenhoitaja.

Varhaiskasvatuksen sosionomit valmistuvat amk:sta ja vaka-opet yliopistosta. Kyllä sinne voi hakea, jos kokee, että omassa työssä ei ole riittävästi haastetta.

Vierailija
4687/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Lastenhoitaja.

Juuri samoja ajatuksia itsellä, arvottaminen ja nokkiminen tulee lisääntymään potenssiin 100 ja varsinkin yksiköissä joissa ei ole kunnon johtamista eli oman liki 20v kokemuksella 8-9/10 paikassa.

Vierailija
4688/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Lastenhoitaja.

Olen tässä viimeiset 3-4v seurannut hyvässä työpaikassa eräiden työkaverien paperityön alati kasvavaa määrää, istuvat koneella päivittäin, naputtelevat miljoonaa eri paperia sinne tänne ja tuonne, miettivät ja jopa tekevät myös kotona töitä jne ja palkka nousisi n.3v opiskelun jälkeen huimat n.200-300€/kk-verot ym.

Ei kiitos, ei maksa vaivaa, ei todellakaan, ei ikinä.

Varhaiskasvatuksen sosionomit valmistuvat amk:sta ja vaka-opet yliopistosta. Kyllä sinne voi hakea, jos kokee, että omassa työssä ei ole riittävästi haastetta.

Vierailija
4689/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävästä elämästä eli eiliseltä:

Ryhmässä paikalla minä ja sijainen (työkaveri sairas ja työkaveri toimistopäivällä l.keskusteluja ja palavereja ym non stoppina), lapsia 16kpl ikäjakaumaltaan 2,5-5v+extrana n.1h ajan 1kpl 11kk ikäinen.

Eräs vanhempi tuo lapsensa joka oli suuttunut matkalla siitä ettei saanut suklaata aamupalaksi, hän huusi, itki, nyyhkytti, sätki ja potki tullessaan ja n.45min jäämisestäån ja vaati siis meistä toisen koko ajan lähelleen.

Näinpä ollen toinen meistä otti haltuunsa ne 15 muuta lasta+sen 11kk ikäisen.

Tuo oli vain yksi tilanne ja kohtaus päivästä, sen jälkeen oli vielä rapiat 6,5h työpäivää jäljellä, josta en sano mitään.

Kotiin tullessa riivin kotivaatteet päälleni, join kupin teetä, itkin tovin ja otin 1h päiväunet.

Hyvää päivässä oli se, että oli tuo sijainen, yleensä ei ole, tosin siinäkin miinuksensa, koska täysin vieras niin lapsille kuin meille aikuisille ja reagointia sitten siihenkin eikö voinut tietää, että jättääkö esim se loppukööri hälle vai antaako tuon hepuloivan lapsen hälle vai miten, mutta...joo.

T. Vakahoitaja

Vierailija
4690/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmässä paikalla minä ja sijainen (työkaveri sairas ja työkaveri toimistopäivällä l.keskusteluja ja palavereja ym non stoppina), lapsia 16kpl ikäjakaumaltaan 2,5-5v+extrana n.1h ajan 1kpl 11kk ikäinen.

Eräs vanhempi tuo lapsensa joka oli suuttunut matkalla siitä ettei saanut suklaata aamupalaksi, hän huusi, itki, nyyhkytti, sätki ja potki tullessaan ja n.45min jäämisestäån ja vaati siis meistä toisen koko ajan lähelleen.

Tuo oli vain yksi tilanne ja kohtaus päivästä, sen jälkeen oli vielä rapiat 6,5h työpäivää jäljellä, josta en sano mitään.

Kotiin tullessa riivin kotivaatteet päälleni, join kupin teetä, itkin tovin ja otin 1h päiväunet.

Hyvää päivässä oli se, että oli tuo sijainen, yleensä ei ole, tosin siinäkin miinuksensa, koska täysin vieras niin lapsille kuin meille aikuisille ja reagointia sitten siihenkin eikö voinut tietää, että jättääkö esim se loppukööri hälle vai antaako tuon hepuloivan lapsen hälle vai miten, mutta...joo.

T. Vakahoitaja

Joo ei riitä sanat kertomaan, mitä kaikkea päivä pitää sisällään. Kävelin eilen iltavuorosta kotiin ja tapasin entisen ryhmäläisen äitinsä kanssa. Äiti kysyi, että mitä kuuluu ja mä päästin vain raskaan huokaisun ha sanoin, etten oikein tiedä. Oli vain niin tyhjä olo.

Iso halaus kaikille tämän raskaan työn tekijöille. Onneksi viikonloppu

Vierailija
4691/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä. Minä hain pienen kylän päiväkotiin sijaisksi. On alan koulutus ja työkokemustakin. Ketään ei kiinnostanut edes vastata sähköpostiin joten löysin sitten työtä ja hommaa muualta. Pitäkääpä resurssipulanne, ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
4692/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
4693/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton kasvattajat? Varhaiskasvattajat? Eihän sellaista nimikettä ole olemassa kuin steinerpäiväkodeissa. Vai onkos tämä nyt sitä että kun ei olla opettajia, mutta ei haluta olla hoitajia, niin blurrataan näitä rajoja sitten näin?

Oikeasti varhaiskasvatuksessa työskentelee varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja varhaiskasvatuksen opettajia, ei mitään varhaiskasvattajia. Nyt tarkkana. Meillä sosionomipomokin yrittää puhutella meitä kasvattajina. Minä olen kyllä ihan opettaja, vaikka kasvatus liittyykin työtehtäviini, siinä missä opettaminenkin.

Eikun hauttiin luoda hienoa kasvatus-/koulutuslaitos pienille taaperoikäisille lapsille, jotta he saisivat sopivan preppauksen pienestä pitäne tullakseen tuottaviksi yhteiskunnan jäseniksi sitten aikuisena, tämä yhteiskunnan taholta tuotu kouluttaminen aloitetaan siis jopa alle yksivuotiaalle lapselle ja vanhemmat myhäilee vieressä, kun saavat ulkoistaa lastensa kasvatuksen ulkopuoliselle taholle.

Samalla tätä kasvatuslaitosta on käytetty myös säästötoimiin: Ei tarvitse vakavasti vammaisia tai häiriintyneitä lapsia sulkea enää laitoksiin, kun varhaiskasvatus tukee vanhempien vanhemmuutta hoitamalla näitä lapsia ilmaiseksi jopa 12 tuntia päivässä, riippumatta siitä onko vanhempi kotosalla vai töissä: Iso säästö kun tällä tavalla vanhemmat jaksavat hoitaa sen loppuajan eikä tarvitse tarjota näille tapauksille 24/7 hoitoa jossain muussa laitoksessa. Niin ja tämä on tietenkin verhoiltu siihen, että muistakin lapsista tulee suvaitsevaisia, kun saavat todistaa autistin tunteja kestäviä kirkumiskohtauksia tai päätyä psykopaatin päivästä toiseen jatkuvan kidutuksen uhriksi mm. lyömisen, potkimisen, huutamisen ja jopa tahallisen pelottelun kohteeksi.

Työntekijöille taas on uskoteltu, että tekevät hienoa ja arvokasta työtä kun auttavat lapsia kehittymään nopeammin kuin mitä he luonnollisesti kehittyisivät: Onhan se upea saavutus jos lapsi oppii kirjoittamaan jo 4 vuotiaana ja leikkaa saksilla täydellisen ympyrän kolmevuotiaana.

Samaan aikaan yhteiskuntataitoja opetetaan pehmeämmillä konstilla: Käytöstapoja ei saa vaatia, koska lapset traumatisoituvat jos pakotetaan tai vaaditaan, pitää palkata lapsia, niinkuin koiraa, kun hän tekee ihan tavallisia asioita tai jättää tekemättä asioita, mitkä on ihan itsestäänselvyys ja pitäisi jättää tekemättä vaikkei siitä mitään palkintoa tulisikaan (esim. jos ei heitä ämpärillä kaveria päähän, niin se on upea saavutus, mistä saa palkinnon). Seuraamuksia ikävästä tai vahingollisesta käytöksestä ei tietenkään saa tulla, koska siitähän tulisi lapselle kurja olo.

Näin ollaan tilanteessa, missä kasvatamme lapsista pikku paskiasia, joilla on hyvät taidot jossakin asiassa, mutta jotka ovat kyvyttömiä toimimaan yhteistyössä tai itseohjautumaan ja tekemään asioita, joiden tekeminen ei ole kovin hauskaa.

Mukavaa olla osallisena tässä kaikessa.

T: Lastenhoitaja.

Alakouluikäisiä ei psykiatritkaan pysty diagnosoimaan psykopaateiksi, mutta sinä pystyt. Tosi upea suoritus, toivottavasti ymmärrät olevasi väärällä alalla. 

Psykopatia on synnynnäinen ominaisuus, tottakai osa lapsista on pyskopaatteja, vaikkei heitä vielä diagnosoidakkaan, eikä suurinta osaa pyskopaateista diagnosoida koskaan. Tämä nykyajan meno tosin tekee psykopatiasta paljon näkyvämpää kuin mitä se ennen on ollut, koska lapsille ei enää opeteta käytöstapoja, oletetaan että kaikilla olisi joku kyky empatiaan ja tunteisiin, vaikka näin ei todellisuudessa ole: He jotka eivät tule koskaan sellaiseen kykenemään jäävät täysin vaille ohjausta, koska nykyajan kasvatusmentelmät perustuvat nimenomaan siihen tunnekasvatukseen ja niiden tunteiden herättelyyn/sanoittamiseen.

Vaarallinen tie, kun ei opeteta enää ollenkaan mekaanisia käytöstapoja ja ohjenuoria tyyliin "näin tehdään koska näin tehdään" tai myöhemmin kun ymmärryskykyä on enemmän, niin "näin tehdään, koska tällä tavalla saadaan yheistyö ja yhteiselo onnistumaan, riippumatta sinun tunteistasi".

Todella huolestuttavaa jos esim. viisivuotias ei juuri muuta tee, kuin pyrkii satuttamaan toisia, ei sellainen ole ihan normaalin viisivuotiaan käytöstä, oli kyse sitten psykopatiasta tai muusta luonnehäiriöstä/psyykkisestä ongelmasta/neurologisesta poikkeavuudesta, niin sellaisia lapsia pidetään nykyään varhaiskasvatuksessa, mitkä ennen olisi hoidettu suljetummissa laitoksissa, silloin kun yksilön oikeudet ei vielä menneet kaikkien muiden oikeuksien edelle (esim. oikeus turvalliseen lapsuuteen, oikeus koskemattomuuteen jne.).

Itse olen aiemmin tullut hyvin toimeen juuri tällaisten käsittämättömien tapausten kanssa, jotka ovat hyvin vahingollisia muille lapsille ja työntekijöille: Minä kun tajusin että heidän kanssa ei voi vedota niihin tunteisiin, siis toki niistäkin on hyvä puhua (koska ei ole diagnosoitu lapselle mitään), mutta täytyy myös osata tulkita tilannetta ja jos lapsi edelleen vahingoittaa kaikkia ympärillään vaikka kuinka on juteltu tunteista, niin silloin on mahdollista ettei hän syystä tai toisesta niitä tunteita ymmärrä: Hänellä ei itsellään ole tunnemaailman samanlainen kuin muilla TAI hän on kykenemätön empatiaan ja ymmärtämään, että muilla on tunteet.

