Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Harjoitteluun tulee kavereita, joille pitää opettaa ruuvimeisselin käyttöä” – Rakennusala kärsii asentajien koulutuksen laadusta

Vierailija
10.10.2021 |

Asentajan ammatti edustaa mitä suurimmassa määrin käytäntöä, joten käytännön osaamisen pitäisi olla avainasemassa myös koulutuksessa.

”Ammattikoulusta tulevat asentajat ovat raakileita. Harjoitteluun tulee kavereita, joille pitää opettaa ruuvimeisselin käyttöä”, Puustinen kertoo jäsenyritysten palautteista.

Osaamisen vaatimustaso nousee jatkuvasti talotekniikassa. Jo tästä syystä asentamisen opetus olisi syytä saada raiteilleen.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/ebb0684b-d3f5-4c89-9c21-c09798b84…

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mä olen käynyt nyt ammattikorkeakoulua kolmisen vuotta, enkä ole oppinut yhtään mitään. En tiedä millä meriiteillä mun pitäisi päästä nyt työelämään tällä tutkinnolla, kun tuntuu etten osaa yhtään sen enempää kuin silloin kun aloitin opiskelut. Koulussa lähitunteja oli aluksi kolme kertaa kuukaudessa, nyt kahteen vuoteen ei ollut ainoatakaan lähituntia. Kaikki tehdään verkossa ja kaikki on opiskeltava itse ja arvioinnit suoritetaan vertaisarviointina muiden oppilaiden toimesta. Kaikki ohjelmistot pitäisi opiskella itse, linkki johonkin sivuille annetaan, siinä kaikki. On kyllä todella turhautunut ja epävarma olo, enhän mä voi hakea mitään työpaikkaa tältä alalta, kun tuntuu etten ole opiskellut yhtään mitään.

minun esimiehet ovat  käyneet ammattikorkeakoulun tutkinnot eivätkä osaa yhtään mitään. noh kyllä he  osaa kahvia juoda. joten rohkeasti töitä etsimään.

Vierailija
42/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne vammaisten lapsia ?? Eikö niille ole opetettu jo lapsena meisselin käyttö ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei käytä enää mitään ruuvimeisseliä. On ruuvinväätimet. Tämäkin puustinen on jäänyt elämään menneisyydessä.

Näin on. Ei oo kovin tehokasta käyttää ruuvimeisseleitä.

Joskus on pakko. Usko tai älä, mutta kaikkea ei todellakaan voi tehdä akkukoneilla.

Vierailija
44/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mä olen käynyt nyt ammattikorkeakoulua kolmisen vuotta, enkä ole oppinut yhtään mitään. En tiedä millä meriiteillä mun pitäisi päästä nyt työelämään tällä tutkinnolla, kun tuntuu etten osaa yhtään sen enempää kuin silloin kun aloitin opiskelut. Koulussa lähitunteja oli aluksi kolme kertaa kuukaudessa, nyt kahteen vuoteen ei ollut ainoatakaan lähituntia. Kaikki tehdään verkossa ja kaikki on opiskeltava itse ja arvioinnit suoritetaan vertaisarviointina muiden oppilaiden toimesta. Kaikki ohjelmistot pitäisi opiskella itse, linkki johonkin sivuille annetaan, siinä kaikki. On kyllä todella turhautunut ja epävarma olo, enhän mä voi hakea mitään työpaikkaa tältä alalta, kun tuntuu etten ole opiskellut yhtään mitään.

minun esimiehet ovat  käyneet ammattikorkeakoulun tutkinnot eivätkä osaa yhtään mitään. noh kyllä he  osaa kahvia juoda. joten rohkeasti töitä etsimään.

=D No joo, tarttee varmaan suhteita tuohon päästäkseen.

Vierailija
45/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku totesi että lähtee jo peruskoulusta tämä. Kyllä. Myös kotoa!!! Jos ei pohjaa ole rakennettu, ei mitään vastuunottoa opetettu, niin ei jonne aloita. Jonne odottaa että käsketään ja silloinkin saattaa haistattaa että et oo mun isä ja mun isäkään ei mua käske.

Liian vähän vastuuta liian myöhään, niin ei siitä rutiinia synny. Pitäisi oppia että kaikesta tässä maailmassa ei saa palkintoa heti, niinkuin peleissä.

Mistä lapsi oppisi pitkäjänteisyyttä jos ei ensin kotoa? Netti ei sitä kehitä, päinvastoin.

Vierailija
46/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusala on eri asia kuin talotekniikka. Tarkkuutta näihin juttuihin, joissa arvostellaan toisten osaamista, jos itse tehdään kuitenkin mokia.

