Miksi suomalaiset eivät enää käy saunassa?
Asun kerrostalossa, ja esim. meidän noin 35-40 asuntoisessa kerrostaloyhtiössä vain kahdeksalla on saunavuoro, eli ylivoimaisesti suurin osa ei käy saunassa, eikä kellään ole myöskään omaa saunaa joten siitä se ei johdu. Itse olen aina rakastanut saunomista, ja minulla on saunavuoro perjantaina ja lauantaina, sekä käyn tiistaisin yhteisessä, ilmaisessa lenkkisaunassa, jossa saankin usein olla yksin tai vain enintään parin muun naapurin kanssa. Eivätkö suomalaiset enää tykkää saunoa, vai mikä on homman nimi? Minun lapsuudessa tunsin vain harvoja, ketkä eivät käyneet juurikaan koskaan saunassa, ja perheellämme oli tapana käydä lähes joka päivä iltasaunassa. Mikä on homman nimi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa huvita ajatus käydä joissain yleisissä saunoissa mihin kaikki ovat räkineet ja kuseksineet seinille. Yäk.
Kaikki eivät ole kaltaisiasi sikoja.
Kyseenalaistan saunan ja avaantoon hyppelyn terveyden. Kahvipöydässä kerran kuuntelin miten eräs henkilö kertoi tapauksesta joka oli kuuman saunan jälkeen mennyt avantoon ja saanut sydänkohtauksen.
No totesin siihen että ei tuollainen touhu voi olla terveellistä jonka hän selvästi otti itseensä kun tuhahti ja sanoi että kyllä se vaan on. Ei osannut perustella mitä terveellistä on sydänkohtauksessa joka aiheutui saunasta ja avannosta. Tuntui että hän otti vahvasti itseensä kun kritisoin saunaa ja avantoa jotka aiheuttivat sydänkohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
En vain tykkää saunomisesta. Kun oli oma sauna, käytin sitä varastona. Nyt ei onneksi enää ole saunaa, niin ei ole myöskään hukkaneliöitä.
Meilläkin on sauna varastona. En ole siellä saunonut kertaakaan enkä ylipäätään ainakaan 15 vuoteen. En tykkää saunomisesta, tulee vain huono olo enkä hikoile lainkaan, joten elimistö ei oikein jäähdy.
Tappaisin itseni jos joutusin käymään jossain taloyhtiön saunassa. Siellähän fistaillaan löylykauhalla perseeseen ja heitetään mälliä jokapuolelle.
Käyn saunassa, mutta en yleisessä saunassa.
No mä en vain tykkää saunomisesta, en ole koskaan tykännyt.
Aikoinaan sai hakata saunatuvan ovea, kun edellinen löylytteli siellä vielä meidän vuorolla. Laatat irtoili seinistä ja lattioilta. Sai olla varovainen, ettei viiltänyt jalkapohjia auki. Onneksi muutettiin pois, kun iäkkäämmät asukkaat eivät halunneet haaskata rahaa remonttiin. Kalliimmaksi se kyllä varmaan venyttämällä tuli, kun kosteus pääsi ajan kanssa oikein kunnolla perustuksiin.
Saunoisin kyllä, mutta kulkeminen taloyhtiön saunaan ei kiehdo. Siis nimenomaan tökkii se siirtyminen asunnosta saunaan.
Suunnilleen lasken päiviä, että pääsen muuttamaan saunalliseen asuntoon.
Lämmitän juuri toista kertaa saunaa tänään! Kalamajan saunaa Perämeren hietikoilla täällä Arkkukarissa, kaikkialla vain hiekkaa ja rannassa kaksi kilometriä alle metrin syvistä vettä, näen Kalajoen ja Hailuodon jotka tätä samaa matalaa hiekkarantaa! Mökin teema on tuollaiset jännät kaislaruo'ot ja kaikkialla oleva hiekka.
Tämä saunakin ikivanha ja lattiassa hiekan syövyttämä kulku-ura, tästä on aina kirmattu uimaan.
