Miksi suomalaiset eivät enää käy saunassa?
Asun kerrostalossa, ja esim. meidän noin 35-40 asuntoisessa kerrostaloyhtiössä vain kahdeksalla on saunavuoro, eli ylivoimaisesti suurin osa ei käy saunassa, eikä kellään ole myöskään omaa saunaa joten siitä se ei johdu. Itse olen aina rakastanut saunomista, ja minulla on saunavuoro perjantaina ja lauantaina, sekä käyn tiistaisin yhteisessä, ilmaisessa lenkkisaunassa, jossa saankin usein olla yksin tai vain enintään parin muun naapurin kanssa. Eivätkö suomalaiset enää tykkää saunoa, vai mikä on homman nimi? Minun lapsuudessa tunsin vain harvoja, ketkä eivät käyneet juurikaan koskaan saunassa, ja perheellämme oli tapana käydä lähes joka päivä iltasaunassa. Mikä on homman nimi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta taloyhtiön saunavuorot, kellon kyttäämistä, jotta ehtii peseytyä ja pukeutua ja pois ennen seuraavaa tulijaa. Aikoinaan asuin saunallisessa asunnossa, ja olin perheestä ainoa koka saunoi. Loppui lyhyeen, tuntui typerältä lämmittää saunaa vain itselle muutaman minuutin löylyihin. Nykyään en edes kaipaa.
Kellon kyttääminen alkaa jo siitä, että muistaa mennä oikeaan aikaan sinne saunaan, eli heti vuoron alettua, jotta kerkeää pois alta ennen seuraavaa.
Ei sovi tuollainen kellon kanssa saunominen minulle. Siitä jää se saunomiseen kuuluva rentoutuminen kokonaan pois silloin.
Meillä toinen vanhemmista työtön eli ei rahaa saunavuoroon. Lisäksi asukkaat käy taloyhtiön saunassa peräkkäin eikä kukaan siivoa välissä.
On sauna, en sitä käytä. No, kaksi kertaa vuodessa juhannuksena ja jouluna. Astman vuoksi kuuma ilma tuntuu keuhkoissa ikävältä. Lisäksi on sellainen silmäsairaus, jossa tuntuu saunan lämpö kun silmät palaisivat. Seuraavan päivän kirvelee ja punoittaa silmät. Ei kaunis näky! Lisäksi jälkihikoilen kun sika aina saunomisen jälkeen. Tulee jotenkin ikävä olo siitä, likainen! En saa siitä mitää hirveän hyvää oloa siis. Iho tietty puhdistuu kunnolla. Enkä nyt hirveästi innostu saunan pesemisestä.
Nykyään tehdään vuorotyötä joten joku tietty saunavuoroilta ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa huvita ajatus käydä joissain yleisissä saunoissa mihin kaikki ovat räkineet ja kuseksineet seinille. Yäk.
Et varmaan käy myöskään uimahalleissa: jalkasilsa, kus1, pask@, 0ksennus ja jopa mäll1t altaassa.
Käyn saunassa kerran vuodessa, jouluna vanhempien luona, ne tykkää siitä perinteestä. Se riittää mulle aivan hyvin, en pidä saunomisesta.
Sauna on ihan ok vaikka mökillä kun on aikaa rentoutua tai talvella lenkin jälkeen kun on kylmä. Joka ilta saunomiseen ei ole aikaa eikä kiinnostusta. En myöskään halua taloyhtiön saunaan, meillä se on alkuperäiskunnossa enkä tykkää ajatuksesta käydä siellä jonkin aikataulun mukaan, pukeutua kun on vielä nihkeä ja hikinen ja raahautua omaan kämppään porraskäytäviä pitkin.
Lueppa rappukäytävän nimiluettelo läpi ja tee sitten vasta päätelmäsi Suomalaisten tavoista.
Älä yleistä. Käyn joka maanantai lenkki saunassa.Asun vuokralla kerrostalossa.Naapurillani on sauna vuoro torstait, usein soittaa ovikelloa: Hei menen saunaa sinulle jäi 30 minuttia aikaa. Kiitolisena menen.Yksin asuvan joudun laskee mihin rahani laitan? Halisen siis rahan käytön! Mutta syystä ei sitten omaa sauna vuoroa. Joten kitollinen Heka vuokratalossa on lenkki sauna 2h.vuoro naisille/ 2h. miehille ja ihan ilmainen!
Onneksi olkoon AP, kaksi saunavuoroa on hyvin kerrostalossa. Edellisessä asunnossa kymmenisen vuotta sitten jouduttiin jonottamaan omaa vuoroa. Opiskeluaikana vuoro oli viikolla, kun viikonlopun aikana ei vuorot riittäneet kaikille.
Taitaa siis olla suomalaisten saunomisinto tosiaan vähentynyt. Tää koskee nimenomaan suomalaisia. Työn puolesta olen tekemisissä uusien maahan tulleiden kanssa ja monet heistä rakastavat saunomista.
Monet nuoret on niin tottuneet käymään vain suihkussa etteivät välitä, ja toiset käyvät vaikkapa uimahallissa ja samalla saunassa, monet saunovat mökillään. Jotkut taas eivät laske sähkösaunaa saunaksi laisinkaan ja ovat mieluummin ilman jos ei puusaunaan pääse.
Joo ei monikaan siitä sähkösaunasta niin hirveästi pidä. Mutta siitäkin saa löylyt ja pääse kunnolla hikoilemaan.
Eikä kaikilla ole mahdollista hankkia tai käydä siinä puusaunassa.
Ja saunan lautteillehan mennään aina putipuhtaana, valmiiksi pestynä.
Näinhän se hiki ei sitten tuoksu. Se löylytteleminenhän saunomisissa on parasta.
Ja sen jälkeen uusi peseminen ja raikas suihku.
Onpa hyvä olo sen jälkeen ja unikin tulee mukvasti, heti kun päänsä tyynylle painaa.