Tämä. Ja kuka/missä ollaan työHARJOITTELUSSA? Ammatillisen koulutuksen opiskelijat menevät työELÄMÄSSÄOPPIMAAN eli juuri sinne työpaikoille opiskelemaan, ei vielä valmiina osaajana. Kiitos Sipilä ja ammatillisen koulutuksen reformi ja leikkaukset. Ehkä niitä synnynnäisesti taitavia ruuvimeisselin väntäjiä tulee lukiosta, jonka rahoitusta ei leikata, koska onhan uskonnon ja ruotsin opetus niiiiiin tärkeää.

Vierailija
47/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.

Valitettavasti amiksessa ei opeteta tekemään, ongelma on siinä. Nekin jotka käy koulua tunnolllisesti jäävät ilman opetusta.

Vierailija
48/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.

Valitettavasti amiksessa ei opeteta tekemään, ongelma on siinä. Nekin jotka käy koulua tunnolllisesti jäävät ilman opetusta.

Ymmärrät kai, että se johtuu ihan, vain ja ainoastaan rahoituksen puutteesta?

Vierailija
49/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ammattikoulun 1970 luvun alussa. Rakennusmies, 2 vuotta kesti.

Koulussa tietenkin käytiin joka päivä, oli teoriaa ja erilaisia hommia "hallilla" tai sitten koulun omilla työmailla.

Rakensimme oppilastyönä mm. 2 omakotitaloa ja molemmat on vielä pystyssä!

Kummassakin pitkät pätkät minun muuramaa julkisivua, jotenkin tykkäsin siitä hommasta. Tietenkin koulussa oli myös esim maalarin ja sähkömiehen ja lvi opintolinjat, jotka niistä taloista sitten oman alansa hommat tekivät.

Ei minusta kuitenkaan raksamiestä tullut, IT-alalla vuodesta 1979.

Koulutus oli kuitenkin mielestäni erinomaista. Mikä tässä mallissa oli vikana että se piti pilata?

Vierailija
50/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outo päivähoito, kun lähiopetusta on pahimmillaan kahtena päivänä viikossa.

Ei, vika ei ole siinä, että kaikkia yritetään pitää mukana, vaan siinä, että opetusta ei kouluissa ole. Ei etätehtävillä ja teorialla opita käytännön työtä.

Jap, juuri ammattikouluissa se käytännön opetus/harjoitus pitäisi olla ammattilaisten opettamaa. Ei siellä voi voittipuolisesti olla mitään etäopetusta luokkaa laita lauta tähän, pidät sitä hampaillasi vaaka-asennossa ja naulaat laudan päihin kaksi naulaa..Lisää ammaatilaisia joka linjalle opettajiksi ja ehkä jopa pitemmät valmistumisajat. Itse olen palkannut työmiestä ja huomannut että ei perkule, käytännön opit saamatta. Tuo meisselijuttu on aivan arkipäivää. Siis jokin keskeinen työmenetelmä ihan hebreaa.

Voisi olla hyvä ajatus että kun oppolas tulee työharjoitteluun ja työpaikka hänet valitsee niin vuoden työharjoittelu josta osan maksaa valtio ja osan työnantaja ja työntekijä jatkaa valmistuttuaan samassa paikassa ja ehkä edelleen vuoden pari alennetuilla työnantajamaksuilla.

Vierailija
51/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus oli kuitenkin mielestäni erinomaista. Mikä tässä mallissa oli vikana että se piti pilata?

Sipilä, Stubb & Katainen, siinä kolme nimeä jotka pitäisi saada valtion tuhoamisesta vastuuseen.

Vierailija
52/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei käytä enää mitään ruuvimeisseliä. On ruuvinväätimet. Tämäkin puustinen on jäänyt elämään menneisyydessä.

Näin on. Ei oo kovin tehokasta käyttää ruuvimeisseleitä.

Joskus on pakko. Usko tai älä, mutta kaikkea ei todellakaan voi tehdä akkukoneilla.

Haluan nähdä kun menet hienomekaniikan sisälle akkuporakoneella ja katsot hölmistyneenä kun aparaatti pyörii kätösissäsi!

Vierailija
53/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kovien materiaalien opettaja harmitteli sitä, että oppilaiden taso on peruskoulussa tosi huono. Enää ei nikkaroida ja rakennella vapaa-aikana, vaan pelataan koneella. Motoriset taidot eivät kehity, muuten kuin siihen pelaamiseen. Ei kuulemma voi enää teetättää läheskään niin vaativia töitä kuin ennen. No nämä oppilaat menevät sitten amikseen niin mitenkäs amiksen opettajat saisivat tämän asian maagisesti nopeasti korjattua? Eivät mitenkään.

Aika elitistinen asenne. Jotta voi nikkaroida ja rakennella vapaa-ajalla pitäisi olla jokin tila siihen. Miten kerrostalossa asuva voisi edes nikkaroida vapaa-aikana? Pitäisi asua omakotitalossa jossa tilava autotalli/muu harrastetila missä nikkaroida ja opetella kädentaitoja.

Vierailija
54/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutuksen puolella on paljon igan tyysktin erilaiselta alalta alanvaihtajia, jotka kyllä nämä motoriset taidot oppii vanhemmalla iälläkin. Ihan ovat opittavissa olevia taitoja. Ongelma ennemminkin on opetuksessa (johtuen rahoituksen puutteesta lähinnä) ja myös ns kouluvastaisessa amisasenteessa, jota valitettavasti liian usein näkyy. Ja koulutustakuu ei paranna tilannetta, koska raksapuolellehan ne ei-motivoituneet pojat tuupataan...

Vierailija
55/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipilä, Stubb & Katainen, siinä kolme nimeä jotka pitäisi saada valtion tuhoamisesta vastuuseen.

No, mitäs tämä ilmastonmuutos ja maailmanpelastushallitus on tehnyt ammattikoulutuksen eteen?

Vierailija
56/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ammatikouluille on tapahtunut ja miksi opetus on niin surkeaa? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Laitettiin taseet töihin. Sanni hoiti tonttia ja kuulapäätyöministeri nyökytteli vieressä.

1993-95 meillä oli koulua 5 päivänä viikossa ja päivien pituus 2-3 päivänä viikossa 08-16. Perjantaisin saatettiin päästä jo klo 14.

Vierailija
57/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset soittotunneille niin kehittyy motoriikka. 

Vierailija
58/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. Täälläkin sanotaan amishommien olevan sellaisia minkä oppii apinakin. Sama asenne on varmasti päättäjillä. Ei ne muutoin olisi tehnyt niitä koulutusleikkauksia ja kansa hyväksynyt tämän. Nautitaan nyt lopputuloksesta.

Kaikkien pitäisi kouluttautua köyhyystutkijoiksi tai vastaaviksi, kuten Ohisalo. Siinä on tulevaisuus.

Asentajat tulee Virosta.

Kun nämä ylikoulutetut päättäjät kieltävät polttomoottorit, niin kymmeniä tuhansia nuoria ja vanhempiakin harrastajia on toimettomina. Auto, mopo, mp jne harrastus pitää nyt käden taitoja yllä, ja nuoret ovat poissa muusta pahemmasta.

Ilmastomuutos tärkeämpää päättäjien mielestä. Vaikka nuoriso seisoisi tumput suorana, kädettöminä.

Ilmastonmuutos tuo työtä niihin maihin jotka älyävät laittaa miljardit töihin uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämiseen pitäen sisällään laitteistojen suunnittelun, rakentamisen ja tietotaidon aineellistamisen vientituotteeksi. Saksalla taitaa olla jo 300000 ihmistä aurinkopanelituotannossa.

Vierailija
59/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. Täälläkin sanotaan amishommien olevan sellaisia minkä oppii apinakin. Sama asenne on varmasti päättäjillä. Ei ne muutoin olisi tehnyt niitä koulutusleikkauksia ja kansa hyväksynyt tämän. Nautitaan nyt lopputuloksesta.

Kaikkien pitäisi kouluttautua köyhyystutkijoiksi tai vastaaviksi, kuten Ohisalo. Siinä on tulevaisuus.

Asentajat tulee Virosta.

Kun nämä ylikoulutetut päättäjät kieltävät polttomoottorit, niin kymmeniä tuhansia nuoria ja vanhempiakin harrastajia on toimettomina. Auto, mopo, mp jne harrastus pitää nyt käden taitoja yllä, ja nuoret ovat poissa muusta pahemmasta.

Ilmastomuutos tärkeämpää päättäjien mielestä. Vaikka nuoriso seisoisi tumput suorana, kädettöminä.

Ilmastonmuutos tuo työtä niihin maihin jotka älyävät laittaa miljardit töihin uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämiseen pitäen sisällään laitteistojen suunnittelun, rakentamisen ja tietotaidon aineellistamisen vientituotteeksi. Saksalla taitaa olla jo 300000 ihmistä aurinkopanelituotannossa.

Sitten täytyy mennä Saksaan töihin. Siellä on aurinko- ja erityisesti tuulivoimaloita ollut jo vuosikymmeniä, kauan ennen tätä ilmastopanikointia. 

Vierailija
60/64 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ammattikoulun 1970 luvun alussa. Rakennusmies, 2 vuotta kesti.

Koulussa tietenkin käytiin joka päivä, oli teoriaa ja erilaisia hommia "hallilla" tai sitten koulun omilla työmailla.

Rakensimme oppilastyönä mm. 2 omakotitaloa ja molemmat on vielä pystyssä!

Kummassakin pitkät pätkät minun muuramaa julkisivua, jotenkin tykkäsin siitä hommasta. Tietenkin koulussa oli myös esim maalarin ja sähkömiehen ja lvi opintolinjat, jotka niistä taloista sitten oman alansa hommat tekivät.

Ei minusta kuitenkaan raksamiestä tullut, IT-alalla vuodesta 1979.

Se oli liian kallis.