En tykkää saunoa sähkösaunassa. 30 vuotta asuin erilaisissa kerrostaloissa. Välillä oli yhteinen sauna, ja olisi ollut mahdollisuus varata saunavuoro. Koskaan ei vuoroa varattu, koska emme pitäneet sitä vaivan arvoisena, pienten lasten kanssa. Viimeisessä kerrostaloasunnossa oli oma sauna. Todella harvoin sitä tuli lämmitettyä. En vaan tykännyt saunoa siellä. Ihmettelin, mitä minulle on tapahtunut, kun en enää tykkää saunoa.
Sitten muutimme omakotitaloon, missä on puulämmitteinen sauna. Nyt saunon melkein joka ilta, ja nautin saunomisesta enemmän kuin koskaan ennen.
- Oikeaa Saunaa arvostava
Se nostaa sähkölaskua siksi ja siellä tukehtuu ei voi hengittää . Kerrostaloissa taas vuorolle tunkeutuu outoja . Ei uskalla .
koska sähkösaunat on paskoja
kyllä se puusauna pitää olla
Vierailija kirjoitti:
Tykkään todella paljon saunomisesta, silloin kun saan rauhassa saunoa ja rentoutua löylyissä.
Tässä elämänvaiheessa pienten lasten kanssa saunominen kuitenkin yleensä on totaali painajaista. Lapset viihtyy lauteilla max 10min ja senkin ajan ampuilee vesipyssyillä ja puhua papattaa ihan perkeleeasti kokoajan. Sen jälkeen alkaa se viihtyminen ja veivaaminen ylös alas lauteita ja kokoajan saa olla kurottelemassa ja varomassa ettei kukaan kaadu tai putoa. Sitten onkin fiilis jo kadonnut lopullisesti ja on parempi lähteä pesulle. Toki yksi kerrallaan koska yksi suihku. Muut jonottavat sen ajan.
Joten summa summarum, en jaksa nähdä puusaunan lämmityksen vaivaa saadakseni saunoa 10 minuuttia ja senkin ajan tatti otsassa. Ehkä vielä tulee aika kun saan taas rauhaisat saunahetket takaisin.
Lievittäisiköhän Marko Paanasen panopenkki tätä saunattomuuden tuskaa? Saisi edes perse lämmitellä.
Pistä ne perkeleet kuriin ja nuhteeseen...ihan pieniin tepsii, kun pelottelee saunatontulla, joka paiskii kuumat kivet mölyäjän päälle. Meillä oltiin kotona hiljaa kuin kirkossa saunassa ja samaan opetan lapsetkin aitosuomalaiseen tapaan
Vierailija kirjoitti:
Minulla sauna on hyvinvoinnin avain. Kun töissä on ollut rankkaa, niin löylyt illan suussa omassa saunassa ovat pelastus. Todella ihanaa. Ja urheilun jälkeen tietysti myös.
Juuri näin. Ihan paras rentoutus- ja rauhoittumispaikka. Pelkkä suihkussa käyminen ei ole ollenkaan niin rentouttavaa ja ei tule läheskään sama fiilis kuin saunassa käynnistä. Lähes joka päivä käydään meillä saunassa, niin lapset kuin me aikuisetkin.
Uimahallin höyrysaunasta aikoinaan kyllä pidin. Mutta muista saunoista en vaan välitä. Tulee pian liian kuuma ja tukala olo.
Ei kiinnosta taloyhtiön saunavuorot, kellon kyttäämistä, jotta ehtii peseytyä ja pukeutua ja pois ennen seuraavaa tulijaa. Aikoinaan asuin saunallisessa asunnossa, ja olin perheestä ainoa koka saunoi. Loppui lyhyeen, tuntui typerältä lämmittää saunaa vain itselle muutaman minuutin löylyihin. Nykyään en edes kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa huvita ajatus käydä joissain yleisissä saunoissa mihin kaikki ovat räkineet ja kuseksineet seinille. Yäk.
Uimahalleissa ja kylpylöissäkin on yleiset saunat.
Terveisiä saunasta! Juuri oli saunavuoro talouhtiön saunassa. Hyvältä tuntui, niin kun joka viikko.
Käyn joka ilta omassa saunassa. Yleisiin saunoihin en todellakaan mene. On kurja olo ja outo mennä nukkumaan, jos joskus on reissussa eikä pääse saunaan.