Tällöin on tärkeää pystyä perustelemaan sille pikkuihmisille ne asiat muulla tavalla: Yleensä nämä mahdolliset tunneköyhät ihmiset ovat jossain määrin muuten älykkäitä, koska ne tunteet eivät sotke niin paljon sitä rationaalista ajattelua, heidän kohdallaan täytyy osata käytöstavat ja normit perustelemaan rationaalisesti, ei tunteiden kautta. Ja tällä tavalla olen itse ainakin saavuttanut myös tällaisten lasten luottamuksen ja saanut ohjattua heidän käytöstään oikeaan suuntaan: He eivät ole pahoja, he eivät vain toimi samalla tavalla kuin muut.

Olen todella huolissani tästä nykyisestä tunnepainoitteisesta menosta, juuri näiden lasten kohdalla.

-eri.

Minäkin olen huolissani, jos tunnepainotteinen meno koetaan hyödyttömänä lässytyksenä. Sitä se kyllä on nykyään, koska ei ole tarpeeksi työntekijöitä, joilla on koulutus tai kokemusta näiden lasten kohtaamisesta ja kasvatuksesta. Ja ryhmät on liian isoja lasten tarpeisiin nähden.

Oikeassahan sinä olet. Ja allekirjoitan myös, että psykopatiaan liittyviä piirteitä todellakin voi tunnistaa jo pienessä lapsessa, vaikka diagnoosia lapselle ei tee edes lääkäri. Koska tilanne voi vielä muuttua lapsella.

Harmillista että suurin osa pk:n aikuisista ei tätä ymmärrä, vaikka lapsen kehitystä pystyy vielä ohjaamaan oikeaan suuntaan. Eikä osaa tehdä/resurssien puuttuessa kykene tekemään mitään.

Mun mielestäni se, jolle tässä vastasin, on ihan oikealla alalla. Kykenee ajattelemaan asioita itsenäisesti ja pystyy mahdollisesti auttamaan niitä pikkuihmisiä, joita häntä edeltävä kommentoija ei ilmeisesti edes näe.

Nätisti vielä vastasi asiattomaan omahyväiseen kommenttiin.

Vierailija
4694/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tuon uudistuksen takia ei lastenhoitajista puhuta enää ollenkaan missään,

vaikuttaa siltä, että me lastenhoitajat tullaan olemaan sitten niitä fyysisiä raatajia tuossa yhtälössä,

alhaisimpia duunareita,

jotka pesee kaikki kakat ja pyyhkii pyllyt ja muuta ei sitten tarvikkaan tehdä.

Varmasti oikein hyvä työ jollekkin ulkomailta tuodulle puuhanaiselle,

jos haluaa muutakin työltään, niin pitää alkaa katsomaan jotain muita töitä.

- Lastenhoitaja. "

Juuri samaa täällä laajemminkin ihmetellään: lastenhoitajat ovat omituisesti blurrattu, häivytetty taustalle näkymättömiin uudistuksista ja työtaisteluista (olkaa toki hengessä mukana mutta mitään ette saa koska ette ole ansainneet).

Kuitenkin he ovat viimekädessä vastuussa lasten hyvinvoinista päiväkotiarjessa, joka ikinen päivä.

Pikkasen halvalla laitetaan kyllä näitä ihmisiä jotka sinnittelee töissään.

Ihan hemmetin törkeää, hävetköön "päättäjät".

Liiton pomotkin sallivat itsekkäästi itselleen ihan kivuttomasti tonnin palkankorotuksen ökypalkkojensa päälle ja pokkana kehtasivat voivotella ettei oikeasti yhtään mitään voi tehdä vaka-alan suhteen, vaikka kentällä on vaka-työntekijöitä sinnittelemässä kokopäiväduunissa ylisuurissa ryhmissä 1500 nettopalkoilla.

Vierailija
4695/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Vakahoitaja

Jos tulee uniongelmia, et pääse työasioista eroon vapaallakaan ja olet koko ajan väsynyt, niin suosittelen hakemaan apua työterveydestä. T: Työuupumuksen vuoksi saikulla.

Vierailija
4696/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohjattoman surullinen siitä, mihin tämä ala on ihan viime vuosina mennyt. Lastenhoitajia ei arvosteta enää ollenkaan, kaikki apu mitä olemassa on, suunnataan opettajille (mentorit esim.). Aiemmin työssä oli riemua, sai käyttää luovuuttaa ja tehdä lasten kanssa asioita, mitkä toi itsellekkin iloa. Nykyään ei ehdi tehdä mitään ja kaikki mitä olet vuosien varrella kokemuksen kautta todennut toimivaksi poljetaankin alimpaan nurkkaan "positiivisen pedagogiikan" nimissä (mikä on usein ymmärretty aivan väärin).

Ei tämä ollut sitä mihin aikanaan peruskoulun jälkeen lähdin opiskelemaan. Mitä hittoa on tapahtunut?

Vierailija
4697/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikan suurin ongelma on eri koulutuksen saaneet, reviiriongelmia ! Sairaalassa perushoitajat haluavat jakaa lääkkeitä ja päiväkodissa kaikki haluavat  vain opettaa.

Vierailija
4698/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Lastenhoitaja.

Nono, onhan meidän tehtävä olla ryhmässä 100% työajasta, kun ei kahvitauollekkaan ehdi, kun opettajat ja sosionomit on suunnittelemassa, kirjoittamassa vasuja, pitämässä vasukeskusteluja, pedapalavereissa, koulutuksissa, kotona hoitamassa sairaita lapsiaan jne. jne. ovat ryhmässä ehkä jonkun 2 tuntia päivästään ja silloinkin on koko ajan kiire pois ryhmästä.

Jos jossakin on toisin, niin odottakaapahan vaan, kyllä tämä leviää ihan joka paikkaan, kunhan vain annetaan aikaa levitä.

Vierailija
4699/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tuon uudistuksen takia ei lastenhoitajista puhuta enää ollenkaan missään, vaikuttaa siltä, että me lastenhoitajat tullaan olemaan sitten niitä fyysisiä raatajia tuossa yhtälössä, alhaisimpia duunareita, jotka pesee kaikki kakat ja pyyhkii pyllyt ja muuta ei sitten tarvikkaan tehdä.

- Lastenhoitaja."

.

"Juuri samoja ajatuksia itsellä, arvottaminen ja nokkiminen tulee lisääntymään potenssiin 100 ja varsinkin yksiköissä joissa ei ole kunnon johtamista eli oman liki 20v kokemuksella 8-9/10 paikassa.

.

Juuri näin.

Vähänkään fiksummat kiertää tulevaisuudessa kaukaa koko alan.

Vuosia koulutetut palavereissa ja suunnittelemassa tuntikausia istuvat pedagogiikan vaikka unssaan hallitsevat -aivopestyt-työntekijät tulkoot sitten (pakon eli hoitajapulan) edessä ulos toimistoistaan lasten keskelle, missä se varsinainen lasten"hoito"työ tapahtuu.

Eikä niitä palkkojakaan tarvi nostaa, kun otetaan sijaisia ja hoitsuja ihmisistä jotka osaa tuskin "huomenta!" sanoa suomeksi, puhumattakaan siitä että käsittäisivät mikä on nollasoppari.

Muistakaa nostaa ammattiliittopomojen palkkoja taas muutamalla tonnilla, heillä on varmaan --tosi-- rankkaa.

Vierailija
4700/19748 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Lastenhoitaja.

Kuka ne kakat pesee, jos minä en pese aamulla/ iltapäivällä, kun olen yksin vuorossa. Kyllä minäkin mielummin haastavampaa tekisin, mutten voi jättää pesemättä.

t. Vakaope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi