Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva akateeminen työtön :/

Vierailija
05.12.2014 |

Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.

Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?

Kommentit (331)

Vierailija
261/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, varmaan vaikea saada töitä. Tuo yhteiskuntatieteellinen on sellainen taivaanrannanala, ettei nousukaudellakaan tahdo löytyä mitään järkevää hommaa. Tsemppiä silti opintoihisi!

Vierailija
262/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen kaiken pahan alku on kaupallisen alan jumalalointi työnantajien osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:44"]

Mitäs itket kun ite sinne hait.

[/quote]

Eihän sen ole 19v abin vika kun hakee yliopistoon kovin toivein uskoen oppaiden jutut asiantuntijatehtävistä ym. Ja sitten 5-7 vuotta myöhemmin ymmärtää tilanteen ja joutuu sossupummeksi :(

Vierailija
264/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:00"]

Joo joo, mitä tarkalleen nämä "asiantuntijatehtävät ovat"?

[/quote]

Nimike voi olla tutkija, suunnittelija, ylitarkastaja...erilaiset akateemista tutkintoa edellyttävät paperityöt.

[/quote]

No nämä humanistien asiantuntijatehtävät tarkoittavat, että he keskenään lähettelevät sähköposteja, pitävät palavereja, seminaareja ja symposiumeja ja debatoivat päivät pitkät, ja suoltavat loputonta matskua nippeli- ja hallintojutuista, niin,  ja käyttävät veronmaksajien tuottamaa lisäarvoa! Hyviä veronmaksajia toki silti ovat, osa "rahoituksesta" kun palautuu kiertoon, joten heidän subventointinsa järkevää "työllisyyspolitiikkaa"!

Vierailija
265/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:47"]

Juu, varmaan vaikea saada töitä. Tuo yhteiskuntatieteellinen on sellainen taivaanrannanala, ettei nousukaudellakaan tahdo löytyä mitään järkevää hommaa. Tsemppiä silti opintoihisi!

[/quote]

Tiedätköhän edes, mitä eri oppiaineita yhteiskuntatieteiden maisteri on voinut pääaineena lukea?

Vierailija
266/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantaloustieteitä, valtio-oppia, hallintotieteitä..noitahan piisaa!

Vierailija
267/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:44"]

Mitäs itket kun ite sinne hait.

[/quote]

Eihän sen ole 19v abin vika kun hakee yliopistoon kovin toivein uskoen oppaiden jutut asiantuntijatehtävistä ym. Ja sitten 5-7 vuotta myöhemmin ymmärtää tilanteen ja joutuu sossupummeksi :(

[/quote]

No ei tietenkään, oppaissa puhutaan varmaankin ideaalista työllistymistsäänssistä!

Vierailija
268/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:19"]

Onko joku rehellisesti saanut töitä FM tai FT tutkinnoilla?

T. Tuleva FM

[/quote]

Tottakai, minulle tarjottiin vakipaikkaa jo ennen valmistumista.

T: puheterapeutti, FM

No ei, ei ole tarkoitukseni tulla tänne leijumaan, mutta täällä jauhetaan noita samoja mäkin kassa -vitsejä, ja unohdetaan että KAIKKI humanistit ja filosofian maisterit eivät ole työttömiä. Puheterapeuteista on enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Opiskelemaan on toki aivan hemmetin vaikea päästä, kun sisäänpääsyprosentit ovat vähän yliopistosta riippuen jotain 3-10 %:n väliltä eikä se pääsykoemateriaalikaan helpoimmasta päästä ole. 

Vierailija
269/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 19:14"]

Uhkaava työttömyys on surkein syy jatko-opintojen aloittamiseen, ei mitään järkeä. Ohjaan itse 4 väitöskirjaa ja tiedän miten näissä prosesseissa yleensä käy. 

[/quote]

Siis jättävätkö väitöskirjan kirjoittamisen kesken? Missä syy? Puuttuuko motivaatio vai älyä?

Vierailija
270/331 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:51"]

Edelleen kaiken pahan alku on kaupallisen alan jumalalointi työnantajien osalta.

[/quote]

Sanos muuta. Suomessa tuijotetaan liikaa sitä, mikä tutkinto kyseessä. Ilmeisesti esim. Briteissä joku taidehistorioitsijakin voi hyvinkin työllistyä minne vain periaatteella "töissä oppii talon tavat".

Vierailija
271/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
272/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 17:43"]

Kyllä kannattaa jatkaa tohtoriksi asti jos omalla alalla ei le töitä. 

Syitä:

-Olet omalla alallasi huippu, kaikkien kandien ja maistereiden yläpuolella

- Sinulla on 90% varmuudella korkeampi koulutus kuin naapurillasi tai lukioaikaisilla opiskelukavereilla

-Kukaan ei katso sinua kieroon vaikka olet työtön, aina voit naljailla takaisin muiden koulutuksesta 

- Olet henkisesti luoden yläpuolella vaikka työtön

[/quote]

Koulutus jolla et pysty elättämään itseäsi on tasan sen tutkintopaperin arvoinen. Olkoot sitten vaikkapa indologian tohtorin paperi. Ja minä katson jokaista hukkamaisteria, koulutustasoon katsomatta nenänvartta pitkin koska tiedän, että minun maksamista veroista tuonkin elinkustannukset maksetaan. 

T: DI (ja päälle tekuinssin ja sähköarskan paperit vielä...)

[/quote]

Ei paukut sitten riittäneet tohtorin hattuun?

[/quote]

Nykyään se on kyllä juuri päinvastoin. Muutamia akateemisesti suuntautuneita lukuun ottamatta väikkäriä tekemään jäävät yleensä ne, jotka eivät löytäneet töitä. Harmi kyllä.

[/quote]

Höpöhöpö, Saksassa vain parhaat jatkavat/pääsevät tohtoriksi asti.

[/quote]

Työnnäpä nyt se Saksa hanuriisi jo, puhutaan Suomesta.

Vierailija
273/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 13:16"]

Suomessa ollaan sen verta juntteja ettei osata arvostaa tohtorin tutkintoa. Menkääpäs Saksaan niin johan olkaa Herr ja Frau Doktor kuulumaan! Saksassa et ole mikään ilman tohtoriutta. Ja Jenkeissä arvostetaan myös paljon.

Humanisteja ja yhteiskuntatieyeilujöitä hallituksissa, korkeimpina virkamiehinä, jopa isoissa firmoissa johtopaikoilla muualla paitsi Suomessa.

[/quote]

Sinustako on junttia valita työntekijät osaamisen eikä tittelin mukaan? Tohtoriuden perusteella valitseminen on aivan yhtä idioottimaista kuin sukupuolen. Tosin Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista tässä sukupuoliasiassa, joten sinun mielestäsi sekin on epäilemättä junttia. Kuten kaikki Suomessa.

[/quote]

Otetaanhan lukioihin parhaiten peruskoulusta suoriutuneet, yliopistoihin parhaat ylioppilaat, tohtoriohjelmiin parhaat maisterit.... Niin miksei töihin myös parhaat tohtorit?

Taitaa täällä palstalla tohtoreita haukkua koulunsa kesken jättäneet naiset, jotka nyt katkerina itkevät. 

[/quote]

Työelämän näkökulmasta parhaat masterit eivät useimmiten mene tohtoriohjelmiin. Jos menisivät, niin tohtorit olisivat tietenkin kuumaa kamaa. Turha uhriutua, että tämäkin muka olisi jotain syrjintää.

Vierailija
274/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette menneet opiskelemaan kaupallista alaa, jos haluatte olla kaupallisella alalla?

Vierailija
275/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:42"]

Miksi ette menneet opiskelemaan kaupallista alaa, jos haluatte olla kaupallisella alalla?

[/quote]

Koska muualla ei ole töitä

Vierailija
276/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:06"]

Otetaanhan lukioihin parhaiten peruskoulusta suoriutuneet, yliopistoihin parhaat ylioppilaat, tohtoriohjelmiin parhaat maisterit.... Niin miksei töihin myös parhaat tohtorit?

Taitaa täällä palstalla tohtoreita haukkua koulunsa kesken jättäneet naiset, jotka nyt katkerina itkevät. 

[/quote]

Sarkasmia? Peruskoulun päättäneiden lasten äitinä tiedän, että parhaat peruskoulun päättäneet eivät suinkaan mene lukioon vaan ammattilukioon suorittamaan kaksoistutkintoa. Lukioon täällä menee ihan kuka tahansa, mutta suosituimmille amislinjoille vaaditaan yli 8 keskiarvo.

Maisteriksi valmistuneena ei-ylioppilaana tiedän, että tohtoriksi voi väitellä ihan kuka tahansa. Totta on, että edellyttää riittävän hyvää gradua, mutta se tuskin on kynnyskysymys kenellekään. Minäkin harkitsin sitä vakavissani ja olisin päässyt mukaan, mutta valitsin sittenkin toisen maisteritutkinnon, toivon mukaan paremmin työllistävän. Jäi kokeilematta, olisivatko paukut riittäneet, mutta vielähän tässä ehtii.

[/quote]

Tutkintojen haaliminen on täysin väärä tapa toimia, jos työllistyminen on vaikeaa. Ongelmahan ei ole tutkinnossa, vaan työkokemuksen puutteessa (tai persoonassa tai muussa, mutta niitäkään ei korjata toisella tittelillä). Siksi pitää käyttää kaikki resurssit siihen, että saa järkeviä harjoittelupaikkoja.

Itse olin siinä tilanteessa, että tutkinto oli miltei valmis, eikä relevanttia kokemusta ollut. Harkitsin toista tutkintoakin, mutta onneksi päätin toisin. Kävi läpi leveällä kammalla mahdollisuuksia, ja sainkin lopulta neljän kuukauden harkkaripaikan Keski-Euroopasta. Palkkahan oli kuukaudessa 700 euroa, josta meni 300 solukämppään, joten monelle ei olisi kelvannut, mutta minulle tämä oli tärkein työpaikkani tähän mennessä. Vaikka työ tai palkka eivät todellisuudessa olleet kummoisia, niin hienon kuuloinen firma hienon kuuloisessa kaupungissa avasi ovet Suomessakin.

Vierailija
277/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei pääse edes harjoitteluun

Vierailija
278/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:00"]

Nykyään ei pääse edes harjoitteluun

[/quote]

Jos vain yli 2500 kuussa maksavat kesätyöpaikat aikavälillä toukokuun puolivälistä elokuun loppuun kelpaavat, niin ymmärrän näkemyksesi. Jos sen sijaan lukuvuoden aikana olevat, nimellistä korvausta maksavat paikat yli kymmenen kilometrin päässä kotoa ovat myös olleet etsinnän kohteena tuloksetta, niin olen hämmästynyt. Vielä reilu vuosi sitten ihan koulun rekryfoorumillakin oli tuollaisia paikkoja lukuisia.

Vierailija
279/331 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:14"]

Itse olen VTM ja käynyt monta pitkää sivuainetta kauppiksessa, en vieläkään ymmärrä miksi sieltä valmistuneet saavat paremmin töitä? Kirjanpidon lisäksi ei mitään konkreettista opeteta! Hienoja teorioita vaan.

[/quote]

Heti tulee mieleen muutamia syitä, miksi minä ja koulukaverini ovat työllistyneet hyvin:

1) Työkokemus kaupalliselta alalta (ilman kesätöitä, yritysprojekteja ja muita internshippejä tilanne on kauppislaisillakin surkea)

2) Osoitus kiinnostuksesta alaa kohtaan (koulutusvalinta ja työkokemus)

3) Ymmärrys kaupallisen alan kulttuurista ja markkinoista (auttaa kummasti haastatteluissa, kun vähän pystyy jauhamaan ruplan kehityksestä ja Alibaban IPOsta)

4) Koulussa luodut verkostot (kaverit, proffat, yhteistyöyritysten tyypit...)

5) Koulun rekrytointipalvelut

*) Tätä et taida hyväksyä perusteeksi, mutta kyllä vaikkapa se laskentatoimesta maisteriksi valmistunut tyyppi keskimäärin on sentään hieman paremmin varustettu esim. controllerin tehtävään kuin keskiverto VTM. Tuo nyt on muutenkin aika ylimielistä väittää, että koko KTM-tutkinnossa ei opi mitään muuta kuin hienoja teorioita. Itse esimerkiksi tein yhteensä kolmenumeroisen määrän erilaisia caseja, joten ei se aika nyt ihan pelkästään hienoihin teorioihin mennyt.

Vierailija
280/331 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:14"]

Itse olen VTM ja käynyt monta pitkää sivuainetta kauppiksessa, en vieläkään ymmärrä miksi sieltä valmistuneet saavat paremmin töitä? Kirjanpidon lisäksi ei mitään konkreettista opeteta! Hienoja teorioita vaan.

[/quote]

Heti tulee mieleen muutamia syitä, miksi minä ja koulukaverini ovat työllistyneet hyvin:

1) Työkokemus kaupalliselta alalta (ilman kesätöitä, yritysprojekteja ja muita internshippejä tilanne on kauppislaisillakin surkea)

2) Osoitus kiinnostuksesta alaa kohtaan (koulutusvalinta ja työkokemus)

3) Ymmärrys kaupallisen alan kulttuurista ja markkinoista (auttaa kummasti haastatteluissa, kun vähän pystyy jauhamaan ruplan kehityksestä ja Alibaban IPOsta)

4) Koulussa luodut verkostot (kaverit, proffat, yhteistyöyritysten tyypit...)

5) Koulun rekrytointipalvelut

*) Tätä et taida hyväksyä perusteeksi, mutta kyllä vaikkapa se laskentatoimesta maisteriksi valmistunut tyyppi keskimäärin on sentään hieman paremmin varustettu esim. controllerin tehtävään kuin keskiverto VTM. Tuo nyt on muutenkin aika ylimielistä väittää, että koko KTM-tutkinnossa ei opi mitään muuta kuin hienoja teorioita. Itse esimerkiksi tein yhteensä kolmenumeroisen määrän erilaisia caseja, joten ei se aika nyt ihan pelkästään hienoihin teorioihin mennyt.

[/quote]

Yhtä ylimielistä on väittää myös FM-tutkintoa hömpäksi. Minulla on erittäin kattavat yleissivistävät tiedot Suomen historiasta, kulttuurista, kielestä. Osaan 5 kieltä, olen lukenut työoikeutta yhtä paljon juristien kanssa, tunnen poliittisen päätöksenteon koukerot ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi