Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (21205)

Vierailija
21201/21205 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna menen töihin klo 8. Iltavuoro tulee klo 9. Opettajalla on lapsen vasu oheistöineen 9.30-10.30, sitten lounas, sitten vessatus, sitten nukkariin klo 11.45. Opettajan suunnitteluaika on 12.15-13.45 työkaveri pääsee töistä klo 13.45.

Eli ryhmässä LASTEN KANSSA on riittävästi työntekijöitä: klo 9-9.30 (jolloin puetaan lapset ulos), 10.30-12.15 (tullaan sisälle, riisutaan, lounas, vaihdetaan 12 vaippaa ja paimennetaan lapset nukkariin ja nukuttaminen jää opettajalta kesken).

Täysi määrä työntekijöitä ryhmässä siis 2,5 tuntia koko päivän aikana. Ja lounasaikaan oikeastaan yksi ei ole lasten kanssa, kun valmistelee ruokailua tai korjaa ruokalua pois ja vie kärryä keittiölle ja laittaa nukkaria valmiiksi jne.

Semmoista on päiväkodin arki. Joo joinaki päivinä vähän enemmän on ryhmässä tarpeeksi työntekijöitä, mutta ei tuo huominen mikään erityisen harvinainen tilanne ole.

Miksi nyt on jo vasukeskustelu, vaikka kausi on vasta alkanut? Jos on uusi lapsi, niin ei häntä vielä riittävästi tunneta.

Opettajan suunnitteluaika on yksi tunti, eli tässä tapauksessa 12.15-13.15.

Mikä 1h?

Se on 5h/vkossa. Ja kun ryhmässä 2 opettajaa niin 10h/vkossa. Ja opettaja+sosionomi niin 5h+2,5h.

Ja surprise hoitajalla 0h VAIKKA myös hän miettii ja toteuttaa (häneltä odotetaan ja edellytetään sitä, koska työnkuva) mm kädentaitotöitä, piirejä, jumppatuokioita ym.ym

No kai ne opet pitää tunnin suunnitteluajan? Vai onko teillä tapana että pidetään puolitoista tuntia päivässä? Ja hoitaja toteuttaa opettajan suunnittelemaa toimintaa, ei tarvitse itse suunnitella. 

Hoitaja ei ole aivoton robotti eikä kenenkään palvelija saati orja vaan alalle opiskellut ammattilainen jolla on ihan omiakin ajatuksia ja ideoita. Ja sitä myös edellytetään häneltä, työ kun on tiimityötä ja kaikkien kasvattajien ajatuksia kuullaan ja vastuunkantoa edellytetään. Joissakin yksiköissä myös hoitajilla on suunnitteluaikaa, mutta se vaatii alaisiaan arvostavan johtajan ja työpaikan/työkaverit jotka eivät noki toisiaan ja ylennä itseään/alenna toisia, ymmärtävät, että vakatyötä ei kukaan tee eikä toteuta yksin.

Mun puolesta opettajat voi suunnitella ihan kaiken: Heille on siihen annettu korvamerkitty aika tehdä. Musta on ihan hölmöä, että he ovat niin paljon suunnittelemassa ja sitten kuitenkin kyselevät siellä lapsiryhmän keskellä olevalta hoitajatalta että "no mitä tehtäis?". Ymmärrän toki että joku HALUAA osallistua, mutta musta se on kuitenkin lisävelvoite jonka vuoksi opettaja saa enemmän palkkaa.

MUTTA sama homma kyllä toteutuksen kanssa: Musta olis ihan ok että se opettaja sitten myös hoitais sen opettamisen, lastenhoitaja toimii avustavana voimana ja huolehtii että jokainen lapsi saa tasa-arvoisen opetuksen. Ja tällöin myös vastuu kaatuu opettajan niskaan niinkuin kuuluukin: Jos tulee jotain palautetta että on opetettu huonosti, niin se on opettajan päävastuu.

Mun näkökulmasta tuo myös lisäisi mun työhyvinvointia, koska olen koko ajan lasten kanssa, niin jossakin toisessa kohdassa mun rooli olisi sitten edes vähän helpompi. Mutta tässäkin eri asia jos lastenhoitaja tykkää ohjata lapsille sitä toimintaa: Eli riippuu kaiketi ihmisestä.

Mutta itse en ymmärrä tätä, että jos palkkaus ja rooli on kerrottu olevan aivan erilaiset, niin käytännössä sitten joidenkin mielestä niiden ei pitäisi lainkaan erota toisistaan. "Kaikki toteuttaa". Eihän se noin koulussakaan mene: Koulussakin opettaja hoitaa opetuksen ja vastaa siitä. Kouluavustaja sitten (jolla sama koulutus usein kuin päiväkodin lastenhoitajalla) avustaa, eli auttaa lapsia vähän tehtävien tekemisessä, tai jotain tiettyä oppilasta jotenkin muullakin tavoin olemalla tukena: Työ on opetuksen puolesta kouluavustajalla kevyempää ja niin pitääkin olla, kun palkka on vähemmän kuin opettajan.

Että minusta tuo on kohta, missä lastenhoitajan työpanosta voi vähän keventää. Hankalaa siinä on se, että osa tietenkin nauttii niistä askarteluista ja muista. Minäkin olen toki niitä tehnyt, mutta en voi sanoa nauttivani.

Ei ole olemassa kouluavustajia.

Ja koulunkäynninohjaajalla ei ole sama koulutus kuin vakahoitajalla.

Vakamaailmaan suuntautunut lähihoitaja voi toki toimia koulumaailmassa, mutta hän on silloin sinne "ylikouluttautunut", koska koulunkäynninohjaajan koulutus ei ole edes puolia vakahoitajan koulutuksesta.

Näinpä näin. Nykyään toki on alalla "ylikoulutettuja" korkeakoulutettuja , jopa FM-tason koulunkäynnin ohjaajia, koska työttömyysluvut on mitä on nykyään.

Vaativan, erityistason  ( erityistä vaativaa tukea tarvitsevat oppilaat, tmv) koulunkäynnin ohjaajilla koulutus taitaa olla pikkasen erilainen kuin lähihoitajalla, tapauskohtaisesti, uskoisin näin.

Vierailija
21202/21205 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni asia mättää varhaiskasvatuksessa ihan jo senkin perusteella, että niin moni on psyykkisistä syistä toistuvasti pois töistä ja moni pidemmilläkin sairauslomilla samasta syystä. N.7-8v ajan ollut suurin syy s.poissaoloihin varhaiskasvatuksen työntekijöillä. Tiedän monia jotka painivat asian kanssa parhaillaankin ja pari työkaveria ollut s.lomalla jo kuukausia.

En itsekään hirveän hyvin voi, kiitos työn sisällön ja muutoksien, vuodesta toiseen vain lisääntyneiden kiristyksien ja säästöjen, päivittäisen "kukamitämissämiten"-hulabaloon, venymisvaateiden, työpaikan ilmapiirin ja johtamisen ym.

Mulla tuli just täyteen ne 60 ilmaista saikkupäivää. Vituttaa olla koko syksy töissä.

Mistä tiedät vai voiko ne laskea jostain?

Tietysti pidän kirjaa omista sairaspoissaoloistani. Leikkauksen jälkeen pitempi saikku niin raja paukkuu nopeasti.

Millainen työkaveri olet, kun et viitsi töissä olla? Haluaisitko olla oma työkaverisi? Valitatko jatkuvasti työkavereillesi työn raskaudesta? Löytyisikö sinulle jokin muu, helpompi työ?

Hieno juttu että sinä et itse ikinä sairastu ja joudu leikkaukseen. Me muut olemme ihmisiä, emme koneita ja tosiaan, ihmiset sairastuvat ja joutuvat joskus olemaan sairauslomalla. Ajatella.

Myös psyykkisistä syistä. Ja aika useinkin. Vakassa suurin syy s.lomiin jo kahdeksatta vuotta.

Myös tuki- ja liikuntaelin sairaudet ovat varhaiskasvatus-alalla hyvin yleisiä.

Selkävaivat lähes ammattitauti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21203/21205 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole montaa viikkoa töissä oloa loman jälkeen takana ja meinaan tätä kirjoittaessa nukahtaa väkisin. Eilen simahdin klo19 yöunille.

Vajaalla miehityksellä mennään ja menty kaikki nämä viikot ja mennään vielä ainakin muutama viikko, mutta eihän se niin ole kerta talon muissa ryhmissä ei rajat pauku, ryhmässä 17kpl 1,5-5v lasta joista 2 sellaisia joiden vieressä oltava ns koko ajan kasvattajan, ja ulkona ollaan 4-5h päivässä.

Olen ihan loppu.

Hoitajien työmäärä on kyllä kohtuuton. Suorastaan epäinhimillinen, Vaaditaan ihmistä venymään vajaamiehityksellä. Miten ne lapsetkin voi kun hoitaja puolikuollut uupumuksesta? Järkyttävää, että kaikki vaan katselee muualle kun ihminen väsyy...

Vierailija
21204/21205 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman ajalle merkitty töihin...onko kellään muulla vastaavasta kokemusta?

Vierailija
21205/21205 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loman ajalle merkitty töihin...onko kellään muulla vastaavasta kokemusta?

Älä vaan kysy pomolta, vaan valita vauvalla.

Vierailija
21206/21205 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teidän päiväkodissa ottaa Seuresta sijaista nyt syksyllä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi